Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 00:38
peaceflower
peaceflower is offline
Je ziet het aan de opkomst van de mobieltjes: overal bereikbaar kunnen zijn, volop telefoneren en smsen, zelfs als het niet echt nodig is.
Is het niet gewoon: het bang zijn geen contact met anderen te hebben? Bang om alleen te zijn?
Er zijn miljarden mensen op de wereld, iedereen heeft met medemensen te maken. Ik vind het fascinerend hoe we met elkaar omgaan. We zijn net 1 grote mierenhoop, waar het zonder contact 1 grote chaos zou worden.
Oud 21-06-2003, 00:45
Verwijderd
Ik vind eigenlijk dat de kwaliteit van het contact er op achteruitgaat. Zinloze berichtjes zenden, chatten over prullen, zeveren....

Het echt menselijke contact gaat juist meer en meer verloren.
Je krijgt meer knuffels en kusjes toegestuurd via sms'jes dan je er in het werkelijke leven ontvangt.

Vroeger kwamen de mensen meer op straat en zaten toen lekker te kletsen met elkaar. Vroeger was er nog geen tv en zo en zaten de mensen 's avonds samen aan tafel de gebeurtenissen van de dag te vertellen.

Ik vind dat: hoe groter de bevolkingsdichtheid, hoe afstandelijker mensen zich gedragen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 02:34
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
tja,,,, ik stuiter voor mijn werk het hele land door en ben echt practisch niet thuis. ik vind sms en mobiele telefoon ontzettend handig. maar ik hou absoluut niet van zinloze telefoongesprekken en smsjes en zo
Oud 21-06-2003, 10:11
elledc
elledc is offline
Zoals phensic zegt, de communicatie gaat erop achteruit. Het wordt allemaal veel oppervlakkiger.
Telefoneren en berichten sturen lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, op deze manier is de communicatie denk ik groter dan vroeger maar zeker niet beter.
Vraag je aan een puber of hij zonder gsm kan leven, in de meeste gevallen antwoordt hij neen.
Ronduit belachelijk eigenlijk! We hebben altijd maar meer en meer en we zijn niet meer tevreden met wat we hebben. Er is ook zoveel aanbod van vanalles en nog wat dat we op den duur niet meer weten wat kiezen.
Ik wijk af maar om terug te komen op je onderwerp, fascinerend is het helemaal niet, wel ronduit oppervlakkig. En mocht ik kunnen kiezen, dan zou ik wel terugwillen naar 40 jaar geleden. Waar alles meer om de waarden en het essentiele ging, en vooral, het estethische was veel belangrijker. Nu is alles goed, alles is kunst, alles wordt aanvaard, van homoseksualiteit tot homohuwelijk en adoptie. We gaan veel te ver, alles mag, en morele waarden worden niet meer behouden.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 10:19
Riconoscente
Riconoscente is offline
Echt kwaliteits contact kent niet de drang elkaar tien keer per dag een halve minuut te spreken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:02
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 21-06-2003 @ 11:11:
*knip*Nu is alles goed, alles is kunst, alles wordt aanvaard, van homoseksualiteit tot homohuwelijk en adoptie. We gaan veel te ver, alles mag, en morele waarden worden niet meer behouden.
Volledig akkoord, behalve het stuk hierboven.
Ik vind persoonlijk dat tolerantie tegenover homo's, adoptie..wel moet kunnen. Wat je daar zegt over de kunst, idd, tegenwoordig valt alles onder de noemer kunst, terwijl het gewoon wat briel is met een titel (niet altijd, maar het komt nu veel meer voor).

We leven tegenwoordig in een zogenaamde flexible, progressieve maatschappij, maar volgens mij zal dat terug keren en zal men een strenger beleid voeren.

Ik wil maar zeggen: tegenwoordig zijn kinderen en jongeren niet meer op hun mondje gevallen, wat op zich een goede vooruitgang is, was het niet dat die jongeren hun mening op een respectloze en ongenuanceerde manier uiten en dit tot vervelende situaties leidt.
Voor mijn part mogen ze veel strenger zijn in scholen, maar moet de vrije meningsuiting blijven bestaan.

En die gsm's, mjah, die evolutie is niet meer om te draaien, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:53
Snellius
Snellius is offline
Is er dan niemand die antwoord geeft op de vragen van de topic-starter? Of is iedereen tevreden met het idee dat we niet (normaal) kunnen leven zonder anderen? Volgens mij heeft peaceflower gelijk, hoewel ik nog geen mobiel heb
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:07
Verwijderd
Kluizenaars...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:09
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
phensic schreef op 21-06-2003 @ 15:02:
Volledig akkoord, behalve het stuk hierboven.
Ik vind persoonlijk dat tolerantie tegenover homo's, adoptie..wel moet kunnen.
En intolerantie niet?
Oud 21-06-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef op 21-06-2003 @ 16:09:
En intolerantie niet?
Ieder zijn eigen mening, maar ik vind toch dat iedereen wat toleranter zou moeten zijn.

Je zet me wel klem, weet je. Als ik zeg dat intolerantie kan, dan spreek ik mijn tolerantiestandpunt tegen, als ik zeg dat het niet kan, dan ben ik eigenlijk niet tolerant tegenover jouw standpunt en dan spreek ik mezelf alweer tegen......
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 15:49
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
phensic schreef op 21-06-2003 @ 16:07:
Kluizenaars...
Wat wil je hiermee zeggen?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Snellius schreef op 21-06-2003 @ 16:49:
Wat wil je hiermee zeggen?
Kluizenaars leven alleen, zonder contact en communicatie, dit haalt de oorzaak van communicatie onder de mensen toch wel wat onderuit.

En dit is de oorzaak van comm volgens de topic-starter:

Citaat:
Is het niet gewoon: het bang zijn geen contact met anderen te hebben? Bang om alleen te zijn?

Get my point?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 16:24
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
phensic schreef op 21-06-2003 @ 17:11:
Kluizenaars leven alleen, zonder contact en communicatie, dit haalt de oorzaak van communicatie onder de mensen toch wel wat onderuit.

En dit is de oorzaak van comm volgens de topic-starter:

Get my point?
Ja, maar moeten we ons niet af vragen of kluizenaars wel representatief zijn voor de massa? Denk je dat iedereen zo zou kunnen leven? Maar je hebt sowieso al een beetje gelijk
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Snellius schreef op 21-06-2003 @ 17:24:
Ja, maar moeten we ons niet af vragen of kluizenaars wel representatief zijn voor de massa? Denk je dat iedereen zo zou kunnen leven? Maar je hebt sowieso al een beetje gelijk
Nee, ik zou zeker niet afgezonderd kunnen leven, en volgens mij scheelt er eigenlijk wel iets met die mensen of hebben ze slechte ervaringen met mensen.
Maar 't voorbeeld was eigenlijk gewoon om aan te duiden dat niet iedereen nood heeft aan contact/communicatie (wat de onderliggende oorzaak dan ook is).

Mensen zijn eigenlijk heel sociale dieren. Het is dan ook aangetoond geweest door een experiment.

Ze hadden een groep pasgeborenen die ze wilden testen.
De verzorgers mochten hen niet vastnemen, mochten geen woord zeggen. Ze mochten hen enkel voldoen in hun 'basisbehoeften' (contact is volgens mij ook een basisbehoefte, maar tot daar). Ze mochten hen dus verschonen en eten geven.
Elk kind is gestorven binnen het jaar.

Een ander experiment dat aantoont dat warmte/contact.. belangrijk is:

Een groep jonge aapjes werden weggenomen van hun moeder.
In de kooi werd een metalen aap geplaatst met melk en een aap (ook namaak) die geen melk gaf, maar wel zacht was.
Elk aapje koos voor de zachte aap.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 18:53
Snellius
Snellius is offline
Het zou mij ook deugd doen om een aaitje over mijn bolletje te krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten