Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Nee, juist omgekeerd. De mens is een gecompliceerd beest, met overlevingsinstinct als ene drijfveer, en het weten dat de groep de beste garantie vormt voor overleven en dus behoud van de groep als andere drijfveer.
Je ziet daarom dat, vooral in primitieve culturen, binnen de groep mensen heel zorgzaam zijn, maar tegen buitenstaanders wordt beestachtig opgetreden. Wij hebben als mens de potentie om goed te zijn, maar zijn in wezen slecht. Maar dat ligt weer aan je definitie wat goed en slecht is. Selfdenial is vaak goed voor een kleine groep om je heen, die daarvan direct profiteren, maar dat doe je ook om een reden. De moeder die haar eten aan haar kinderen weggeeft, en zelf liever honger leidt, lijkt altruistisch, maar ze krijgt er iets voor terug, namelijk de wetenschap dat ze hiermee de overlevingskansen van haar kroost vergroot. Voortplanting is ook overleven. Voor een wildvreemde zal niemand zijn bordje eten laten staan. Het vaderschap is ook zo'n fenomeen. Moeder maakt geen bastaard, luidt het adagium, maar vader wil zeker zijn van de afkomst van zijn kroost, en dus is de monogame levenswijze ingesteld. De economische organistatie is patrilineair. Het patriarchaat, met zijn belangrijkste rol voor de mannen, is hiervan de ultieme exces. Matrilineaire bevolkingsgroepen zijn zeldzaam als een sprekende hond, matriarchale samenlevingen, zijn als een hond die noors spreekt, nog zeldzamer.
||
Citaat:
Ze kunnen zoals vele dingen op tig verschillende manieren waargenomen worden. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Universele normen en waarden?? LOL, moet je eens voor de lol kijken naar het moraal van de duitsers in nazi-duitsland, naar het moraal van de boeren tijdens de russische revolutie of voor de lol naar het moraal, nu, in Irak en Afganistan vergeleken met die van amerika.
ow en feessie, ik denk dat "we" daar al over hebben nagedacht ![]() En trouwens we kunnen erg makkelijk slecht zijn in zowel natuurlijke maatstaven. Goed plant zich goed voort, en slecht niet. Menselijke en natuurlijke maatstaven (tjah, daar begon IK niet over ![]() Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 16:36. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() als je de openingsposts nou ook zou lezen dan had je deze slim lijkende doch domme opmerking niet gemaakt Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Nee, de mens is niet slecht. Maar ook lang niet perfect. De zonden die jij, Rerisen Phoenix, noemt - luiheid en egoisme - hoeven trouwens helemaal niet per definitie slecht te zijn, zolang de mens zich er maar in weet te matigen.
Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 13:51. |
![]() |
|
In het paradijs was de mens goed. Later vond de mens het leuk om naar de satan te luisteren en geloof aan hem te hechten en kwam de mens in opstand tegen God. Sindsdien is de mens slaaf van de zonde en kan het niet anders dan zondigen tegen God.
Maar alzo lief had God de wereld gehad dat hij zijn enig geboren zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe.
||
Citaat:
AMEN (betekend: ja God het is zo) |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Wat een onzin dat laatste deel. Warom leven we uberhaupt als we toch alleen maar kunnen zondigen? Er staat toch niet voor niks die vergelijking van mensen die van hun heer talenten hebben gekregen en die dienen te verdubbelen? Of de vergelijking van zaadjes in de grond doen die 100voudig vrucht dragen? Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar dat is een biologische moraal (het woord bestaat niet, maar iedereen weet wat ik bedoel denk ik. Daarom kan je ook niet spreken van een universeel moraal, simpel weg omdat liefde etc ee drift is en geen moraal (a hoewel: het is goed om sex te hebben)) en is meteen het enige wat een beetje universeel kan zijn (en zelfs DAT heeft uitzonderingen). Einherjar, wat een nonsins. Ze kwamen niet in opstand. Ze gehoorzaamde Hem aleen niet 100% Kenny McCormick, stelen en liegen zijn inderdaad nooit goed geweest. Omdat we het zo noemen als het slecht is. Leugen voor eigen bestwil, stelen om te bevrijden, liegen tegen een massamoordenaar om je familie te beschermen, stelen om het te geven aan de armen, liegen om er voor te zorgen dat iemand die bijna sterft toch denkt dat zijn vrouw, die naast hem ligt, het zal redden (terwijl ze allang dood is). |
![]() |
|
![]() |
Ik denk volgens mij heel anders over goed en slecht...
Wat voor iemand van jullie goed is, hoeft niet gelijk goed te zijn voor mij. Goed is iets wat voor jou persoonlijk goed is. Slecht geeft dus aan wat jou kan schaden. Dat is voor iedereen anders, en verschilt ook per situatie. Bijvoorbeeld; diefstal in een winkel. Dat is goed voor de dief, die verdient er geld aan en/of hij krijgt er de kick van die hij zoekt. Daarentegen schaadt het de eigenaar van de winkel, hij verliest winst. Diefstal in zijn winkel is dus slecht voor hem. Hopelijk heb ik een beetje duidelijk gemaakt wat ik bedoel... ik denk dat elke persoon een eigen werkelijkheidje in de grote werkelijkheid heeft. Zijn eigen goed/slecht definities bijvoorbeeld. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Poesiefox postte een hele mooie post.
maar als je de filosofie als grondslag neemt, die zegt: 'een mens probeert zoveel mogelijk goede beslissingen voor hem/haarzelf te nemen, zo goed mogelijk te handelen'. En dan krijg je weer welke waarden de mens eraan hecht, het is ook onlosmakelijk verbonden aan het religeuze aspect van het leven, dat maatk het nog ingewikkelder. Want je kan goed leven voor je geloof, maar rechtvaardigt dat je goedheid ten opzichte van andere mensen?
|
![]() |
Die agent in de Matrix zei dat de mens een virus is die elke bron uitput maar niets teruggeeft. Net als de pest die langskomt en een spoor van dood achterlaat. Ik ben het met hem eens, ook al is het een film.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Iederene heeft zijn eigen goed en slecht. Maar ik heb het idee dat veel mensen toch naar hun eigen definitie van slecht handelen. Als veel mensen dit persoonlijk zo doen (handelen naar eigen definitie van slecht), is mensheid dan (gegeneraliseerd) slecht?
||
Citaat:
Wat jij slecht vind, is primtief gedrag. Dit is ons instinct, lagere zelf, natuurlijke driften. Hoe intilligenter iemand word, hoe meer "zelf bewust" en hoe meer ie contact maakt met zn hogere zelf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Over alle slechte dingen die mensen doen kunnen ze vaak zeggen dat ze het hierom of hierom deden. Zo heb ik net nog een documantaire gezien over een Iranier die 16 prostituees vermoorde, maar... hij deed het in naam van goedheid en god en moraliteit. De vernietiging van het kwade was dat voor hem dit werkt bij iedereen zo al vanaf de kindertijd hoor je 'ja maar hij begon want hij deed dit blablablablabla. enzo gaat het gedurende het hele leven door. mensen doen geen dingen die ze slecht vinden. overla word een deugd overheen geplakt. |
![]() |
||
Citaat:
Het doet het er geen fuck toe waarom ze het doen, je weet wel dat wanneer ze die daden verrichten. Wanneer ze iemand de keel doornsijden en met een kettingzaag iemand aan stukken scheuren ze dit niet doen omdat ze zo intilligent zijn. Je kan best intilligent zijn maar terug slaan naar je oer-instinct. Dacht je dat het een tijger het ook maar iets kan verrotten dat ie een moeder geitje op eet en dat die kinderen dan alleen door moeten leven. Respect voor andere levensvormen heeft alles te maken met hoe intilligent iemand is. En uitzondering heb je altijd. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gaat niet om meeleven, maar inleven. Doordat zij dit misschien goed kunnen zullen zij weten wat het grootste effect heeft op hun slachtoffers. Ze willen iets bereiken met het moorden. Sommige moordenaars zijn roekeloos en denken er niet bij na. Maar de echte seriemoordenaars bedenken alles van te voren. Wat er gaat gebeuren, hoe, wanneer, watvoor slachtoffer ze zoeken. Ze gebruiken een methode en daarbij gebruiken ze hun mening over hoe het slachtoffer op hun zal reageren. Ze leven zich in, de meeste leven id niet mee
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
help...ik wil men ex trg en ik durf geen contact te make (ik weet niet wat te zegg) jannik | 10 | 06-05-2010 21:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 07:14 | |
Psychologie |
De mens: slecht? Of juist goed? Of geen van beiden? Nona | 42 | 10-12-2003 11:43 | |
Games |
Poll: wat is het slechtste playstation spel? Jackass-Jow | 8 | 27-03-2003 15:51 | |
Psychologie |
men vriendin is dood Ine | 12 | 11-10-2002 15:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bestaat het 'kwaad' in de mens? Optima | 22 | 12-01-2002 12:27 |