Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2003, 20:13
mineraaltje
mineraaltje is offline
wie weet er leuke spelletjes om te doen met kinderen van ongeveer 2jaar ofzo waarbij het om de taalontwikkeling gaat?
mag ook een andere activiteit zijn in plaats van spelletjes.
voorlezen en zingen was niet genoeg.
groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2003, 20:36
Gatara
Gatara is offline
laat ze zoeken naar letters
strooi de letters a t/m z op de grond
en zeg dat ze de letter e moeten zoeken en jij laat zien hoe die e eruit ziet.

ooo
2 jaar..
da's misschien te jong

mm
Oud 21-05-2003, 21:15
someone
someone is offline
hey, ik vind hem wel leuk bedacht trouwens, misschien zoiets doen met plaatjes ofzow??
Oud 22-05-2003, 07:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2003 @ 21:36:
ooo
2 jaar..
da's misschien te jong
Ik wou net zeggen...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 08:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
someone schreef op 21-05-2003 @ 22:15:
hey, ik vind hem wel leuk bedacht trouwens, misschien zoiets doen met plaatjes ofzow??
Dat kan ook

Zoek het bootje ofzo
Oud 22-05-2003, 16:01
Verwijderd
Met een boekje kun je meer dan alleen maar voorlezen...je kunt ook de plaatjes laten benoemen...ik denk dat dat ook een beetje is wat someone bedoelde. Of losse plaatjes laten benoemen of idd 'zoek ...' en dan aan laten wijzen. Of bij een vertelplaat (of een gewoon plaatje van iets) wat laten vertellen. Gesprekken met een klein groepje of met een wat grotere groep... Verder...'k weet nu even niks...staat er nergens iets op inet?

Iets met 'op de stoel', 'onder de tafel' en ze dat dan ook laten doen...vinden ze denk ik wel leuk (zou je wel eerst even moeten kijken in hoeverre de meesten die begrippen al kennen ed).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 18:41
Fantôme
Fantôme is offline
kinderen van 2? pff...
ja, met die plaatjes vind ik inderdaad wel een leuk ideetje!!

ik ken wel veel spelletjes voor kleine kinderen... maar die moeten toch wel minstens 4 zijn... *grom*
Oud 23-05-2003, 19:52
mineraaltje
mineraaltje is offline
het is voor mn stage op het kinderdagverblijf dus ook kinderen van ongeveer 4jaar, naja als je daar ideetjes voor hebt , misschien kan ik er wel iest mee..

en ik moet zelf weten of ik het in groepjes doe, of met de hele groep of appart.

naja bedankt in iedergeval voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:03
Verwijderd
Met kinderen van vier jaar kun je soms rijmen, ligt er aan hoe ver ze zijn ed... Verder...euhm...heb je al op inet gezocht?

Of je het met groepjes of met een grote groep doet, kun je zelf denk ik ook wel verzinnen, toch? Wat jij het handigst vindt, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:05
mineraaltje
mineraaltje is offline
oja, heb al een hele tijd op internet gezocht, en dacht dat er ook wel veel op zou staan maar kon eigenlijk niet echt iets vinden.

en ja ik zie dan wel weer hoe ik het doe dus in groepjes of appart enzow
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:17
Verwijderd
http://home.conceptsfa.nl/~valisial/page6.html

Misschien heb je er iets aan...als ik tijd heb zal ik kijken of er iets 'nuttigs' in m'n schoolboeken staat.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:34
mineraaltje
mineraaltje is offline
hey thanks daar heb ik zeker wel wat aan, daar ga ik denk ik wat van gebruiken!!!
maar als je meer vind is het welkom hoor, maar hoeft niet perse meer te gaan zoeken, ben allang blij dat ik iets heb.
thanks
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 07:40
Verwijderd
Citaat:
mineraaltje schreef op 23-05-2003 @ 21:34:
maar als je meer vind is het welkom hoor, maar hoeft niet perse meer te gaan zoeken, ben allang blij dat ik iets heb.
Ik had al gezocht. Je moet zelf maar kijken of je er iets van kan gebruiken en voor welke leeftijdsgroep (voor tweejarigen zullen de meeste (alle?) dingen te moeilijk zijn).

Rijmkettingen maken: op een woord rijmwoorden bedenken, hoeft niet te betekenen (!): kaas, baas, haas, laas, taas.

Zinnen afmaken: je begint een zin en vraagt de kinderne de zin af te maken.

Zinnenspelen: leg voorwerpen in de kring: eerst zullen de kinderen zinnen maken met slechts één woord, daarna misschien twee of meer woorden in één zin.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: kinderen stellen dan vragen over kleur, vorm, waarvoor wordt het gebruikt? Variatie: wie heb ik in gedachten? Dan mogen de kinderen ook weer vragen stellen over de kleur haar, leeftijd, geslacht, enz.

Hoe zeg je het? Je geeft situaties en vraagt hoe je iets moet formuleren. Als je bv. een koekje wil, hoe vraag je dat dan?

Meervouden maken: neem voorwerpen of kaartjes met voorwerp er op. Ik zie 1 sleutel, maar thuis heb ik wel drie ...

Verkleinwoorden: verhaal over reuzenland, alles is groot, er is dus een huis, met een tafel, een stoel, een bed, enz. Hoe zou dat er in kabouterland uitzien? Daar is een huisje, met een tafeltje, een stoeltje, een bedje, enz.

Raadsels. Omschrijving van een woord en kinderen woord laten raden. (Dit is denk ik te moeilijk...moet je zelf maar beoordelen (bij de overige dingen misschien ook, maar hier iig).)
Voorbeeld:
Ik ben vol verhaaltjes
voor groot en voor klein.
Bij voorlezen ben ik nodig,
wie zou ik wel zijn?

Classificeren/oredenen/sorteren: Je hebt voorwerpen in de kring gelegd en vraagt ze te sorteren, wat hoort bij elkaar? Kan bv. met boerderijdieren, groente en fruit. Ander voorbeeld: je noemt drie woorden en vraagt: welk woord hoort er niet bij?

Rare combinaties: paarse hond, vierkante bal, enz. Vraag wat er raar aan is en hoe zij het zouden zeggen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 14:05
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik ben hulpleiding bij kleutergym, en daar gebruiken we ooit het liedje "theo deo" (weet niet of je het precies zo schrijft) Dat gaat ook over letters, en woorden met die letters. Misschien dat je er iets aan hebt...
Oud 10-06-2003, 18:09
alpha
alpha is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2003 @ 21:36:
laat ze zoeken naar letters
strooi de letters a t/m z op de grond
en zeg dat ze de letter e moeten zoeken en jij laat zien hoe die e eruit ziet.

ooo
2 jaar..
da's misschien te jong

mm
Jaa dat was eerder bij Sesamstraat! Vond ik zoooo leuk altijd als ze dat gingen doen! Gingen ze de hele stad rond op zoek naar de letter V (ofzo) en dan had je bijvoorbeeld de VVV! JEEH! Gevonden! En dan gingen ze verder zoeken! Echt zooo leuk! *glimlacht en voelt zich weer kind*
Reageren

Regels voor berichten