Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In dit geval wel (of een implementatie ervan, het staat iig niet in /etc/passwd). Je kunt dus niet het encrypted passwd bemachtigen (althans op deze manier). Als jij wilt brute forcen kom je dat te doen met iets als 'su' maar dat gaat je veel tijd kosten bovendien wordt dat gelogt. Op sommige OSen moet je bovendien in een speciale group zitten (wheel) om te 'su'-en. Bovendien ben je op deze manier indien het jouw bak niet is verkeerd bezig dit is nl. een user account kraken; valt onder computervredebreuk.
|
hmmm alleen de root kan het dus veranderen, maar er bestaan wel software programma's om /ect/shadow te kunnen bekijken,
dan heb ik het over de versleutelde wachtwoorden maar ik weet niet met welk programma dat kan moet je hier maar ff verder kijken
||
![]() |
Citaat:
en om die programma's te instaleren (al zie ik het nut er niet van) moet je ook root zijn, dus schiet je er (in dit geval de topic starter, die er sowieso al niet veel goeds mee van plan is imo) nix mee op. het enige dat je kan doen is het root passwoord proberen te brute-forcen maar dan nog ben je er geruime tijd zoet mee ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast staat op de twee eerste posities het zogenaamde salt. Dit is standaard een willekeurig gekozen 12 bits waarde die er voor zorgt dat de versleuteling van het 64 bits blok net iets anders loopt. Hierdoor kan ieder wachtwoord tot 4096 verschillende encryptie resultaten leiden. Dit is gedaan om te voorkomen dat men een woordenboek met versleutelde resultaten kan maken. Tegenwoordig zijn de computers zo snel dat bovenstaande maatregelen niet meer voldoende zijn. Vandaar dat bijv. OpenBSD sterkere encryptie, meer encryptie cycles en een veel grotere salt ondersteund.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[linux] Nu heb ik ineens een ander root-password, maar ik weet 'em niet meer. Vlooienband | 4 | 18-08-2003 12:08 | |
Software & Hardware |
Eigen webserver Dr HenDre | 13 | 16-02-2003 19:51 | |
Software & Hardware |
Linux vraagje cgi-bin | 14 | 16-12-2001 18:23 | |
Software & Hardware |
Wie heeft d'r hier een SPARC? vortex | 26 | 24-09-2001 15:15 |