Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2002, 09:31
Little miss NAUGHTY
Little miss NAUGHTY is offline
Hellup
ik wordt gek, wat moet ik doen. Ik heb het gevoel dat ik ga instorten. Ik heb veel over borderline gelezen. de kenmerken zijn zo vertrouwd en zo eng. Ze gaan me verlaten ik voel het gewoon. Ze willen niets met me te maken hebben. Ik zit onder de wonden. Ik ben zo lelijk. Ik ben bang, maar weet niet waarvoor. Wat doe ik hier?
Advertentie
Oud 30-05-2002, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Little miss NAUGHTY schreef:
Ik heb het gevoel dat ik ga instorten. Ik heb veel over borderline gelezen. de kenmerken zijn zo vertrouwd en zo eng. Ze gaan me verlaten ik voel het gewoon. Ze willen niets met me te maken hebben.
Wie is 'ze' ?

Citaat:
Wat doe ik hier?
Goede vraag. Blijkbaar schreeuw je om hulp en / of aandacht.

Waarom bang zijn als je niet weet waarvoor?
Oud 30-05-2002, 10:49
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Wie is 'ze' ?
Mensen met een borderline-persoonlijkheidsstoornis hebben vaak last van verlatingsangst, vandaar. Dat is niet specifiek op één of meerdere personen gericht.
Oud 30-05-2002, 11:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Mensen met een borderline-persoonlijkheidsstoornis hebben vaak last van verlatingsangst, vandaar. Dat is niet specifiek op één of meerdere personen gericht.
I know Neemt niet weg dat het voor elk geval anders is en 'ze' dus een invulling krijgt. Je kunt deze angst misschien nemen door erover te praten..

Meestal zijn 'ze' vrienden en vriendinnen.
Oud 30-05-2002, 13:13
Little miss NAUGHTY
Jullie begrijpen het niet, ik ben niks. Niemand geeft om mij. Ze zijn beter af zonder mij. Ik veroorzaak alleen maar elende. Ik kan beter dood zijn. Maar ik moet dit leven uitzitten. Dit is een straf. Ze blijven me maar lastigvallen. Ik wil alleen zijn. Maar ik moet nu naar mijn psyschiater.
Oud 30-05-2002, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Jullie begrijpen het niet, ik ben niks. Niemand geeft om mij. Ze zijn beter af zonder mij. Ik veroorzaak alleen maar elende. Ik kan beter dood zijn. Maar ik moet dit leven uitzitten. Dit is een straf. Ze blijven me maar lastigvallen. Ik wil alleen zijn. Maar ik moet nu naar mijn psyschiater.
Je bent wel iemand. Ik 'zie' jou en jij 'ziet' mij. Je verdient het net als een ieder gewoon te leven, dat recht krijg je met de geboorte .. wat heb je anders misdaan?

Het leven is geen straf, het is wat je ervan maakt. Het beeindigen is geen oplossing.

Vertel jij je psych ook wel alles? 4 jaar professionele hulp en meerdere zm-pogingen doen mijn ogen niet echt goed
Oud 30-05-2002, 15:46
Verwijderd
Herken je de symptomen of is het vastgesteld door je psych?
Oud 30-05-2002, 20:16
Winner
Winner is offline
De symptonen van borderline lijken veel op wat zo'n beetje elke puber doormaakt, je zou jezelf als je hier over iets nuttigs wilt praten wat specifieker moeten zijn dan 'ik wordt gek', want daar kunnen we niet veel mee.
Oud 30-05-2002, 20:53
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Citaat:
Winner schreef:
De symptonen van borderline lijken veel op wat zo'n beetje elke puber doormaakt

bullshit
Niet iedere puber heeft last van psychoses, automutilatie, verlatingsangst, zeer zwart-wit denken, woedeuitbarstingen, ernstige stemmingswisselingen (soms wisselen ze bij mij om een paar uur), eetstoornissen, dissociatie, moeilijk alleen zijn, moeilijk contact leggen, impulsiviteit of een of andere verslaving.

Deze symptomen komen ook niet allemaal bij één specifieke borderliner voor, maar iemand met borderline kan uit dit rijtje moeiteloos ongeveer vier/vijf dingen aanwijzen die bij hem/haar horen.

Oud 30-05-2002, 20:54
Little miss NAUGHTY
Het is vastgesteld dat ik borderliner ben. Ik weet het nu twee dagen. Maar ze dachten het al langer. Ik vind het alleen zo raar. Het gaat nu wel ff beter. Ik zit er alleen heel de dag aan te denken.
Oud 30-05-2002, 21:03
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Citaat:
Het is vastgesteld dat ik borderliner ben. Ik weet het nu twee dagen. Maar ze dachten het al langer. Ik vind het alleen zo raar. Het gaat nu wel ff beter. Ik zit er alleen heel de dag aan te denken.
Bij mij is het nog niet officieel vastgesteld, maar ik heb last van bijna alle symptomen die ik net opnoemde, behalve dan verslaving en dissociatie. Helaas pindakaas heeft mn psych afgebeld voor een afspraak deze week dus ik kan het nog steeds niet vragen.. Ik denk er ook veel over na.. Ik zal je niet in je eigen post lastig vallen met mn shit

*knuffel* t komt wel goed

Jenneke
Oud 30-05-2002, 21:13
Little miss NAUGHTY
Ha jenneke,

Ik ben blij dat je er tenminste iets van begrijpt. Ik vind het niet erg om 'shit' te hebben in mijn post. Dus als je wilt. Lucht je hart. Baadt het niet dan schaadt het niet. Ik ben vandaag nog bij m'n psych geweest. Heel veel sterkte, je zult het nodig houden. Als je me wilt mailen, graag. M'n adres is klein_gek_kaboutertje@hotmail.com

kuzz kleintje
Oud 31-05-2002, 06:15
Verwijderd
Citaat:
Ik snap dat het rot is om te horen, maar als je nou verder kijkt, veranderd door een diagnose wie je daarvoor was? Nee toch, je blijft dezelfde die je daarvoor was, het heeft alleen een naam. Verder veranderd er echt niks. Van die symptomen had je voordat het een naam had ook al last, das nu dus niet anders. Probeer zo te denken. Je bent en blijft hetzelfde, hoe ze het ook noemen.

En Jenneke, ik ken (jammer genoeg) ook 'pubers' die er uit dat rijtje makkelijk een stuk of 5 kunnen halen.
Oud 31-05-2002, 11:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

En Jenneke, ik ken (jammer genoeg) ook 'pubers' die er uit dat rijtje makkelijk een stuk of 5 kunnen halen.
bijna iedereen kan er een hoop uithalen als je maar niet goed in je vel zit of depressief bent...
Oud 31-05-2002, 19:17
Winner
Winner is offline
Citaat:
CodeName Egg schreef:

verlatingsangst
zeer zwart-wit denken
ernstige stemmingswisselingen (soms wisselen ze bij mij om een paar uur)
moeilijk contact leggen

Iemand met borderline kan uit dit rijtje moeiteloos ongeveer vier/vijf dingen aanwijzen die bij hem/haar horen.

[/B]
Oke, dan zou ik dus borderline kunnen hebben, maar dat doet er niet toe.
Is het trouwens niet mischien dat je het wel 'cool' vind en zegt dat je borderline hebt en dat je je daardoor speciaal voelt, of dat je je echte probelemen kunt negeren door te zeggen dat je ziek bent en borderline hebt? Klinkt misschien raar (geef me please niet nog een rolleyes) maar ik kan me er goed iets bij voorstellen dat het prettig voelt om te zeggen dat je ziek bent. Ik val je niet aan hoor, je zegt alleen 'het is bij nog niet officieel vastgesteld' en daardoor lijkt het alsof je wilt dat het wordt vastgesteld, correct me if I'm wrong.
Oud 31-05-2002, 20:39
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
*geeft geen rolleyes*

Dat het nog niet officieel bij me is vastgesteld betekent op dit moment voor mij dat mn psych wel een vermoeden heeft maar dat ze het op dit moment nog met de hele groep aan het bespreken is. Geloof me, ik vind het heus niet "cool" of iets dergelijks en met dat rijtje heb ik een faut gemaakt, het rijtje hoort te zijn:

-zwart-wit denken,

-stemmingswisselingen,

- impulsiviteit,

-moeilijk contact kunnen leggen,

-moeilijk alleen kunnen zijn,

-woede uitbarstingen,

- dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koop verslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit;

- angst, soms door agressie bedekt,

- eenzaamheid, zelfs in gezelschap,

- leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt,

- een kloof tussen gevoel en verstand,

- overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn,

- relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk,

- periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

bron: stichiting borderline

ander lijstje:

Krampachtige pogingen om feitelijke of imaginaire verlating te voorkomen.

Een patroon van instabiele en intense relaties gekenmerkt door wisselingen tussen de extremen van idealisatie (ophemelen) en devaluatie (neerhalen).

Identiteitsstoornissen; aanhoudend en opvallend gestoord,vervormd of instabiel zelfbeeld of zelfgevoel.

Impulsiviteit op tenminste twee gebieden die potentieel schadelijk zijn voor de persoon zelf (b.v. geld verkwisten; veel wisselende seksuele contacten, misbruik van middelen; roekeloos rijden; vraatzucht).

Terugkerende suļcidale gedragingen, gebaren, dreigingen of automutilatief .gedrag.

Affectlabiliteit (wisselende stemming) als gevolg van een opvallende reactiviteit van de stemming. Bijvoorbeeld: intense episodische dysforie (ontstemming), geirriteerdheid of angst die meestal enkele uren duurt en zelden langer dan een paar dagen.

Chronische gevoelens van leegte.

Onaangepaste, intense woede of gebrek aan beheersing van woede.

Voorbijgaande, aan stress gerelateerde paranoļde (achterdocht) of ernstige dissociatieve symptomen.

bron: http://www.maiself.nl
Dit is een site gemaakt door een ervaringsdeskundige (iemand met borderline) en een sociotherapeut.

bij deze lijstjes geldt niet dat je bij vier of vijf een borderliner bent.. het aantal stond er niet expliciet bij vermeld.

Laatst gewijzigd op 31-05-2002 om 20:45.
Oud 01-06-2002, 10:03
Quintus
Quintus is offline
Even ctrl c Het is voor mij echt niet anders geworden toen ik wist dat het een naam had, ik had die 'symptomen' al zo lang dat het gewoon een deel van mij geworden was

Mijn omgeving heeft heel erg moeten 'oefenen' voor ze wisten hoe ze in die 'pieken' en vooral 'dalen' met me om moeten gaan. Degenen die 'nieuw' zijn in mijn omgeving moeten ook nog steeds oefenen. Voor mij is het al zolang 'normaal' dat ik weet hoe ik ermee om moet gaan, of het nou een naam heeft of niet Zelf vind ik eigenlijk dat er beslist wel goed mee te leven valt, maar borderline is voor iedereen wat anders, dus dat zegt niet zoveel
Oud 01-06-2002, 21:25
Little miss NAUGHTY
Ha mensen.
vandaag heb ik een redelijke stabiele dag gedag. Dat mocht ook wel weer eens. Vrijdag krijg ik waarschijnlijk te horen wat m'n defenitieve behandeling wordt, en of ik moet worden opgenomen. Ik wil het nu eigenlijk ook wel weten wat het wordt. Ik voel me op het moment gewoon best goed. Niet speciaal ofzo. alleen een beetje moe, maar dat ben ik bijna altijd. Ik dacht meldt het ff aan iemand. Ik vind dat forumgedoe wel handig. Je kunt gewoon altijd ff wat kwijt, en het je weet dat het wel door iemand gezien wordt. Maar je hoeft diegene niet aan te kijken, en zijn blik te zien. Dit klinkt wel een beetje vreemd maarja.

Kuzz kleintje
Oud 02-06-2002, 09:53
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Hellow kleintje

Fijn dat het goed gaat. Ik ga nu even lekker offtopic maar ik vind dat het hier mag, want in jouw reply staat nog iets wat me opvalt. Je zegt dat je blij bent dat je via internet niemand in z'n ogen hoeft te kijken. Dat vond ik wel frappant, dat heb ik zelf ook jarenlang gehad.. Ik heb het nog wel een beetje, maar ik vroeg me af waarom je dat vervelend vond.

