Advertentie | |
|
![]() |
|
Zwitserland heeft toch ook geen leger? Of ben ik nou gek?
Militaire aanvallen komen meestal voort uit militair gevaar vanuit het aangevallen land. Als Nederland bijvoorbeeld een gigantisch leger op gaat bouwen nu en een heleboel wapens gaat ontwikkelen, zullen andere landen zich bedreigd voelen. Dan vallen ze misschien aan. Als Nederland geen leger heeft hebben andere landen zeker geen reden om aan te vallen. En om politieke redenen (stel Nederland wordt plots communistisch oid) zullen ze niet snel een ongewapend land aanvallen, al is het alleen maar om het feit dat dat gewoon heel gemeen is. Imperialisme komt tegenwoordig niet zo veel voor. Geen puur imperialisme in ieder geval. Meestal wordt dat achter andere redenen verscholen. Landen zullen eerst een reden moeten geven voor ze aanvallen. Wat ouwehoer ik nou?
|||
Citaat:
Citaat:
![]() En denk je dus dat wij ons leger wel kunnen afschaffen? |
![]() |
|
Ik denk dat het niet zo'n probleem zou zijn. Voor een land binnen de EU misschien wel. Als een ander land Nederland binnen zou vallen en wij hadden geen leger zouden veel mensen wel meevechten denk ik. Ik niet, ik zou wel naar Duitsland gaan. Tenzij het juist Duitsland was dat aanviel. Dan zou ik naar Schotland gaan.
![]() |
![]() |
|
Het nederlandse leger stelt al niet zo veel voor. Er kan best nog wel wat vanaf. Ik denk dat we een leger van 5000 soldaten, en een stuk of 10 straaljagers nodig hebben. Das voldoende om aan internationale VN vredesmissies mee te kunnen doen, het enige waarvoor het NL leger zich nog nuttig kan maken.
|
Het leger op zich in Nederland heeft sowieso niet veel nut. Andere Europese landen zullen ons echt niet aanvallen, omdat dat niet geaccepteerd zal worden door andere landen. Toch vind ik dat je het leger niet af moet schaffen, omdat het een mogelijkheid geeft om in de NAVO blijk te geven van steun aan een bepaald beleid door bijvoorbeeld troepen te sturen ter ondersteuning. En dan maakt het niet uit hoeveel dat er zijn.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ijsland staat onder bescherming van de NAVO, costa rica wordt door de VS beschermd, in ruil voor gebruik van vliegvelden enz.
logisch dat ze niet aangevallen worden ![]() maar het ligt meer aan de ligging van dat land of een leger nodig is, nieuw zeeland heeft ook geen gevechtsvliegtuigen enzo meer, en het leger wordt ook steeds kleiner, want tsja wie valt hun nou aan? maar als je een landje in afrika bent lijkt het me niet snugger ![]() |
![]() |
|
tuurlijk heeft zwitserland een leger, ze zijn gewoon neutraal in bepaalde mate.
Maar een leger is niet alleen voor de verdediging tegen vijandige forces, maar ook om te helpen, (zoals in Nederland) wanneer er wateroverlast is etc.. Ze doen veel meer dan trainen en vechten.. anders had Nederland geen goed georganiseerd leger.
|
tuurlijk heeft nederland een leger nodig. niet om te verdedigen maar om te helpen. als nederland help bij VN-missies zorgt dat alleen maar voor respect voor nederland. en hoe meer respect hoe meer we van andere landen kunnen vragen. zoals bijvoorbeeld verdachten die in het buitenland zijn uitleveren. overplaatsen van nederlanders die in het buitenland gevangen zitten en informatie over terroristische cellen die in nederland kunnen zitten.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Ik vermoedt dat imperialisme nog steeds voorkomt, maar dan wel indirect door buitenlandse markten over te nemen en daarmee je eigen positie te versterken. Ook financieel beleid kan aanzet geven tot het verzwakken van andermans economie. Een voorbeeld hiervan is dat er massaal dollars zijn verkocht zodat de euro meer waarde zou krijgen. Hierdoor is de dollar weer aantrekkelijker voor handel.
||
Citaat:
![]() maar het zag er wel lollig uit ja ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
hey hey hey
(broer van charmedgirl) Antwoord op eerder gestelde vraag: Waarom zou een land zomaar een ander land aanvallen als dat land geen leger heeft? Oorlog is slecht voor de diplomatieke verhouding met de rest van de wereld en daardoor helemaal slecht voor de economie. (denk alleen maar eens aan de economische sancties die je worden opgelegd door de grootmachten en dan praat ik nog geeneens over de kosten van de oorlog) maar dat houd niet in dat het land geen leger zou hoefen hebben. Overal in de wereld is er onstabiliteit wat uiteindelijk tot ruzie/ oorlog leidt. het is juist aan ons (bv Nederland) om een proffesioneel en sterk leger te hebben om in zulke landen de orde en rust te handhaven! Nederland is niet meer (sinds het einde van het 'rode' gevaar) gericht op het verdedigen van ons land. Nederland kan dat geeneens gezien de grootte van dit leger. Om klaar te staan met een groot genoeg leger moet Nederland 8 jaar van tevoren weten dat er oorlog komt!! Maar wat we wel goed kunnen en waar dus ook de militairen voor worden opgeleid zijn de vredesmissies. Want dat is nou eenmaal een militaire job die niet door anderen kunnen worden gedaan. Dus een (profesioneel) leger is zeker nodig, om de andere landen waar de situatie niet stabiel is te kunnen helpen. Misschien is trouwens een leger ook wel goed voor het veilige gevoel van de bevolking. In een tijd met aanslagen enz enz is het wel fijn te weten dat er een goed opgeleid leger klaar staat, die als er ergens een benouwde situatie ontstaat kan reageren op situaties die bv de politie niet goed kan aanpakken. MvG een Cadet-Vaandrig |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Strategisch stemmen Blood Fire Rage | 338 | 22-11-2006 20:29 | |
Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag? Gatara | 230 | 21-11-2006 00:05 | |
Betaal jij 500 euro mee aan de JSF? Verwijderd | 185 | 24-02-2006 11:49 | |
Wat zijn JOUW politieke standpunten? Evito | 150 | 15-05-2003 20:46 | |
Forummers op welke partij gaan wij stemmen met de landelijke verkiezingen! Nieuwe Nationale Partij | 266 | 09-05-2002 23:20 | |
Het leger afschaffen Rabbi Daniel | 73 | 25-04-2002 12:17 |