Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2003, 13:39
Atje85
Atje85 is offline
Haselhoef: AIVD meet met twee maten

Uitgegeven: 11 mei 2003 12:23

AMSTERDAM - De Nederlandse politiek en de AIVD meet met twee maten als het aankomt op het bestrijden van terrorisme. Dit stelt ex-imam Abdullah Haselhoef in een betoog naar aanleiding van het proces dat maandag in Rotterdam begint tegen 12 vermeende aanhangers van Al-Qa'ida.

Volgens Haselhoef zou het in het belang zijn van de AIVD en Justitie dat zij hun onpartijdigheid zouden benadrukken door zowel ronselaars voor de jihad ook ronselaars voor het Israëlische leger zou aanpakken.

"Terwijl de AIVD actief ageert tegen het ronselen van Moslims voor gewapende strijd in Kasjmir of naar Tsjetsjenië, blijft hij echter opvallend stil na tv-documentaires van Zembla en 2Vandaag waarin te zien was hoe fundamentalistische Christelijke en Joodse jongeren vrijwillig dienst nemen in het Israëlische leger. Deze jongeren werden geronseld door bureaus die in de hele wereld actief zijn en in dienst staan van de Israëlische staat", aldus Haselhoef.

Haselhoef geeft toe dat deze vergelijking niet onomstreden is. "Omdat beide groepen vrede in de wereld tegenwerken is deze vergelijking in mijn ogen wel gerechtvaardigd", zo stelt Haselhoef. Hij laat weten het wel eens te zijn met harde aanpak van moslims die een 'haatdragende en gewelddadige interpretatie van de Islam verspreiden'. "Het zijn deze elementen die de Islam een slechte reputatie bezorgen. Zij leveren koren op de molen van de morele paniek die de hetze tegen de Islam voedt", aldus Haselhoef.

bron: nu.nl

T komt niet vaak voor dat ik t met m eens ben, maar dit x wel degelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2003, 13:48
Verwijderd
Ik denk dat er nog wel een verschil zit tussen jongeren ronselen voor terroristische activiteiten en het Israëlische leger, hoewel beide partijen natuurlijk niet echt hun steentje bijdragen aan de wereldvrede. Het Israëlische leger is niet direct bedreigend voor burgers, terroristen zijn dat wel. Maar het Israëlische leger is niet al te netjes in haar optreden tegen de Palestijnen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 14:16
niceman1984
niceman1984 is offline

Waarom kan het niet simpel: Isreal moet de Palestijnen gewoon een eigen onafhankelijke staat geven dan waren we van een hoop ellende af...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 14:29
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 11-05-2003 @ 14:48:
Ik denk dat er nog wel een verschil zit tussen jongeren ronselen voor terroristische activiteiten en het Israëlische leger, hoewel beide partijen natuurlijk niet echt hun steentje bijdragen aan de wereldvrede. Het Israëlische leger is niet direct bedreigend voor burgers, terroristen zijn dat wel. Maar het Israëlische leger is niet al te netjes in haar optreden tegen de Palestijnen.
Het Israëlische leger lijkt me juist wél een bedreiging voor gewone burgers. Als ze een terrorist opruimen vermoorden ze ook gelijk een paar kinderen door op een flatgebouw te schieten.

Palestijnen en het Israëlische leger reken ik allebei tot terroristen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 14:49
Joostje
Joostje is offline
een applausje voor haselhoef
Oud 11-05-2003, 14:53
Verwijderd
Citaat:
S@nder schreef op 11-05-2003 @ 15:29:
Het Israëlische leger lijkt me juist wél een bedreiging voor gewone burgers. Als ze een terrorist opruimen vermoorden ze ook gelijk een paar kinderen door op een flatgebouw te schieten.

Palestijnen en het Israëlische leger reken ik allebei tot terroristen.
Ik bedoelde dat het Israëlische leger niet doelbewust aanslagen pleegt op Palestijnen, maar dat ze bij haar optreden in de Palestijnse wijken/vluchtelingenkampen te hardhandig optreedt en dan pas een bedreiging vormt. Beide partijen werken zo inderdaad, zoals Haselhoeff stelt, de vrede tegen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:51
*Burning water*
*Burning water* is offline
Haselhoef heeft gelijk, met dat verschil dat het Israëlische leger een bepaald land vertegenwoordigd, en Al Qaida juist in opstand komt tegen de regering in Afghanistan. Nederlandse soldaten zitten ook daar in Afghanistan, en op die manier zou Al Qaida een grotere bedreiging voor Nederlandse mensen kunnen vormen. Dat zou een reden kunnen zijn voor een strengere aanpak.
Oud 11-05-2003, 17:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-05-2003 @ 15:49:
een applausje voor haselhoef

Jij met je applausjes
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 18:08
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 11-05-2003 @ 15:53:
Ik bedoelde dat het Israëlische leger niet doelbewust aanslagen pleegt op Palestijnen, maar dat ze bij haar optreden in de Palestijnse wijken/vluchtelingenkampen te hardhandig optreedt en dan pas een bedreiging vormt. Beide partijen werken zo inderdaad, zoals Haselhoeff stelt, de vrede tegen.
Ja... maar soldaten die geronseld worden om in kasjmir of tsetsenie te vechten zijn toch niet per definitie terroristen? Dat zijn gewoon strijders om een bepaald deel (onafhankelijkheid of whatever) te bereiken. Waarom zou je wel mensen mogen ronselen die in een leger van een staat gaan vechten in plaats van in een guerella beweging? Terwijl ze er dezelfde praktijken op na houden?
Oud 11-05-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 11-05-2003 @ 19:08:
Ja... maar soldaten die geronseld worden om in kasjmir of tsetsenie te vechten zijn toch niet per definitie terroristen? Dat zijn gewoon strijders om een bepaald deel (onafhankelijkheid of whatever) te bereiken. Waarom zou je wel mensen mogen ronselen die in een leger van een staat gaan vechten in plaats van in een guerella beweging? Terwijl ze er dezelfde praktijken op na houden?
Ik denk dat het gevoeliger ligt dat er jongeren worden geronseld voor een onafhankelijkheidsleger dat terreur niet schuwt en al dan niet vanuit extremistische motieven handelt en dat er daarom weinig aandacht aan wordt besteed. De Tsjetsjeense rebellen en de rebellen in Kasjmir schuwen terroristische aanslagen overigens niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten