Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 19:25
Upior
Upior is offline
Ik heb binnenkort een prakticum van scheikunde, alleen ik snap niet zo goed wat de bedoeling is/hoe ik te werk moet gaan.

Het prakticum zoals het omschreven staat:

"Het chromatografie practikum wat je gaat uit voeren valt onder de dunnelaagchromatografie. Het is een kwalitatieve analyse. De stationaire fase is een laag silocagel (SiO2) die met behulp van gips poeder op glas of aluminium aangebracht wordt. De vloeibare mobiele fase (eluens) wordt door de poriën van de stationaire face omhoog gezogen."

dan staat er een stukje theorie..

dan een stukje over mengsel scheiden

"Voor het scheiden van een mengsel moet je een geschikt eluens zoeken, het meest geschikte eluens is soms een mengsel van verschillende vloeistoffen. Om achter het meest geschikte eluens te komen moet je het te scheiden mengsel op verschillende plaatjes brengen en deze lek afzonderlijk ontwikkelen. Je moet daarbij systematisch te werk gaan en de polariteit van het eluens steeds laten toenemen volgens de zogenaamde eluotrope reeks:

N-hexaan
tetrachloormethaan
petroleum-ether
benzeen
chloroform
ether
ethylacetaat
aceton
tetrahydrofuraan
ethanol
methanol
water"

heeft iemand een idee wat het precieze doel is? en hoe het te werk gaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 20:21
aanwaaier
Ehm, ik zal even proberen uit te leggen wat ze bedoelen.
Je hebt een soort plaatje dus. Jij wilt kijken hoeveel stoffen jouw mengsel bevatten.
Elk loopmiddel(= eigenlijk een soort van oplosmiddel, die langs het plaatje omhoogkruipt) heeft weer een andere oplosbaarheid zeg maar..
Ehm, een stof lost in het ene oplosmiddel fantastisch op, en in het andere juist helemaal niet. om een goede scheiding te hebben moet je een oplosmiddel(eluent) hebben waarin het redelijk oplost, het mag niet aan de rand van je eluens zitten, maar ook niet onderaan.. Ergens boven het midden moet het ongeveer zitten.
Daar kom je achter door te testen. Bij een eluent wat uit een mengsel van stoffen bestaat zal dus alles ergens redelijk goedi n oplossen en dus "meelopen"..
Hm, het is zo nog een beetje vaag, jem oet het eigenlijk gewoon zien.

Groetjes teigetje
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 20:44
Upior
Upior is offline
hmm dank je, het is al iets meer duidelijk
Reageren

Regels voor berichten