Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2003, 14:49
Martijngr
Martijngr is offline
Hey

In hoeverre is het overburnen schadelijk voor je brander?

iemand die dit weet?

thnx alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2003, 15:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ehm niet mits je niet te ver gaat. Verder moet je brander overburnen ook ondersteunen. 82 minuten ipv 80 minuten is doorgaans geen probleem. Hoger zou ik echter niet gaan.
Oud 15-05-2003, 15:06
Martijngr
Martijngr is offline
Ja ik kan overburnen, heb t net ook gedaan. Ik heb net 54 mb overburned (of hoe je dat dan ook moet schrijven).

Hoeveel zou jij (in MB's) overburnen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:32
Verwijderd
Mwah, de kans op schade aan je brander door overburnen is vrijwel nihil. Kan 't me ook niet echt voorstellen; de laser-slede heeft er niets aan als-ie verder dan de grootste standaarddiameter van een CD-R(W) kan schuiven. Zou wel een heel brak ontwerp van de brander zijn, dan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:06
CEO
CEO is offline
Volgens mij is het inderdaad ook niet schadelijk. Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat in het ernstigste geval de laser buiten de buitenste ring van de cd komt (die transperante). Het lijkt me sterk dat de laser zo sterk is dat hij dan schade aan kan richten binnen in de brander. Goed is het nooit, maar kwaad kan het denk ik ook niet.

En als hij kapot is.........kon hij er toch niet zo goed tegen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 23:17
Verwijderd
Die laser is niet sterk genoeg om daadwerkelijk schade aan te richten. Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat je tijdens het overburnen in een gebied schrijft waar dat eigenlijk niet zou horen te kunnen en dat je dat vervolgens met Nero (of welk programma dan ook) niet meer kunt wissen, omdat je bij het wisproces niet voor 'over-erase' kunt kiezen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 03:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat lijkt me ook geen ramp, zo duur zijn CD-RW schijfjes niet.

Overburnen gaat in minuten trouwens, 50MB op 700MB is wel redelijk veel trouwens. Ik zou niet hoger dan 720MB gaan.
Oud 16-05-2003, 10:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2003 @ 00:17:
Die laser is niet sterk genoeg om daadwerkelijk schade aan te richten. Het enige wat er zou kunnen gebeuren is dat je tijdens het overburnen in een gebied schrijft waar dat eigenlijk niet zou horen te kunnen en dat je dat vervolgens met Nero (of welk programma dan ook) niet meer kunt wissen, omdat je bij het wisproces niet voor 'over-erase' kunt kiezen.
Wat ook nog kan is dat de gebrande data in de overburn veel meer leesfouten oplevert. Echt zeker weten doe ik 't niet, en heb ook geen zin om 't te testen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 00:09
S|E|B
S|E|B is offline
Als je je CD's in mode 2 brandt kan je tot 800 MB(zonder overburn!) kwijt op je 80min (700 MB) Dit komt omdat er per CD ongeveer 100 MB wordt gebruikt voor error correctie, met mode 2 wordt deze weggelaten en kan de extra ruimte worden gebruikt voor normale data.
Let dus wel op dat je dit niet gebruikt voor belangrijke data, aangezien mode 2 CD's zonder de error correctie gevoeliger zijn voor krassen en dergelijke.

linkjes:
informatie
programmatje (maakt .bin/.cue en CloneCD images)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 13:08
Verwijderd
Citaat:
S|E|B schreef op 17-05-2003 @ 01:09:
Als je je CD's in mode 2 brandt kan je tot 800 MB(zonder overburn!) kwijt op je 80min (700 MB) Dit komt omdat er per CD ongeveer 100 MB wordt gebruikt voor error correctie, met mode 2 wordt deze weggelaten en kan de extra ruimte worden gebruikt voor normale data.
Let dus wel op dat je dit niet gebruikt voor belangrijke data, aangezien mode 2 CD's zonder de error correctie gevoeliger zijn voor krassen en dergelijke.

linkjes:
informatie
programmatje (maakt .bin/.cue en CloneCD images)
Mode 2-CD's zijn amper fatsoenlijk terug te lezen, al zit er geen krasje op. Ik zou dat dus absoluut nooit doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten