Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 15:33
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Goed. Ik heb binnekort een debat over deze stelling, en ik ben VOOR. Alleen heb ik wel een paar goeie argumenten nodig.. iemand inbreng?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 15:37
Evito
Evito is offline
-Het is slecht voor de gezondheid
-Slecht in tijden van economische recessie
-Slecht omdat andere mensen in bijvoorbeeld Afrika zich niet kunnen voeden
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:45
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Ennuh.. mensen die steeds het nieuwste van het nieuweste kopen terwijl het andere het gewoon nog doet (wasmachine, tv) zou dat wat zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:49
poesiefox
poesiefox is offline
Natuurlijk, het afvalprobleem, het recycling-probleem, het milieu. Het uitputten van de natuurlijke bronnen.
Sustainable development, dat zou het toverwoord moeten zijn.
Oud 20-05-2003, 16:03
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
iets nadere uitleg van dat laatste misschien ?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 16:14
poesiefox
poesiefox is offline
Ja kom zeg, een beetje research mag je zelf nog wel doen. Google helpt je vast wel verder. De vertaling is duurzame ontwikkeling.
Oud 20-05-2003, 21:28
*Burning water*
*Burning water* is offline
Dit is niet zo'n moeilijke stelling om te verdedigen. Zie boven
Oud 20-05-2003, 21:36
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Evito schreef op 20-05-2003 @ 16:37:
-Het is slecht voor de gezondheid
-Slecht in tijden van economische recessie
LOL!
Oud 20-05-2003, 23:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Evito schreef op 20-05-2003 @ 16:37:

Wat maakt dat nu uit?
Alsof die ene jongen in Ethopie een zak meer rijst krijg als ik een week ga vasten.

Ik denk dat je het argument wat verkeerd heb neergezet.
Als je bedoelt dat het immoreel is om je vol te proppen terwijl elders mensen honger aan het lijden zijn, tsja da's iets anders. Hoewel je dan wel de vraag kunt stellen waarom dat dan immoreel zou zijn.

Of als je bedoelt dat wanneer zouden consuminderen we die energie die we daarmee besparen (lichamelijke energie, fossiele energie, technologische energie, e.d.) beter kunnen gebruiken voor mensen die sowieso niet kunnen consumeren, omdat er niks te consumeren valt.
Oud 21-05-2003, 08:14
Evito
Evito is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2003 @ 00:01:
Wat maakt dat nu uit?
Alsof die ene jongen in Ethopie een zak meer rijst krijg als ik een week ga vasten.

Ik denk dat je het argument wat verkeerd heb neergezet.
Als je bedoelt dat het immoreel is om je vol te proppen terwijl elders mensen honger aan het lijden zijn, tsja da's iets anders. Hoewel je dan wel de vraag kunt stellen waarom dat dan immoreel zou zijn.

Of als je bedoelt dat wanneer zouden consuminderen we die energie die we daarmee besparen (lichamelijke energie, fossiele energie, technologische energie, e.d.) beter kunnen gebruiken voor mensen die sowieso niet kunnen consumeren, omdat er niks te consumeren valt.
Ik bedoel dus dat we niet ons kunnen gaan vol proppen als andere mensen het eten beter zouden kunnen gebruiken. Als we allemaal zouden minderen, zou er wel meer overblijven voor andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 11:30
Verwijderd
Naast de genoemde argumenten verliest de Nederlandse versie van de mens door het overmatig consumeren ook het gevoel voor wat betekenisvol is en wat niet. Laat hij zich domineren door een geperverteerde algemeenheid die eisen stelt waar niemand aan kan voldoen of redelijkerwijs aan zou moeten voldoen. Verliest hij zijn identiteit door die voor te laten schrijven door billboards, commercials, mode en trends. Doch bovenal is het het gevoel voor betekenis dat hij verliest, voor de dingen waarin men werkelijke voldoening vindt, die gezond zijn voor zichzelf en anderen en waarin iets te vinden is dat uitstijgt boven het banale.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 17:52
REIE
REIE is offline
Citaat:
Evito schreef op 21-05-2003 @ 09:14:
Ik bedoel dus dat we niet ons kunnen gaan vol proppen als andere mensen het eten beter zouden kunnen gebruiken. Als we allemaal zouden minderen, zou er wel meer overblijven voor andere mensen.
Die anderen zijn toch compleet irrelevant? Het gaat over onszelf, niet over hun. Immoreel kan ik als determinist ook wegwimpelen daar de mens geen vrije keuze heeft met betrekking tot alles, dus ook is hij slachtoffer van zichzelf, hij kan er niets aan doen. Dit neemt natuurlijk niet de verantwoordelijkheid weg.
Jaarlijks produceren we een paar miljoen ton afval met z'n allen. Ik meende dat het ongeveer 500 kg was per persoon per jaar. Dit afval stapelt zich, al kunnen we er nu landafgravingen mee vol gooien of het ophopen, eens zijn de bronnen uitgeput. Het tropisch regenwoud wordt kleiner voor de meubelindustrie, en kwik zeldzamer, gewoon omdast mensen zoals KontraDix net zij zich grotendeels door aangeprate gevoelens laten leiden. Het is inderdaad belangrijk mensen te leren duurzaam om te gaan anders zadel je volgende generaties op met de problemen door verkeerde gewoontes van nu.
Daarnaast hebben wij allemaal makkelijk praten maar hoeveel onder ons gaan na hoeveel ze verbruiken? Brood kan gewoon in een trommel, en als je oude vellen hebt zijn kladblokken niet nodig.
Oud 21-05-2003, 17:59
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Evito schreef op 21-05-2003 @ 09:14:
leg dat eens verder uit....als je hier in Nederland i.p.v. 2 broden, 1 brood koopt hebben ze in Afrika niet ineens 1 heel brood erbij
Oud 23-05-2003, 16:59
duifeltje
duifeltje is offline
-het is slecht voor het milieu
-ongezond
-je wordt er verwend van en dus krenterig en krengerig
-je moet ook aan anderen denken
Oud 24-05-2003, 22:28
Narrator
Narrator is offline
Men koopt tegenwoordig niets nieuws meer, men koopt een nieuwe.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 12:50
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Raptor schreef op 24-05-2003 @ 23:28:
Men koopt tegenwoordig niets nieuws meer, men koopt een nieuwe.

Jouw sig, dat was mijn ouwe!

De avatar: Is that your blood?
Some of it, yeah.
Oud 25-05-2003, 14:09
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
REIE schreef op 21-05-2003 @ 18:52:
Immoreel kan ik als determinist ook wegwimpelen daar de mens geen vrije keuze heeft met betrekking tot alles, dus ook is hij slachtoffer van zichzelf, hij kan er niets aan doen. Dit neemt natuurlijk niet de verantwoordelijkheid weg.
Geen vrije keuze neemt de verantwoordelijkheid (opgevat als verwijtbaarheid) juist wel weg.
Oud 25-05-2003, 14:34
poesiefox
poesiefox is offline
Dat weten die dictatoren heel goed,en er word optimaal gebruik van gemaakt. Honger als oorlogswapen. Wat dacht je van Soedan, Eritrea, Somalie?
Reageren

Regels voor berichten