Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 15:29
Gatara
Gatara is offline
Gekken bestaan onder politici, maar ook onder wetenschappers

De wetenschapper David Stevenson wilt namelijk naar de kern van de aarde gaan. Da's op zich een mooi idee en een mooie gedachte, maar als je daarvoor bedenkt dat ie daarvoor de grootst nucleaire bom op aarde nodig heeft, begin ik al de kriebels krijgen.
En alsof dat niet alles is, klinkt de idee zelf ook nogal absurd:
een gecontroleerde nucleaire explosie naar het centrum van de aarde richtend, wordt er een gat van 30 centimeter breed en honderden meters lengte in de aarde gepenetreerd. Daar wordt dus die bom voor gebruikt. Door er gesmolten ijzer in te gieten, zal het ijzer door de zwaartekracht vanzelf naar het midden van de aarde stromen, 3000 kilometer onder het aardoppervlak, een sonde met zich meedragend. Hiervoor is naar schatting 100.000 ton gesmolten ijzer nodig.

Problemen die zouden kunnen ontstaan:
- het ijzer gaat zich vermengen met de magma en laat de sonde hopeloos achter;
- zal de sonde uiteindelijk wel in staat zijn om signalen terug te brengen naar boven de aardkorst?
- en die nucleaire bom, met een kracht 100 tot 1000 keer groter dan die op Hiroshima, is nogal link.

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993730
Oud 25-05-2003, 15:49
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Tsja, dan kom ik meteen even op een andere vraag....

Hoe hoger je de lucht in gaat, hoe ijler de lucht, dus hoe dieper je gaat, hoe groter de luchtdruk (dat merk je nog meer onder water).
Echter ben je gewichtsloos in het centrum van de aarde, dus als je richting centrum gaat, word je lichter. Dit zal de luchtdruk ook doen afnemen (die ontstaat immer in dit geval door de aantrekkings kracht van de aarde).

Als het zou kunnen dat een mens deze reis naar het midden zou maken, zou deze druk hem dan fataal worden?

Ps. Dat onder de wetenschappers gekken bestaan, wisten we al wel langer
Oud 25-05-2003, 15:53
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Volgens mij is het een beetje warm voor een zonde...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 17:30
damaetas
damaetas is offline
[QUOTE]Gatara schreef op 25-05-2003 @ 16:29:
[B] Door er gesmolten ijzer in te gieten, zal het ijzer door de zwaartekracht vanzelf naar het midden van de aarde stromen, 3000 kilometer onder het aardoppervlak, een sonde met zich meedragend. Hiervoor is naar schatting 100.000 ton gesmolten ijzer nodig.[/i]

dat duurt dus eeuwen: de zwaartekracht wordt kleiner naarmate je meer naar het centrum gaat ; magma is heus zo vloeibaar niet hoor

maar ook nog onmogelijk omdat er te veel radioactiviteit is in het middan v/d aarde (vloeibare mantel) wat de sonde zou ontregelen, te warm, te hoge druk, geen mogelijkheid tot terugsturen van signalen ...
Oud 26-05-2003, 18:56
Upke
Upke is offline
In de kern van Aarde ga je toch kapot van al die magma?? Maar de luchtdruk sterker worden? Das iets nieuws voor mij hoe gaat dat in zijn werk?

En als we nou een paar miljoen jaar wachten is heel de Aarde mooi afgekoeld dus hebben we ook geen last van Magma als we naar het centrum gaan he... toch????
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 09:13
damaetas
damaetas is offline
in de kern van de aarde zit geen magma. ze weten nog niet goed wat daar zit. maar ze hebben onrechtstreeks berekend dat hij ongeveer helemaal uit ijzer moet bestaan.
Oud 27-05-2003, 09:28
Upke
Upke is offline
Citaat:
damaetas schreef op 27-05-2003 @ 10:13:
in de kern van de aarde zit geen magma. ze weten nog niet goed wat daar zit. maar ze hebben onrechtstreeks berekend dat hij ongeveer helemaal uit ijzer moet bestaan.
Waar zit die magma dan? Om de kern heen?? Ja dan moet je alsnog door de magma...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 09:32
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
damaetas schreef op 26-05-2003 @ 18:30:

maar ook nog onmogelijk omdat er te veel radioactiviteit is in het middan v/d aarde (vloeibare mantel) wat de sonde zou ontregelen, te warm, te hoge druk, geen mogelijkheid tot terugsturen van signalen ...
Je bedoelt toch elektromagnetische straling?

Citaat:
Als je goed had gelezen, had je gezien dat het de bedoeling is de sonde 3000 km onder het aardoppervlak te laten komen. Dat is dus niet helemaal tot het midden, wellicht wel tot die ijzeren kern.

Citaat:
Echter ben je gewichtsloos in het centrum van de aarde, dus als je richting centrum gaat, word je lichter. Dit zal de luchtdruk ook doen afnemen (die ontstaat immer in dit geval door de aantrekkings kracht van de aarde).
Incorrect. Zwaartekracht IN het midden is idd nul. Maar als jij daar zweeft in een 3000 km diepe put, dan heb je nog altijd ALLE lucht boven je op je drukken. Want die is niet gewichtloos, die wil naar jou plek, het midden toe.

3*106 meter lucht boven je.
Op zeeniveau heeft die een dichtheid van 1,293 kg/m3
Het is dus nog meer, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Kracht per vierkante meter is dan
9,81*1,293*3*10^6= 38052990 Pa
Dat is 375 atmosfeer. Veel plezier daar beneden.
Oud 27-05-2003, 09:57
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Coolkast schreef op 27-05-2003 @ 10:32:
Incorrect. Zwaartekracht IN het midden is idd nul. Maar als jij daar zweeft in een 3000 km diepe put, dan heb je nog altijd ALLE lucht boven je op je drukken. Want die is niet gewichtloos, die wil naar jou plek, het midden toe.
Ik weet het niet. Ik zal het is vragen op nl.wetenschap
Sorry
Oud 27-05-2003, 17:12
Upke
Upke is offline
Aha dan word je dus platgedrukt. En die ijzeren pit moet dan wel een enorme dichtheid hebben of niet? Hard metaal...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 22:32
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 27-05-2003 @ 10:57:
Ik weet het niet. Ik zal het is vragen op nl.wetenschap
Sorry
De link is:
http://groups.google.com/groups?dq=&...ogle.com#link1
Oud 29-05-2003, 15:32
Verwijderd
"hé guys, i'm suwe i sent a fwigging anal pwobe to core of teh earth"

"SO WEH IS IT GONE?"
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 19:09
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 27-05-2003 @ 10:32:
Je bedoelt toch elektromagnetische straling?
nee ik bedoel radioactiviteit. al van hotspots gehoord? (zonee: google it!)

Citaat:

geen lucht he, als het vloeibaar is daarbeneden dan krijg je zoiets als een rozijn in een potje vla, die laat ook geen putje achter als hij naar beneje zakt. en dan nog, wat boven je sonde zit wordt gewichtlozer naarmate de zwaartekracht afneemt, toch?

nouja eigenlijk valt die vloeibaarheid meer te vergelijken met euhm ... hout ... ofzo. (beweegt gemiddeld aan een halve cm per jaar. en als je pech hebt in de tegenovergestelde richting van waar je sonde heen moet : convectie-cellen in de mantel)

Laatst gewijzigd op 29-05-2003 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:29
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
damaetas schreef op 29-05-2003 @ 20:09:
nee ik bedoel radioactiviteit. al van hotspots gehoord? (zonee: google it!)
Nee dus. Zal eens zoeken.
Maar elektromagnetische velden opgewekt door de draaiende ijzeren kern zorgt mijns inziens net zo goed voor verstoring vd apparaten.
Oud 02-06-2003, 20:41
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 31-05-2003 @ 21:29:
zorgt mijns inziens net zo goed voor verstoring vd apparaten.
zou'k ni weten
weet niet zoveel van elektronica enzooi
Oud 04-06-2003, 22:11
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:

3*106 meter lucht boven je.
Op zeeniveau heeft die een dichtheid van 1,293 kg/m3
Het is dus nog meer, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Kracht per vierkante meter is dan
9,81*1,293*3*10^6= 38052990 Pa
Dat is 375 atmosfeer. Veel plezier daar beneden.
Je hebt helemaal gelijk.

Maar je haalt het middelpunt nieteens, want je gaat op een gegeven moment drijven op de lucht. Een ander voorwerp zou het middelpunt ook niet zo makkelijk halen, want de druk wordt enorm hoog... (bron: nl.wetenschap)
Oud 05-06-2003, 07:58
Isa
Isa is offline
Ik zie het doel niet echt, fijn dan ben je daar en dan kan je de lava zien waarvan we allang weten dat die er is.
voor dat geld kan je heel zuidafrika waterpompen geven!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:38
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Volgens mij is dat het probleem juist.

We weten dus nog niet wat daar is. Lava (eigenlijk magma) zit in hogere lagen dacht ik. Om de kern heen ofzo (stond dat niet hier al ergens?)
Oud 05-06-2003, 18:28
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 05-06-2003 @ 18:38:
Volgens mij is dat het probleem juist.

We weten dus nog niet wat daar is. Lava (eigenlijk magma) zit in hogere lagen dacht ik. Om de kern heen ofzo (stond dat niet hier al ergens?)
ja dat had ik al eens gezegd.

je hoeft ook helemaal geen sonde naar daarbinnen te sturen, je kan het ook zo afleiden wat daar zit, dat onderzoek is nog niet helemaal af, maar ik zou meer tijd daarin steken dan zo'n sonde proberen te maken.

aan de hand van terugkaatsing van bevingsgolven, massa van de aarde (je weet van alle schillen van de aarde de massa en ook van de aarde zelf, dus ook van de kern), de differentiëring van zwaar naar lichter bij de vorming van de aardbol, rotatiesnelheid van de aarde en zo nog veel andere dingen, kunnen ze bijna met zekerheid zeggen dat het een vaste 'bol' ijzer is.
more proof is being found as we speak.

(juah, geologie is een intressante studie hoor )
Oud 06-06-2003, 13:45
damaetas
damaetas is offline
dit onderwerp is net besproken op Jongens&Wetenschap op de belgische radio1. (door mijn prof geomorfologie nog wel )

tot maandag te beluisteren:
http://www.radio1.be/programma/jenw/index.htm kies het herbeluisteren van 10.03 - 11.00 uur
rond minuut 26 begint hij.

(ik weet niet wattie te zeggen had, heb ni geluisterd en geen geluidskaart op pc )
Oud 06-06-2003, 16:10
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Idd, staat ook in nl.wetenschap

Over wat er zal gebeuren als je een brooddoos in een buis door de aarde heen zal gooien, ofzo...
Reageren

Regels voor berichten