Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2003, 13:03
Fatality
Fatality is offline
Vraagje over periodieke functies, dit haal ik in dmv zelfstudie.. dus is het behoorlijk lastig.
mijn vraag, het gaat over radialen:

Los de volgende vergelijkingen op kies a (alpha isdat) uit het interval [0,2pi]

sin a = 0,5 (radiaal)

en

cos a = -1 (radiaal)

Ik heb net ontdekt dat je het met de inverse sinus/cosinus kunt uitrekenen, maar vraag me niet wat ik doe of hoe en wat...

Wie kan me hier iets verder mee helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2003, 15:19
jbtq
jbtq is offline
He,

geen idee of je het allemaal precies moet leren. ik bedoel daar mee ik moet zelf uit mijn hoofd weten, m.b.v de eenheidscirkel weten wat sin a= 0,5
En daarin is a 1/6 Pi [ om heel precies te zijn]
Wat je ook kan doen is het volgende. Je heb sin a en daarvan neem je inverse dus sin^-1 Dan krijg je sin^-1sina= sin^-1 o,5
omdat sin^-1sin elkaar opheffen [ omdat ze inverse zijn zoals een kwadraat een wortel opheft] is het antwoord gelijk aan
sin^-1 (0,5) en dat invoeren in je rekenmachine en je heb het antwoord ook, alleen niet zo precies als die 1/6 pi

Bij cosa=-1 doe je hetzelfde. Alleen met de inverse van cos dan gebruiken. Het antwoord is dan [pi]
Oud 06-05-2003, 17:21
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
jbtq schreef op 06-05-2003 @ 16:19:
is het antwoord gelijk aan
sin^-1 (0,5) en dat invoeren in je rekenmachine en je heb het antwoord ook, alleen niet zo precies als die 1/6 pi
Het antwoord dat je krijgt door sin^-1(0.5) nog delen over pi. Dan is het wel precies Weet je hoeveel pi het is
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 17:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fatality schreef op 06-05-2003 @ 14:03:
Vraagje over periodieke functies, dit haal ik in dmv zelfstudie.. dus is het behoorlijk lastig.
mijn vraag, het gaat over radialen:

Los de volgende vergelijkingen op kies a (alpha isdat) uit het interval [0,2pi]

sin a = 0,5 (radiaal)

en

cos a = -1 (radiaal)

Ik heb net ontdekt dat je het met de inverse sinus/cosinus kunt uitrekenen, maar vraag me niet wat ik doe of hoe en wat...

Wie kan me hier iets verder mee helpen?
Maak gebruik van het gegeven dat voor een punt P(xP,yP) op de eenheidscirkel het volgende geldt: sin(a)=yP en cos(a)=xP. Voor sin(a)=1/2 vind je de oplossingen a=1/6*pi en a=5/6*pi en voor cos(a)=-1 vind je de oplossing a=pi.
Verder is het handig om het volgende te weten:
sin(1/6*pi)=cos(1/3*pi)=1/2
sin(1/4*pi)=cos(1/4*pi)=1/2*sqrt(2)
sin(1/3*pi)=cos(1/6*pi)=1/2*sqrt(3).
Oud 06-05-2003, 20:41
Fatality
Fatality is offline
Wat is de eenheidscirkel?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fatality schreef op 06-05-2003 @ 21:41:
De eenheidscirkel is een cirkel met middelpunt O en straal 1. Voor nadere details verwijs ik je naar het hoofdstuk over goniometrie uit je wiskundeboek.
Oud 06-05-2003, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Fatality schreef op 06-05-2003 @ 21:41:
een cirkel rond de oorsprong van een assenstelsel met straal 1

beschreven door:
-x=cos t
-y=sin t
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 22:44
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-05-2003 @ 21:44:
De eenheidscirkel is een cirkel met middelpunt O en straal 1. Voor nadere details verwijs ik je naar het hoofdstuk over goniometrie uit je wiskundeboek.
sorry, maar wist niet dat dat ding zo heette, nu dus wel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 19:48
Joostx
Joostx is offline
Hebben we geen GR meer !!!!

Plot de functie sin x, stel de GR in op RAD en plot vervolgens ook de functie Y2= 0,5

snijpuntjes !

idem voor die cosinus.

Met het GR tijdperk kun je een heleboel regels vergeten; d.w.z afleiden door handig met je GR te stoeien.

Succes,

Joost

jwxs@iisa.nl
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 21:47
Miess
Miess is offline
Citaat:
Joostx schreef op 10-05-2003 @ 20:48:

Plot de functie sin x, stel de GR in op RAD en plot vervolgens ook de functie Y2= 0,5

snijpuntjes !

idem voor die cosinus.

Met het GR tijdperk kun je een heleboel regels vergeten; d.w.z afleiden door handig met je GR te stoeien.

Succes,

Joost

jwxs@iisa.nl
Euhm zo zou ik het niet op je school of eindexamen opschrijven want dan staat er een streep doorheen en krijg je hoogstens 1 puntje. Tenzij er uitdrukkelijk staat dat je het ook grafisch mag oplossen .
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 23:10
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Joostx schreef op 10-05-2003 @ 20:48:

snijpuntjes !

idem voor die cosinus.

Succes,

Joost

jwxs@iisa.nl
Het is soms wel interessant, leuk en handig om te weten hoe dingen in de wiskunde werken.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:49
Joostx
Joostx is offline

Sorry voor de onduidelijkheid.Ik bedoelde niet dat je op die manier je antwoord moest berekenen en opschrijven, maar dat je op die manier je antwoorden kunt vinden EN er vervolgens naar toe kunt rekenen of in elk geval voor kunt zorgen dat je weet wat het/de goede antwoorden moeten zijn.

Stel je moet oplossen sin 4x = 0,5 op interval [o, 2pi], dan krijg je als standard oplossing 4x = 1/6 pi + k. 2pi
uitwerken levert x= 1/24 pi + k. 1/2 pi.

Maar wat nu als je vergeet om die 2 pi te delen of wanneer je met uitschrijven van alle antwoorden een rekenfoutje maakt.
Als ik 1 euro krijg voor iedereen die dit schooljaar die fout maakt, dan kan ik rentenieren!!!

Je GR helpt voorkomen dit soort foutjes te maken!!!
En op die manier sprokkel je punten!
Wanneer je je GR echt goed kent en hem HANDIG weet te gebruiken met je examen, dan kun je (gemiddeld) 2 volle punten extra scoren!

Lijkt me wel nuttig met een landelijk gemiddelde van rond de 6.3
(aangezien er ook leerlingen zijn die 8, 9 en 10 scoren, zullen er dus ook 2, 3 en 4 gescoord worden ).

Hopelijk is het hiermee wat duidelijker.
Overigens: als je NIET weet hoe je het op moet lossen, dan kunnen de antwoorden gevonden met je GR in elk geval nog een paar puntjes opleveren!!!
Ook als je in tijdnood komt kan dit er nuttig blijken.

Joost
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten