Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2003, 19:31
mucize
mucize is offline
heey, ik be bes wel goe in frans, ma had een vraagjuhs wat men leraar zelfs niej weet, dus al wete jullie t... nou dit was dus mijn vraag: in het frans zet je altijd het bn achter het zn behalve bij beau, bon, joli, haut, long, petit, jeune, vaste, grand, vieux, mauvais, mechant, die gaan ervoor. maar je kan ook zeggen: nottre ancienne maison. staat erwel voor, maar staat niet in in het rijtje en je kan t er ook achter zetten. hoe komt het dat je bv ancienne er ook voor kan zetten? wanneer weet je nou of het ervoor moet, erachter moet of allebei kan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2003, 19:38
bulbanos
bulbanos is offline
une maison ancienne - een gebouw van een paar generaties geleden, een oud gebouw

l'ancienne maison de George Harrison était vendu - het vroeger huis van GH is verkocht
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 20:56
marlies
marlies is offline
Citaat:
mucize schreef op 03-06-2003 @ 20:31:
heey, ik be bes wel goe in frans, ma had een vraagjuhs wat men leraar zelfs niej weet, dus al wete jullie t... nou dit was dus mijn vraag: in het frans zet je altijd het bn achter het zn behalve bij beau, bon, joli, haut, long, petit, jeune, vaste, grand, vieux, mauvais, mechant, die gaan ervoor. maar je kan ook zeggen: nottre ancienne maison. staat erwel voor, maar staat niet in in het rijtje en je kan t er ook achter zetten. hoe komt het dat je bv ancienne er ook voor kan zetten? wanneer weet je nou of het ervoor moet, erachter moet of allebei kan?
Ancien heeft meerdere betekenissen.

Ervoor betekent: eerdere
erna betekent: oud

Je hebt nog wel meer van dit soort bijvoeglijk naamwoorden
grand, pauvre,drôle,nouveau etc.

Je zult jammer genoeg de betekenissen uit je hoofd moeten leren...
Oud 04-06-2003, 14:20
mucize
mucize is offline
keej!! na ik had geleerd van notre ancienne maison = ons vorige huis. (stond zo in t boek). ik heb nu ma ff voor mij bedacht: altijd erachter, behalve bij beau, bon, joli, hait, long, petit, jeune, vastte, grand, vieux, mauvais, mechant (en nog 3) die moeten dr voor. en soms kunnen ze ervoor en erachter, dit omdat het dan wat anders betekent en die moet je gewoon leren. klopt dat???
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 17:21
marlies
marlies is offline
Citaat:
mucize schreef op 04-06-2003 @ 15:20:
keej!! na ik had geleerd van notre ancienne maison = ons vorige huis. (stond zo in t boek). ik heb nu ma ff voor mij bedacht: altijd erachter, behalve bij beau, bon, joli, hait, long, petit, jeune, vastte, grand, vieux, mauvais, mechant (en nog 3) die moeten dr voor. en soms kunnen ze ervoor en erachter, dit omdat het dan wat anders betekent en die moet je gewoon leren. klopt dat???
Je hebt het goed. Normaal altijd erachter. Je hebt dat rijtje dat er voor moet en je hebt uitzonderingen die allebei kunnen. Die moet je gewoon leren.

Jammer genoeg zijn er ook een paar van dat rijtje: jeune, joli, beau etc. die er ook voor en achter kunnen. (bv. grand, petit) grand is of groot qua omvang lengte maar kon ook groot betekenen als Groots, belangrijk, maar ik ben ook even vergeten wat er nu voor moet. Maar op de middelbare krijg je met dat rijtje toch allemaal dat het ervoor moet dus geen zorgen.
Reageren

Regels voor berichten