Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 13:55
Barbietjuh
Barbietjuh is offline
hey mensen!
dinsdag (28-5) ga ik een toets van ANW herkansen over sterrenkkunde. en er zijn een paar zaken waar ik niet uit kom;
--> wanneer gaat de maan onder? (je hebt een tekeningetje van de maan en de aarde, je tekent gezichtslijnen en zenitlijn en horizonlijn, en dan moeten twee lijnen elkaar snijden ofzow ?
--> welke sterren staan 24 uur aan de hemel? bij de vorige toets kreeg je een tekeningtje van een halve aarde met daarop de Poolster, en je moest het gedeelte van de hemelarceren waar de sterren 24 uur aan de hemel staan, maar die vraag had ik dus fout. weet iemand het goede antwoord?
--> als de zon hoog op de aarde schijnt, is het dan zomer in Nederland? en als hij laag op de aarde schint is het dan winter in Nederland? ja toch?

alvast heel erg bedankt!!!! groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2003, 14:09
Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
1. Volgens mij gaat de maan onder als de baan van de maan de horizonlijn snijdt. LIjkt me ook logisch, want daarna zie je de maan niet meer.

2. Ik heb geen id, ik dacht zelf alleen de poolster.

3. Het is zomer in Nederland als de zon loodrecht op de noorderkeerkring staat, en winter als die op de zuiderkeerkring staat. Het is herfst of lente als de zon loodrecht op de evenaar staat. Wat jij zegt is eigenlijk ook wel waar, maar je meot dat misschien anders zeggen.
Oud 25-05-2003, 15:37
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Precies, beetje raar geformuleerd.
De noordkeerkring heet toch steenbokskeerkring, en de zuider toch de kreeftskeerkring?

Vraag 2: De poolster en de horizon staat zeker po die tekening? Dan moet je een soort (stippel-)lijn trekken vanuit de poolster loodrecht op de horizon. Dit is de straal van de cirkel. Zet je passer-punt op de poolster, en het potloodje op de horizon, en trek een cirkel. Alles binnen deze cirkel zie je de hele nacht...

Bedoel je dit?
Oud 25-05-2003, 15:54
Barbietjuh
Barbietjuh is offline
ja dit bedoelde ik! dank je wel!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten