Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2003, 15:10
iroQuai
iroQuai is offline
1/v + 1/b = 1/f
v=voorwerpafstand / b=beeldafstand / f=brandpuntafstand

niks moeilijks aan, gewoon de waarden invullen, beetje rekenen en tadaa! je hebt je antwoord.

het probleem is alleen, ik blijf de b en v door elkaar halen

f is me wel duidelijk, maar hoe zorg ik er voor dat b en v goed uit elkaar haal?

voorbeeldopgave:
We projecteren een dia. De lens heeft een brandpuntsafstand van 85mm. De afstand van de lens tot het scherm is 3,50 m.
-bereken de beeldafstand

Mij leek het logisch dat de beeldafstand van de lens tot het beeld is, en de voorwerpafstand van het voorwerp tot de lens... maar in combinatie met deze opgave snap ik er niks van; de beeldafstand staat toch al in de tekst?

ik snap het in ieder geval niet..

als je v, b of f moet berekenen maakt het niet zo veel uit of je b en v omwisselt, maar bij het uitrekenen van de vergroting wel..
N=b/v
Oud 05-05-2003, 17:45
Verwijderd
Meer iets voor forum Exacte Vakken
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:13
Snufje
Snufje is offline
Op het scherm wordt het beeld geprojecteerd > lens - scherm = beeldafstand
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 21:02
Verwijderd
bedenk wel dat je bij v<f en een negatieve lens een negatieve beeldafstand hebt, een virtueel beeld dus
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 09:10
Xanandu
Xanandu is offline
Het staat er idd een beetje krom, maar daar moet je gewoon over heen lezen.
Je moet gewoon van uit gaan dat je 2 vaste waardes hebt, of je nou de voorwerpsafstand hebt of beeldafstand maakt niet zoveel uit. En kijk zoveel mogelijk naar je feiten, in dit geval de getallen die ze opgeven. En niet zozeer het verhaaltje ervoor, wat je juist op het verkeerde pad wil laten brengen.
Oud 06-05-2003, 12:37
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 05-05-2003 @ 18:45:
Meer iets voor forum Exacte Vakken
S&S-->EV
Oud 06-05-2003, 18:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
iroQuai schreef op 05-05-2003 @ 16:10:
1/v + 1/b = 1/f
v=voorwerpafstand / b=beeldafstand / f=brandpuntafstand

niks moeilijks aan, gewoon de waarden invullen, beetje rekenen en tadaa! je hebt je antwoord.

het probleem is alleen, ik blijf de b en v door elkaar halen

f is me wel duidelijk, maar hoe zorg ik er voor dat b en v goed uit elkaar haal?

voorbeeldopgave:
We projecteren een dia. De lens heeft een brandpuntsafstand van 85mm. De afstand van de lens tot het scherm is 3,50 m.
-bereken de beeldafstand

Mij leek het logisch dat de beeldafstand van de lens tot het beeld is, en de voorwerpafstand van het voorwerp tot de lens... maar in combinatie met deze opgave snap ik er niks van; de beeldafstand staat toch al in de tekst?

ik snap het in ieder geval niet..

als je v, b of f moet berekenen maakt het niet zo veel uit of je b en v omwisselt, maar bij het uitrekenen van de vergroting wel..
N=b/v
Bij het voorbeeld moet je de afstand lens-scherm opvatten als de som van b+v. Dit geeft: b+v=3,50 m=3500 mm. Je krijgt dus de vergelijking b+v=3500, dus b=-v+3500. Invullen in de lensformule geeft dit: 1/v+1(-v+3500)=(-v+3500)/v(-v+3500) + v/v(-v+3500)=1/85, dus 3500/v(-v+3500)=1/85, dus 85*3500=-v[sup]2[sup]+3500*v, dus v[sup]2[sup]-3500*v+297500=0. Uit deze vergelijking los je v op en vult hiervan de positieve waarde in in b=-v+3500, waarmee de beeldafstand in mm kan worden gevonden.
De enige manier om v en b goed uit elkaar te houden is door de opgave zorgvuldig te lezen. Maak desnoods voor jezelf een schets waarin je de voorwerpsafstand en de beeldafstand aangeeft en bestudeer het desbetreffende hoofdstuk met de voorbeelden uit je natuurkundeboek.
Reageren

Regels voor berichten