Citaat:
BTL_BTR schreef op 10-05-2003 @ 16:37:
Zelf heb ik een camera van 2 MP. Is voor mij ruim voldoende. Camera's met meer MP kunnen gewoon grotere foto;s maken. De kwaliteit is echter hetzelfde. Bij 4 MP kun je bijv een foto op A4 formaat uitprinten op hoge kwaliteit. Met 2 MP kun je met dezelfde kwaliteit misschien maar foto's uitprinten van een half A4'tje. Als je toch met 2 MP op A4 formaat uitprint is de kwaliteit lager dan die van een 4 MP camera. Als je met een 4 MP echter ook gewoon op een half A4 uitprint is de kwaliteit gelijk aan die van 2 MP (als die van 2 MP iig een half A4'tje aankan, en dat weet ik zo niet) Maar ik hoop dat het idee duidelijk is.
|
Naar mijn weten geeft het aantal MegaPixel aan hóeveel 'informatie' een camera uit de omgeving ophaalt. De foto's worden (bij eenzelfde resolutie) dus niet fysiek groter, maar wel digitaal.
Voor foto's van maximaal A4 formaat is een 3,2 MP camera voldoende; wil je groter gaan uitprinten is 4 of meer wel prettig.
Bij de zoom moet je even opletten dat er ook óptische zoom op de camera zit. Vooral de wat goedkopere cameraatjes missen dat nog wel eens. Optische zoom werkt namelijk veel beter dan digitale zoom (Bij digitale zoom heb je namelijk nog maar een beperkt deel van je CCD chip ter beschikking, en loopt de qualiteit terug).
Let daarnaast even op batterij/accu en welk type kaartje erin gaat (+ de prijzen daarvan

).