Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 20:06
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Het is ergens rond het jaar 1500. Je familie zat in de zeevaart dus die heb je nauwelijks meer, je moeder is overleden bij de geboorte van het 7e kind. Je vader hield het wat langer uit maar is recentelijk door piraten ernstig verwond is ligt nu dood te gaan aan een infectie. Hij laat jouw (zij het ongewoon als je een meisje bent) zijn schip na, dat net in de haven is aangekomen met een lading specerijen, en een kaart die hij ooit van een piraat heeft gestolen. Op de kaart staat de locatie van een (jawel) schat van een paar honderd kilo goud, zilver, et cetera… - aan de andere kant van de wereld, uiteraard, en nog uiteraarder op een standaard-klasse piratenschateiland .

Het grootste gedeelte van de bemanning van het schip was afgeslacht door de piraten en de rest zal vertrekken zodra je ze betaald, ze hebben recht op 10% van de lading (je vader was kennelijk geen vrijgevige werkgever), betaal je ze niet dan wordt je gelynched. Ook het schip is beschadigd. Je hebt 0 tot 3 broers en/of zussen van een leeftijd tussen de 8 en 20 jaar die je willen helpen, in ruil voor een deel van de winst.

Vraag 1… hoeveel broers en/of zussen heb je en wat is hun leeftijd.

Zelf heb je slechts ervaring met varen op rivieren. Je hebt wel vergelijkbaar opleidingsniveau als je nu hebt (bijv. goed in duits => goed in duits, goed in wiskunde => goed in navigeren etc, enz.). Je mag zelf bepalen wat je broers en/of zussen kunnen (handig die ctrl+v).

Wat ga je doen?
1. Je zegt de bemanning dat ze niks mogen en je wordt op verkenning naar de zeebodem gestuurd met een molensteen of opgehangen aan de mast
2. Je probeert alleen het schip en handelswaar te verkopen en doet er iets leuks mee, namelijk…
3. Je probeert met je broers en/of zussen het schip en handelswaar te verkopen (eerlijk delen dus). Met jouw deel doe je iets leuks, namelijk…
4. Je besluit om al dan niet met je broers en/of zussen de handelswaar te verkopen en je zoekt een nieuwe bemanning bij elkaar en gaat handel drijven.
5. Je gaat op schattenjacht en pakt het zo aan…

note:
- volgens mij was een scheepslading specerijen 30.000 gulden(/florijnen?) waard. Voor het idee meende ik dat dat 30.000.000 gulden is (nu) dus 13.613.406,48 euro. Zelf heb je dan dus 27.000 florijnen => 27.000.000 gulden nu => 12.252.065,83 euro. Verder gok ik erop dat prijzen ongeveer hetzelfde zijn gebleven…
- zoals bekend was een populair tijdsverdrijf onder bemanningen van die tijd ‘muiterij’. De populariteit ervan nam kwadratisch toe met de afstand tot een schat…

Laatst gewijzigd op 21-06-2003 om 20:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2003, 20:27
zwoesj
zwoesj is offline
ik geef de overgebleven bemanning hun deel en knap (met broers/zussen) het schip op. Ook zij krijgen hun deel van de lading. Het grootste deel van de overgebleven lading verhandel ik en van de opbrengsten huur ik nieuwe bemanning in die streng zullen worden aangepakt. Met het opgeknapte schip en de nieuwe bemanning vaar ik met mijn goede navigatie en mijn goede duits naar de piratenschat. Muiterij wordt streng aangepakt met behulp van marteling. Op het eiland aangekomen laad ik de schat in en geef de bemanning de helft van hun deel. Als ze de andere helft willen, moeten ze mee terug varen. Weer thuis aangekomen geef ik de bemanning hun andere deel van de schat. Van de schat koop ik vele schepen en goede bemanning en start de eerste multinational op. (ha! voor de VOC!)

Zo.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 20:55
Rerisen Phoenix
Tja zwoesj, je lijkt te vergeten dat jij met je broer/zussen in de minderheid zijn. Natuurlijk zit er wel wat macht achter maar iedereen moet beschikking kunnen hebben over wapens. Koopvaardijschip wordt veel bezocht door piraten.

En ik betwijfel hoe trouw de rest van de bemanning blijft als je dreigt ze achter te laten.
Oud 21-06-2003, 21:08
Dminor
Dminor is offline
Dit heb je vast niet zelf uitgedacht.
Oud 21-06-2003, 21:21
Rerisen Phoenix
Citaat:
Dminor schreef op 21-06-2003 @ 22:08:
Dit heb je vast niet zelf uitgedacht.
Als je het tegen mij hebt dan heb je ongelijk.

Ik heb deze vraagstelling en omstandigheden zelf bedacht.
Oud 21-06-2003, 23:57
Jordi
Jordi is offline
5. Je gaat op schattenjacht en pakt het zo aan…

Ik wil graag 2 broers en 1 zus die jonger zijn dan ik (want anders vind de oudste misschien dat hij/zij de baas moet zijn).
Ze moeten een beetje sterk, snel en atletisch zijn (veeleisend ), iemand moet kunnen koken, schoonmaken enz (mensen die nu denken dat ik een ontzettende seksist ben: ik wil een zus omdat meisjes af en toe ook aardig kunnen zijn en het boeit me voor geen meter wie deze klusjes gaat doen) en iemand moet op volle zee kunnen varen.

Dan ga ik die bemanning van mijn vader gewoon uitbetalen om geen problemen te krijgen. Vervolgens zou ik wel wat handel willen gaan drijven om geld te verdienen voor een nieuwe bemanning, maar aangezien het geloof ik nogal lastig wordt om die in bedwang te houden, doe ik dat maar niet.
Eigenlijk wil ik wel wat vrienden meenemen (die dus niet muiten), maar dat mag denk ik niet (of wel Rerisen Phoenix?).

Maar goed, dan ga ik dus in een zo gevaarlijk uitziend mogelijk schip op schattenjacht. Vervolgens leg ik dat schip voor anker bij een dichtbijzijnd eiland (als dat er is) en gaan we met een klein bootje naar dat schateiland (om niet op te vallen). Vervolgens gaan we natuurlijk heel voorzichtig te werk en halen we de schat terug die we dan vervolgens niet hoeven te verdelen, omdat we gezellig samen blijven en gewoon samendoen met het geld.

O ja, en we leefden nog lang en gelukkig .
Oud 22-06-2003, 00:00
Tandpasta
Tandpasta is offline
Ik heb momenteel geen zin om het te lezen.
Reageren

Regels voor berichten