Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2003, 12:42
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Goede kans om maansverduistering te zien

UTRECHT/RIJSWIJK - 15/05/03 - Vroege vogels hebben vrijdagochtend een goede kans om de maansverduistering te zien. Vanaf een paar minuten over vier tot drie minuten voor zes uur is het schaarse fenomeen met het blote oog te aanschouwen. Volgens het KNMI lijkt het erop dat het weer meewerkt.

,,Er is hooguit wat sluierbewolking'', aldus een KNMI-woordvoerder. De laatste keer dat de volle maan enkele uren door de schaduw van de aarde werd verduisterd, was in 2001. Volgens H. Molema, secretaris van de Landelijk Samenwerkende Publiekssterrenwachten (LSPS), is niet de hele maansverduistering in ons land te zien.

De eclips duurt tot ongeveer 07.10 uur, maar in Nederland gaat de maan om drie minuten voor zes onder. De maan is vanaf 05.14 tot 06.06 uur totaal verduisterd. In de Verenigde Staten is het verschijnsel wel helemaal te volgen.

Zeldzaam

Een maansverduistering komt 66 keer per eeuw voor, wat neerkomt op ongeveer twee maal in de drie jaar. Het verschijnsel treedt op wanneer de aarde zich tussen de zon en de maan bevindt. De maan komt dan terecht in de schaduw van de aarde en neemt een rode kleur aan. Dat komt doordat het zonlicht door de aardatmosfeer wordt gebroken.

,,Soms gaat er een aantal jaren voorbij zonder maansverduistering'', zei Molema. Het verschijnsel is ook niet altijd overal ter wereld te zien. ,,In Japan is het dit keer niet zichtbaar, want het is daar dag.'' Liefhebbers van astronomie hoeven niet lang te wachten op de volgende verduistering in Nederland, want in november is het fenomeen opnieuw te zien. Mensen hoeven dan niet midden in de nacht uit hun bed te komen, want het is dan al vroeg op de avond.

Bron - (tiscali home page)
Okay, een heel verhaal. Maar dat was gewoon even dat we allemaal weten waar het over gaat.
Maar ik ge lekker gek doen. Ik ga gewoon om kwart voor 4 uit mijn bed, en naar die maanverduistering kijken
Als het net zo bijzonder is als een zonsverduistering, dan word het nog leuk

Laatst gewijzigd op 15-05-2003 om 12:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2003, 12:45
Shock
Shock is offline
als ik toevallig wakker ben misschien, maar m'n wekker ga ik er niet voor zetten
Oud 15-05-2003, 12:45
NERD
NERD is offline
Citaat:
Een maansverduistering komt 66 keer per eeuw voor
Met andere woorden: ik wacht wel op de eerstkomende maansverduistering die eind december plaatsvindt...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:44
the tourist
the tourist is offline
Nee, ik ben moe, en daarna kan ik niet meer slapen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:23
WolterB
WolterB is offline
als ik wakker ben, maar aangezien dat ik (nog) niet wakker lig van mn examens zal dat niet gebeuren
Oud 15-05-2003, 14:24
gizmo
gizmo is offline
Nopes ga niet kijken. Heb mijn nachtrust nu even goed nodig. En morgen ga ik alweer om 10 uur sochtends lekker sporten met eef dus moet goed uitgerust zijn he
Oud 15-05-2003, 15:22
Thomas
Thomas is offline
Ik ga daar echt niet voor uit mijn bed komen, want zo ontzettend veel boeit me dat nu ook weer niet. Als het echt goed te zien is dan zal het morgen vast wel op TV te zien zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:25
Ketjing
Ketjing is offline
Nee
Oud 15-05-2003, 15:30
Schaduwvacht
Schaduwvacht is offline
Heb ik al eerder gezien, en ik zal er dus niet van wakker liggen dat er vanacht weer eentje is die ik niet zie
Oud 15-05-2003, 15:31
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
het is vandaag de 15de... dus dan is hij al geweest toch?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:36
Fortisi
Fortisi is offline
[stomme vraag] hoe ziet zoiets er eigenlijk uit? [/stomme vraag]
Oud 15-05-2003, 15:38
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Hm, wist niet dat er een maansverduistering is... nou ja dan weet ik het nu hehe maar ik ga echt niet kijken hoor, heb mijn rust nodig, morgen weer vroeg op dus...
Oud 15-05-2003, 15:40
Verwijderd
mjah.. ligt eraan of ik wakker ben hoor.. anders blijf ik lekker doorslapen..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:40
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
moet je doen man.
bovendien, slapeloosheid heeft positive bij verschijnsellen.

rode maan, koel.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:48
Miracle
Miracle is offline
Nou ik ga niet kijken
Oud 15-05-2003, 15:59
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 15-05-2003 @ 16:40:
moet je doen man.
bovendien, slapeloosheid heeft positive bij verschijnsellen.

rode maan, koel.
was dat sarcastisch bedoeld?
Oud 15-05-2003, 16:14
Quiana
Quiana is offline
Als ik wakker ben, en eraan denk wel.
Oud 15-05-2003, 16:15
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 15-05-2003 @ 16:36:
[stomme vraag] hoe ziet zoiets er eigenlijk uit? [/stomme vraag]
De maan wordt eventjes rood. Ach, met de stofkoepel hier om Amsterdam zal ik geen maan zien.
Oud 15-05-2003, 16:19
qghp
qghp is offline
ik ga mn wekker mischien wel zetten lijkt me wel leuk om te zien
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 17:04
tsx
tsx is offline
Ach ja om 5:45 ben ik de deur al uit dus ik kijk wel ff
Oud 15-05-2003, 18:24
Poohbear
Poohbear is offline
Ik slaap toch slecht de laatste tijd, dus de kans is groot dat ik wakker ben en dan wel even ga kijken
Oud 15-05-2003, 18:35
Breg
Breg is offline
ik niet. Voor de geinteresseerden, er is binnenkort ook een gedeeltelijke zonsverduistering te zien.
Oud 15-05-2003, 19:00
PV
PV is offline
Ik ga wel ff kijken denk k
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 19:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het al eerder gezien door de telelens van de camera van mn vader, ik was toen nog heel klein en toen kon ik niet slapen dus ik ging naar beneden zie ik ineens mn vader in de keuken staan met zn camera op het statief met zo'n lange toeter dr aan en toen mocht ik dus ook kijken en was ik niet meer naar bed te krijgen Ik vond het wel heel leuk om een keer te zien want je kon allemaal vlekken op de maan zien.
Oud 15-05-2003, 19:09
Ciao Che
Ciao Che is offline
Nee, ik ga niet kijken. Ik wacht wel op de volgende.
Vorige keer had m'n zusje me wakker gemaakt, had ik het slaapstoned gezien, en was het de volgende ochtend alweer vergeten .
Oud 15-05-2003, 19:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 15-05-2003 @ 16:59:
was dat sarcastisch bedoeld?
srry, als ik het zo terug lees ziet het er wel een beetje gaar uit.

maar serieus, wat zijn nou je keuzes:
Doorslapen of die maan een kwartiertje zien en weer door slapen.
Bekijk de rode maan gewoon. En slapeloosheid geeft het gevoel, alsof alles een kopie van een kopie van een kopie is. Het is eindeloos staren.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 19:38
Miss Helena
Miss Helena is offline
Nee, mij niet gezien. Heb morgen belangrijke toets en dies 's morgens vroeg al
Oud 15-05-2003, 20:11
summer1986
summer1986 is offline
Nee, heb morgen examen dus slaap lekker door!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:42
M@rco
M@rco is offline
Flikker op zeg
Ik wil slapen, wat boeit mij een maansverduistering nou
Oud 15-05-2003, 21:44
qghp
qghp is offline
ik vind het trouwesn altijd heel relaxt als je snachts wakker bent dan kan je weer gaan slapen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:48
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
mat-ice schreef op 15-05-2003 @ 22:44:
ik vind het trouwesn altijd heel relaxt als je snachts wakker bent dan kan je weer gaan slapen
, inderdaad. Vaak zet ik de wekker ook drie kwartier eer ik er pas echt uit moet, op die manier heb ik nog drie kwartier 'extra'.
Oud 15-05-2003, 21:52
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Hm, ik wacht wel tot november. Of ik moet toevallig nog wakker zijn.
Oud 15-05-2003, 21:57
Kamilla
Kamilla is offline
Ik denk niet dat ik dan wakker ben en ik heb geen zin om mijn wekker te gaan zetten. Ik slaap liever geloof ik Ik voel me toch al niet zo lekker dus dan pak ik liever ff genoeg slaap.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:58
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nee, ik ben al blij ALS ik notabene in slaapval nog vanavond, ik heb al genoeg aan mijn hoofd...
Oud 15-05-2003, 23:40
G.T.C.
G.T.C. is offline
okay.....ik was dus van plan om vroeg naar bed te gaan zodat ik morgen toch nog een beetje uitgerust zou zijn.

Maar nee hoor.....ik moest nog effe achter internet En nu ga ik ook nog even douchen. Dus, dan nog even 2 en een half uur slapen ofzo en dan er weer uit om naar die stomme maan te kijken
Oud 15-05-2003, 23:43
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
"Beltaine" schreef op 15-05-2003 @ 16:31:
het is vandaag de 15de... dus dan is hij al geweest toch?
Nee dat bericht was vanochtend in de krant waarschijnlijk dus t is vannacht... De 16e dus.
Oud 16-05-2003, 07:11
Verwijderd
Verduistering was kut.
was nix bijzonders te zien hier in enschede
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 14:12
G.T.C.
G.T.C. is offline
ik weet toch zeker dat ik mijn wekker gezet had. Zelfs voor het slapen gaan had ik em nog even 5 minuten eerder gezet dat ik ook nog tijd zou hebben om de camera van mijn vader te zoeken.
Maar blijkbaar heb ik in mijn onderbewust zijnde de wekker uitgezet, want ik werd uit mezelf om 6 uur wakker
Sja, toen was het al te laat. Ik kijk vanavond wel op het nieuws. Daar zal het ook wel komen.

Voor de mensen die het wel gezien hebben;
Is het nou net als bij een zonsverduistering, dat echt heel de wereld op eens stil staat. Dat alles ophoud met kraken, en de dieren stoppen met geluid maken, alsof alles om je heen opeens even uit zijn ritme is. Dat was zo bijzonder aan de zonsverduistering, maar ik vroeg me dus af of dat ook bij de maansverduistering zou gebeuren. En een rooie maan leek me ook gewoon cool om te zien
Oud 16-05-2003, 14:16
Qamra
Qamra is offline
Ik was gewoon wakker om 5:15.. Dus ik had het kunnen zien..

Maar ik ben even hard weer in slaap gevallen
Reageren

Regels voor berichten