Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 21:31
loes appelmoes
loes appelmoes is offline
hai!
weet iemand een leuk en interessant onderwerp (het liefst waar veel info over te vinden is) voor een profielwerkstuk? ik zit in 5VWO, profiel CM. ik heb al ff zitten denken maar kan niks leuks verzinnen !! goede ideeën zijn dus welkom !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2003, 21:33
Loesje86
Loesje86 is offline
jaaaaaaahh.. kwou ook al dit topic gaan starten.. maar je was me voor!! dus ik zou ook graag suggesties willen horen.. maar ik heb ut profiel economie&maatschappij.. dus maybe iets met aardrijkskunde??!! alvast bedankt!! xxxx
Oud 07-05-2003, 21:40
Aristidis
Aristidis is offline
In welke CM vakken ben je dan het en vindt je het leukst?
Je kan het over Alexander de Grote doen, dat onderwerp kan je van allerlei kanten (vakken) bekijken, hij heeft veel nagelaten... En dit onderwerp wordt binnenkort weer hot, omdat er een grote film over gemaakt wordt...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 00:05
Ireentje
Ireentje is offline
koffie en thee

daar had ik het over
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:13
Verwijderd
Het is erg handig als je weet wat voor vervolgopleiding je wilt doen. Want als je je PWS daarop baseert heb je al een kleine voorsprong tijdens de studie, plus dat het iets is wat je (hoogstwaarschijnlijk) zal interresseren. Voorbeeldje: Ik wil rechten studeren, dus kwam ik op het idee om (voor geschiedenis) te onderzoeken hoe het huidige Nederlandse rechtsstelsel tot stand is gekomen.

Daar kan ik een enorm uitgebreid werk van maken.
Kijk dus gewoon of je al weet wat je later wilt doen, studie of gewoon werk en kijk of dat aansluit bij de vakken die je hebt, of in elk geval of dat aan te sluiten valt bij je vakken.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:23
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loesje86 schreef op 07-05-2003 @ 22:33:
jaaaaaaahh.. kwou ook al dit topic gaan starten.. maar je was me voor!! dus ik zou ook graag suggesties willen horen.. maar ik heb ut profiel economie&maatschappij.. dus maybe iets met aardrijkskunde??!! alvast bedankt!! xxxx
integratiebeleid?
Oud 08-05-2003, 10:14
GroteOneindig
GroteOneindig is offline
ik had mijn profielwerkstuk over mc escher

www.mcescher.nl Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van 's werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd door miljoenen mensen over de hele wereld, getuige de vele web sites op het internet.

Hij is het meest beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen en Relativiteit, maar ook om zijn metamorphoses, zoals Metamorphose I, II en III, Lucht en Water I en Reptielen.

LUCHT & WATER I

CASTROVALVA

Maar hij maakte ook prachtige, meer realistische werken gedurende de tijd dat hij in Italië woonde en werkte. Bijvoorbeeld de litho Castrovalva, waarin men al M.C. Escher's fascinatie voor voor hoog en laag, dichtbij en veraf kan zien. De litho Atrani, een klein plaatsje aan de Amalfitaanse kust in Italië, maakte hij in 1931, maar komt weer terug in zijn meesterstukken Metamorphose I en II.

atrani

.
METAMORPHOSE

Gedurende zijn leven maakte M.C. Escher 448 litho's, houtsnedes en houtgravures en meer dan 2000 tekeningen en schetsen. Net zoals sommige van zijn beroemde voorgangers - Michelangelo, Leonardo da Vinci, Dürer en Holbein - , was M.C. Escher linkshandig.

Naast zijn werk als graficus, illustreerde M.C. Escher boeken, ontwierp tapijten, postzegels en wandschilderingen. Hij werd geboren in Leeuwarden als de vierde en jongste zoon. Na 5 jaar verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij het grootste deel van zijn jeugd doorbracht. Nadat hij gezakt was voor zijn eindexamen, en na een kort intermezzo in Delft, begon M.C. Escher met zijn lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem

JETTA
Al na een week vertelde hij zijn vader dat hij wilde ophouden met zijn lessen bouwkunde en zich wilde toeleggen op de studie grafische kunsten. Hij werd hierin gesteund door zijn leraar Samuel Jesserun de Mesquita, aan wie hij zijn tekeningen en linoleumsnedes had laten zien. Nadat hij zijn school had afgerond, reisde hij langdurig door o.a. Italië, waar hij zijn vrouw Jetta Umiker ontmoette, en waarmee hij in 1924 trouwde. Zij gingen naar Rome, waar zij tot 1935 bleven wonen. Gedurende deze 11 jaar, reisde M.C. Escher ieder jaar door Italië heen, waarbij hij tekeningen en schetsen maakte, om deze later thuis in zijn atelier te gebruiken voor zijn prenten.

STRAAT IN SCANNO,ABBRUZI

BARBARANO,CIMINO

Veel van deze schetsen zou hij later ook weer gebruiken voor zijn litho's, houtsnedes en houtgravures. Bijvoorbeeld de achtergrond in de litho Waterval (1961) komt uit zijn Italiaanse periode. Ook de bomen die gereflecteerd worden in de houtsnede Modderplas (1952), zijn dezelfde bomen die hij gebruikte in zijn houtsnede Pineta van Calvi, die hij maakte in 1932.

PINETA VAN CALVI

WATERVAL

SYMMETRY NO. 45

M.C. Escher werd gefascineerd door de regelmatige geometrische figuren van de wand -en vloermozaïken in het Alhambra, een veertiende-eeuws kasteel in Granada, Spanje, dat hij in 1922 bezocht.

Tijdens zijn jaren in Zwitserland en gedurende de hele Tweede Wereldoorlog werkte hij met veel energie aan zijn hobby. Hij maakte toen 62 van de in totaal 137 symmetrische tekeningen die hij zijn leven zou maken. Hij breidde zijn hobby ook uit, door deze symmetrische tekeningen te gebruiken voor het snijden van houten bollen.

Hij speelde met architectuur, perpectief en onmogelijke ruimtes. Zijn kunst blijft miljoenen mensen over de hele wereld verbazen en in verwondering brengen. In zijn werk herkennen wij zijn uitstekende observatie van de wereld om ons heen en de uitdrukking van zijn eigen fantasie. M.C. Escher laat ons zien dat de werkelijkheid wonderlijk, begrijpelijk en fascinerend is.
Oud 08-05-2003, 10:43
Balance
Balance is offline
mag ik meedoen in 't topic?

ik doe c&m, maar haat geschiedenis, dus eigenlijk wil ik niet echt iets geschiedenis-achtigs doen.
lievelingsvak is maatschappijleer (1 en 2) en ik wil na de 6e sociaal pedagogische hulpverlening gaan doen.

iemand suggesties?
Oud 08-05-2003, 11:28
Verwijderd
Met C&M is het erg moeilijk om daar iets over te doen.
Alhoewel, als je een erg diep pws wilt hebben zou je kunnen onderzoeken(dmv al gedane tests natuurlijk) voor ckv wat de invloed kan zijn van muziek, of tv bij het opgroeien van kinderen(pedagogie is toch wel opvoeding? Of zit ik me nu voor lul te zetten ).
TV en muziek vormen vaak namelijk een groot deel van de opvoeding , aangezien dat hun van alles toont. Probeer anders zo´n onderzoek te doen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onderwerpen pws CM:
- berlijnse muur
- watersnoodramp in Zeeland, west-Brabant en Zuid-Holland
- Tweede wereldoorlog in jou woonplaats / provincie
- vergelijking tussen Nederlandstalige en Engelstalige literatuur
- De reizen van Odysseus (kan je een maquette maken van het Middelandse Zee gebied en daarop zijn route aangeven)

EM:
- de beurs
- de landbouw
- de euro
- nieuwe landen bij de EU
- vergelijking maken tussen twee landen / werelddelen
- wijken in jouw woonplaats onderling vergelijken.
Oud 08-05-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 08-05-2003 @ 11:43:
ik doe c&m, maar haat geschiedenis, dus eigenlijk wil ik niet echt iets geschiedenis-achtigs doen.
lievelingsvak is maatschappijleer (1 en 2) en ik wil na de 6e sociaal pedagogische hulpverlening gaan doen.
Met het zicht op sph zijn er zo verschrikkelijk veel dingen die je kunt doen...ik weet niet wat de eisen zijn aan zo'n profielwerkstuk ed...maar ik zal wel ff nadenken of ik iets kan verzinnen (je houdt niet van geschiedenis...maar iets over de opvoeding van vroeger tot nu (hoe mensen er tegen aan keken en kijken) oid is best interessant, ook als je niet van geschiedenis houdt ).
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 19:07
skaez
skaez is offline
ik hou hem over de provo's
Oud 08-05-2003, 19:15
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-05-2003 @ 17:58:
(je houdt niet van geschiedenis...maar iets over de opvoeding van vroeger tot nu (hoe mensen er tegen aan keken en kijken) oid is best interessant, ook als je niet van geschiedenis houdt ).
--> Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs, een cursus die ik heb gehad bij PWO. Is een heel boek over, met praktisch alles er al in, en er valt ontzettend veel over te vinden (ik zeg het maar even, voor het geval het je wel wat lijkt )
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 19:53
loes appelmoes
wowww veel ideeën! thnx!
Dat over de tweede wereldoorlog in eigen stad lijkt me wel wat, ga'k's over na denken...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 20:20
Ieke
Ieke is offline
Ik heb N&G en heb het over Diabetes type 1 gedaan. (85 punten, dus een goed ) Het is altijd raadzaam om het over iets te doen wat je leuk vind, het is opzich namelijk nogal veel werk en als je het onderwerp boeient vind is het gemakkelijker. Daarbij is het net als eerder gezecht ook wel handig als je het over een onderwerp doet wat ook met je vervolgopleiding te maken heeft.
Als iemand hulp nodig heeft met zijn of haar PWS over diabetes biet ik me aan.
Oud 08-05-2003, 22:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Met het zicht op sph zijn er zo verschrikkelijk veel dingen die je kunt doen...ik weet niet wat de eisen zijn aan zo'n profielwerkstuk ed...maar ik zal wel ff nadenken of ik iets kan verzinnen (je houdt niet van geschiedenis...maar iets over de opvoeding van vroeger tot nu (hoe mensen er tegen aan keken en kijken) oid is best interessant, ook als je niet van geschiedenis houdt ).
Citaat:
HaWaHaai schreef:
--> Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs, een cursus die ik heb gehad bij PWO. Is een heel boek over, met praktisch alles er al in, en er valt ontzettend veel over te vinden (ik zeg het maar even, voor het geval het je wel wat lijkt )
op zich lijkt me zoiets idd wel leuk, want de enige toets van geschiedenis waar ik ooit een hoog cijfer voor heb gehaald was over de opvoeding van kinderen vroeger
tnx, ga ik wel eens over nadenken.

('t pws moet bij ons ook voor 2 vakken gelden, dus op zich is een combinatie met gs niet echt te vermijden )

maar uiteraard sta ik altijd nog open voor andere suggesties
Oud 09-05-2003, 10:12
Verwijderd
King Arthur? *grijns*
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 07:25
Verwijderd
Ik heb nagedacht...ik weet niet of iemand er iets aan heeft, maar hier een paar onderwerpen die samenhangen met vooral opvoeding en het opgroeien van kinderen ed:

-Invloed van de omgeving waar in een kind opgroeit (land, stad, gezin, enz.)
-Invloed van de tv op kinderen (wat iemand al eerder zei)
-(Het belang van) Waarden en normen
-Opvoeden taak van de ouders/school?
-Groepsvorming/-drang
-Problemen die kunnen ontstaan in de vroege jeugd (bv. bindingsangst)
-Adoptie
-Pesten
-Het belang van sporten
-Jeugdcriminaliteit (en/of jeugdgevangenissen/-heropvoedingsinrichtingen)
-Jongeren en werk (en/of een (bij)baan en/of kinderarbeid)
-Kinderen met een handicap (en/of kinderen met een ziekte)
-Traditionele onderwijsvernieuwers (bv. Montessori, Jenaplan)
-Van Plato tot Montessori
-Ontwikkeling in het algemeen (en/of Ontwikkelingsachterstanden)
-Zwarte scholen
-Invloed van vrienden
-Opvoedingsproblemen (en/of Gedragsproblemen)
-Gehandicapten en een kind?
-Invloed van voedsel (bv. voedselallergie, kleurstoffen ed)
-Alleen op de vlucht (AMA's)
-Erfelijkheid en intelligentie
-Religie en Cultuur
-Hersenletsel
-Rechten van het kind
-Van vandaal tot crimineel
En dan heb je natuurlijk alle 'dingen' als ADHD, hoogbegaafdheid, allerlei ziektes enz. nog.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 07:30
Verwijderd
Citaat:
Loesje86 schreef op 07-05-2003 @ 22:33:
-E-commerce (De virtuele winkel)
-Het lerarentekort
-Een (bij)baan
-Wonen in Nederland
-Telewerken
-Files in Nederland
-Historische duinen
-Kusterosie
-De Waddenzee
-Bestaat er nog natuur in Nederland?
-Het klimaat

Enz.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 12:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2003 @ 08:25:
Ik heb nagedacht...ik weet niet of iemand er iets aan heeft, maar hier een paar onderwerpen die samenhangen met vooral opvoeding en het opgroeien van kinderen ed:
*lijst*

wauw!!! Super
Oud 12-05-2003, 18:04
sientjuh
sientjuh is offline
Voor geschiedenis en ckv:

De samenhang tussen de opkomst van vrouwenemancipatie en veranderingen in de mode.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:32
Love: a passion
Love: a passion is offline
Ik heb m'n profielwerkstuk gedaan over het Oude Egypte. Is veel informatie over te vinden. Ik geloof dat ik als hoofdvraag iets had van: hoe keek men tegen de farao aan. Zoiets.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 18:49
Verwijderd
De uitbreiding van de Europese Unie.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 20:21
loes appelmoes
ik heb inmiddels een onderwerp gekozen: Waar liggen de wortels van het antisemitisme? Door een beetje met leraren te praten zijn we hier op gekomen (jaja, zijn ze toch nog ergens nuttig voor )
Oud 24-05-2003, 19:08
heavinly
heavinly is offline
Ik zou het eigenlijk willen doen over de invloed van de media op de dood van Princess Di, maar ik weet niet of daar een pws over te maken is. :/ Wat denken jullie?

Ik wil enerzijds graag iets met Engels, over de taal of literatuur, maar anderzijds wil ik iets over de media doen. Hm, echt moeilijk. :/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2003, 06:48
Fleminho
Fleminho is offline
profielwerkstuk.nl

erg handige site staan ideen voor een pws uitgewerkt inclusief hoofd en deelvragen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 15:04
Sabine015
Sabine015 is offline
anders doe je iets over de wereld ofzoooo hahahaahahah
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 22:34
Sarsefras
Sarsefras is offline
Ik doe C&M en wil voor mijn profielwerkstuk de vakken muziek en geschiedenis gebruiken.
Ik denk dat ik als onderwerp 'popmuziek' neem, en als hoofdvraag: waarom is popmuziek zo populair?
Is dit een goede keuze? en een goede hoofdvraag? Ik zou niet weten wat voor deelvragen ik dan moet stellen.. Iets als:
- welke fasen heeft popmuziek doorlopen?
- in hoeverre heeft popmuziek andere muziek 'verslagen'?

hebben jullie ideeen?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 17:58
Bluesummers
Bluesummers is offline
k ga mn profielwerkstuk(volgend jaar)voor kunstgeschiedenis doen, over Japanse kunst..
Oud 07-06-2003, 12:28
svenleuk
svenleuk is offline
hey,
jullie hebben nu wel ideen voor E&M en C&M maar hebben jullie ook suggesties voor N&T? N&G mag ook
ik wil geneeskunde gaan doen maar ik interesseer me ook in techniek. Kan niks meer met biologie want daar ben ik te laat voor, dr was laatst zo'n bijeenkomst voor PWS biologie bij de biologie leraar en daar was ik te laat voor.
alvast bedankt sven. xx
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:54
Winner
Winner is offline
C&M moet niet zo'n probleem zijn toch? Lekker literatuuronderzoek doen en klaar.
Oud 08-06-2003, 18:52
kudos
kudos is offline
ik ga het schoolsysteem voor het vwo veranderen. Onderzoeken of het beter kan en hoe het beter kan of dat dit toch een heel geschikt systeem is. Verder leek de economische crisis van New York na de aanslagen mij ook wel wat. Was gister ook weer op het nieuws dat ze alle boetes hebben verhoogd en dat ze zelfs stoplichten willen gaan verkopen aan het merk nike om zo weer aan geld te komen...andere onderwerpen die ze bij ons op school doen zijn inderdaad bij c&m heel veel over de opvoeding van kinderen en over kinderprostitutie en bijv. binnenhuisarchitectuur in de 17e eeuw.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 14:25
Shadina
Shadina is offline
Ik MOEST een weekje geleden een onderwerp kiezen.. moest gewoon die dag gebeuren.. en tja.. ik wist niks leuks en als ik iets leuks in gedachten had, kon het weer niet omdat ik die vakken niet heb ofzo. Toen ben ik naar een kunstdocente geweest en die heeft me geholpen bij het kiezen van een onderwerp. Ik ga het dus doen over de ontwikkeling van affiches in de 20e eeuw. Weet alleen niet of er veel over te vinden is.
Ik vind het wel handig als je je pws ook bij je toelating bij je toekomstige studie kunt gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten