Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2003, 14:59
Big Boi
Big Boi is offline
Nu de matrix 2:Reloaded in de bioscoop draait wou ik wel even weten of jullie wel eens van deze theorie hebben gehoord.
Ik snap na het zien van het tweede deel eindelijk wat de Matrix precies inhoud. Het draait dus om dit:
Je leeft eigenlijk in een fantasie wereld die bestuurd word door computers. Je bewustzijn is een programma die geschreven is door computers om de mensheid tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze niet in opstand komen. Veel van deze theorie wordt beredeneerd door dingen zoals dit:"hoe weet je dat alles om je heen wel echt is? je kan het betasten, ruiken of horen, maar hoe weet je dat het écht is? het zijn alleen maar stimulansen van de zintuigen." etc. Hebben jullie wel eens van deze theorie gehoord en wat vinden jullie er van?
Oud 17-06-2003, 15:04
Riconoscente
Riconoscente is offline
En wat is 'echt'? Illusie en werkelijkheid vallen wat mij betreft samen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:12
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
BLA!M schreef op 17-06-2003 @ 15:59:
Nu de matrix 2:Reloaded in de bioscoop draait wou ik wel even weten of jullie wel eens van deze theorie hebben gehoord.
Ik snap na het zien van het tweede deel eindelijk wat de Matrix precies inhoud. Het draait dus om dit:
Je leeft eigenlijk in een fantasie wereld die bestuurd word door computers. Je bewustzijn is een programma die geschreven is door computers om de mensheid tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze niet in opstand komen. Veel van deze theorie wordt beredeneerd door dingen zoals dit:"hoe weet je dat alles om je heen wel echt is? je kan het betasten, ruiken of horen, maar hoe weet je dat het écht is? het zijn alleen maar stimulansen van de zintuigen." etc. Hebben jullie wel eens van deze theorie gehoord en wat vinden jullie er van?
Toen ik de Matrix deel 1 had gezien en net een boek gelezen, waarin stond dat de realiteit zoals wij die ervaren een MAHA, oftewel een masker is die over de werkelijkheid heen is getrokken, was voor mij de zoektocht naar DE WAARHEID begonnen..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:45
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Zoiets had Plato ook al bedacht met zijn theorie over het dualisme. Er is een visuele schijnewereld en een ware wereld die bestaat uit vormen en ideeen.
Dat onze schijnwereld ook een wereld is die door computers bestuurd wordt geloof ik niet, maar het zou best kunnen dat er een of meerdere andere werelden zijn behalve die van ons.
Oud 17-06-2003, 16:03
sublime
sublime is offline
Citaat:
de vraag of ik het erg zou vinden zo te leven is mij al wel eens voorgelegd. En persoonlijk zou ik, als ik de keuze zou krijgen, kiezen voor de waarheid. Niet zozeer omdat ik dan gelukkiger ben, maar omdat ik vind dat de waarheid boven geluk staat.

Het zou misschien evt zo kunnen zijn dat we nu in die situatie leven. Maar het lijkt me toch sterk aangezien de computertechniek nog lang zo ver niet is en er zover ik weet ook geen aanwijzingen zijn dat de computertechniek ooit zover geweest is. En dat lijkt me dan toch wel nodig, wil je zo'n situatie kunnen creeëren. dat hele KI gedoe moet eerst veel verder ontwikkeld worden lijkt me

maar opzich heb ik niet echt veel verstand van dit soort wetenschappelijke dingen, dus mijn mening is meer gebaseerd op mijn eigen vermoedens dan op kennis. Dus.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:30
Narrator
Narrator is offline
Ik heb zelf een theorie bedacht hoe je een "Matrix" zou kunnen nabootsen.

Heb ooit eens wat op papier gezet, maar dat is ondertussen weer kwijt. Het komt erop neer dat alles wat jij ziet, hoort, voelt etc. niets anders dan een serie van elektrische impulsen zijn die jouw hersenen binnen komen.

Nu zou je deze "impuls-code" kunnen achterhalen, en vervolgens met deze kennis de impulsen weer nabootsen. De hersenen zien geen verschil tussen natuurlijke impulsen of kunstmatige.

Het zou een enorm karwei zijn, maar theoretisch lijkt mij het mogelijk om met kunstmatige impulsen een complete "nep wereld" te creëren. Dan word het zoiets als dromen waarbij je je bewustzijn nog hebt.

Daarom ben ik nu ook bezig met het fenomeen "Lucide Dromen". Wanneer wij volledige controlle hebben over het opwekken, en het in constanthouden van lucide dromen (Wat nog niet het geval is), zijn ook veel experimenten erg interessant om uit te voeren.

En als laatst hou ik me nog eens bezig met OBE's (Out of Body Experiences). Hierbij verlaten mensen dorrmiddel van uittreding hun lichaam als het ware. OBE's zijn overigens wetenschappelijk bewezen. Zelf ben ik uitermate geïntereseerd in de mogelijkheden van het uittreden van je lichaam.

Maareh, wat was de vraag ook al weer?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:37
sublime
sublime is offline
Citaat:
Narrator schreef op 17-06-2003 @ 17:30:

Heb ooit eens wat op papier gezet, maar dat is ondertussen weer kwijt. Het komt erop neer dat alles wat jij ziet, hoort, voelt etc. niets anders dan een serie van elektrische impulsen zijn die jouw hersenen binnen komen.

Nu zou je deze "impuls-code" kunnen achterhalen, en vervolgens met deze kennis de impulsen weer nabootsen. De hersenen zien geen verschil tussen natuurlijke impulsen of kunstmatige.

Het zou een enorm karwei zijn, maar theoretisch lijkt mij het mogelijk om met kunstmatige impulsen een complete "nep wereld" te creëren. Dan word het zoiets als dromen waarbij je je bewustzijn nog hebt.

Daarom ben ik nu ook bezig met het fenomeen "Lucide Dromen". Wanneer wij volledige controlle hebben over het opwekken, en het in constanthouden van lucide dromen (Wat nog niet het geval is), zijn ook veel experimenten erg interessant om uit te voeren.

En als laatst hou ik me nog eens bezig met OBE's (Out of Body Experiences). Hierbij verlaten mensen dorrmiddel van uittreding hun lichaam als het ware. OBE's zijn overigens wetenschappelijk bewezen. Zelf ben ik uitermate geïntereseerd in de mogelijkheden van het uittreden van je lichaam.

en wat wil je gaan studeren? cognitieve kunstmatige intelligentie soms?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:40
Narrator
Narrator is offline
Biochemie. (Ja, ik ben erg breedt geinteresseerd. )

Tenminste, het eerste jaar. Misschien dat ik, nadat ik m'n propedeuse heb gehaald, neurobiologie of iets dergelijks ga studeren.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 17:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Narrator schreef op 17-06-2003 @ 17:30:

Even niet meegerekend of computers de capaciteit daarvoor hebben. OHja als je nog meer info moet over lucid dreaming, astral projection of OBE's, dan moet je maar ff pm'en, heb nog wel wat aardige links
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 19:11
sublime
sublime is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 17-06-2003 @ 20:05:
Zelfs in die wereld hadden computers die de capaciteit om echt explosies na te bootsen, dus mensen hadden er allang iets achter gezocht.
en nou nog een x? wat bedoel je nou?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 19:34
Verwijderd
Citaat:
*theorie*
Hebben jullie wel eens van deze theorie gehoord en wat vinden jullie er van?
Wat de Matrix precies inhoudt kon ik na deel 1 ook al wel vertellen.

Ik vind het wel een interessante theorie. Niet dat deze mij waarschijnlijk lijkt, maar desalniettemin ZOU het kunnen dat computers ons een beeld voorschotelen wat afwijkt van de realiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 20:34
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
duyvel schreef op 17-06-2003 @ 16:45:
Zoiets had Plato ook al bedacht met zijn theorie over het dualisme. Er is een visuele schijnewereld en een ware wereld die bestaat uit vormen en ideeen.
Dat onze schijnwereld ook een wereld is die door computers bestuurd wordt geloof ik niet, maar het zou best kunnen dat er een of meerdere andere werelden zijn behalve die van ons.
Dat er naast onze wereld ook nog andere werelden zouden kunnen bestaan (wat die 'werelden' ook mogen inhouden) houdt niet in dat onze wereld een schim of schijn van één van die werelden is.

Visuele schijnwereld zeg je, maar hoe zit dat met de gehoor-, tast-, reuk- en smaakzin, maken die ook allemaal onderdeel uit van onze 'schijnwereld', die jij, net als Plato, vooral op de zichtzin concentreert? Die achterdocht jegens de zintuigen, met name het oog, is overigens zeer cultureel bepaald. In hoeverre is wat wij zien een schim? En vooral: een schim waarvan?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 20:41
* ²ºº² Maniac ²ºº² *
* ²ºº² Maniac ²ºº² * is offline
na 2 x deel 1 te hebben gezien snapte ik hem helemaal, die andere 20 x waren gewoon voor de fun
Oud 17-06-2003, 21:50
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
sublime schreef op 17-06-2003 @ 17:03:
de vraag of ik het erg zou vinden zo te leven is mij al wel eens voorgelegd. En persoonlijk zou ik, als ik de keuze zou krijgen, kiezen voor de waarheid. Niet zozeer omdat ik dan gelukkiger ben, maar omdat ik vind dat de waarheid boven geluk staat.

Het zou misschien evt zo kunnen zijn dat we nu in die situatie leven. Maar het lijkt me toch sterk aangezien de computertechniek nog lang zo ver niet is en er zover ik weet ook geen aanwijzingen zijn dat de computertechniek ooit zover geweest is. En dat lijkt me dan toch wel nodig, wil je zo'n situatie kunnen creeëren. dat hele KI gedoe moet eerst veel verder ontwikkeld worden lijkt me

maar opzich heb ik niet echt veel verstand van dit soort wetenschappelijke dingen, dus mijn mening is meer gebaseerd op mijn eigen vermoedens dan op kennis. Dus.
Wie zegt dat de computertechnkiek 'echt' nog niet zo ver is? Volgens die theorie liggen wij dus nu allemaal aangesloten op een stel supercomputers die onze wereld creëren. In onze wereld kunnen de computers dat nog niet nee, maar ja, dat zegt dus helemaal niets, want wij zien toch alleen wat die 'echte' computers voor ons verzinnen.

Als de theorie klopt, wat ik ten zeerste betwijfel.
Oud 17-06-2003, 23:21
Big Boi
Big Boi is offline
Tsja ik betwijfel de theorie zelf ook want stel wij in deze realiteit ook in een soort matrix wereldje leven dan zou de programnmatuur het nooit toelaten om ons hierover na te laten denken, immers het punt van de Matrix is om de mensheid tevreden te houden en niet in opstand te laten komen. Maar even over het punt dat de technologie er nog niet tot toe in staat is... Als wij een beeld doorkrijgen van een computer dan zou die computer niet het beeld doorgeven waarin het ook echt mogelijk is dat KI ook echt ons leven kan bepalen. Dan zouden de mensen die dit beeld voorgeschoteld krijgen zich afvragen of ze niet bestuurd worden door deze computers en in opstand komen, op welke manier dan ook. Dit is in de film de matrix ook zo. De echte wereld naast het computerprogramma speelt zich in de toekomst af, waarschijnlijk in 2200 maar dat weten ze niet precies omdat er geen recollectie meer is van de geschiedenis. Ik vind deze theorie iig aardig goed uitgewerkt in de film.
Oud 17-06-2003, 23:25
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Hier heb ik btw ook een keer over gelezen. Dit schijnt ook te maken te hebben met de matrix theorie. Omdat de KI van computers deze signalen doorgeeft leeft eigenlijks de hele mensheid in een wereld van optisch bedrog.
Oud 18-06-2003, 12:14
Joostje
Joostje is offline
plato. grot.

matrix is lame

(nuttige toevoeging)
Oud 18-06-2003, 12:18
sublime
sublime is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 17-06-2003 @ 20:45:
Dat wij naar alle waarschijnlijkheid niet in zo'n wereld leven.
zeg dat dan
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 12:22
sublime
sublime is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 17-06-2003 @ 22:50:
Wie zegt dat de computertechnkiek 'echt' nog niet zo ver is? Volgens die theorie liggen wij dus nu allemaal aangesloten op een stel supercomputers die onze wereld creëren. In onze wereld kunnen de computers dat nog niet nee, maar ja, dat zegt dus helemaal niets, want wij zien toch alleen wat die 'echte' computers voor ons verzinnen.

Als de theorie klopt, wat ik ten zeerste betwijfel.
mja maar >mijn eerste gedachte was dat< er dan hoe dan ook aanwijzingen moesten zijn voor dat hoge niveau in de computertechniek. maar opzich is het natuurlijk zo dat als het dagelijkse leven door comp gecreerd kan worden, de geschiedenis net zo goed bedacht kan zijn. dus ben het niet meer met mezelf eens

alleen vraag ik me toch af of er niet iets opgemerkt zou worden, als je het vergelijkt me de matrix, daar gingen ook geruchten rond over the one enzo, ook bij mensen die er niet in geloofden.

verder vraag ik me af of als het ind zo was, de bestuurder van de grote computer die al onze levens regelt, een film als the matrix zou hebben laten maken dat brengt de onwetenden alleen maar op verkeerde ideeën
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 14:06
Narrator
Narrator is offline
Citaat:
sublime schreef op 18-06-2003 @ 13:22:
maar opzich is het natuurlijk zo dat als het dagelijkse leven door comp gecreerd kan worden, de geschiedenis net zo goed bedacht kan zijn.
Wat dacht je dan van deze theorie:

Je bent een minuut terug gecreëerd door een God en alles wat daarvoor is gebeurt is slechts een herinnering die voor jouw geprogrammeerd is.

Dus dat je gister aan tafel zat te eten is dus nooit gebeurt, maar slechts een (kunstmatige) herrinering.

Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 14:31
sublime
sublime is offline
Citaat:
Narrator schreef op 18-06-2003 @ 15:06:

Je bent een minuut terug gecreëerd door een God en alles wat daarvoor is gebeurt is slechts een herinnering die voor jouw geprogrammeerd is.

Dus dat je gister aan tafel zat te eten is dus nooit gebeurt, maar slechts een (kunstmatige) herrinering.

wohw: indeed > wat kunnen wij eigenlijk nog als waar aannemen? als zowel verleden, heden als toekomst kunstmatig zijn, wat is dan waarheid en hoe kun je dat kunstmatige leven doorbreken, en, wanneer dat je gelukt is, leef je dan of is je hele lichaam kunstmatig en ben je dus na het doorbreken van die illusie niets?
je kunt zo ver gaan als je wilt. In feite zou alles kunstmatig kunnen zijn. Dus tja. welke waarde heeft ons leven dan nog?

als je daarin gelooft is het enige doel in je leven nog proberen die illusie te doorbreken, terwijl je weet dat het grote niets op je kan wachten, omdat je zelf net zo goed een illusie zou kunnen zijn.

Laatst gewijzigd op 18-06-2003 om 14:34.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 16:30
REIE
REIE is offline
http://www.corporatemofo.com/stories/051803matrix.htm
en dat artikel uit het nrc van dit weekeinde leggen ook al veel uit.
Ik heb de film gezien. Tijdens het kijken was het vet, daarna dacht ik dat het best matig was, gezien de vage speeches van Morpheus, maar na de achtergrond vollediger te kennen is de Matrix Reloaded interessanter dan zijn voorganger.
Overigens kom je er al met consequent empirisme of de methodische twijfel achter dat al je indrukken nog geen echte waarnemingen hoeven te zijn, dus alleen het hebben van je eigen bewustzijn is zeker.

@Narrator: in het NRC stond al het brain in a tank gedachte-expiriment, waarin hersenen in een bak impulsen krijgen van een een wetenschapper, waardoor de hersenen denken dat ze een eigen leven hebben.
Oud 18-06-2003, 21:56
Luego
Luego is offline
Citaat:
Narrator schreef op 18-06-2003 @ 15:06:

nee, die geloof ik niet zo hard. je kan bijvoorbeeld meer dan een minuut hetzelfde aan het doen zijn. wanneer ben je dan geboren?
gaat mijn opvolger door met dit zelfde stukje typen?
en waarom kun je dan door praten over iets waar je het de dag ervoor over hebt gehad met iemand?

topic:
heel erg, heb matrix nog steeds niet gezien....
heb wel eea over de theorie gehoord. heel aardig, wel frustrerend als je erover na gaat denken >> niet alleen maar geen vrije wil maar een fake-bestaan.
vraag me alleen af hoe groot de compu van die bestuurders is.
en welke zieke bestuurder in z'n hoofd heeft gehaald mensen te laten doen wat ze in de loop van de geschiedenis gedaan hebben.
en uhm dino's? zijn die skeletten slechts speeltjes om ons bezig te houden/een illusie? hebben ze nooit geleefd?

ze hebben er ook wel een gigantisch verhaal van gemaakt dan. van de geschiedenis van de mensheid bedoel ik.

misschien moet ik eerst zelf de film eens gaan kijken voor ik me hier serieus in meng....

enne narrator: waar haal je al die theorieën vandaan?
zelf bedacht?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 21:57
Luego
Luego is offline
lijkt idd wel op de theorieën van plato dit idee.
beetje zinloze toevoeging, dat hebben er al wel meer gezegd....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 13:54
Narrator
Narrator is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 18-06-2003 @ 22:56:
nee, die geloof ik niet zo hard. je kan bijvoorbeeld meer dan een minuut hetzelfde aan het doen zijn. wanneer ben je dan geboren?
gaat mijn opvolger door met dit zelfde stukje typen?
en waarom kun je dan door praten over iets waar je het de dag ervoor over hebt gehad met iemand?

enne narrator: waar haal je al die theorieën vandaan?
zelf bedacht?
Zelf geloof ik ook niet in die theorie hoor, maar ik vond hem geniaal toen ik hem tegenkwam op een ander forum.

Maar ik denk dat je hem misschien iets verkeerd hebt begrepen. Je bent gewoon op een later tijdstip in je leven gecreëerd (Laten we zeggen toen je 14 jaar oud was ofzo, maar voor het gemak nam ik net 1 minuut geleden als tijdstip), en alles wat daarvoor gebeurt is, is een kunstmatige herrinering. Het is dus niet zo dat je elke minuut opnieuw gemaakt word.

Maarja, een zeer onwaarschijnlijke theorie om je mee bezig te houden.

Die andere theorie over het creëren van een nep wereld heb ik wel zelf bedacht. En wie weet gaat dat ooit nog uitgevoerd worden ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2003, 22:21
Roan
Roan is offline
Begrijp me niet verkeerd ik vind the Matrix echt een supervette film ( Reloaded trouwens ook ) maar eigenlijk klopt er helemaal niks van namenlijk: Als al die machines zo slim waren om van mensen batterijen te maken warom zochten ze dan niet gewoon een andere energie bron ik bedoel zonne energie is niet het enigste waar je energie uit kunt halen. Vervolgens kunnen ze gewoon alle mensen uitmoorden en klaar de wereld is van hun. Maarja zo'n film hoeft natuurlijk niemand te zien .
Oud 25-06-2003, 22:26
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Lees Hilary Putnam's 'Brains in a vat'.
Oud 25-06-2003, 23:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 18-06-2003 @ 13:14:
plato. grot.

matrix is lame

(nuttige toevoeging)
Inderdaad. Dit "de Matrix-theorie" noemen is een belediging voor de intelligentie van Plato.
Oud 26-06-2003, 02:52
Verwijderd
Citaat:
Narrator schreef op 19-06-2003 @ 14:54:
Maar ik denk dat je hem misschien iets verkeerd hebt begrepen. Je bent gewoon op een later tijdstip in je leven gecreëerd (Laten we zeggen toen je 14 jaar oud was ofzo, maar voor het gemak nam ik net 1 minuut geleden als tijdstip), en alles wat daarvoor gebeurt is, is een kunstmatige herrinering.
Doet me denken aan de film Blade Runner, waarin sommige replicants (androiden van vlees en bloed) kunstmatige herinneringen krijgen geimplanteerd en daarbij behorende nepfoto's om te doen geloven dat ze echt zijn. (Terwijl ze in feite een paar jaar terug zijn gecreëerd)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten