Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2003, 16:41
Verwijderd
hoi, weten jullie of er dit jaar ook een stelopdracht komt bij het examen geschiedenis? Hoe kan je dit voorbereiden?
Advertentie
Oud 11-05-2003, 16:46
lotte18
lotte18 is offline
Er zit er wel één in...maar ik weet dus niet over welk onderwerp. Ik dacht dat dat altijd al bekend was van tevoren, maar ik heb nog nergens kunnen vinden welk onderwerp het dit jaar nou is.
Ik denk dat je om te oefenen naar oude examens moet gaan kijken ofzo..die hebben wel andere onderwerpen, maar misschien kun je op de structuur letten ofzo?!!
Oud 11-05-2003, 16:57
Verwijderd
het is altijd het onderwerp die voor de 2e keer wordt gevraagd... dus in dit geval de SU... omdat die vorig jaar op het examen is geweest...
Oud 11-05-2003, 17:42
zeep007
zeep007 is offline
Mijn leraar zei, dat we er een over de Sovjet kunnen verwachten...
Er komt er iig wel een.
Oud 12-05-2003, 14:28
Tjaan
Tjaan is offline
Volgens mijn leraar krijg je over SU een stelopdracht en over Nederland een casus (VWO tenminste, kweetniet hoe dat met havo zit)
Oud 12-05-2003, 14:39
alpha
alpha is offline
Wat is een stelopdracht?
Oud 12-05-2003, 14:40
KiMZz
KiMZz is offline
Stelopdracht = betoog = niet t zelfde als bij Nederlands, t is gewoon een samenvatting.

Als t goed is gaat t over de vergelijking Stalins politiek - Breznjev's politiek...
Oud 12-05-2003, 15:19
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
kimmetjeluvsya schreef op 12-05-2003 @ 15:40:
Stelopdracht = betoog = niet t zelfde als bij Nederlands, t is gewoon een samenvatting.

Als t goed is gaat t over de vergelijking Stalins politiek - Breznjev's politiek...
daar gaat het hele boek over
Oud 12-05-2003, 15:28
veronica_fever
veronica_fever is offline
Vergelijking stalin- breznjev. verschillende deelvragen, zoals politiek/economie/bevolking/positie partij. dit kan je dus van te voren al zo goed als helemaal maken. is er iemand al mee begonnen? (mn lerares zit een een soort examencommissie voor geschiedenis, en we weten al behoorlijk veel dingen over het examen. en kregen goed les )
Oud 12-05-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
veronica_fever schreef op 12-05-2003 @ 16:28:
Vergelijking stalin- breznjev. verschillende deelvragen, zoals politiek/economie/bevolking/positie partij. dit kan je dus van te voren al zo goed als helemaal maken. is er iemand al mee begonnen? (mn lerares zit een een soort examencommissie voor geschiedenis, en we weten al behoorlijk veel dingen over het examen. en kregen goed les )
haha kan je dat niet ff hier neerzetten wat je allemaal moet weten
Oud 12-05-2003, 16:12
Des
Des is offline
Relaxt! Dan weet ik dat ook weer, zit op een gare school met gare leraren die daar dus allemaal geen verstand van hebben..
Oud 12-05-2003, 17:14
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
hoe moet je dat doen dan ongeveer? want ik heb mijn leraar er nog nooit over gehoord hoor!
Oud 12-05-2003, 18:55
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
tootsiewootsie16 schreef op 12-05-2003 @ 16:58:
haha kan je dat niet ff hier neerzetten wat je allemaal moet weten
ja precies, misschien kunnen we nog iets bij leren maar bij die opdracht gaat t dr om dat je zoveel mogelijk opschrijft, moet natuurlijkw el n kern van waarheid inzitten, maar zelfs al zou je t echt niet weten gewoon iets neerzetten dan kunnen ze dr nog wat puntjes uithalen. en die opdracht gaat denk ik over de su, want vorig jaar was die over indonesie, dus en zowiezo hoop ik op de su, ik vind dat ander boek zo saai(of ligt dat aan mij??)
Oud 12-05-2003, 20:53
veronica_fever
Niet boos worden als t niet zo is hoor; maar goed, komt ie; " de stelopdracht van dit jaar zal gaan over de sovjet-unie, dit is zeker omdat er vorig jaar gekozen is voor indonesie, en een onderwerp elk jaar verandert. de hoofdzaak van het katern " de s.u. onder stalin en breznjev" is de politiek in rusland ten tijde van het communisme. zoals de titel al zegt ligt de nadruk op de politiek van beide leiders. de leerling wordt in staat geacht van beide periodes verschillende kenmerken te kunnen geven, en met elkaar te kunnen vergelijken. dit op verschillende gebieden, denk hierbij aan politiek in binnen en buitenland, tijdsgeest, wereldsituatie, nieuwe innovaties, landbouw, bevolking enz. "
( zo staat er op mijn stencil) (en als iedereen nou een paar puntjes noemt, en we die allemaal bij elkaar voegen heeft het hele forum een goed cijfer) (en nu maar hopen dat mijn lerares geen dingen verzint) (dit geldt overigens voor het vwo, ik weet niet of dat iets uitmaakt)
Oud 12-05-2003, 20:56
rodina
rodina is offline
Je moet een betoog/samenvatting schrijven naar aanleiding van een situatie.

Dus stel je bent boer in het Noorden van Rusland, dan moet je kunnen vertellen hoe de omstandigheden tijdens Stalin waren en later tijdens Breznjev.

Dat is goed te doen hoor, zolang je er maar goed omdenkt dat je alle punten in je verhaal hebt staan die gevraagd worden. Ga niet onnodig extra informatie geven als daar niet om gevraagd wordt.

En het allerbelangrijkste: de Conclusie; enerzijds, anderzijds die moet goed overwogen zijn.
Oud 12-05-2003, 20:56
thunder110
thunder110 is offline
[terugvind-post].
Oud 12-05-2003, 20:57
ellebelle1986
ellebelle1986 is offline
havo moet ook wat over de SU opschrijven Niet dat ik er erg blij mee ben...maar dat plan van veronica_fever is wel zeer Wie begint? ik ben er niet zo goed in...
x Ellen
Oud 12-05-2003, 21:10
veronica_fever
goed goed ik begin wel heel in t kort

breznjevs beleid in vergelijking met dat van stalin was
liberaler, nationalistischer en conservatiever. (dit moet je verklaren met punten uit
politiek (breznjev was geen absoluut leider, er waren geen partijzuiveringen meer)
economie ( investeringen agrarische sector, niet kunnen handhaven autarkie)
controle en vervolging (afname censuur, afname invloed op prive leven, religie werdt met moeite getolereerd)
houding ten opzichte van nationaliteiten ( geen deportatie meer plaats, regionalisering)

zo ongeveer dus. bij de opdracht is inleving gewenst, het zal dus in een ander jasje worden gevraagd, zoals rodina al zei.
Oud 12-05-2003, 21:15
rodina
rodina is offline
Stalin

Onbeperkte macht
Veel terreur
Jonge Com. (carierre mogleijk)
Komsomol populair
Relatief veel investering zware industrie
Weinig consumptieartikelen en lage levensstandaard
Landbouw maakte winst
Weinig handel met Weste, SU autarkie
Zwarte markt belangrijk, maar harde aanpak
Religie vervolgd
Nationaliteiten (tjetsjenen) hard aangepakt.

Brezjnev

Macht beperkt (rekening houden partijleider, minder pers. verheerlijking)
'gewone' terreur
Geen carierre kansen (oude partijleden)
Komsomol minder populair

Etc

Regels voor berichten