Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2003, 00:20
Felicia
Felicia is offline
Heej ik had dus een vraagje, mijn vriend en ik zijn eigelijk compleet andere mensen en denken wel over alles anders. Ik heb altijd een standpunt en hij een compleet ander standpunt. Maar is het dan zo dat je een ander zijn standpunt moet begrijpen voordat je je eigen standpunt mag geven? En kan het uberhaubt wel, iemand anders standpunt begrijpen maar het standpunt niet delen?
Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken...

Ow ps ik wist niet zeker waar ik het moest neerzetten, ik hoop dat het hier goed staat...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2003, 00:26
Big Boi
Big Boi is offline
Ehhmm... Begrijp het niet helemaal Maar dat kan ook aan mij liggen. Kan je een voorbeeld geven?
Oud 17-06-2003, 00:32
Felicia
Felicia is offline
Nou hij is een optimist en ik ben een pessimist dus denk alleen maar pessimistisch terwijl hij altijd optimistisch denkt maar hij vind dat ik koppig ben en alleen maar denk dat mijn mening goed is. Hij wil dat ik zijn mening ook begrijp maar ik kan zijn mening niet begrijpen want ik ben het er niet mee eens, en hij zegt juist van ja ik heb geleerd dat ik pas mijn mening mag geven als ik de mening van een ander begrijp. Het is best wel beetje vaag ja sorry.. ...maar ik vroeg me gewoon af of andere mense dat wel kunnen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 00:32
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Ik begrijp niet dat jullie relatie goedloopt bij een constant meningsverschil
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 00:46
Big Boi
Big Boi is offline
Ik zou iemand anders mening wel kunnen begrijpen als diegene goed uitlegt hoe hij bij zijn mening komt. Als ik een eigen mening heb over iets dan heb ik die niet zo maar... Maarja, een relatie waarin zulke dingen elke keer met elkaar botsen lijkt me vervelend. Tis net alsof je in een soort Lagerhuis zit met je vriendje
Oud 17-06-2003, 01:47
GRRR
GRRR is offline
volgens mij is hij veel slimmer dan jij ben of jij gewoonweg dom

//edit owja. no offense
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 10:15
Sweet-Suzy
Sweet-Suzy is offline
Citaat:
Felicia schreef op 17-06-2003 @ 01:20:
Heej ik had dus een vraagje, mijn vriend en ik zijn eigelijk compleet andere mensen en denken wel over alles anders. Ik heb altijd een standpunt en hij een compleet ander standpunt. Maar is het dan zo dat je een ander zijn standpunt moet begrijpen voordat je je eigen standpunt mag geven? En kan het uberhaubt wel, iemand anders standpunt begrijpen maar het standpunt niet delen?
Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken...

Ow ps ik wist niet zeker waar ik het moest neerzetten, ik hoop dat het hier goed staat...
Ik begrijp het wel een btje, ik heb dat zelf ook wel met mn vriend. Maar ik denk niet dat je je standpunt pas mag geven als je zijn standpunt begrijpt. Ik begrijp ook heel vaak mn vriend zijn standpunten niet, maar ja iedereen is gewoon anders. En áls ik zn standpunt wel begrijp, hoef ik het niet altijd met hem eens te zijn. Ik denk dat je altijd je mening mag geven, ook al begrijp je de ander z´n mening niet...
Nu mn vriend en ik wat langer bij elkaar zijn begrijpen we elkaar ook beter en weten we dat als we het ergens niet mee eens zijn dat we het gewoon moeten laten en dat doen we ook steeds vaker. Maar een discussie blijft leuk
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 10:22
lenkje
lenkje is offline
Eej..
Ik begrijp precies wat je bedoelt...Ik heb ook wel eens, dat ik iemand z'n standpunt heel goed begrijp nadat hij het heeft uitgeleg, maar dat ik er zelf toch anders over denk. Beetje moeilijk maar je snapt hoe hij erover denkt, maar zelf denk je er toch anders over..
...Volg jij het nog ?! ....
Kiss
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 10:24
Verwijderd
Tuurlijk kan dat. Dat is de kern van het wetenschappelijke debat. Ik snap best wat collega-juristen en medestudenten verdedigen, ik kan me ook in hun standpunt verplaatsen en snap de manier waarop ze naar dat standpunt hebben toegeredeneerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het deel.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:01
Verwijderd
Mocht iemand mijn mening niet eens begrijpen, dan verklaar ik diegene tot Dom Persoon. Dus ja... ik vind het vrij normaal dat je begrip kunt opbrengen voor de mening van iemand anders.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:06
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:31
Verwijderd
Elkaars mening begrijpen lijkt me meer dan logisch... Als diegene het goed kan onderbouwen met argumenten moet dat ook geen probleem zijn.
Om dan zelf een andere mening te hebben kan natuurlijk ook.

Enne, verder zit ik op sarahbressers niveau; wanneer mensen mijn mening niet begrijpen, ook al ga ik op m'n kop staan en strooi ik met goede argumenten, dan vind ik ze Dom (Mijn leraar Nederlands zei na mijn discussie met vier andere leerlingen (voor een cijfer dus) dat ik erg goed luisterde en mensen begreep, maar dan op z'n minst verwachtte ook zelf begrepen te worden... dat gebeurde niet en dus ging ik op m'n kop staan en kon het me na een tijdje niets meer schelen Ik had een 9,5 )
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 21:08
miss kittie
miss kittie is offline
mag ik het even een stapje verder nemen...

wat als het gene waarover jullie een verschillend standpunt hebben cruciaal is voor de relatie?
dan moet je tot een compromis komen right.. maar als je volgens de sarahb. methode gaat, (die ik ook volg btw) hoe kom je dan tot een compromis? je kan dan toch niet stoppen met jij bent een dom persoon , het kan me niets meer schelen, als het gaat over je vriend(in)?

hm misschien voorbeeld, iets dat cruciaal kan zijn..

juist, bedriegen

stel
jou vriend(in) is heel erg op zijn/haar vrijheid gesteld, en ziet geen probleem in zoenen met een ander omdat hierbij toch geen gevoelens betrokken zijn, lichaam en hart zijn gescheiden, het is just for fun, hij/zij heeft niet veel relaties voor jou gehad en wil wel nog wat genieten van het wilde leven bij het uitgaan

jij kan dit enigszins wel begrijpen, hebt zelf het wilde leven al gehad en heeft daar zonder moeite afscheid van genomen
maar jij zou nooit met iemand anders kunnen zoenen zonder gevoelens en kan het dan ook niet geloven dat een ander dat wel kan
kortom je bent tegen het bedriegen en zou het zelfs misschien uitmaken als het toch gebeurd

waar stel je nu het compromis? jou vriend(in) mag je niet bedriegen, maar dan moet die zich helemaal aanpassen, toch geen compromis en je ontzegt je vriend(in) waarvan je toch houdt iets dat hij /zij blijkbaar vindt dat het iets is dat die gemist heeft
of jij laat hem/haar bedriegen, maar dit druist in tegen je eigen gevoelens, jij kan immers moeilijk geloven waar de fun zit en of het idd zonder gevoelens kan

ok dit is effe een concreet voorbeeld , maar toch wat zou je doen? het is één ding verschillen in mening over de kijk op het leven, zo een onmiddellijk invloed op je relatie heeft dit toch ni want dit ben je echt als persoon, maar hoe zit het dan met dit voorbeeld?

xx
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 21:11
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-06-2003 @ 11:24:
Tuurlijk kan dat. Dat is de kern van het wetenschappelijke debat. Ik snap best wat collega-juristen en medestudenten verdedigen, ik kan me ook in hun standpunt verplaatsen en snap de manier waarop ze naar dat standpunt hebben toegeredeneerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het deel.
juistem..
(alleen dan niet van die studenten en juristen.. maar gewoon andere mensen.. dus...)
Oud 18-06-2003, 23:31
Felicia
Felicia is offline
Ja dat voorbeeld is wel heel erg ja, gelukkig hebben we daar beiden geen behoefte aan maar als hij het wel zou hebben zou ik het denk ik toch uitmaken...ik ben heel jaloers typje dus dat zou ik echt niet kunnen accepteren...
En aangezien ik op het begin nooit zo gehecht ben aan iemand zal dat dan niet zo heel moeilijk zijn...maar als hij er bijv nu nog mee zou komen aanzetten na 8 maanden dan weet ik niet of de beslissing hetzelfde zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 16:36
Phileine
Phileine is offline
Sterker nog: het lijkt me vreselijk saai als je over alles hetzelfde denkt.

"Ja schat, dat vind ik nu ook." Leuke standaardzin.
Oud 19-06-2003, 16:40
Loezzel
Loezzel is offline
Als iemand zijn standpunt met goede argumenten onderbouwt dan zal ik wel in staat zijn dat standpunt te begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.
Bij filosofie hebben we vaak debatten en socratische gesprekken gevoerd over morele dilemma's. Ik begreep de anderen vaak wel, maar deelde dat standpunt niet...
Oud 19-06-2003, 21:56
Jordi
Jordi is offline
Ik begrijp eigenlijk altijd wel de mening van anderen als ze die hebben uitgelegd. Ik vind het ook zwaar irritant als andere mensen totaal geen begrip voor mij op kunnen brengen, terwijl ik vind dat ik het wel goed uit heb gelegd.

Als je elkaar begrijpt, hoeft dat echter nog niet te zeggen dat je het met elkaar eens bent. De één vindt andere dingen belangrijker dan de ander en laat bepaalde factoren van een probleem zwaarder wegen. Dan lijkt het me dus logisch dat je tot een andere mening kunt komen.
In het voorbeeld:
- vriendin vindt het belangrijk om nog even te kunnen genieten van 'het wilde leven'
- ikpersoon vindt het belangrijk dat zijn vriendin trouw is.
Beide kunnen elkaars standpunten best begrijpen, maar vinden gewoon andere dingen belangrijker.
Reageren

Regels voor berichten