Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2003, 16:45
Sherco
Sherco is offline
Ik ben al een tijdje bezig me te verdiepen in "hekserij", en ik kom steeds weer uit bij wicca. Nou heb ik een boek waarin staat dat er verschil is tussen wicca en hekserij (Beide onderdeel van het paganisme, maar wicca is religieus en hekserij minder), maar ik kan verder alleen info vinden over wicca. Nou ben ik niet zon Goden en Godinnen typ en zo'n altaar enzo lijkt me ook niks, dus zou ik graag wat meer info willen hebben over hekserij... Als dat kan natuurlijk, misschien is iedereen hier wel wiccan.

PS het spijt me zeer als er al topics hierover lopen, ik heb gezocht maar kon niks vinden, misschien heb ik er over heen gekeken?
Oud 26-06-2003, 18:18
MoonWolf
MoonWolf is offline
Je kan kijken op http://heksen.pagina.nl. En verder kan je als je je een beetje georiënteerd heb kun je kijken wat je het beste bij jezelf vindt passen, en dingen aanpassen zodat het helemaal klopt met wat jij wil en voelt en denkt.
Oud 26-06-2003, 18:27
pe51
pe51 is offline
Hallo Sherco,

Je kunt ook hier even kijken, op het whiteshadow heksenforum, op de inhoudsopgave van het wicca-forum daar:

http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=8278

Bijna helemaal onderaan die pagina, onder het kopje: “Wiccan of heks” vind je 7 links naar topics/onderwerpen, die gaan over het verschil tussen wicca en hekserij. Verder kun je als je er dan nog niet uit bent, op dat forum een vraag stellen aan één van de andere ruim 2150 leden. Grote kans dat je zo interessante antwoorden vindt.

groeten, peter.
Oud 27-06-2003, 07:30
Isa
Isa is offline
Hekserij leid altijd tot ellende.
Oud 27-06-2003, 07:34
Sherco
Sherco is offline
Bedankt voor die verhelderende reactie Kenny

En Peter, dat forum lijkt me idd erg interessant, dus ik denk dat ik daar maar eens bij ga, thanks a lot!
Oud 27-06-2003, 09:12
Earwen
Earwen is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-06-2003 @ 08:30:
Ach iedereen heeft zijn recht op zijn eigen mening. En zonde van mijn tijd om hier op in te gaan dus
Oud 27-06-2003, 11:44
Verwijderd
Citaat:
jij ook
Oud 27-06-2003, 12:46
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
Earwen schreef op 27-06-2003 @ 10:12:
Ach iedereen heeft zijn recht op zijn eigen mening. En zonde van mijn tijd om hier op in te gaan dus
blijkbaar niet dus, anders had je zelfs dit nog niet eens gepost
Oud 27-06-2003, 14:45
Earwen
Earwen is offline
dat is juist mijn reden dat ik er niet op in ga. en ook omdat het zonde van mijn tijd is
Oud 27-06-2003, 17:45
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Een pact met de duivel sluiten, slechte dingen doen en je eigen zin met magie doorzetten (magie als macht) leidt volgens mij altijd tot ellende. Hekserij als religie (de moderne hekserij) is een heel andere zaak.

De mensen die menen dat deze 2 dingen een en dezelfde zijn, geloven eigenlijk alleen maar, wat die pastoors van een paar honderd jaar geleden rondvertelden. Na generaties zit het er nog steeds in, in hun geest. In de hemel of hel geloven ze niet meer, of in de zondagsplicht. Maar nog wél, wat die pastoors uit ouderwetse tijden een paar honderd jaar geleden vertelden de volksgenezers van die tijd. Over mensen die met kruiden werkten, met orakels, enzovoorts. Voordat die verhalen de ronde deden, werden deze mensen (positief) als volksgenezers en genezeressen gezien. Toen er nog geen medische wetenschap was.

Het zou dus geen kwaad kunnen, eerst eens te definieren, wat je onder heksen en hekserij verstaat dan. En daarvoor moet je wat meer lezen hierover, om te zien wat de moderne hekserij inhoudt. Het is een religie, met goden en godinnen, het wordt ook "the old religion" genoemd.

Als je je er een beetje over oriënteert, dan kun je onderscheid maken tussen
1: het archetype "heks", zoals dat in een sprookje voorkomt, (een slechte vrouw die misbruik maakt van psychische kennis), en
2: de mensen, die in deze tijd de religie aanhangen, die sinds een paar honderd jaar vanuit een andere religie "hekserij" wordt genoemd. Bij wijze van scheldwoord dan. Dat scheldwoord wordt nu als een soort geuzennaam gebruikt.

Dan hoef je niet in een vooroordeel te belanden over een geestelijke stroming die in deze tijd weer opgang doet.

(ben zelf geen heks, maar leg al langere tijd dromen uit op een heksenforum, vandaar dat ik er wat over gelezen heb. Ben zelf bezig met het paranormale, wat heel veel lijkt op waar heksen mee bezig zijn: kruiden, stenen, dromen, tarot, paranormale waarneming. Alleen de magie ken ik niet. maar wat ik van heksen begrepen heb, is dat geen machtsmiddel, maar een manier om mensen te helpen.)

peter.

Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 19:48.
Oud 28-06-2003, 01:22
AngelLena
AngelLena is offline
Wicca is in principe een afstamming van de eeuwenoude kunst die men hekserij noemt.

Heksen uit de vroegere eeuwen en nu nog steeds waren inderdaad volksgenezers en genezeressen en ook een beetje psychologen en vraagbakens. Als men in de sores kwam, ging men naar de Wijze (de heks dus die vaak net buiten het dorp woonde, dicht bij de natuur om daar de benodigde kruiden vandaan te kunnen halen zonder lang te hoeven reizen) toe voor hulp zowel op mentaal als fysiek gebied. De Wijze gebruikte stenen, runen, kaarten kruiden etc maar vooral kennis om hen te helpen. En dit is hetgeen wat men magie noemt.

Deze stroming mensen bestaan wel degelijk nu nog steeds. Het zijn niet alleen de Wicca's. Het overgrote deel wel, maar er zijn nog steeds mensen die de kunsten van "de oude religie" zoals men het noemt volgen en die noemen zich de traditionele heksen, daar ben ik er 1 van.

Omstreeks 1950 kwam Gerald Gardner met de Wicca stroming aanzetten. Hij heeft veel elementen uit de hekserij gepakt en daar zijn eigen geloof van gemaakt. Inclusief dus de Goden en Godinnen, hij heeft hierarchie toegebracht (in de Wicca kent men hoge priesters en preisterressen en de normale Wicca's) en een seksuele tint (bv: cirkels worden naakt betreden, als iemand bij een coven aangesloten wil worden moet deze onder toeziend oog van alle coven leden geslachtsgemeenschap hebben met de hoge priester of priesteres). Allerlei dingen die mij dus niet aanstaan waardoor ik dus gekozen heb voor de traditionele hekserij. Maar da's dan mijn persoonlijke mening.

Als we iets verder terug gaan in de tijd blijkt duidelijk dat het christendom in opkomst was. Het enige wat hen tegenzat aan het vergaren van de macht waar de kerk naar streefde, waren die heksen buiten het dorp. Maar daar hadden ze een oplossing voor. Heksen werden beschuldig dat zij hun krachten niet uit kennis en kruiden etc haalden, maar een pact hadden gesloten met de duivel dus dat hun kracht uit het kwade kwam en niet uit het goede. Een individu is slim, maar een volk is een stel bange schapen die leiding nodig heeft en de kerk bood zich aan als herder. Voila: inquisitie. Vanaf dat moment werden niet alleen de echte heksen te pakken genomen, maar ieder persoon die licht afweek van de "normale standaard mens". En helaas is dat idee van de slechte heks die pacten sloot met de duivel altijd blijven bestaan zoals PE51 al met ons deelde. Als je jezelf maar vaak genoeg dingen verteld, ga je er in geloven, en zo gebeurde het ook met de kerk en het volk. Natuurlijk draaiden er veel meer aspecten in mee, maar als ik dat allemaal moet gaan uitleggen komt dat neer op een boekwerk van 144 pagina's. En ja, die staat op mijn pc, heb ik zelf geschreven als scriptie waar ik ook nog een prijs voor gewonnen heb, maar dan wordt de topic echt te lang.

Als je verder nog specifieke vragen hebt over de verschillen en hoe het er aan toe gaat/ging in de verleden tijd en in de tegenwoordige tijd, dan kan je me mailen. Ik zeg niet dat ik overal het antwoord op heb, maar ik kom denk ik een heel eind.
Oud 28-06-2003, 07:46
Isa
Isa is offline
Citaat:
Earwen schreef op 27-06-2003 @ 10:12:
Ik zeg niet dat iemand dat niet heeft, ik zeg alleen wat ik geloof uit ervaring.
Wat je ermee doet moeten jullie weten.

Citaat:

Een pact met de duivel sluiten, slechte dingen doen en je eigen zin met magie doorzetten (magie als macht) leidt volgens mij altijd tot ellende. Hekserij als religie (de moderne hekserij) is een heel andere zaak.

De mensen die menen dat deze 2 dingen een en dezelfde zijn, geloven eigenlijk alleen maar, wat die pastoors van een paar honderd jaar geleden rondvertelden. Na generaties zit het er nog steeds in, in hun geest. In de hemel of hel geloven ze niet meer, of in de zondagsplicht. Maar nog wél, wat die pastoors uit ouderwetse tijden een paar honderd jaar geleden vertelden de volksgenezers van die tijd. Over mensen die met kruiden werkten, met orakels, enzovoorts. Voordat die verhalen de ronde deden, werden deze mensen (positief) als volksgenezers en genezeressen gezien. Toen er nog geen medische wetenschap was.

Het zou dus geen kwaad kunnen, eerst eens te definieren, wat je onder heksen en hekserij verstaat dan. En daarvoor moet je wat meer lezen hierover, om te zien wat de moderne hekserij inhoudt. Het is een religie, met goden en godinnen, het wordt ook "the old religion" genoemd.

Als je je er een beetje over oriënteert, dan kun je onderscheid maken tussen
1: het archetype "heks", zoals dat in een sprookje voorkomt, (een slechte vrouw die misbruik maakt van psychische kennis), en
2: de mensen, die in deze tijd de religie aanhangen, die sinds een paar honderd jaar vanuit een andere religie "hekserij" wordt genoemd. Bij wijze van scheldwoord dan. Dat scheldwoord wordt nu als een soort geuzennaam gebruikt.

Dan hoef je niet in een vooroordeel te belanden over een geestelijke stroming die in deze tijd weer opgang doet.

(ben zelf geen heks, maar leg al langere tijd dromen uit op een heksenforum, vandaar dat ik er wat over gelezen heb. Ben zelf bezig met het paranormale, wat heel veel lijkt op waar heksen mee bezig zijn: kruiden, stenen, dromen, tarot, paranormale waarneming. Alleen de magie ken ik niet. maar wat ik van heksen begrepen heb, is dat geen machtsmiddel, maar een manier om mensen te helpen.)

peter.
inderdaad is het moeilijk te definieren.
Kruiden beschouw ik niet per se als hekserij-ze kunnen er wel bij gebruikt worden natuurlijk, maar kruiden kunnen evengoed als medicijn e.d. gebruikt worden, niks mis mee.
dromen zijn denk ik persoonlijk trouwens, de symbolen i een droom betekenen voor iedereen anders.
tarot heb ik zelf gebruikt en ik voelde me er zeer rot door worden.
(legde 3 kaarten,verleden heden toekomst. Een dele van mij zei nee tegen de kaarten maar ik legde ze toch. helaas want de toekomst heeft niet veel goeds in verschiet als ik de kaarten mag geloven terwijl verleden en heden klopten.
maar die gebruik ik niet meer, ik verliet ze met een gevoel van mist in mijn kop. onbewustzijn.
ik hoop dat de meeste mensen zich inderdaad aan die laatste zin houden;in het boeddhisme word gezegd dat je op zoek moet gaan naar wijsheid en verlichting niet naar vermogens, dan komen de vermogens vanzelf.

ik hoop dat de heksen die wet van 3 heel goed beseffen, of wet van karma.
in hekserij betekent dat dat je alles wat je uitzend 3voudig terugkrijgt.
dus zorg er vooral maar voor dat je hart in orde is.

Groetjes Joeri
Oud 28-06-2003, 09:32
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 28-06-2003 @ 08:46:
Inderdaad is het moeilijk te definieren.
Kruiden beschouw ik niet per se als hekserij-ze kunnen er wel bij gebruikt worden natuurlijk, maar kruiden kunnen evengoed als medicijn e.d. gebruikt worden, niks mis mee.
dromen zijn denk ik persoonlijk trouwens, de symbolen i een droom betekenen voor iedereen anders.
tarot heb ik zelf gebruikt en ik voelde me er zeer rot door worden.
(legde 3 kaarten,verleden heden toekomst. Een dele van mij zei nee tegen de kaarten maar ik legde ze toch. helaas want de toekomst heeft niet veel goeds in verschiet als ik de kaarten mag geloven terwijl verleden en heden klopten.
maar die gebruik ik niet meer, ik verliet ze met een gevoel van mist in mijn kop. onbewustzijn.
ik hoop dat de meeste mensen zich inderdaad aan die laatste zin houden;in het boeddhisme word gezegd dat je op zoek moet gaan naar wijsheid en verlichting niet naar vermogens, dan komen de vermogens vanzelf.

ik hoop dat de heksen die wet van 3 heel goed beseffen, of wet van karma.
in hekserij betekent dat dat je alles wat je uitzend 3voudig terugkrijgt.
dus zorg er vooral maar voor dat je hart in orde is.

Groetjes Joeri
Ik zie dat je je er al in verdiept hebt, en dat je uitspraak: “hekserij leidt altijd tot ellende” geen kretologie is, maar eigen ervaring. Sorry, maar dat was aan dat ene zinnetje zo niet te zien. Je hebt gelijk dat kruiden op 2 manieren gebruikt worden: zonder en mét magie. In beide gevallen bedoelen heksen naar ik weet, wél, dat ze als medicijn werken, alleen met magie versterkt de magie dan de medicinale werking.

Dromen zijn naar mijn ervaring (veel dromen uitgelegd sinds sept. 2001) én persoonlijk wat symboliek betreft, én algemeen. Als iets een symbool is en er is geen persoonlijke betekenis, dan is de algemene geldig. Die geldt voor iedereen over de hele wereld. In het droomwoordenboekje op mijn site zie je de algemene uitleg van de meest voorkomende droomsymbolen, zoals ik ze ben tegengekomen.

De tarot moet je pas gebruiken, als je eigen gevoel er geen nee tegen zegt. In mijn leven kwam het paranormale pas toen ik 42 was. Daarvóór vond ik het paranormale en de tarot wel interessant, maar had ook vaak het gevoel dat ik me er niet mee moest bezighouden. Dat ging later pas weg. Maar dan móet je je er ook niet mee bezighouden. Omdat je altijd naar je eigen gevoel moet luisteren. Ook als dat dingen zegt, die anderen niet voelen, maar jij alleen.

Met tarot is het net zo’n beetje als met de aanleg die je hebt om bijv. met talen of met wiskunde iets te gaan doen in je leven. De meeste mensen hebben niet allebei, maar één van beiden. Zo is het paranormale, en het omgaan met tarot óók niet iets, wat voor iedereen geschikt is in het leven. Niet dat je tekort komt als je het niet hebt, want dan heb je wel weer iets anders, waar je goed in bent. Maar het is geen techniek, die iedereen kan beoefenen, het gevoel ervoor is er, of is er niet. Als het er is, heb je ook niet het gevoel, dat je ervan moet afblijven. In sommige situaties wel, maar meestal niet. En als het er niet is, is het meestal ook geestelijk erg ongezond om ermee om te gaan. Dan kun je het beter niet doen, en niet willen ook. Het zou je eigen bewuste gevoel “mistig” maken. Dat had het bij mij ook gedaan voordat ik voelde dat ik ermee kon omgaan.

Ik ben het helemaal eens met je, dat je niet op zoek moet gaan naar vermogens. Als ze bij je horen, komen ze vanzelf wel. En streven naar vermogens is streven naar kunnen. Terwijl het geen kunnen is, maar het is de mogelijkheid anderen te helpen met wijsheid, of jezelf de weg te laten wijzen door bijv. de tarot. Er komt natuurlijk wél kunnen (vermógen) bij, maar ziet niet, wat het écht is, als je het als vermogen ziet. Net zo goed als je niet ziet wat de hekserij écht is, als je het als ‘iets kunnen’ (magie) ziet.

Wat die wet van 3 betreft (wet van karma voor mij) heb je helemaal gelijk. Het is inderdaad oppassen geblazen als je je met magie bezig gaat houden. Als je dan iets fout doet, doe je het gelijk ook goed fout. En krijg je meer ellende terug ook. Een geloof zonder magie heeft dat risico veel minder.

Het paranormale en hekserij, orakels en dergelijke is voor jou dus niets. Maar dan kan het voor anderen nog wel wat zijn … als je van binnen merkt, dat het je eigen geloof is, dan is dat je eigen gevoel, moet je je dáár dus aan houden, anders verzaak je je eigen religie, je eigen betere weten. En je eigen geest dus … Zo’n ontdekking kan voor veel beginnende heksen heel vervelend zijn. Omdat je op school meestal met de nek aangezien wordt als heks. En later in je leven ook. En de mensen meestal geen verschil zien tussen wat voor henzelf slecht is, en wat het voor anderen is.

peter.
Oud 28-06-2003, 14:14
AngelLena
AngelLena is offline
Heksen beseffen de wet van 3 dondersgoed. Dat is 1 van de eerste dingen die behandeld wordt tijdens de opleiding samen met bewustheid.
Er zijn alleen jammer genoeg wel heksen die na hun opleiding die wetten aan hun laars lappen en in dat geval lijd hekserij niet zozeer tot ellende, maar het domme schaap dat zijn/haar kennis verkeerd gebruikt wel. Bijvoorbeeld voor eigenbelang.

Regels voor berichten