Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2003, 17:31
Margriet
Margriet is offline
Hallo,
Raar topic misschien, maar ik vroeg me af wanneer iemand nou verwaarloost, mishandeld, seksueel misbruikt, geestelijk misbruikt wordt.
Het is natuurlijk ook hoe mensen het ervaren, maar zijn er defenities voor

*dank*
Oud 03-05-2003, 17:40
Fantôme
Fantôme is offline
heb je in het woordenboek gekeken?
op google gezocht?

mishandeling kan volgens mij zowel lichamelijk als geestelijk zijn.
lichamelijk als je bijvoorbeeld geslagen word e.d.
geestelijk, als je wordt uitgescholden.

verwaarlozing is volgens mij als er niet goed voor je word gezorg.
als bijvoorbeeld een baby verwaarloosd wordt kan het zijn dat hij niet genoeg eten krijgt, alleen thuis blijft zonder ouders, of gewoon geen schone luier geven e.d.

seksueel misbruik kan varieren. je kan bijvoorbeeld aangerand worden, iemand zit ongevraagd aan je kont, of aan je borsten, verkrachting is ook seksueel misbruik (ook wel seksueel geweld toch?) maar dan gaat het weer een stap verder.

geestelijk misbruik, ja, ik weet niet precies wat je bedoeld.
Maar, zoiets als afpersing ofzow.

Mishandeling word vaak ervaren als een taboe. Iemand die mishandeld wordt praat hier vaak niet over omdat hij/zij zich er voor schaamt. Ditzelfde geld voor seksueel misbruik.
Je zwijgt er dus over. Soms komen mensen erachter en gaan ze vragen stellen, dan worden vaak de woorden in je mond gelegd, en zelfs dan wordt er vaak nog gezwijgt.
Mensen zien het ook vaak als iets waar ze het zelf naar hebben gemaakt.

bij afpersing o.i.d. wordt er ook vaak gezwijgd omdat het ook hier als eigen schuld word gezien.

Echte definities kan ik niet geven, hopelijk heb je wat aan het bovenstaande.

waarom wil je het eigenlijk weten?

-xxx- wendy
Oud 03-05-2003, 17:54
Fantôme
Fantôme is offline
ey meissie
heb net je pm gelezen en geantwoord
zodra ik het psies weet zal ik het hier wel ff neerzetten okay?

-xxx- wendy
Oud 03-05-2003, 20:03
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
... schreef op 03-05-2003 @ 18:40:

en zelfs dan wordt er vaak nog gezwijgt.

sorry,grappig foutje. ('t is gezwegen )

ontopic; denk je dat deze situatie ook iets van seksueel misbruik weg heeft?:
Als klein meisje worden aangeraakt op intieme plaatsen,op intieme manieren, door een babysitter ofzo van 19/20 jaar oud. Als jong klein meisje besef je niet wat die grote jongen allemaal doet dus je laat het dan ook maar doen.
Maar geen sprake van verkrachting,als je spreekt over echt binnengaan,of het meisje dingen bij hem te laten doen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 20:16
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 03-05-2003 @ 21:03:
sorry,grappig foutje. ('t is gezwegen )

ontopic; denk je dat deze situatie ook iets van seksueel misbruik weg heeft?:
Als klein meisje worden aangeraakt op intieme plaatsen,op intieme manieren, door een babysitter ofzo van 19/20 jaar oud. Als jong klein meisje besef je niet wat die grote jongen allemaal doet dus je laat het dan ook maar doen.
Maar geen sprake van verkrachting,als je spreekt over echt binnengaan,of het meisje dingen bij hem te laten doen.
ja, ik denk zeker dat deze situatie iets van seksueel misbruik weg heeft. die jongen hoort op haar te passen en voor haar te zorgen, verder niks. Dat meisje weet niet wat er gaande is, maar die jongen weet dat maar al te goed. En juist omdat ze het niet weet en er niks tegen doet (of kan doen) vind ik het misbruik.

p.s. sorry, het is gezwegen

-xxx- wendy
Oud 03-05-2003, 20:29
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
... schreef op 03-05-2003 @ 21:16:
ja, ik denk zeker dat deze situatie iets van seksueel misbruik weg heeft. die jongen hoort op haar te passen en voor haar te zorgen, verder niks. Dat meisje weet niet wat er gaande is, maar die jongen weet dat maar al te goed. En juist omdat ze het niet weet en er niks tegen doet (of kan doen) vind ik het misbruik.

p.s. sorry, het is gezwegen

-xxx- wendy
wat denken anderen erover?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 20:57
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 03-05-2003 @ 21:29:
wat denken anderen erover?
dat weet ik niet, maar ik zie dat je al een andere, aparte, topic hierover hebt geopend. je komt er vanzelf achter...
Oud 04-05-2003, 08:20
Margriet
Margriet is offline
Dank voor de reacties...
Uhm, ik kan misschien wel wat meer vertellen..
Ik sprak laatst een vriend van me en die vond ik thuis werd verwaarloost, en dat ik thuis veel te veel doe (denk aan koken, poetsen, boodschappen en ga zo maar door)...
Ik ben 14 en hij vindt dat ik me niet zo kan gedragen, net zoals mijn broer en zus dat niet konde..
Ik vroeg me af wat het nou inhoudt om verwaarloost te worden, seksueel misbruikt, en ga zo maar door...Namelijk omdat er niet zeker van ben of dat nou bij mij thuis gebeurt..Dus vandaar

Knuffel
Margriet
Oud 04-05-2003, 08:49
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
you schreef op 04-05-2003 @ 09:20:
Dank voor de reacties...
Uhm, ik kan misschien wel wat meer vertellen..
Ik sprak laatst een vriend van me en die vond ik thuis werd verwaarloost, en dat ik thuis veel te veel doe (denk aan koken, poetsen, boodschappen en ga zo maar door)...
Ik ben 14 en hij vindt dat ik me niet zo kan gedragen, net zoals mijn broer en zus dat niet konde..
Ik vroeg me af wat het nou inhoudt om verwaarloost te worden, seksueel misbruikt, en ga zo maar door...Namelijk omdat er niet zeker van ben of dat nou bij mij thuis gebeurt..Dus vandaar

Knuffel
Margriet
hoi magriet,

het ligt er ook aan onder welke omstandigheden het gebeurd dat jij deze dingen thuis moet doen. Seksueel misbruik zie ik iig niet voorkomen?!! Af en toe koken doe ik ook, maar jij doet iedere dag zo te lezen? En poetsen? pff, volgens mij doen wij daar niet eens aan. Je zou eens na moeten gaan wat je hier zelf van vind, of dit je belemmert in het maken van je huiswerk en het beoefenen van je hobby's. doe je het omdat je ouders geen tijd hebben, of omdat je ouders gescheiden zijn, jij bij je vader woont en hij absoluut niet kan koken?!! of meer in de richting omdat je ouders meer zin hebben om tv te kijken?

Vind je het koken leuk om te doen? En als je eens geen zin hebt, respecteren je ouders dat?

mja... probeer hier eens antw. op te vinden
Oud 04-05-2003, 08:59
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
... schreef op 04-05-2003 @ 09:49:
hoi magriet,

het ligt er ook aan onder welke omstandigheden het gebeurd dat jij deze dingen thuis moet doen. Seksueel misbruik zie ik iig niet voorkomen?!! Af en toe koken doe ik ook, maar jij doet iedere dag zo te lezen? En poetsen? pff, volgens mij doen wij daar niet eens aan. Je zou eens na moeten gaan wat je hier zelf van vind, of dit je belemmert in het maken van je huiswerk en het beoefenen van je hobby's. doe je het omdat je ouders geen tijd hebben, of omdat je ouders gescheiden zijn, jij bij je vader woont en hij absoluut niet kan koken?!! of meer in de richting omdat je ouders meer zin hebben om tv te kijken?

Vind je het koken leuk om te doen? En als je eens geen zin hebt, respecteren je ouders dat?

mja... probeer hier eens antw. op te vinden
Hey ...
Uhm ja koken deze week omdat ik vakantie had zes keer...Normaal twee tot drie keer per week..Poetse mijn eigen kamer en de keuken...Boodschappen, een deel...
Ik vind het niet heel erg, en ik hoef er over het algemeen ook niks voor af te zeggen...
Mijn ouders wonen gewoon bij elkaar, maar werken allebei heel erg hard..Mijn vader omdat hij gewon een fulltime baan heeft en mijn moeder werkt eigenlijk parttime, maar ze heeft werk wat ze te veel aantrekt..Ze voelt zich vaak klote en dan help ik haar op deze manier.Uhm, ik denk niet dat ze het nemen als ik het niet doe..Ik heb het nog niet zo vaak geprobeert...Ben bang dus...

knuffel
Oud 04-05-2003, 09:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
you schreef op 04-05-2003 @ 09:59:
Hey ...
Uhm ja koken deze week omdat ik vakantie had zes keer...Normaal twee tot drie keer per week..Poetse mijn eigen kamer en de keuken...Boodschappen, een deel...
Ik vind het niet heel erg, en ik hoef er over het algemeen ook niks voor af te zeggen...
Mijn ouders wonen gewoon bij elkaar, maar werken allebei heel erg hard..Mijn vader omdat hij gewon een fulltime baan heeft en mijn moeder werkt eigenlijk parttime, maar ze heeft werk wat ze te veel aantrekt..Ze voelt zich vaak klote en dan help ik haar op deze manier.Uhm, ik denk niet dat ze het nemen als ik het niet doe..Ik heb het nog niet zo vaak geprobeert...Ben bang dus...

knuffel
Het feit dat jij bang bent om er een keer tegen in te gaan is fout, daar zou je met je moeder over moeten praten. Ik weet niet wat voor 'n werk je moeder eigenlijk doet waardoor ze zich zo klote voelt, maar dat is ook verkeerd. Niet haar schuld natuurlijk, maar ze kan er wel wat aan doen. Ze zou met iemand kunnen praten die haar begrijpt, omdat dat een beetje oplucht (indien ze zwijgplicht heeft vanwege haar werk, en er echt niks over los mag laten zullen ze op haar werk een bedrijfspsycholoog hebben waarmee ze kan praten). Ik begrijp dat je je moeder wilt helpen, maar dat moet je niet op deze manier doen. Misschien is het meer een idee om haar eens te verassen, als ze thuiskomt, dat je zegt dat jullie uit eten gaan ofzow?!

-xxx- en knuffel terug
Oud 04-05-2003, 10:00
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
... schreef op 04-05-2003 @ 10:52:
Het feit dat jij bang bent om er een keer tegen in te gaan is fout, daar zou je met je moeder over moeten praten. Ik weet niet wat voor 'n werk je moeder eigenlijk doet waardoor ze zich zo klote voelt, maar dat is ook verkeerd. Niet haar schuld natuurlijk, maar ze kan er wel wat aan doen. Ze zou met iemand kunnen praten die haar begrijpt, omdat dat een beetje oplucht (indien ze zwijgplicht heeft vanwege haar werk, en er echt niks over los mag laten zullen ze op haar werk een bedrijfspsycholoog hebben waarmee ze kan praten). Ik begrijp dat je je moeder wilt helpen, maar dat moet je niet op deze manier doen. Misschien is het meer een idee om haar eens te verassen, als ze thuiskomt, dat je zegt dat jullie uit eten gaan ofzow?!

-xxx- en knuffel terug
Ja mijn moeder werkt in een gevangenis, als pastor(ben ik niet trots op, heb niks met de kerk)..Ze praat met gevangenen en die hebben allemaal hun eigen deprimerende verhaal..Ze heeft maar 1 collega en voor de rest is er helemaal geen hulpverlening..(in een normale gevangenis zijn 3 pastores, pychologen, psychiateres enzo)Daardoor heeft zij alleen 100 gevangenen wat dus veel te veel is...Ze werkt daardoor hard, omdat ze het als haar schuld zou zien als die mensne geen hulp krijgen
En verrassen doe ik wel es, maar ze is eigenlijk veel te moe...Elke avond valt ze voor de tv in slaap en ze is gewoon echt doodmoe
knuffel
Oud 04-05-2003, 12:07
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
you schreef op 04-05-2003 @ 11:00:
Ja mijn moeder werkt in een gevangenis, als pastor(ben ik niet trots op, heb niks met de kerk)..Ze praat met gevangenen en die hebben allemaal hun eigen deprimerende verhaal..Ze heeft maar 1 collega en voor de rest is er helemaal geen hulpverlening..(in een normale gevangenis zijn 3 pastores, pychologen, psychiateres enzo)Daardoor heeft zij alleen 100 gevangenen wat dus veel te veel is...Ze werkt daardoor hard, omdat ze het als haar schuld zou zien als die mensne geen hulp krijgen
En verrassen doe ik wel es, maar ze is eigenlijk veel te moe...Elke avond valt ze voor de tv in slaap en ze is gewoon echt doodmoe
knuffel
Mm, jeej, ik begrijp je moeder ook wel een beetje.
Vooral omdat ze dus nogal kerkelijk is... Dat ze daardoor dat gevoel zou hebben.
Kan ze niet eens op haar werk aankaarten nog iemand voor dat werk aan te nemen? Volgens mij zijn ze toch verplicht een bedrijfspsycholoog in dienst te nemen.

Ik kan natuurlijk niet over jou moeder oordelen, maar ik denk dat dit helemaal niet goed voor haar is. Kijk, ze doet goed werk, en ze zal wellicht niet met deze baan willen stoppen. Maar ze kan er op deze manier dus wel onderdoor gaan (ik wil je niet bang maken oid)

Ik weet ook niet of jij je moeder zou kunnen overtuigen met iemand hierover te praten?
Als je moeder wat relaxter wordt en beter in dr vel zit, zal het vanzelfsprekend ook beter met jou gaan.

-xxx-
Oud 04-05-2003, 14:02
aboe
aboe is offline
Ik heb zo ongeveer allemaal gelezen, en ik blijf bij: als het voor jou fout voelt IS het fout!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 08:16
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
... schreef op 04-05-2003 @ 13:07:
Mm, jeej, ik begrijp je moeder ook wel een beetje.
Vooral omdat ze dus nogal kerkelijk is... Dat ze daardoor dat gevoel zou hebben.
Kan ze niet eens op haar werk aankaarten nog iemand voor dat werk aan te nemen? Volgens mij zijn ze toch verplicht een bedrijfspsycholoog in dienst te nemen.

Ik kan natuurlijk niet over jou moeder oordelen, maar ik denk dat dit helemaal niet goed voor haar is. Kijk, ze doet goed werk, en ze zal wellicht niet met deze baan willen stoppen. Maar ze kan er op deze manier dus wel onderdoor gaan (ik wil je niet bang maken oid)

Ik weet ook niet of jij je moeder zou kunnen overtuigen met iemand hierover te praten?
Als je moeder wat relaxter wordt en beter in dr vel zit, zal het vanzelfsprekend ook beter met jou gaan.

-xxx-
Uhm, mijn moeder heeft hulp van een supervisor..Maar dat was vooral nog van haar vorige werk, omdat ze daar overspannen is geraakt...Die vrouw heeft ook al op haar ingepraat, maar het werkt niet...Het enige lichtpuntje is dat ze misschien minder gaat werken omdat ze laatst naar de dokter is geweest omdat ze tijden lang afvalt zonder reden. De dokter zei dat het stress was, dus in zoverre kan ze misschien daariets mee doen.
En ja, een andere collega kan niet, want dat kunnen ze niet betalen.\En ik weet dat mijn moeder er zo onderdoor gaat...
-xxx-
Oud 06-05-2003, 08:18
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
aboe schreef op 04-05-2003 @ 15:02:
Ik heb zo ongeveer allemaal gelezen, en ik blijf bij: als het voor jou fout voelt IS het fout!
Uhm, ja daar heb je gelijk in..Enig probleem is wel, dat ik niet weet wat nou fout is...Als het voor mij normaal is zoals het thuis gaat, is het dus fout.En als ik dan naar andere kijk waar de mensen niet bang zijn, waar het gezellig is en dat als maatstaf neem, is het bij ons thuis dus wel fout..
Ik weet niet wat ik als normaal moet nemen...
Reageren

Regels voor berichten