Citaat:
Kazanka schreef op 02-06-2003 @ 14:45:
ik heb ze allebei, maar weet niet precies de offieciele definities ervan. Zal nog even op internet zoeken naar identiteitsprobleem...
|
Laat ik dan maar vast de definitie van het identiteitsprobleem geven die ik in mijn Codex Medicus tegenkwam. Onder een identiteitsprobleem verstaat men een gevoel van onmacht om de verschillende aspecten van de eigen identiteit samen te brengen, met name op punten als doelen op langere termijn, loopbaankeuze, vriendschappen, sexuele gerichtheid en morele waarden. Dit kan met name bij middelbare scholieren een punt van aandacht zijn, met name als er door ouders, opleidingsinstituut, werkgever of vrienden onderling tegenstrijdige eisen worden gesteld. Er kan sprake zijn van verwarring, depressieve klachten of vijandig gedrag. Als behandelmethode worden individuele steunende gesprekken toegepast, soms tevens met contact met de ouders.
Mijn Spectrum Psychologie van A tot Z definieert een persoonlijkheidsstoornis als een stoornis waarbij men op zeer uiteenlopende omstandigheden op een vaste, starre manier reageert, wat zowel voor de persoon zelf als voor zijn of haar omgeving hinderlijk is. De stoornis ontstaat doorgaans in de kindertijd of puberteit en blijft voortduren in de volwassenheid. Men spreekt van een duurzame persoonlijkheidsverandering als de verstoorde manier van reageren op de omgeving tijdens de volwassenheid zijn ontstaan. Mogelijke oorzaken hiervan zijn traumatische ervaringen, het hebben doorgemaakt van een ernstige psychiatrische ziekte of bepaalde hersenbeschadigingen.