Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 09:34
debotjuh
debotjuh is offline
Er zijn heel wat Christenen die denken dat je niet behouden bent als je niet gedoopt bent. Met behouden bedoelen we in de hemel komen.

Ben je het daarom eens met de stelling:

"Je bent pas behouden als je gedoopt bent!"

Of het nu om de volwassen of kinderdoop gaat, dat maakt niet uit.

Ik ben zeer benieuwd, hopelijk wordt dit een zeer pittige discussie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 09:47
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Natuurlijk niet. Stel je bent 10, je gelooft in God, maar er was nooit een kerk in de buurt om gedoopt te worden, je ouders zijn atheist dus die hebben daar ook geen zin in. Dan wordt je doodgereden door een auto.

God dondert je dan in de hel, omdat je wel gelooft maar vanwege omstandigheden nooit bent gedoopt. Lijkt me dus niet zo snel gebeuren als die God van jullie zo rechtvaardig is als ie claim. Had je zelf toch ook kunnen verzinnen?
Oud 03-07-2003, 10:09
Riconoscente
Riconoscente is offline
Nee, de hemel is een eigen keuze.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:49
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 03-07-2003 @ 10:34:
Helaas voor jou is het enige redelijke antwoord al gegeven....ik ben benieuwd wie zo grof is om het tegendeel van Sander's redenering te verdedigen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 10:51
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2003 @ 11:49:
....ik ben benieuwd wie zo grof is om het tegendeel van Sander's redenering te verdedigen
De katholieken die eeuwenlang ongedoopte kindertjes weerden van gewijde grond?
Oud 03-07-2003, 11:06
debotjuh
debotjuh is offline
weet je wat het is ik ben zelf opgedragen
maar er word tegen mij gezegt dat je je dan ook nog moet laten dopen maar ik vind dat dopen een heleboel inhoud en k heb toch al voor god gekozen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 11:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 03-07-2003 @ 12:06:
weet je wat het is ik ben zelf opgedragen
maar er word tegen mij gezegt dat je je dan ook nog moet laten dopen maar ik vind dat dopen een heleboel inhoud en k heb toch al voor god gekozen
Wat is opgedragen?

Anyway, doopsel is iets symbolisch, maar mij lijkt niet dat t voor god iets uit zou maken als je je niet gedoopt hebt, domweg om de reden die sander salamander ook al zei.

Als je meent dat je je toch verplicht voelt om het doopsel te doen tegenover god moet je dat gewoon doen, lijkt mij.
Oud 03-07-2003, 11:51
Ireentje
Ireentje is offline
dan ben ik dus onbehouden (6)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 14:10
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo debotjuh,

Citaat:
Er zijn heel wat Christenen die denken dat je niet behouden bent als je niet gedoopt bent. Met behouden bedoelen we in de hemel komen.
Je weet zelf wel beter, denk ik.
Je bent behouden enkel door geloof alleen, geen enkele actie van onze kant kan ons met God in het reine brengen; dus ook de doop niet.

Citaat:
Ben je het daarom eens met de stelling:
"Je bent pas behouden als je gedoopt bent!"
Nee, dus.

Citaat:
Of het nu om de volwassen of kinderdoop gaat, dat maakt niet uit.
Allebei zijn een menselijke handeling die niets toevoegt aan jou behoudenis.

Citaat:
Waarom een zeer pittige discussie…???

Citaat:
Weet je wat het is ik ben zelf opgedragen
maar er word tegen mij gezegd dat je, je dan ook nog moet laten dopen maar ik vind dat dopen een heleboel inhoud en k heb toch al voor god gekozen
De doop is een uiterlijk teken, een symbool van wat er innerlijk in jou hart, leven is gebeurd. Lees Rom. 6 maar eens wat het betekent. Ik heb respect voor jou dat je het niet ‘zomaar even’ doet, het betekend inderdaad nogal wat…

Toch als ik in het N.T. kijk en zie hoe mensen die tot geloof komen niet twijfelen en zich direct laten dopen vraag ik mij wel eens af…. Zijn wij te bang om deze stap te nemen, op grond van ons geloof…? Denk ook dat, dat de enige reden kan zijn om je te laten dopen… geloof in Jezus Christus en dien gekruisigd. (en dan zou de discussie over babydoop en volwassendoop wel eens heel heftig kunnen worden…)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 14:13
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo Darklady,

Citaat:
dan ben ik dus onbehouden
Waarom...?

Ik geloof zelfs dat iedereen behouden is... alleen WAAR breng je die tijd door... De Bijbel heeft het over de hemel... maar ook over de hel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten