Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2003, 12:55
Verwijderd
Voor een boekverslag met een verwerkingsopdracht moet ik deze opdracht uitvoeren:

Maak naar aanleiding van het door jou gelezen literaire werk ('De Ontdekking van de Hemel' van Harry Mulisch) een schoolexamentoets, die bestaat uit 10 waar/onwaar-vragen, 5 meerkeuzevragen en 10 kort te beantwoorden open vragen. Na het opstellen van de toets geef je natuurlijk ook een correctiemodel met een overtuigende motivatie.

Zou iemand mij daarbij kunnen helpen? Ik ben niet zo sterk in het verzinnen van vragen. Ik heb het boek wel gelezen.
Of tips over het soort vragen, qua inhoud e.d. Letterlijk vragen neerzetten hoeft niet, mag wel.

Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 15:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2003, 13:05
Verwijderd
Ik heb er al twee:

1. Waar/niet waar: Het feit dat Onno en Max op dezelfde dag zijn verwekt speelt een cruciale rol in hun vriendschap.

2. Waar/niet waar: Er is sprake van een auctoriale verteller.

Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 17:19
Verwijderd
3. Waar/niet waar: De engel die alles heeft geregeld heeft gefaald omdat de stenen tafelen gebroken zijn.

4. Waar/niet waar: De plaatsen in Nederland waar het verhaal zich afspeelt zijn niet echt van belang, op uitzondering van het sterrenkamp. Het verhaal had zich dus overal in Nederland kunnen afspelen.

5. Waar/niet waar: De personage ‘Helga’ is eigenlijk van geen enkel belang voor het verhaal. Zonder haar had het ver zich precies hetzelfde afgespeeld.

6. Waar/niet waar: De kleur van de ogen van Quinten was van belang voor het verloop van het verhaal.

7. Waar/niet waar: In Venetië ontmoet Quinten een vrouwelijk familielid

8. Waar/niet waar: Het boek is eigenlijk een ‘verhaal in het verhaal.

Laatst gewijzigd op 17-06-2003 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 18:33
Quiana
Quiana is offline
Volgens mij lukt het je best.

Heb het boek niet gelezen, sorry.
Oud 17-06-2003, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 17-06-2003 @ 19:33:
Volgens mij lukt het je best.

Heb het boek niet gelezen, sorry.
Ik ben er al zo'n anderhalf uur mee bezig, en nog maar zes (nu zeven) 'waar/niet-waar'-vragen.. :/
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 18:53
Evolution
Evolution is offline
sorry... heb het boek ook niet gelezen, kan je niet verder helpen...
maar wat me opviel.. is het niet een beetje raar om die vragen op internet te zetten (overigens hele goede vragen naar mijn mening)... dan kan iedereen die dat examen moet maken tog van te voren al de vragen zien, als deze het worden?... mjah misschien zie ik het verkeerd hoor..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Metal Gurl schreef op 17-06-2003 @ 19:53:
sorry... heb het boek ook niet gelezen, kan je niet verder helpen...
maar wat me opviel.. is het niet een beetje raar om die vragen op internet te zetten (overigens hele goede vragen naar mijn mening)... dan kan iedereen die dat examen moet maken tog van te voren al de vragen zien, als deze het worden?... mjah misschien zie ik het verkeerd hoor..
Ja, het is een onderdeel van een boekverslag, verwerkingsopdracht namelijk..

[ssst]ik zit maar in v4 hoor[/ssst]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 19:47
Verwijderd
Open vragen:

11. Pagina 8. De ene engel zegt: “Geschreven in de drie-letterwoorden van het vier-
letteralfabet wordt een mens bepaald door een genetisch verhaal, waarmee het
equivalent van vijfhonderd bijbels gevuld kan worden.”

Waar slaat deze omschrijving op?

12. Wat heeft het faust-motief met het boek te maken?

13. Verklaar de titel in maximaal 35 woorden.

14. Het ‘Oedipus-motief’ slaat terug op een Griekse mythe over een vondeling die
later zijn vader doodde en zijn moeder huwde zonder te weten dat het zijn
ouders waren. Zou je kunnen zeggen dat er in ‘De Ontdekkingen van de Hemel’
het Oedipus-motief voorkomt?

15. Max weet niet veel over het verleden van zijn ouders en hij sprak af met Onno om dat te achterhalen. Als Onno hem komt ophalen ligt hij net in bed met Ada. Hij vertrekt onmiddellijk en zegt tegen Ada ‘dat ze zichzelf maar klaar moet maken’. Hierdoor verlaat Ada hem.

Welke gevolgen heeft dit voor de rest van het verhaal?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten