Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2003, 20:51
Ypci
Ypci is offline
JA ik ben dus nieuw hier en heb net een verzinsel bedacht, eer het jullie wellicht wel zou interesseren... (waarschijnlijk niet echt, maar toch) Dus.. graag ff wat reacties over mijn gedachtespinsel, zodat ik me beter kan orienteren.
DANKU!:

Leef ik op dit moment meer in de toekomst of in het verleden?
Is dat kort samengevat niet het heden? Of moet ik toch een keertje op gaan letten naar wat er nu in het echt gebeurd? Heb ik eigenlijk ooit wel eens een prikkel gevoeld, die niet meteen overspoeld werd met de gedachte: “had ik maar…?” Weet je dat ik daar serieus over na moet denken? Wat me nu meteen te binnen schiet is Planet Rock. Ik had maanden gewacht op de ene dag in September en toen het eindelijk bijna zo ver was, kwam ik erachter dat het door de ramp op 11 september verschoven zou worden naar december. Klote!!! Maar goed, ik dus weer maanden wachten en toen werd mijn wachten eindelijk beloond. Ik leefde op en ik leefde ook echt in het heden. De vraag was nu niet: ‘had ik maar..?” maar eerder: Was ik maar.. Want tja… ik was pas 14 of 15 jaar oud, dus kwamen mijn ouders mij braaf weer ophalen om 12 uur. Niet vroeg als je dat vergelijkt met de sporadische gezinnetjes in het beursgebouw. Ik bedoel dat is toch gewoon geldverneuking? Wie neemt er nou zijn gezin “gezellig” mee naar Planet Rock? Dan ben je toch een ziekeling?
“Ja mijn zoontje luistert weleens naar hiphop en dan vooral naar die ene op tv, met die ene clip met al die bikini’s en die strings. Ik heb laatst een burn-out gehad dus ja, ik ben voorlopig even thuis en ik wil meer tijd spenderen aan mijn gezin en aan mezelf. Gelukkig heb ik zoveel gewerkt, dat ik geen problemen had om 50 gulden aan een kaartje te spenderen, om zo mijn zoontje beter te leren kennen…” Toen ik dat gezin tegenkwam op Planet Rock, keek de moeder mij een beetje angstig aan. Ik lachte haar uit en vroeg of ze vuuha had voor mijn joint. En warempel het zoontje was nog van mijn leeftijd ook. Hij lachte zachtjes, in de hoop dat zijn moeder het niet zou zien. Zijn geniepige rijkeluiszoontjes ogen fijn samen geknepen, terwijl hij snel bekent maakte dat hij naar de wc toe ging. Een ontsnapping aan zijn vader, moeder en zusje? Nee toch niet, hij kijkt me namelijk scheef aan met zijn inwendige lach. Zijn moeder probeerde mij te negeren en door te lopen, maar ik pakte haar vast. Ik zie haar angst in haar ogen, wanneer ik mijn vraag herhaal, en dit spel begon mij te vervelen. Daarom concentreerde ik me meer op het zoontje, dat warempel “Hoe kan het ook anders” gangster aan het spelen was, terwijl hij in de richting van de wc liep. Aandachttrekkertje? Door zijn overdreven gedoe had ik al helemaal geen zin meer in deze botte in een villa wonende familie. Ik werd op mijn schouder getikt en een Neger (?) keek me aan. Ik ben niet zo goed in achtergronden van mensen raden of om te zien waar ze vandaan komen. Iedereen lijkt wel die gave te hebben, waaraan ze kunnen zien of je spaans of frans bent.
“Goh jij ook hier”, was het eerste wat in me opkwam. Terwijl hij aan mij vuur reikte, met een gulle lach, kwam ik tot de conclusie dat hij me wel erg bekent voorkwam. Het zal wel een player zijn, een van de vele die ik hier rond zag lopen. Stomme garnaal die ik was. Ik werd namelijk de volgende ochtend wakker met het idee dat de wereld een stuk harder was geworden. Misschien kwam het wel, omdat de grond niet zo fijn lag als mijn bed. Ik stond op en kwam tot de conclusie dat er vandaag weer geen reet te doen was en ik dus heel de dag aan het intersletten zou gaan raken. Terwijl ik mij mijzelf een mok koffie inschonk, besefte ik dat mijn broer al wakker was. Hij keek me aan en zei: “Vet?” “Ja.” “Eeyz, Destroy liep ook rond” “Ow.”
Ik draaide me om, omdat ik te moe was voor een verdere conversatie en plaatste mezelf achter het scherm. Een leeg gevoel, die al snel gevuld werd door de vraag: “Hoe ziet D-stroy er ook alweer uit?” Ik heb hem zien optreden, maar ik kon het momenteel niet herinneren. Dat heb ik trouwens weleens vaker. Ik onthoud meestal de dingen die niet van belang zijn. Ken je dat gevoel? Of ben ik weer enig in mijn soort?
Het scherm vulde zich langzaam met een foto (klote computer… “had ik maar…”). Terwijl de tijd verstreek en de foto verscheen, kwam ik tot de conclusie dat ik een schrale garnaal was. De foto leek precies op de Neger (?), die me zo vriendelijk aankeek en glimlachte. Ik was echter veel te buis om te beseffen dat ik hier een joint aan het roken was met een rapper van de Arsonist. Dit maakte mij zo woedend, dat ik me af probeerde te reageren op de players van die avond. Onzinnig, maar ik weet nog hoe ze eruit zien. Het was ook hun schuld, want als zij niet net deden of ze uit Amerika kwamen, kon je de echte Amerikanen nog onderscheiden.
Oud 28-05-2003, 14:53
Vlooienband
Vlooienband is offline
Smilies in een verhaal zijn dodelijk. Vermoord je eigen verhaal niet.
Cijfers staan veel mooier als je die beestjes voluit schrijft. Ook moet je zinnen niet mer "maar" beginnen. Dat hoort niet.
Ik kan niet zeggen dat ik me erg geboeid voel door je verhaal. Er gebeurt te weinig. Filosofisch gezever is goed, maar ook dat hoort mensen te interesseren.
Kijk eens goed naar het volgende fragment:
"De vraag was nu niet: ‘had ik maar..?” maar eerder: Was ik maar.. Want tja…"
De half-correcte interpunctie die je in het begin gebruikt bij "‘had ik maar..?”" moet je, dan wel wél correct, ook doorvoeren bij het deel van "Was ik maar..". Dat wil zeggen: maak van:
‘had ik maar..?”
dit: 'had ik maar..?'
Dat moet je ook doen bij het tweede deel.
Ook: als je die puntjes persé doet, luister dan naar deze regel: je hebt óf één óf drie. Niet twee, vier, vijfhonderd. Alleen maar één of drie punten achter elkaar.
Je hebt me wel verrast door te laten zien dat de hoofdpersoon een volwassen man met kinderen was.
"ze vuuha had"
Lees na en let op je spelling.
"Zijn geniepige rijkeluiszoontjes ogen"
Nou, nou. Wat een woord. Doe maar een streepje tussen "rijkeluiszoontjes" en "ogen".

Ik heb het niet uitgelezen. Het boeide me gewoonweg niet.
Sorry. Misschien vinden de anderen het wel wat.
Oud 29-05-2003, 09:56
Ypci
Ypci is offline
Waarom is mijn reactie van gister niet op het scherm gekomen? Nou ja dat zal dan wel. Ik schrijf het nog wel een keer:
Het is slechts een gedachtespinsel, geen verhaal. Het gaat mij meer om het spel dan de knikkers, snap je?Dus dat verklaard de slordige interpunctie, eer ik daar totaal niet op heb gelet. Ook verklaard dat de sneaky smilie die in me stukje is geslopen, want als je goed kijkt, zie je dat er een “haakje sluiten” moet staan. Verder over dat “vuuha”>>>heb je nog nooit van vuuha gehoord? Nou dan zou ik als ik jou was ietsjes vaker uitgaan…Ik bedoel gebruik je fantasie, sta open voor een andere styl. Dat het stukje jouw niet boeit heb ik slechts maar 1 verklaring voor: Je hebt geen idee wat Planet Rock is of wie D-stroy is. Maakt niet uit hoor, dat het jou niet boeit, want het is ook geschreven voor mensen die wel in mijn cultuur leven. Bedankt voor je kritiek, maar ik vind dat jij nogal gauw iets slecht vind als het van een ander afkomt en in een stijl geschreven is, die je niet gewend bent. Als ik jouw kritiek lees, komt het op mij over alsof je zelf DENKT dat je geniaal bent, maar als ik je stukjes lees, valt het allemaal wel mee. Verder vind ik het ook een slecht “einde” (aan een gedachtespinsel komt zelden een einde), maar nogmaals het gaat meer om de stijl, dan het stukje zelf.
Oud 29-05-2003, 10:05
Verwijderd
Ik snap het niet echt sorry.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 10:25
Ypci
Ypci is offline
Wat snap je nie>?
Oud 29-05-2003, 10:33
Verwijderd
Het hele verhaal
Het is dat Scimmia het zei dat het over een volwassen man ging maar dat had ik niet door, en over die gezinnen en dat rijke jongetje etc. etc.
Ik snap het gewoon niet, sorry.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 10:34
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Ypci schreef op 29-05-2003 @ 10:56:
Waarom is mijn reactie van gister niet op het scherm gekomen? Nou ja dat zal dan wel. Ik schrijf het nog wel een keer:
Het is slechts een gedachtespinsel, geen verhaal. Het gaat mij meer om het spel dan de knikkers, snap je?Dus dat verklaard de slordige interpunctie, eer ik daar totaal niet op heb gelet. Ook verklaard dat de sneaky smilie die in me stukje is geslopen, want als je goed kijkt, zie je dat er een “haakje sluiten” moet staan. Verder over dat “vuuha”>>>heb je nog nooit van vuuha gehoord? Nou dan zou ik als ik jou was ietsjes vaker uitgaan…Ik bedoel gebruik je fantasie, sta open voor een andere styl. Dat het stukje jouw niet boeit heb ik slechts maar 1 verklaring voor: Je hebt geen idee wat Planet Rock is of wie D-stroy is. Maakt niet uit hoor, dat het jou niet boeit, want het is ook geschreven voor mensen die wel in mijn cultuur leven. Bedankt voor je kritiek, maar ik vind dat jij nogal gauw iets slecht vind als het van een ander afkomt en in een stijl geschreven is, die je niet gewend bent. Als ik jouw kritiek lees, komt het op mij over alsof je zelf DENKT dat je geniaal bent, maar als ik je stukjes lees, valt het allemaal wel mee. Verder vind ik het ook een slecht “einde” (aan een gedachtespinsel komt zelden een einde), maar nogmaals het gaat meer om de stijl, dan het stukje zelf.
Laat het duidelijk zijn dat ik je niet af wil kraken, maar gewoon kritiek wil geven, waar jij wat mee kan doen.
Natuurlijk denk ik niet dat ik geniaal ben. Ik kijk wel uit, zeg. Als je echter meer reacties van mij leest, zal je zien dat ik mensen juist niet stelselmatig afkraak, maar gewoon zeg wat ik van verhalen vind. Ik beoordeel pas een paar jaar verhalen van anderen, en als ik reacties geef, vermeld ik daarin de punten die ik belangrijk vind. Anderen zullen weer andere punten gebruiken. Ik let op stijl, spelling en het verhaal zelf. Dat doe ik zo goed mogelijk en ook zo direct mogelijk. De directheid doe ik niet expres, maar ik ben gewoon totaal eerlijk in mijn reacties. Mijns inziens is het erger om te zeggen dat je het "wel leuk" vindt, dan te zeggen dat je het "niet boeiend" vindt, maar dat wel te onderbouwen.
Zoals je ziet, is mijn reactie ook gewoon onderbouwd. Ik zeg niet gewoon dat het niet boeiend is, maar je krijgt ook te horen waarom ik het niet boeiend vind.
Oud 29-05-2003, 18:22
Ypci
Ypci is offline
Ik snap eigenlijk ook niet precies wat scimmia bdoelt met dat de hoofdpersoon een man is, want ik zeg toch duidelijk dat ik veertien og vijftien ben. Dat maakt echter niks uit, want het had wel zo kunnen zijn, maar in dat geval had ik er wel beter werk van gemaakt. Dat je van de rest van het verhaal niks snap komt gewoon doordat je niet weet wat Planet Rock is.Verder: Scimmia begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je kritiek, maar je komt echt bot over:"zo moet het en niet anders."Ook vind ik dat jij je kritiek toch niet helemaal goed onderbouwd.
Oud 30-05-2003, 09:06
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Ypci schreef op 29-05-2003 @ 19:22:
Ik snap eigenlijk ook niet precies wat scimmia bdoelt met dat de hoofdpersoon een man is, want ik zeg toch duidelijk dat ik veertien og vijftien ben. Dat maakt echter niks uit, want het had wel zo kunnen zijn, maar in dat geval had ik er wel beter werk van gemaakt. Dat je van de rest van het verhaal niks snap komt gewoon doordat je niet weet wat Planet Rock is.Verder: Scimmia begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je kritiek, maar je komt echt bot over:"zo moet het en niet anders."Ook vind ik dat jij je kritiek toch niet helemaal goed onderbouwd.
Het leek zo. Vooral omdat je zei "ik was 14/15 jaar" en nog wat dingen.
Subtiliteit is niet een van mijn beste punten.
Wat ik nooit onderbouw, zijn spellingsargumenten. Dingen met aanhalingstekens verbeter in gwoon, zonder te letten op diegene die het heeft geschreven, op het verhaal, wat dan ook. Dat staat altijd los van elkaar.
Elke post is een afzonderlijke post, waarin ieder zijn eigen mening zet. Wat andere mensen zeggen, daar kijk ik niet zo zeer naar. Het gaat me gewoon om mijn mening geven en zo beschouw ik de posts die ik plaats ook. Puur als mijn mening. Je moet zelf kijken of je daar iets mee doet.
Oud 30-05-2003, 09:32
Ypci
Ypci is offline
Jaha en da heb ik jou ook al gezegd, maar heb je nu niet door dat we ondertussen in hetzelfde cirkeltje rond blijven lopen???? Het schiet echt niks op zo: MEER REACTIES PLS?????
Oud 31-05-2003, 10:52
pentara
pentara is offline
Leg dan uit wat planet-rock is...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 16:13
Verwijderd
Ik ben het eens met scimmia...al brengt ze het idd misschien niet al te subtiel ed... Ook ik heb het verhaal niet uitgelezen, oa omdat het me niet echt boeide ed.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 15:07
combinatorman
combinatorman is offline
hallo,

nice onderwerp, een keer iets anders...!
de titel doet me denken aan Redzone (misschien ook bekend?)zo noem ik die party altijd voor de grap...
iig; ik was daar toevallig ook op Planet Rock en stoorde me ook erg aan al die zogenaamde hiphoppers met dure blinkende kleertjes en alles...'stoer' gedoe allemaal en zozo nep.
De voorgaande afleveringen van P.R. waren puur voor de hardcore heads, maar de jam kreeg jammer genoeg teveel naamsbekendheid. Een beetje wat er met hiphop is gebeurd, maar dan in het klein.
Om mijn mening te geven over je schrijfstijl;
Ik vind zelf dat sommige zinnen niet helemaal lekker lopen, het leest soms niet goed weg. => '...terwijl hij aan mij vuur reikte...'
zo zijn er nog wat kleine dingskes die makkelijk te verhelpen zijn als je het zelf zou herlezen en herschrijven (op zich sowieso een goeie oefening) Maar ja, bij een kort verhaal als dit heeft het op zich niet zoveel zin, denk ik.
Interpunctie vind ik zelf helemaal niet zo belangrijk, maar het blijkt wel dat er mensen zijn (op deze site) die zich daar telkens weer aan storen. (Precieze pietjes )
Ik vind het wel belangrijk dat het ergens overgaat, en naar mijn mening gaat dit stukje meer om het verkondigen van een bepaalde mening dan om personages binnen een verhaal. Dit komt misschien ook wel een beetje omdat het vanuit de ik-vorm is geschreven. Toch komt het meer op me over als een soort van column dan een verhaal.
De woorden die je gebruikt zoals 'buis, interslet en sletzone' doen me denken dat je uit Eindhoven komt en dat ik je misschien wel ken, aangezien 'Buis' een term is die uit mijn vriendengroep komt. Vanmaerlant??? op zijn minst grappig toeval....

Totslot:
je eindigt sterk, met naar mijn mening een goeie mening!
Fuck amerika dit is holland!!!!

ps. nog bedankt voor je reactie op mijn stukje.
Oud 01-06-2003, 18:27
Ypci
Ypci is offline
Ik kan wel gaan uitleggen wat Planet Rock is, maar nooit zullen jullie begrijpen welke `waarde dit heeft voor echte hh hoofden. Daarom ga ik binnekort (als ik tijd heb) wel wa meer open onderwerpen pakken, zodat de gemiddelde scholierenpuntcommer wel wat wijs eruit kan maken (althans dat hoop ik dan) en combinatorman>>>thnx hier heb ik wel wa meer aan maar ik wil hem toch niet herschrijven.
Oud 01-06-2003, 18:31
l0ve.Bel0w
l0ve.Bel0w is offline
Oud 01-06-2003, 19:26
Ypci
Ypci is offline
ik wil hem nie herschrijven, omdat het hier dus geen zin heeft he???das wel weers te zien here....
Oud 12-06-2003, 10:36
choups
choups is offline
Ja ik denk dat dit onderwerp is voor mensen die dat allemaal kennen.
Ik snapte er ook niet heel veel van.
Ja dat zal ook wel aan mij liggen...
Reageren

Regels voor berichten