Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2003, 19:18
Upior
Upior is offline
Mijn interesse gaat uit naar deze opleiding. Zijn er mensen hier die hem volgen? En zo ja, wat zijn je ervaringen (qua alles.. opleiding, hoe de studie in elkaar steekt, etc)?
Oud 22-04-2003, 18:14
Upior
Upior is offline
*kuch*
Oud 23-04-2003, 22:36
Verwijderd
volgens mij deed Ginnypig of Heumen zoiets
probeer et es bij een van hen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 14:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het schijnt dat je in het eerste jaar bijna alleen maar natuurkunde krijgt. Maar ik doe de opleiding niet en ik weet er dus ook het fijne niet van.
Oud 24-04-2003, 14:09
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2003 @ 15:02:
Het schijnt dat je in het eerste jaar bijna alleen maar natuurkunde krijgt. Maar ik doe de opleiding niet en ik weet er dus ook het fijne niet van.
en als je klaar bent met die studie kun je natuurkunde gaan geven op een middelbare school
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 15:47
Verwijderd
Citaat:
de ijsprinses schreef op 24-04-2003 @ 15:09:
en als je klaar bent met die studie kun je natuurkunde gaan geven op een middelbare school
kan, maar je kan er nog veel meer mee.
-->geen werkloosheid, en dat is bij mensen die rechten, psychologie, of bedrijfskunde (de 'clichestudies') hebben gedaan wel anders!

Upior: ik ben 1e jaars natuurkunde in groningen, als je meer wilt weten moet je me maar ff een pm sturen met je vragen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 17:01
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
byebye schreef op 24-04-2003 @ 16:47:
-->geen werkloosheid, en dat is bij mensen die rechten, psychologie, of bedrijfskunde (de 'clichestudies') hebben gedaan wel anders!

Upior: ik ben 1e jaars natuurkunde in groningen, als je meer wilt weten moet je me maar ff een pm sturen met je vragen.
duh snap ik ook wel, was maar even om de hoeveelheid natuurkunde die je krijgt aan te geven

en ik ben blij dat ik een heel leuke clichestudie doe ipv zo'n natuurkundehorror
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
de ijsprinses schreef op 24-04-2003 @ 18:01:
duh snap ik ook wel, was maar even om de hoeveelheid natuurkunde die je krijgt aan te geven
?????

Citaat:
en ik ben blij dat ik een heel leuke clichestudie doe ipv zo'n natuurkundehorror
zoiets vermoedde ik al
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 12:59
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik ben dus 1e jaars Natuurkunde en Sterrenkunde-student op de UvA. Studie bevalt me zeer goed, en ik heb zelfs nog heel even wiskunde erbij gedaan, maar dat werd toch wat teveel (en bovendien heb je dan geen sterrenkunde meer).

De studie is naar mijn mening goed te doen, ik heb tot nu toe alle vakken ruim voldoende gehaald; er zijn dus nog geen echte struikelblokken. Punt is wel dat je gemotiveerd moet zijn voor deze studie, en je zeker wilt inzetten voor alle stof die je krijgt. Het wordt allemaal niet meer direct in je schoot geworpen en het tempo ligt uiteraard een stuk hoger dan op de middelbare school.

Ik vind zelf dat het op de UvA allemaal wel redelijk goed is geregeld. Vooral het eerste trimester is leuk/goed opgezet wanneer je je voldoende in natuurkunde (en ook een beetje wiskunde) interesseert. Je krijgt dan vakken als Speciale Relativiteitstheorie, Sterrenkunde 1A (soort introductie van sterrenkunde), Practicum en 'normale' wiskunde (limieten, rijen, differentieren). Voor het grootste gedeelte is het dus wiskunde en natuurkunde zoals je het niet op de middelbare school hebt gehad. Er wordt (uiteraard) veel dieper op de stof ingegaan.

Momenteel zit ik in het laatste trimester, met vakken als Quantumfysica, Elektromagnetisme en een klein onderzoeksproject voor 2 personen waar je zo'n 3 maanden mee bezig bent.

Wanneer is deze studie geschikt voor je?
-Je interesseert je in natuurkunde (en ook een beetje wiskunde)
-Je hebt een zekere aanleg voor exacte vakken (dit maakt de studie in ieder geval een stuk makkelijker)
-Je bent gemotiveerd om deze studie te doen

Niet om af te schrikken, maar op dit moment is ongeveer al 1/4e van de studenten gestopt met de studie. Aan het eind van het jaar schijnt maar 1/3e van de studenten door te gaan met de studie. Natuurkunde is niet een studie die je 'erbij doet'. Daarbij bedoel ik niet dat meteen je hele sociale leven voorbij is, maar meer dat als je eenmaal veel bent achter geraakt je het eigenlijk niet meer kan inhalen.

Ik weet eigenlijk niet wat je verder wilt weten, dusse... ask away
Oud 29-04-2003, 13:08
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 29-04-2003 @ 13:59:
Niet om af te schrikken, maar op dit moment is ongeveer al 1/4e van de studenten gestopt met de studie. Aan het eind van het jaar schijnt maar 1/3e van de studenten door te gaan met de studie. Natuurkunde is niet een studie die je 'erbij doet'. Daarbij bedoel ik niet dat meteen je hele sociale leven voorbij is, maar meer dat als je eenmaal veel bent achter geraakt je het eigenlijk niet meer kan inhalen.
Mja ik geloof dat uiiteindelijk ongeveer de helftt in het derde jaar komt oid.

Verder: ik ben tweedejaarsstudent aan de UvA. Als je het leuk vindt kun je wel met me meelopen (of met Ginnypig, die doet tenslotte zelf het eerste jaar).

Ook als je vragen hebt kun je die kwijt.
Oud 29-04-2003, 17:01
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
byebye schreef op 24-04-2003 @ 16:47:
Ik geloof dat je zelfs bij de bank terecht kan, omdat je op een hele andere manier leert denken, en anders tegen problemen leert op te kijken.
Oud 29-04-2003, 21:01
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 29-04-2003 @ 18:01:
Ik geloof dat je zelfs bij de bank terecht kan, omdat je op een hele andere manier leert denken, en anders tegen problemen leert op te kijken.
klopt
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 19:52
Winner
Winner is offline
een vriend van me gaat het volgend jaar in nijmegen doen
Reageren

Regels voor berichten