Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2003, 18:52
Winner
Winner is offline
Ik heb daar moeite mee. Hoe kun je goed een tekst onthouden? Leer je in een gesprek ook precies wat de ander zegt?
Oud 28-05-2003, 20:09
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Winner schreef op 28-05-2003 @ 19:52:
Ik heb daar moeite mee. Hoe kun je goed een tekst onthouden? Leer je in een gesprek ook precies wat de ander zegt?
ik doe dat zo min mogelijk, dan ga ik namelijk eerder anticiperen op mijn tegenspeler, je moet je personage goed kennen, zodat je de tekst niet uit je hoofd hoeft te leren zoals je voor Duits Duitse woordjes leest, dan begin je al verkeerd. Je moet zorgen dat je weet wat je zegd, en dat je het in je hoofd kloppend maakt, voor je personage dan, desnoods verander je een paar woorden. Wat dan overblijft moet je gewoon voor de spiegel oefenen. Succes ermee
Oud 29-05-2003, 09:14
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Winner schreef op 28-05-2003 @ 19:52:
Ik herhaal de teksten gewoon ontzettend vaak, lezend en hardop meepratend, dan blijven ze op een gegeven moment vanzelf hangen...
Ik leer ook altijd in ieder geval de strekking van de tekst van de ander... Als die een zin vergeet, moet je daar ook op kunnen reageren, en niet klakkeloos jouw zin 'die aan de beurt is' opzeggen...
Oud 29-05-2003, 09:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik oefen het gewoon heel vaak met mn tegenspelers, dan gaat het er vanzelf wel inzitten en dan kun je gewoon op elkaar reageren. maar over het algemeen weet ik wel precies wat mn tegenspelers zeggen... maar dat komt gewoon omdat je het zo vaak hoort en in het begin móet je wel het gene zeggen wat op het blaadje staat, anders komt er niets van terecht.
Oud 29-05-2003, 12:53
alpha
alpha is offline
Maak er zinnen van die jezelf ook zou zeggen. Je moet het natuurlijk maken, niet alles letterlijk in je kop stampen.

Handig is de tekst met de hele groep doorlopen. Gewoon zittend dus niet spelen, en snel. Tempo en opletten want als je het hele stuk kent, dus ook de stukken waar jij niet in speelt, dan is het logischer wat er gaat komen en fijner te spelen.

Tja, wat ik verder doe is gewoon lekker veel improviseren! Maar bij een stuk waar je echt letterlijk de tekst moet overnemen heel veel oefenen en dus doorlopen. (wat ik hierboven vertelde)

Maar bind je gewoon niet zo letterlijk aan de tekst: dat is niet het belangrijkste! Je kunt de tekst nog net zo goed kennen, het moet er ook mooi en natuurlijk uitzien. Dus beter even stotteren maar prachtige emoties dan vlekkeloze teksten zonder enige emotie!
Oud 29-05-2003, 18:35
Winner
Winner is offline
Hee bedankt tot nu toe! Dat vaak hardop oplullen is wel een idee inderdaad, ga ik doen.
Oud 02-06-2003, 16:06
Angel
Angel is offline
je moet ook weten 'wat' je zegt..dus het hele toneelstuk moet je begrijpen.als je dit weet dan weet je ook welke emotie (of kleur) je erbij moet gebruiken. ik zelf ga eerst met mn mede spelers dit goed doornemen en ondertussen de tekst oefenen door het samen een paar keer te repeteren. je moet trouwens de tekst niet zomaar ff opdreunen,maar geloofwaardig kunnen spelen..ik heb vrijdag een drama presentatie (amor van doos paard doen we) en ik zat gister de tekst hardop tegen mn kat te vertellen..de spiegel gebruik ik ook vaak..dat is erg handig..
Oud 02-06-2003, 17:39
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Medespelers en spiegel idd

in 1 uitvoering ging ik echt de mist in, we sloegen een stuk scene over dankzij mij. *schop schop schop jezelf*
Oud 05-06-2003, 12:34
Shinosu
Shinosu is offline
Dat samen oefenen en het hele stuk doorlopen is een goeie manier. Wij hebben het ook op die manier gedaan. Ikzelf heb niet zo'n moeite met tekst leren, als ik het leuk vind leer ik het snel.
Verder kun je ook natuurlijk vragen of iemand thuis de tekst met je door wil nemen.
Oud 05-06-2003, 15:26
alpha
alpha is offline
Inspreken op een bandje en dat elke keer afdraaien is ook handig. Denk er nu pas aan, heb dat een paar jaar geleden gedaan. Per scene en dan elke avond een scene ofzo.

Regels voor berichten