Groetjes
Oud 02-06-2002, 17:29
Little miss NAUGHTY
Ha jenneke,

Ik weet eigenlijk niet waarom ik het zo vervelend vind iemand in de ogen te kijken. Ik kan dat heel moeilijk. Vooral niet bij de mensen waar ik om geef. Ik voel me op de een of andere manier daar heel schuldig bij. Ik ben nog steeds stabiel, net was ik wel een beetje droevig omdat ik een bepaald liedje hoorde, maar ut is alweer beter. Ik weet eigenlijk niet waarom ik altijd zo verdrietig wordt bij dat liedje (restless van within temptation), maar het is nou eenmaal zo.

dikke kuzz kleintje
Oud 02-06-2002, 17:39
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
grappig, kleintje

heb ik ook.. ik spreek je wel op MSN..

groetjes Jenneke
Oud 04-06-2002, 14:19
Little miss NAUGHTY
Ha jenneke.
Ik heb je lang niet op msn gezien maar dat komt wel.
Ik heb vandaag alweer gesneden. OP school. Ben daarna met helemaal bebloede armen het klaslokaal ingelopen. Nu wordt er dus weer lekker geroddeld. maar ja, ben wel wat gewend.
Hoe is het nog met jou?

kuzz kleintje
Oud 04-06-2002, 14:28
Snow White
Snow White is offline
Citaat:

Ik heb vandaag alweer gesneden. OP school. Ben daarna met helemaal bebloede armen het klaslokaal ingelopen. Nu wordt er dus weer lekker geroddeld. maar ja, ben wel wat gewend.

kuzz kleintje
waarom doe je het op school? DAt hou je toch helemaal voor jezelf? Ik snap dat niet. Toen ik automutileerde wilde ik nooit dat iemand dat zag. Doe jij het om de aandacht te krijgen? Of wat wil je ermee bereiken? Ben ik toch wel benieuwd naar!
Oud 04-06-2002, 15:37
-Will-
-Will- is offline
Citaat:
Hellup
ik wordt gek, wat moet ik doen. Ik heb het gevoel dat ik ga instorten. Ik heb veel over borderline gelezen. de kenmerken zijn zo vertrouwd en zo eng. Ze gaan me verlaten ik voel het gewoon. Ze willen niets met me te maken hebben. Ik zit onder de wonden. Ik ben zo lelijk. Ik ben bang, maar weet niet waarvoor. Wat doe ik hier?
Ik vertoonde vroeger ook vrijwel alle symptomen van Borderline, maar het kan net zo goed gewoon 'angst' (op z'n Freudiaans dus) zijn; laat je eens testen door een professional.
Oud 05-06-2002, 10:14
Little miss NAUGHTY
ff voor de duidelijkheid bij mij is het vastgesteld door professionals. En ik weet niet waarom ik het op school gedaan heb. Normaal hou ik dat voor mezelf. Ik kan het me ook niet meer herinneren, dus ja.
Advertentie
Oud 05-06-2002, 11:31
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Haj meissie

Ik ben een tijdje niet op msn geweest ivm met geen tijd enzo.. Jeetje, het gaat niet echt lekker he? Ik weet niet zo goed hoe ik je hierbij kan helpen, maar als je iest kwijt wilt, mail me maar of spreek me aan op msn..

Sterkte

Jenneke
Oud 02-06-2003, 20:31
reborniguess
reborniguess is offline
Jullie zullen het waarschijnlijk zelf ook wel weten. Maareh... Blijven praten!!!!!
Fijn om te zien dat jullie mekaar zo geod kunnen steunen.

En als je denkt dat mensen negatief over je denken is dat in 0.1 van de 10 gevallen waar. (iets wat vaak van pas komt)
Oud 03-06-2003, 16:15
Verwijderd
Citaat:
reborniguess schreef op 02-06-2003 @ 21:31:
Jullie zullen het waarschijnlijk zelf ook wel weten. Maareh... Blijven praten!!!!!
Fijn om te zien dat jullie mekaar zo geod kunnen steunen.

En als je denkt dat mensen negatief over je denken is dat in 0.1 van de 10 gevallen waar. (iets wat vaak van pas komt)
Euhm...waarom een jaar oude topic uppen? Pm mensen dan maar.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten