Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 17:01
carrington
carrington is offline
Weet iemand een site met voorbeelden van goede examen-opstellen (qua opbouw etc.), die ik kan gebruiken om mee te oefenen voor morgen?
Alvast bedankt.
Advertentie
Oud 25-05-2003, 18:41
stickybandit
stickybandit is offline
Citaat:
carrington schreef op 25-05-2003 @ 18:01:
Weet iemand een site met voorbeelden van goede examen-opstellen (qua opbouw etc.), die ik kan gebruiken om mee te oefenen voor morgen?
Alvast bedankt.
Idd heb ik ook nodig! zijn er nog dingen waar je xtra op moet letten of andere tips? alvast bedankt!
Oud 25-05-2003, 19:00
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
stickybandit schreef op 25-05-2003 @ 19:41:
Idd heb ik ook nodig! zijn er nog dingen waar je xtra op moet letten of andere tips? alvast bedankt!
het schema om een opstel te maken ken je waarschijnlijk allang, maar hier even wat ik meestal aanhou;

je krijgt 10 onderwerpen om uit te kiezen; kies dan iets waar je duidelijk een mening over hebt, of iets waar je toevallig veel vanaf weet.

dan uitgebreid op kladpapier opschrijven welk onderdelen, punten je wilt behandelen. Onderscheid hoofdpunten, en kleine puntjes, werk vervolgens al deze punten in het klad een beetje uit, alinea (punt) per alinea. Ga dan na of je echt tevreden bent met de volgorde, of alles wat je erin wilt hebben erin staat, en maak een volledige kladversie (als je nog genoeg tijd hebt). Hierin laat je de punten in elkaar overvloeien, voeg je een duidelijke introductie en een goede conclusie toe. Kwa lengte vind ik 2 volle kantjes wel mooi denk ik
Oud 25-05-2003, 19:13
stickybandit
stickybandit is offline
ok bedankt! want hoeveel woorden moeten het ongeveer zijn? en staat er ook bij of je een betoog/informatieve tekst etc. moet schrijven, of mag je dat zelf kiezen?
Oud 25-05-2003, 19:23
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
stickybandit schreef op 25-05-2003 @ 20:13:
ok bedankt! want hoeveel woorden moeten het ongeveer zijn? en staat er ook bij of je een betoog/informatieve tekst etc. moet schrijven, of mag je dat zelf kiezen?
bij de examenbundel heb ik iets van 10 voorbeelden gezien; het zijn dus allerlei onderwerpen en soorten.

meestal 1 over iets actueels, waar je dus zelf van op de hoogte moet zijn, verschillenden betoog of beschouwing, en meestal ook 1 waar je een spannende openingszin krijgt, vervolgens een verhaal moet schrijven dat daarbij aansluit.

Soms staat er een titel boven; die MOET je dan ook precies zo gebruiken, soms alleen een beschrijving, dan moet je zelf dus een passende titel verzinnen, en soms alleen een Titel (dan mag je dus verzinnen wat erbij moet)

de meesten hebben wel enige toelichting; hou je dicht aan die opdracht.

kwa aantal woorden, een klassiek voorbeeld is dan de opdracht "Wat is moed? maak duidelijk aan de lezer wat moed is" (ofzoiets)

en dan

"Dit is moed" opschrijven

echter voor een serieus opstel gewoon aanhouden zoveel als je zelf wilt; minimaal 500 lijkt mij toch wel, en tot meer dan 2000 kom je niet aan toe denk ik dan verliest het ook aan krachtigheid, omdat je dan te langdradig word meestal.

ik kijk er naar uit op zich
Oud 25-05-2003, 21:43
carrington
carrington is offline
Ok, bedankt voor de tips.
Oud 26-05-2003, 13:33
Verwijderd
Ik heb hem dus gemaakt, ben nu net thuis (mja, met trein vanuit Eindhoven áltijd vertraging terug... maar niet erg ).

Ik heb gekozen voor de 2de, 'Het gebouw'. Voor mensen die het niet meer weten of niet hebben gehad;
Het gebouw
Gebouwen doen soms een beroep op de menselijke fantasie. In
De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch droomt een jongen telkens van een gebouw waar hij nog nooit geweest is. De graficeus Escher heeft onmogelijke bouwwerken getekend. In sommige sciencefictionfilms figureren reusachtige bouwsels. Maar ook in werkelijkheid zijn er merkwaardige gebouwen, in het oog springend door hoogte, materiaalkeuze of vormgeving.
- Schrijf een verhaal waarin een opvallend gebouw centraal staat of als decor dient.

Echt een heerlijke opdracht, als je het mij vraagt. Heb 3 kantjes vol geschreven en nog een paar regels... (stond nergens een minimum of maximum, vandaar). Ik typ hem zo nog over van m'n klad, dan post ik hem misschien op Letteren...

Wat hebben jullie gekozen en hoeveel hebben jullie geschreven?

Ik vond alle opdrachten echt heel vrij, veel ruimte voor eigen initiatief... erg leuke opdrachten
Oud 26-05-2003, 13:47
stickybandit
stickybandit is offline
ik heb die opdracht gekozen waarbij je betoog moest schrijven over de sterke bemoeienis van de overheid op de gezondheid van de burgers (roken als voorbeeld). Heb ook 3 kantjes volgeschreven in totaal iets minder dan 700 woorden..
Oud 26-05-2003, 14:07
Verwijderd
Citaat:
stickybandit schreef op 26-05-2003 @ 14:47:
ik heb die opdracht gekozen waarbij je betoog moest schrijven over de sterke bemoeienis van de overheid op de gezondheid van de burgers (roken als voorbeeld). Heb ook 3 kantjes volgeschreven in totaal iets minder dan 700 woorden..
Daar begon ik eerst ook mee, maar kwam niet zo ver... dus ben ik maar overgestapt op dat gebouw...
Ik heb overigens 1036 woorden, schrijf klein
Oud 26-05-2003, 14:49
stickybandit
stickybandit is offline
dat is wel veel! dan ben je zeker tot 12 uur bezig geweest? Hoorde net van iemand die op luzac zit dat tegen hen was verteld dat ze 500-520 woorden aan moesten houden... vind ik persoonlijk erg weinig, kan niet genoeg zijn.
Oud 26-05-2003, 14:58
Verwijderd
Citaat:
stickybandit schreef op 26-05-2003 @ 15:49:
dat is wel veel! dan ben je zeker tot 12 uur bezig geweest? Hoorde net van iemand die op luzac zit dat tegen hen was verteld dat ze 500-520 woorden aan moesten houden... vind ik persoonlijk erg weinig, kan niet genoeg zijn.
500/520 vind ik ook erg weinig, zeker als je 3 uur hebt. Zelf ben ik 2,5 uur bezig geweest, toen nog goed doorgelezen op spelfouten, toen was 't 11.45 uur en tien minuutjes later heb ik hem ingeleverd en mocht ik weg.. Ben dus niet super lang bezig geweest...
Oud 26-05-2003, 15:08
Verwijderd
Mijn opstel staat hier: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=489937

(omdat ik hem hier niet vind passen, dit gaat meer over de inhoud, niet over wat je hebt geschreven... toch?)

Mja, hopelijk krijg ik er een mooi cijfer voor
Oud 26-05-2003, 16:19
Iwein
Iwein is offline
ik had nr 10 zeker een leuke, en de leukste vondi k; een beetje bang dat het alleen meer een betoog dan bveschouwing is geworden, maar dat moet niet veel uitmaken.

Ging over uit toekomstperspectief een kritische analyse van de hedendaagse maatschappij geven

wat erg leuk is, zeker omdat je dan kapitalisme, religie, media indoctrinatie en dat er eigenlijk amper iets verandert is - arm/ rijk, honger, etc, blijven gelijk- allemaal kunt bespreken, en een hoop leuke onderbouwende actuele voorbeelden kunt geven

2,5 kantjes met klein lettertype
Oud 26-05-2003, 16:28
Verwijderd
Citaat:
iwein schreef op 26-05-2003 @ 17:19:
ik had nr 10 zeker een leuke, en de leukste vondi k; een beetje bang dat het alleen meer een betoog dan bveschouwing is geworden, maar dat moet niet veel uitmaken.

Ging over uit toekomstperspectief een kritische analyse van de hedendaagse maatschappij geven

wat erg leuk is, zeker omdat je dan kapitalisme, religie, media indoctrinatie en dat er eigenlijk amper iets verandert is - arm/ rijk, honger, etc, blijven gelijk- allemaal kunt bespreken, en een hoop leuke onderbouwende actuele voorbeelden kunt geven

2,5 kantjes met klein lettertype
Die heb ik ook nog overwogen, maar dat verhaal trok toch echt aan me Heerlijk dat je op je eindexamen een verhaal mag gaan schrijven en nóg heerlijker wanneer je dan ook overloopt van ideeën... Whaa, dit was echt mijn lievelingsexamen.. ook al haal ik een 3 ofzo Ik heb me echt vermaakt! Ik snap niet waarom ze dit niet bij de nieuwe stijl weer invoeren, 't is zó leuk
Oud 26-05-2003, 16:30
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 26-05-2003 @ 17:28:
Die heb ik ook nog overwogen, maar dat verhaal trok toch echt aan me Heerlijk dat je op je eindexamen een verhaal mag gaan schrijven en nóg heerlijker wanneer je dan ook overloopt van ideeën... Whaa, dit was echt mijn lievelingsexamen.. ook al haal ik een 3 ofzo Ik heb me echt vermaakt! Ik snap niet waarom ze dit niet bij de nieuwe stijl weer invoeren, 't is zó leuk
precies
Advertentie

Regels voor berichten