Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je alleen zou moeten vertrouwen op je eigen ervaringen, kun je een vertekend beeld krijgen van de werkelijkheid.
Dat IBM vroeger veel problemen had met de 75GXP en 60GXP (ja de 60GXP kwam later dan de 75GXP) kwam door een slecht ontwerp waarbij door een hoge temperatuur onderdelen gingen uitzetten en daardoor de schijf overleedt. Vanaf de 120GXP heeft IBM hier iets aan gedaan, en met de 180GXP is het uitvalpercentage gelijk aan vergelijkbare Maxtor schijven; zo'n 1,7%. 180GXP is momenteel de snelste schijf t/m 120GB, dus zeker een goede koop. Zeker omdat de 120GB versie nu nog maar €99 kost.
|
ik heb wel zelf een 'dode' IBM in huis, maar die heb ik (o hoe dom kan je zijn) ooit uit mn handen laten vallen
![]() mja, daar kunnen schijven niet tegen Maar ik heb meer last gehad met maxtor en Quantrum schijven, heb daar ook meerdere keren een schijf kapot gehad (zonder er ooit vreemde dingen mee gedaan te hebben) binnen de garantieperiode
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik lever PC systemen op maat. Moest dik een jaar geleden van IBM op Maxtor overschakelen omdat mijn vaste leverancier stopte met IBM schijven.
Heb er geen moment spijt van want de vele systemen die ik geleverd heb met een Maxtor schijf heb ik nooit teruggezien vanwege een defecte HD.
||
Citaat:
[edit]oke nou zegt dat ook wel wat over mn koeler.... ![]()
||
Citaat:
Zelf vind ik Samsung schijven nu best interessant, niet snel, wel koel en bijna even stil als Seagate. 120GB voor €85 en 3 jaar garantie, best goed te noemen lijkt me. 5400rpm ja, maar ideaal geschikt als personal fileserver. Wat betreft uitvalpercentage zitten deze schijven met 0,9% ruimschoots onder de schijven van Maxtor en IBM. @koen, het waren 2 series hoor. ![]() En je kunt zeggen wat je wilt, maar zeker vroeger was IBM zeker 20 tot 25% sneller dan Maxtor en WD, en waren ze óók nog eens goedkoper. Maar valt natuurlijk niet goed te maken dat ze een hoog uitvalpercentage hadden, daar lopen klanten mee weg.
|
IEDERE ibm schijf die ik tot nu toe heb gehad is stuk gegaan. Een 30GB 7200rpm desktop schijf is tot 2x aan toe opgestuurd naar de RMA waarbij ik de 2e keer een nieuwe heb geeist en ook gehad. Dan hebben we nog mijn 47GB 5400rpm Laptop hard disk van IBM die sinds een aantal dagen geleden ook naar de RMA afdeling gestuurd is. Een raid configuratie uit me server: 3x 80GB 7200rpm waarvan alle 3 de schijven binnen 1 maand stuk gingen. Eigenlijk allemaal op de zelfde manier. Ze beginnen eerst harde klik-klak geluiden te maken maar de drive fitness test van IBM zegt dat er niets aan de hand is en zelfs de smart logs zeggen dat het ok is. Dit gaat ongeveer een maandje door. Uiteindelijk begint de hard disk ook aanloop geluiden te maken en blijft het systeem soms hangen totdat de schijf stopt met aanlop geluiden maken (de klik-klak geluiden zijn er ook nog) de drive fitness test en de smart logs zeggen nog steeds dat alles ok is. Uiteindelijk maakt de harde schijf steeds meer aanloop geluiden en kunnen sommige delen van de hard disk niet meer gelezen worden en begint de hard disk ook nog een rammelend geluid te maken. De smart logs zeggen: iminent hard disk failure en wanneer je de drive fitness test doet is het fataal voor de hard disk en komt de test met de uitslag: defective component. de 30GB desktop schijf heb ik een aantal weken geleden terug gehad van de RMA dit is een nieuwer model dus ik ben benieuwd hoe lang het hier mee goed gaat. De laptop schijf is nog steeds bij de RMA en de 3 server schijven maken alweer klik-klak geluiden en zullen binnenkort wel weer naar de RMA moeten (ook dan zal ik vervangende schijven eisen) Over IBM kan ik het volgende zeggen: IBM schijven zijn bijzonder snel (sneller dan maxtor) maar ze zijn ook erg snel stuk. Met de nieuwere schijven van IBM heb ik nog geen ervaring.
Ik heb ook 2x 20GB 5400rpm maxtorschijven die zijn nog nooit stuk gegaan. Een 30GB maxtor schijf die wel stuk is gegaan nadat ik hem heb laten vallen maar nadat ik hem naar de RMA heb gestuurd kreeg ik een nieuwe. Maxtor schijven zijn wel een stuk trager dan IBM schijven maar wel veel stiller en veel betrouwbaarder. |
![]() |
|
ijscoman: om welk type schijven ging het hier?
En ook: hoe warm werder ze? De 75GXP en 60GXP serie moet je altijd koelen, een simpele 80mm fan erop blazen is voldoende, maar er moet airflow rond die HDD zitten. Desalniettemin vervelend dat je zoveel pech hebt gehad.
|
Ik dacht 75GXP maar weet niet zeker meer heb daar vervangende schijf voor gehad. In de server alle 3 60GXP.
De laptop schijf was een IBM Travelstar. De normale schijven waren overigens goed gekoelt (Aluminium kast) De travelstar heeft bijna een jaar goed gewerkt. 1 ding is voor mij zeker: Ik koop geen IBM meer het zijn allemaal erg dure harde schijven geweest vooral de Travelstar die heeft €470 gekost en dan mag je daar toch wel wat van verwachten. Ik hou het nu alleen nog maar op maxtor daar ben ik altijd tevreden over geweest. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
De oude IBM schijven (DTTA serie) waren echt perfect juist
![]() ![]() De 7200 rpm schijven van IBM waren altijd goed (de 5400 minder schijnt) Mn eerste maxtor was binnen 2 jaar kapot. Nu heb ik sinds een week weer een maxtior erbij, een 80 gbm, en die doet het ook best goed, alleen vind ik het jammer dat ie neit echt snel is ![]() |
![]() |
|
Snel waren ze zeker, maar mensen willen boven alles dat hun data niet verloren gaat; en terecht!
IBM heeft klanten afgeschikt met hun hoge uitvalpercentage, dat vond ik zelf niet zo slim voor ze. Maar nu is dat al lange tijd verholpen, maar blijven mensen die een 75GXP danwel 60GXP hardeschijf hebben.
|
Een kennis van mij heeft een eigen winkel met computers waar dus administratie en spul op draait...doe daar een beetje het ondehoud aan de computers. Maar 3 kapotte maxtor quantum fireballs binnen 2 jaar...kan toeval zijn want ik heb nooit wat met mijn maxtorschijven maar maxtor kan dus ook kapot
Laatst gewijzigd op 19-06-2003 om 13:52. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Een vriend van me heeft nog ergens een werkende Quantum Bigfoot gevonden (zo'n groot oud kutding wat altijd kapot ging), waar de hele administratie van een bedrijf op stond.. geen backups.. - erg slim.
Tegenwoordig zijn de harddisk zaken van IBM gefuseerd met Hitachi.. Persoonlijk zou ik ook voor Seagate gaan, heb positieve ervaringen met de service..
|
![]() |
|
|