Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 22:27
korpens_sang
korpens_sang is offline
't zit zo:
M'n hond is 4 maanden geleden overleden, en aangezien ik erg
van haar hield wil ik graag een ander beestje om voor te zorgen.

M'n ouders willen geen hond of een kat.
En ik geen konijn of hamster of cavia.

't enige wat ik leuk zou vinden is een ratje.
Hebben jullie daar ervaring mee? En hoe zit 't met kooitjes?
Of laat je em gewoon loslopen? En verzorging?

Reacties zijn welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2003, 09:13
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ten eerste: je hebt een spelfout gemaakt. Een hele grote nog wel. je schrijft: "ratje" terwijl daar natuurlijk "ratjes " hoort te staan, aangezien een rat nooit, nooit, NOOIT alleen mag worden gehouden. Ik kan je aanraden eens een middagje naar de bieb (of als je geld over hebt: de dierenwinkel) te gaan en wat boekjes te lezen. er zijn heel veel goede boekjes over het verzorgen van tamme ratten (er is alleen ééntje met een paarse kaft die je niet moet hebben, daar staat namelijk in dat ratten "best wel universeel knaagdiervoer mogen" en dat "ze heus wel alleen gehouden kunnen worden als je ze genoeg aandacht geeft". Ratten hebben hele speciale behoeftes en moeten dus speciaal voer zoals bijv. "Bas de Rat" en een mens moet inderdaad z'n ratten elke dag aandacht geven, maar onthoud dit goed: een mens kan NOOIT een soortgenoot vervangen). En als je genoeg weet en ratten wilt, kún je natuurlijk naar een dierenwinkel gaan (zolag deze een beetje schoon is en de ratten niet in een kleine kooi zitten en de geslachten door elkaar, enz.) maar je kan ook een kleindierschow bezoeken (een echte, met een keurmeester, geen markt ofzo). De ratten hier zijn rasratten en doen mee aan shows. Deze zijn meestal erg sterk aangezien ze ook op gezondheid worden beoordeels. een echte rasrat is flink prijzig (en de eigenaar zal deze niuet snel verkopen omdat hij/zij er nog mee wil fokken), maar meestal heefd deze ook hele sterke, gezonde en lieve broertjes en zusjes die alleen niet in aanmerking komen voor een prijs omdat ze nét niet de goede kleur hebben of iets dergelijks, en deze zijn proffesioneel gehouden en dus van "goede kwaliteit" om het zo maar te zeggen. Een laatste tip: neem je mattentes of vrouwtjes. Mannetjes zijn over het algemeen wat aanhankelijker en knuffeliger dan vrouwtjes die nog wel eens een eigen willetje hebben, maar ze stinken wel erger en je hebt bij een vrouwtje niet automatisch garantie op een actieve rat, net zo min als mannetjes altijd rustig en aanhankelijk zijn. Het verschilt per rat.
P.S. Allerlaatste waarschuwing. De tamme ratten die wij nu hebben (zelfs die van fokshows) stammen af van de laboratorium rat (die weer afstamt van de wilde bruine rat). Deze werden gefokt om kanker te krijgen wanneer ze twee jaar oud zijn. Houd hier een beetje rekening mee. Ratten zijn echt hele leuke en lieve beesten, maar ooit zal je er afsheid van moeten nemen. laat het wat kanker betreft, niet te ver komen, voordat je ze bij de dierenarts laat inslapen.
Oud 25-07-2003, 13:32
duifeltje
duifeltje is offline
euehhm, natuurlijk hebben je ratjeS een hok nodig maar laat ze ook afentoe loslopen als je bijv. je kamer aan het opruimen bent.
ratten zijn hele sociale beesten dus je moet er eigenlijk twee hebben, ikzelf had eerst ook maar één ratje maar dat vind ik nu zielig als ik eraan terugdenk.
het is ook niet zo dat twee ratten meteen veel meer geld kosten want zoveel eten die beestjes niet en een groter hok dan voor één rat heb je niet nodig.
voor een hok kan je op internet kijken (www.marktplaats.nl, www.snuffelkrant.nl, www.tweedehands.nl,)
of je koopt er één bij de dierenwinkel maar dat is natuurlijk wel erg duur.
om het hok leuk te maken kan je (oude) regenpijpen gebruiken, w.c.-papier, aardewerken plantenpotten, een spiraal (van de dierenwinkel) en je kan er ook doosjes inleggen, als er maar niet te veel inkt ofzow opzit want dat is slecht.
voor bodembedekker kán je zaagsel gebruiken ookal raden ze dat vaak af.
het ligt aan de rat of hij er van gaat niezen ofzow, of als je merkt dat hij verkouden wordt dan kan hij er niet tegen (of hij staat op de tocht).
dan kan je beukensnippers in het hok leggen, ik heb de grove want van de fijne ging de mijne niezen.
ratten vinden gezelschap leuk dus je kan ze lekker bij je dragen op je schouder of in je capuchon (trek wel een oude trui aan, ik spreek uit ervaring )
wat ik verder nog kan vertellen: vraag bij de dierenwinkel goed waar de ratjes vandaan komen en kijk of de mannetjes en de vrouwtjes gescheiden zitten anders kom je hoogstwaarschijnlijk thuis met een rat die zwanger is maar daar te jong voor is.
je hebt ook rassen die over het algemeen wat rustiger zijn zoals de dumbo (een soort met grote, aan de zijkant van het hoofd geplaatste oren).
ook zijn mannetjes vaak wat rustiger dan vrouwtjes maar mannetjes stinken dan weer sneller.
je moet ook maar eens op ratten.pagina.nl kijken want daar kan je ook goede informatie vinden. en er staan daar ratteries (daar kan je goed gefokte ratten kopen), kijk dan ook is op de site van een raterie bij jou in de buurt.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met je ratjes!
Oud 26-07-2003, 18:40
fib
fib is offline
[(www.marktplaats.nl, www.snuffelkrant.nl, www.tweedehands.nl,)
[/B][/QUOTE]
, komma moet weg
Oud 27-07-2003, 16:56
Nona
Nona is offline
Ik heb twee ratjes gehad, die zijn allebei ouder geworden dan drieëneenhalf. Gezien die leeftijd ga ik ervan uit dat ik het goed gedaan heb met de verzorging. Ze zaten samen in een ruime kooi met houtsnippers, kregen rattenvoer uit de dierenwinkel en zo heel af en toe een stukje appel.

Ratten kunnen wel vrij lopen, maar zorg dat het veilig is. Mijn ratten hadden de neiging om overal aan te gaan knagen en dat kan weleens vervelend uitpakken met electriciteitskabels. Ook gingen ze overal achter en onder zitten en het is niet zo fijn om plotseling je huisdier kwijt te zijn.

Stukken keukenpapier vonden ze helemaal geweldig, daar gingen ze meteen heel enthousiast nestjes van maken. Rolletjes karton vonden ze licht interessant, maar niet zo leuk als keukenpapier.

Ze sliepen trouwens als Yin en Yang, ze waren zwart (heel donkerbruin) en wit (heel licht grijs en wit). Heel schattig. Maar om het huisje hadden ze nog weleens ruzie, want daar sliepen ze allebei graag.
Reageren

Regels voor berichten