Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2003, 20:46
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
moet voor school een werkstuk maken over het satanisme.

heeft iemand toevallig al eens een werkstuk gemaakt over dit onderwerp of heeft iemand goede tips voor boeken of sites??

heb zelf ook al gekeken maar heb niet echt veel gevonden

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2003, 21:03
Evito
Evito is offline
Serieus? Moet je voor school over dat onderwerp een werkstuk maken??
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:02
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
Evito schreef op 14-05-2003 @ 22:03:
Serieus? Moet je voor school over dat onderwerp een werkstuk maken??
het moet niet maar we hebben in ons groepje voor dit onderwerp gekozen.
misschien achteraf niet zo'n geweldige keuze
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:06
Ireentje
Ireentje is offline
gebruik eens google of ilse??
daar is meestal wel veel op te vinden toch
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:14
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
je hebt god : God staat voor alles in de wereld.
Dan heb je satan. Satan staat voor je Ik.

aan deze vergelijking kan je uitleggen dat satanisme dus opgebouwd is rond de ik-persoon, uit dat perspectief.

Verder heeft het heel erg weinig met satan te maken. Als je satanisme voortstelt als mensen extreem veel pijn doen en hun leven verzieken, elkaars bloed proefen ofzo, dan heb je het mis.
teminste, als je het over de levensstijl satanisme hebt. Het is een soort theorie dat een persoon bestaat. Stel: Een persoon doet niet aardig tegen jouw. Je kunt hem of vragen wat er aan de hand is, of hem negeren, of onaardig terug doen.

De satanist kies er voor om hem te negeren. Waarom? Iemand die een ander persoon voor de eerste keer ontmoed en niet respectvol is heeft an sich al geen profiel om maar enig sinds de satanist van waarde te zijn. De andere twee opties verspillen veel en veelste veel energie aan het individu, je kan hem beter negeren en door gaan met je leven. Valt het echter in de herhaling, dan zal de satanist harde actie ondernemen om dit stuk onaangenaam uit zijn leven te verwijderen.

zo ongeveer dan. K had er een keertje wat over gelezen.
(dus nagel me hier niet op vast..)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:56
kleine wicca
kleine wicca is offline
Sollie kep geen websites ofsow voor je, maar ik voel me zeer euh..."vebonden" met het satanisme, dus als je vragen hebt....kommaarop, maar moetje wel even wat duidelijker formuleren, ik kan je zo wel en heleboel info geven, maar dat heb je misschien al. En zeker een boeiend onderwerp hoor!! lekker vooroordelen uit de weg ruimen
Oud 15-05-2003, 15:10
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 15-05-2003 @ 15:14:
je hebt god : God staat voor alles in de wereld.
Dan heb je satan. Satan staat voor je Ik.

Verder heeft het heel erg weinig met satan te maken.
Satans grootste leugen is.... dat hij niet bestaat..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:11
No return
No return is offline
Citaat:
ikkebenikke schreef op 14-05-2003 @ 21:46:
moet voor school een werkstuk maken over het satanisme.

heeft iemand toevallig al eens een werkstuk gemaakt over dit onderwerp of heeft iemand goede tips voor boeken of sites??

heb zelf ook al gekeken maar heb niet echt veel gevonden

alvast bedankt!
ik heb er pas een werkstuk over gemaakt
Oud 15-05-2003, 15:15
WijfMan
WijfMan is offline
Een site die je wel handig zult vinden:
http://www.clix.to/warriorofsatan
Oud 16-05-2003, 06:53
Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 15-05-2003 @ 16:10:
Satans grootste leugen is.... dat hij niet bestaat..
En het grappige is dat dat geen leugen is aangezien Satan geen deel is van God en Niets Is. Alsof je blind bent als je ernaar kijkt.
Gruwelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 17:39
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 16-05-2003 @ 07:53:
En het grappige is dat dat geen leugen is aangezien Satan geen deel is van God en Niets Is. Alsof je blind bent als je ernaar kijkt.
Gruwelijk.

Is dit een diepzinnige opmerking of een cynische ???
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 18:06
Tjaslon
Tjaslon is offline
Dat klinkt bijna als een mislukte ripoff van het solipsisme.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 18:22
poesiefox
poesiefox is offline
Och, ik heb ooit eens een werkstuk gemaakt over elfjes, die bestaan ook niet, maar ik had er zulke mooie tekeningen bij gemaakt dat ik daarom een tien kreeg. Voor nederlands!
Oud 16-05-2003, 20:34
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 15-05-2003 @ 15:14:
j

zo ongeveer dan. K had er een keertje wat over gelezen.
(dus nagel me hier niet op vast..)
dat stukje wat je beschreef, zo heb ik het ook gelezen.

Een waarschuwing, dan actie.
het is idd onzin wat al die mensen doen met hun duivelsbezwering, fake rituelen enz.
het hele principe gaat daardoor verloren
en satanisme krijgt een verkeerd beeld
Oud 17-05-2003, 09:53
Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 16-05-2003 @ 18:39:
Is dit een diepzinnige opmerking of een cynische ???
Een diepzinnige gebaseerd op herrinering.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:07
JJzD
JJzD is offline
satan/duivel komen uit de bijbel
dus zje zou best wel wat ideeËn daarvandaan op kunnen doen
zoals vruchten van het vlees bijv in galaten 5 zoals je die ook terugziet in het "" Ik" perspectief
Oud 20-05-2003, 19:43
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
JJzD schreef op 18-05-2003 @ 14:07:
satan/duivel komen uit de bijbel
dus zje zou best wel wat ideeËn daarvandaan op kunnen doen
zoals vruchten van het vlees bijv in galaten 5 zoals je die ook terugziet in het "" Ik" perspectief
bedankt, daar heb ik idd wel wat aan ja

als iemand nog een stuk uit de bijbel weet wat ik kan gebruiken:

tell me
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 09:17
BlackMystery
BlackMystery is offline
www.satanisme.nl

btw laat al die bijbel gevallen maar vallen
dat is niet satanisme
satanisme heeft niets met de god satan te maken
ga in bibliotheek de satanistische bijbel halen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 12:15
Verwijderd
satanisme.pagina.nl

lees de satanic bible
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 12:16
Verwijderd
The Eleven Satanic Rules of the Earth

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 12:17
Verwijderd
ik heb er ooit een betoog over geprobeerd te houden op school.. ze snapten er niet veel van
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 16:43
Tjaslon
Tjaslon is offline
Vraagje? Wat is het "geloof" nu eigenlijk? Een paar cliché`s als regels maakt nog niet een religie. Het is zelfs niet voldoende om zichzelf een filosofie te mogen noemen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 22-05-2003 @ 17:43:
Vraagje? Wat is het "geloof" nu eigenlijk? Een paar cliché`s als regels maakt nog niet een religie. Het is zelfs niet voldoende om zichzelf een filosofie te mogen noemen.
der is geen geloof, je gelooft hooguit in jezelf

een beetje de basics verderz: je hebt in het christendom de duivel, dat is het beeld van het kwaad, en al het evil, dat is een goeie zaak want als als dat evil er niet was geweest had je je nooit kunnen realiseren dat er ook iets goeds is
daarom heet het satanisme
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef op 22-05-2003 @ 18:59:
LOL, het is geen A, het is A in je zelf. Sorry de logica ontgaat mij.
Over logica gesproken "daarom heet het satanisme"
Dus het had net zo goed kankerisme kunnen heten? Of pestisme? Of misschien is Oorlogisme een leuke naam? Maar goed, het is duidelijk: het satanisme is gewoon een erg klein handje vol clichematige regels.

Zeg wat laad de pagina langzaam, bloed irritant.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:50
Verwijderd
ik vin dat de verwarring met de duivel dan btje eigen schuld is.....moet je maar andere naam verzinne hoor.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2003, 04:54
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
BlackMystery schreef op 21-05-2003 @ 10:17:
www.satanisme.nl

btw laat al die bijbel gevallen maar vallen
dat is niet satanisme
satanisme heeft niets met de god satan te maken
ga in bibliotheek de satanistische bijbel halen
hmmmz even kijken wat ik lees in de bijbel over het geloof waarin een mens of satan (1 pot nat) centraal staat:

het draait allemaal om die ene persoon. deze ene persoon moet gevoed worden en word praktisch aanbeden.
dat zie ik in de bijbel en 9in het satanisme terug.
netzoals het offeren van kinderen aan de Moloch bijvoorbeeld

sowieso is het erg raar om te zeggen "dat is geen echt geloof en hoort niet tot satanisme"
alsof er iemand bvestaat die "echt"satanisme vaststelt.
onder het mom van satanisme word er ook erg veel naar de bijbel gekeken.
Oud 31-05-2003, 15:13
Meartje
Meartje is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef op 21-05-2003 @ 13:16:
The Eleven Satanic Rules of the Earth

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
sorry maar doe kleine kinderen geen kwaad staat er, ze offeren wel allemaal kleine babytjes op voor Satan als offer..noem je dat geen kwaad doen tegen die kinderen?? en ga me nou niet vertellen dat dat er niet bij hoort want dat weet iedereen wel....dusss
Oud 31-05-2003, 15:29
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
jesusfreak schreef op 31-05-2003 @ 16:13:
sorry maar doe kleine kinderen geen kwaad staat er, ze offeren wel allemaal kleine babytjes op voor Satan als offer..noem je dat geen kwaad doen tegen die kinderen?? en ga me nou niet vertellen dat dat er niet bij hoort want dat weet iedereen wel....dusss
Je vergist je, dat zijn geen satanisten, ik zelf heb nog nooit van zo iets gehoord (behalve in goedkope B-Films: maar phoe man, das een goede bron ) maar als je gelezen had zie je dat het "geloof" niet alleen erg sneu is, maar ook nog eens niets te maken heeft met satan (want die heten satanen dacht, maar dat kan ik fout hebben).
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 16:13
Meartje
Meartje is offline
Oud 31-05-2003, 16:14
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
jesusfreak schreef op 31-05-2003 @ 17:13:
WAUW!! Wat een argumentatie!

Maar goed, verklaar je nader?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 17:19
REIE
REIE is offline
Is satanisme nu die vrolijke mix tussen occultisme en machiavellisme?
Oud 31-05-2003, 17:27
Tjaslon
Tjaslon is offline
Nope, dan denk ik meer een niet al te vrolijke mix tussen solipsisme en machiavellisme als je dan toch perse Machiavelli er bij moet slepen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:45
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
JJzD schreef op 25-05-2003 @ 05:54:
hmmmz even kijken wat ik lees in de bijbel over het geloof waarin een mens of satan (1 pot nat) centraal staat:

het draait allemaal om die ene persoon. deze ene persoon moet gevoed worden en word praktisch aanbeden.
dat zie ik in de bijbel en 9in het satanisme terug.
netzoals het offeren van kinderen aan de Moloch bijvoorbeeld

sowieso is het erg raar om te zeggen "dat is geen echt geloof en hoort niet tot satanisme"
alsof er iemand bvestaat die "echt"satanisme vaststelt.
onder het mom van satanisme word er ook erg veel naar de bijbel gekeken.
Als er 1 ding in de bijbel niet centraal staat is dat wel de ikpersoon!! Dus ik snap niet hoe je dr bij komt eigenlijk......kun je mij dat uitleggen, ben ik heel benieuwd naar
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 14:55
Veja
Veja is offline
Waarom is het Satanisme dan verboden als al het hier boven geschreven waar is. In dit land wordt toch niet een ontschuldig lijstje leefregels verboden. Ik hoor wel eens wat over ritueel dieren slachten en massa verkrachtingen. Dat is toch ook Satanisme?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 16:10
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Veja schreef op 06-06-2003 @ 15:55:
Waarom is het Satanisme dan verboden als al het hier boven geschreven waar is. In dit land wordt toch niet een ontschuldig lijstje leefregels verboden. Ik hoor wel eens wat over ritueel dieren slachten en massa verkrachtingen. Dat is toch ook Satanisme?
JE hebt toch niet alles gelezen, als die site`s waar zijn (want echte literatuur kan je er vanzelf sprekend niet over krijgen) gebeuren er zelden massa verkrachtingen ed in de naam van het satanisme, als het wel gebeurt worden dit (hoe makkelijk) santanen genoemd, en dat zjin denkt ik meestal psychopaten (letterlijk) die in hun waan ideeën geloven in een duivel (en er hoogstwaarschijnlijk elk moment mee spreken).

Note: satanisme, noch het geloof in de echte duivel is in Nederland verboden
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 16:22
Upke
Upke is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 06-06-2003 @ 17:10:
JE hebt toch niet alles gelezen, als die site`s waar zijn (want echte literatuur kan je er vanzelf sprekend niet over krijgen) gebeuren er zelden massa verkrachtingen ed in de naam van het satanisme, als het wel gebeurt worden dit (hoe makkelijk) santanen genoemd, en dat zjin denkt ik meestal psychopaten (letterlijk) die in hun waan ideeën geloven in een duivel (en er hoogstwaarschijnlijk elk moment mee spreken).

Note: satanisme, noch het geloof in de echte duivel is in Nederland verboden
Satanen zijn de boosdoeners, religies zijn niet verboden dus Satanisme ook niet, de regering heeft ook geen enkele reden om het te verbieden want er is niks mis mee.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 10:07
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 06-06-2003 @ 17:22:
Satanen zijn de boosdoeners, religies zijn niet verboden dus Satanisme ook niet, de regering heeft ook geen enkele reden om het te verbieden want er is niks mis mee.
Ehm, dat zei ik dacht ik??

Trouwens, ik weiger nog steeds "het satanisme" te zien als een religie. Wat toch volgens mijn vandale (even voor de zekerheid snel opgezocht) een geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap is. Aangezien het satanisme alleen uit een paar regeltjes bestaat, die je nauwlijks leerstellingen kan noemen, en absoluut geen plechtigheden kent, heeft het satanisme toch meer weg van een jongeren cultuur dan een religie

Laatst gewijzigd op 07-06-2003 om 10:11.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 15:40
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
nou, mijn werkstuk is inmiddels af en ik heb er een 9,1 voor gekregen.

ik vond het erg interessant om er een werkstuk over te maken ook al ben ik er erg tegen.
ook heb ik dingen ontdekt die ik nog niet wist.

jesusfreak: wat jij zegt klopt inderdaad niet.

satanisten beschouwen het leven van mens en dier als iets heiligs en zullen nooit mensen of dieren offeren.
ze zijn ook geen duivelsaanbidders.
het gaat hun vooral om zichzelf en ze zien zichzelf als tegenstander van al het andere.
maar ze blijven binnen die overtuiging vol respect met de medemens en dier omgaan.

degenen die wel dieren en mensen offeren zijn satanen.
zij offeren bijvoorbeeld maagden en bepaalde dieren.
zij zijn erg extreem en de satanisten zijn het met hun mening ook absoluut niet eens.

het belangrijkste in het leven van een satanist is hij/zij zelf en dat komt ook overal in terug. de satanist zelf is god.

zelf kan ik me hier helemaal niet in vinden en ik vind het ook absoluut geen religie en zo wil ik het ook niet noemen.
maar ik vind wel dat je niet zomaar over anderen moet oordelen als je er niks vanaf weet.

(waar zo'n werkstuk toch al niet goed voor is)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 17:16
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
kleine wicca schreef op 15-05-2003 @ 14:56:
Sollie kep geen websites ofsow voor je, maar ik voel me zeer euh..."vebonden" met het satanisme, dus als je vragen hebt....kommaarop, maar moetje wel even wat duidelijker formuleren, ik kan je zo wel en heleboel info geven, maar dat heb je misschien al. En zeker een boeiend onderwerp hoor!! lekker vooroordelen uit de weg ruimen
waarom voel je je verbonden met het satanisme?
en noem je je kleine wicca?
Oud 08-06-2003, 17:17
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
ikkebenikke schreef op 08-06-2003 @ 15:40:
nou, mijn werkstuk is inmiddels af en ik heb er een 9,1 voor gekregen.

ik vond het erg interessant om er een werkstuk over te maken ook al ben ik er erg tegen.
ook heb ik dingen ontdekt die ik nog niet wist.

jesusfreak: wat jij zegt klopt inderdaad niet.

satanisten beschouwen het leven van mens en dier als iets heiligs en zullen nooit mensen of dieren offeren.
ze zijn ook geen duivelsaanbidders.
het gaat hun vooral om zichzelf en ze zien zichzelf als tegenstander van al het andere.
maar ze blijven binnen die overtuiging vol respect met de medemens en dier omgaan.

degenen die wel dieren en mensen offeren zijn satanen.
zij offeren bijvoorbeeld maagden en bepaalde dieren.
zij zijn erg extreem en de satanisten zijn het met hun mening ook absoluut niet eens.

het belangrijkste in het leven van een satanist is hij/zij zelf en dat komt ook overal in terug. de satanist zelf is god.

zelf kan ik me hier helemaal niet in vinden en ik vind het ook absoluut geen religie en zo wil ik het ook niet noemen.
maar ik vind wel dat je niet zomaar over anderen moet oordelen als je er niks vanaf weet.

(waar zo'n werkstuk toch al niet goed voor is)
kwist niet eens dat er verschil zat tussen satanen en satanisten
Oud 08-06-2003, 17:35
Upke
Upke is offline
De mythe van Goed en Kwaad
Veel religies hebben uitgebreide ideeën over het bestaan van het absolute Goed en het absolute Kwaad. Binnen deze religies vertegenwoordigt God meestal het absolute Goed. Het absolute Kwaad vertegenwoordigt alles wat als zonde aangemerkt wordt alsmede alles dat niet in overeenstemming is met de geloven.
Door alles te verdelen in zwart en wit lijkt de wereld er veel eenvoudiger uit te zien dan zij werkelijk is. Men vergeet echter 1 ding: er is ook grijs.

Regelmatig wordt ons gevraagd:
zijn Satanisten Goed of Slecht?
aanbidden jullie het Slechte?
Begrippen als Goed en Slecht worden over het algemeen gebruikt in een relatieve context.
Als ik praat over een goed boek dan ben ik positief over het boek, maar dit hoeft niet in te houden dat iemand anders het boek ook goed vindt. Als ik zeg 'het is goed om aardig te zijn tegen anderen' dan is dit een vuistregel. Er zijn misschien mensen in jouw leven tegen wie je niet aardig wilt zijn omdat ze jou pijn gedaan hebben. De vuistregel is geldig, er zijn alleen uitzonderingen op.
Voedsel zonder zout kan lekker zijn. Veel voedsel smaakt lekkerder met een beetje zout erbij. Je kunt hieruit de conclusie trekken dat zout in het eten goed is. Dit is echter een onjuiste gevolgtrekking. Veel zout in het voedsel is namelijk niet lekker.
We kunnen dus niet stellen dat zout in voedsel Goed is. Het kan alleen relatief gebruikt worden. Een beetje zout is Goed, veel zout is Slecht.
Op alle regels zijn uitzonderingen te vinden. Alles dat in het algemeen goed is, is slecht in bepaalde gevallen. Daarnaast geldt dat alles wat voor mij goed is, slecht kan zijn voor jou.
Als ik dit soort concepten uitleg krijg ik vaak de steling voorgelegd 'ja maar moorden dan, moorden is altijd slecht'. Dan zeg ik:
Stel dat iemand in 1941 Hitler vermoord zou hebben, was dat Goed of was dat Slecht?
Wel, voor zijn vrouw en familie zal het wel slecht geweest zijn en voor 6 miljoen Joden zou het goed geweest zijn.
Op alles dat goed is zijn uitzonderingen te vinden.

Goed is alleen maar absoluut te gebruiken als het volgt uit een definitie of afspraak. Als we definiëren dat water bevriest bij een temperatuur lager dan nul graden en dat het dan hard wordt dan is de uitspraak 'ik kan over water lopen' alleen maar een goede en juiste uitspraak als het een tijdje gevroren heeft. Het begrip Goed is dus afhankelijk van een definitie of afspraak. Anders gezegd: Goed en Slecht zijn alleen geldige begrippen binnen de context waarin ze gebruikt worden.

We kunnen nu de vragen gaan beantwoorden.
Allereerst: zijn Satanisten Goed of Slecht?
We moeten deze vraag dus in een context zetten. Binnen de context van ons geloof bestaat er geen absoluut Goed of Slecht. We bekijken alles relatief. Satanisten vullen hun eigen geloof in, maken hun eigen regels. Voor een individuele Satanist zal wat Hij of Zij doet dus Goed zijn. Het antwoord is dus: ja, een Satanist is Goed.

Nu de volgende: aanbidden jullie het Slechte?
Allereerst aanbidden Satanisten slechts zichzelf. Een Satanist aanbidt niets en niemand buiten hem/haarzelf.
De vraag is dus eigenlijk: als een Satanist zichzelf aanbidt, is het dan mogelijk dat Hij/Zij het Slechte aanbidt? Nu wordt het eenvoudig antwoord te geven op deze vraag. We hebben bij de vorige vraag gezien dat een Satanist zichzelf als Goed ziet. Het antwoord op de vraag 'aanbidden Satanisten het Slechte' is dus logischerwijze Nee.

Voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 18:14
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
gothicje schreef op 08-06-2003 @ 18:17:
kwist niet eens dat er verschil zat tussen satanen en satanisten
wist ik eerst ook niet, ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 21:15
-=raven=-
-=raven=- is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 16-05-2003 @ 07:53:
Gruwelijk.

Het Oneindige Verhaal door Micheal Ende...
Oud 09-06-2003, 09:56
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
No return schreef op 15-05-2003 @ 16:11:
ik heb er pas een werkstuk over gemaakt
ik ook, 4 jaar geleden

Rawsteel, dat is een aardig stukje wat je daar hebt...(ah ik zie net dat je um van die satanistisch kerk site hebt geplukt )

ohja en over het satanisme, ik blijk dat ik _voor dat ik wist wat satanisme inhield_ toch meer satanist te zijn dan wat dan ook

Laatst gewijzigd op 09-06-2003 om 10:04.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 16:32
Upke
Upke is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-06-2003 @ 10:56:
ik ook, 4 jaar geleden

Rawsteel, dat is een aardig stukje wat je daar hebt...(ah ik zie net dat je um van die satanistisch kerk site hebt geplukt )

ohja en over het satanisme, ik blijk dat ik _voor dat ik wist wat satanisme inhield_ toch meer satanist te zijn dan wat dan ook
Haha ik wou ff slim overkomen...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 21:55
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef op 22-05-2003 @ 18:59:

een beetje de basics verderz: je hebt in het christendom de duivel, dat is het beeld van het kwaad, en al het evil, dat is een goeie zaak want als als dat evil er niet was geweest had je je nooit kunnen realiseren dat er ook iets goeds is
daarom heet het satanisme
Nee. Het "kwaad" in de bijbel zijn waarden als Trots en Macht. Al wat niet buigt voor deze "goddelijke" macht.

De symboliek van satan moge hiermee duidelijk zijn.

Helaas blijft satanisme steken in een soort surrogaat-Nietzscheaans atheïsme. Leuk voor de filosofische leek, maar substantieel van weinig waarde.

Laatst gewijzigd op 11-06-2003 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 21:34
Verwijderd
satanisme, verzamelnaam voor groeperingen die zich bezighouden met hetzij de verering van het verbodene, hetzij met de aanbidding van de satan.

Tot het eerste kunnen de bewegingen gerekend worden die aansluiten bij oude, niet- of voor-christelijke elementen van de westerse cultuur. Zij gaan uit van de vroegere goden en godinnen, houden zich bezig met magie, kennen grote betekenis toe aan de veelal cyclische gebeurtenissen van de natuur (jaarfeesten, zonnewendefeest, maan[d]stonden, seksuele polariteit), verdiepen zich in de kennis van kruiden en planten en kennen het verschijnsel heks. Het ‘satanische’ is gelegen in het feit dat de christelijke leer veelal wordt verworpen en de oude goden, door het christendom tot duivels omgevormd, worden vereerd. In Nederland bestaat deze vorm van satanisme bij de Wicca-beweging.

Tot de tweede categorie behoren bewegingen die nadrukkelijk de kwade macht willen vereren. De bekendste hiervan is de Kerk van Satan, in 1966 in Californië opgericht door Anton Szandor LaVey. Bij deze organisatie wordt de God der christenen de belichaming van het kwade en wordt de duivel, de kwade macht, als tegenhanger, juist de goede. Ten gevolge hiervan keert men traditionele waarden om, bedrijft men zwarte magie en worden rituelen sterk gekleurd door het seksuele (op het altaar wordt een naakte vrouw ‘geofferd’). Soms kent men rituelen waarin het christendom geparodieerd wordt: men bidt het Onze Vader van achteren naar voren, hangt het kruis ondersteboven, vervloekt ellendigen en armen, zegt ‘heil satan’, enz.

Microsoft® Encarta® Encyclopedia 2002. © 1993-2001 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

dat is heel wat anders dan jullie zeggen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 22:56
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
xlottex schreef op 13-06-2003 @ 22:34:
Microsoft®
Ik zie de fout.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 13:13
Verwijderd