Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2003, 12:17
PrimRose
PrimRose is offline
Ik heb een vraagje. Ik heb altijd een mooi recht gebit gehad. Een jaar geleden heb ik bij de tandarts foto's laten maken en daaruit bleek dat ik gezegend ben met 4 verstandskiezen. De tandarts zei al bij voorbaat dat mijn onderkaak te klein is om die dingen te huisvesten. Nu heb ik gemerkt (de afgelopen 1,5 jaar, dus al een half jaar voordat ik foto's heb laten nemen) dat de tand links van mijn linkerhoektand helemaal naar achteren geduwd wordt. Hetzelfde is het geval bij mijn twee voortanden (bovenkaak). Kan dit door die verstandskiezen komen? Ze zijn nl. nog steeds niet zichtbaar in mijn mond. Ik wil ze het liefste alle vier zo snel mogelijk kwijt, maar ik weet niet of dat kan omdat ze dus nog niet door zijn gekomen.

Advies please!
Oud 11-06-2003, 14:32
Brown eye
Brown eye is offline
ik denk et wel....want je verstandskiezen hebben de ruimte in je kaken nodig die er helemaal niet is!! en ik denk dat ze dan...omdat je ze nog niet ziet....tegen de wortels aan duwen om de ruimte te maken en daardoor worden weer andere tanden weggeduwd!....misschien moet je ermee naar een orthodontist gaan!....kan zijn dak er hemal naast zit hoor...maar volgens mij klopt het wel ongeveer! veel sterkte ermee!
Oud 11-06-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Brown eye schreef op 11-06-2003 @ 15:32:
ik denk et wel....want je verstandskiezen hebben de ruimte in je kaken nodig die er helemaal niet is!! en ik denk dat ze dan...omdat je ze nog niet ziet....tegen de wortels aan duwen om de ruimte te maken en daardoor worden weer andere tanden weggeduwd!....misschien moet je ermee naar een orthodontist gaan!....kan zijn dak er hemal naast zit hoor...maar volgens mij klopt het wel ongeveer! veel sterkte ermee!
volgens mij klopt dat idd.

ze kunnen waarschijnlijk er nu al uit gehaald worden door de kaakchirurg (vraag aan je tandarts). als je gebit er idd scheef van gaat staan, kun je het het best zo snel mogelijk laten doen!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
PrimRose schreef op 11-06-2003 @ 13:17:
Ik wil ze het liefste alle vier zo snel mogelijk kwijt, maar ik weet niet of dat kan omdat ze dus nog niet door zijn gekomen.
Dat kan, mijne waren ook nog niet doorgekomen en/maar ze zijn er vorige week alle vier uitgehaald. Het kan dus. En het verschuiven ed kan idd door je verstandkiezen komen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:19
hajo
hajo is offline
jah, t kan wel als ze nog niet alle 4 door zijn, t ligd er alleen een beetje aan hoe ingekapseld ze zijn. Bij mij zitten ze zo ingekapseld dat ze operatief verwijderd moeten worden. En aangezien dat best wel pijn doet wacht mijn tandarts hier liever mee. (dus ik slik drie dagen per maand paracetamol tegen de pijn-druk)
Oud 12-06-2003, 23:31
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-06-2003 @ 19:48:
Dat kan, mijne waren ook nog niet doorgekomen en/maar ze zijn er vorige week alle vier uitgehaald. Het kan dus. En het verschuiven ed kan idd door je verstandkiezen komen.
oh mijn god ik heb er net eentje laten weghalen en heb een week met een kikker wang gelopen, kan me haast niet voorstellen hoe ik eruit zou hebben gezien als ik er 4 tegelijk had laten doen
boven zijn al door en zitten goed, alleen onder moeten eruit
1 down 1 to go
Oud 13-06-2003, 12:14
SexyLady
SexyLady is offline
Wayooo.. ik vroeg laatst aan mn tandarts dat ik zo gauw mogelijk mijn verstandskiezen wou laten trekken. ( heb nu een beugel en wil niet weer eens scheve tanden.. )
En toen zei die dat het laatst was aangetoond dat je tanden niet door je verstandskiezen hoefden te verschuiven.. nou ken ik zat mensen van wie de voortanden iets verschoven zijn, mét de verstandskiezen er nog is..
Kost het geld voor hem ofzo?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 14:37
Big Brother
Big Brother is offline
nee, en je tandarts doet het waarschijnlijk niet eens zelf, als je verstandskiezen al door zijn en goed zitten (wat me sterk lijkt bij jou ) dan is er niets aan de hand
gewoon rontgenfoto laten maken en dan kan je meteen zien of ze een probleem gaan worden
Oud 13-06-2003, 16:29
PrimRose
PrimRose is offline
goed, ben vandaag naar de tandarts geweest (halfjaarlijkse controle). Het is idd zo dat de meningen over tandverschuiving en verstandskiezen verdeeld zijn. Mijn tandarts dacht wel dat het met elkaar te maken kon hebben. Toch hebben we besloten om nog ff af te wachten. Op de foot's van vorig jaar was te zien dat ze nog te diep zaten om gesneden te worden. We kijken het nog ff aan of die tanden zo blijven zitten of dat ze nog verder verschuiven. Als ze nog verder gaan verschuiven kan ik een beugel nemen en als ze dan recht staan ze vastzetten met een ijzerdraadje. Maar dat doe ik nu nog niet. Hoop dat die tanden gewoon zo de komende 2 jaar blijven staan. Over 2 jaar moet er tijdens de controle weer foto's worden gemaakt, dus dan zien we ook meteen of die verstandskiezen eruit gehaald kunnen worden. Ik heb liever gelijk heel de mikmak, dan nu eerst met een beugel lopen en dan over 2 jaar nog eens die kiezen eruit te laten halen. Maar goed, mochten die twee voortanden echt nog verder gaan verzakken, dan ga ik natuurlijk wel eerder terug voor een beugel.

Iig bedankt voor de info *is misschien toch wel een beetje opgelucht dat er voorlopig nog niet in d'r gesneden wordt*
Oud 13-06-2003, 16:54
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef op 12-06-2003 @ 16:19:
jah, t kan wel als ze nog niet alle 4 door zijn, t ligd er alleen een beetje aan hoe ingekapseld ze zijn. Bij mij zitten ze zo ingekapseld dat ze operatief verwijderd moeten worden. En aangezien dat best wel pijn doet wacht mijn tandarts hier liever mee. (dus ik slik drie dagen per maand paracetamol tegen de pijn-druk)
Mijne zijn operatief verwijderd...tenminste, ik lag op een operatie-tafel ed (maar misschien meer omdat ik onder narcose was ).

Citaat:
Big Brother schreef op 13-06-2003 @ 00:31:
oh mijn god ik heb er net eentje laten weghalen en heb een week met een kikker wang gelopen, kan me haast niet voorstellen hoe ik eruit zou hebben gezien als ik er 4 tegelijk had laten doen
boven zijn al door en zitten goed, alleen onder moeten eruit
1 down 1 to go
Ik had maar één echt opgezette wang, bij die ander zag je amper wat. En echt super dik was ie niet eens, beetje een hamstertje, zeg maar.

Succes iig.

@SexyLady: als ze goed zitten ed hoef je idd nergens last van te hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten