![]() |
|
haar dwingen te stoppen lukt idd niet.....dat lukte mij bij mijn ouders ook niet...(gelukkig zijn ze nu wel al een tijdje gestopt)
maar je kan om te beginnen ook vragen of ze alsjeblieft buiten wil roken in de tuin...dat heb ik ook gevraagd en mijn ouders deden dat wel.....zo hebben jullie er in huis al een stuk minder last van....toch?! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Niet. Het hoort 'r eigen initiatief te doen. Wie ben jij nou weer om zich met haar leven te bemoeien? (Haar zoon, ja. Maar nou en. Dat leven blijft van haar, niet van jou. Dus: afblijven.)
Al kun je haar natuurlijk wel vragen om even sociaal te doen en in de tuin te gaan roken. |
![]() |
|
Ik zit / zat met hetzelfde bij ons thuis... mijn moeder is ook bij ons de enige die rookt, 2 pakjes shag per week. Helaas is ze met hartproblemen op genomen in het ziekenhuis (ze wordt vandaag gedotterd), maar dit heeft er wel voor gezorgd dat ze al 3 weken niet meer gerookt heeft (zo lang ligt ze nu in het ziekenhuis). Nu ze zo ver is wil ze zelf ook absoluut niet meer gaan roken als ze weer thuis is. Natuurlijk is deze hele sitiatie erg rot, maar nu doet ze eindelijk een serieuze poging om van het roken af te komen, iets waar ik heeeeeel erg blij mee ben...
|
Verwijderd
|
't Is zomer, dus de ramen kunnen toch open? En ze kan buiten roken...
Koop jij anders wat sterkgeurende wierook en zorg ervoor dat ze hem niet graag ruikt. Dan brand je er massaal veel en als ze klaagt kan je ff bijdehand antwoorden dat ze nu mss een idee heeft hoe het voor jullie is. Als ze dan al eens buiten rookt, bedank haar er dan om. Hoe meer je toont hoe leuk je het vindt dat ze buiten rookt, hoe meer begrip ze wel zal opbrengen. Het heeft geen zin om haar om te praten tot stoppen, want zelfs al zou ze het dan nog doen, in no time hervat ze het roken weer. Daarbij, je moet wel weten dat het helemaal niet eenvoudig is om te stoppen. Je moeder rookt nu waarschijnlijk al een jaar of 20 en opeens zou ze van de ene dag op de andere moeten stoppen....hmm lijkt mij toch wel moeilijk hoor. Ik rook nog maar 5 jaar en kan het nog niet laten. Nog iets, het moet uit haar zelf komen, dan pas heeft het stoppen kans op slagen. En zoals mijn biologielerares me wijzer maakte: slechts 3% ![]() Mja, al wat je kan doen is subtiele hints geven, maar zeker niet rechtuit zitten klagen, kan net het tegenovergestelde effect hebben, plus dat ze zich buitengesloten zal voelen, net alsof iedereen tegen haar is. Nu ja, veel suc6, hopelijk heb je er iets aan. ![]() Gtrz Phensic |
![]() |
|
![]() |
Ik weet precies wat je bedoelt. Mijn moeder rookt ook. Niet 1 pakje shag per week, maar 3. En het is niet zo dat ze als we even stoppen met de auto ze een sigaret opsteekt, want ze rookt zelfs onder het autorijden.
's Ochtends, als ze haar bed uitkomt, gaat ze in pyjama naar beneden, grijpt 't shag en steekt meteen een op. Ze is dan net een halve minuut wakker. Mijn vader rookte ook, en ook al heel lang, maar die is ook van de ene op de andere dag gestopt. Ook omdat hij het zelf wou. Mijn moeder wil niet eens stoppen. Ik heb alles al geprobeerd, zoals te zeggen "Waarom heb je kinderen genomen, als je ze toch alleen maar vergiftigd?" Klinkt misschien hard, maar 't doet 'r niks. Ik weet dus geen oplossing voor je, maar ik weet precies in wat voor situatie je zit. |
![]() |
|
Hmmmm mijn moeder rookt ook veel maar ze rookt alleen buiten en onder de afzuigkap.
Verbieden kan je gewoon niet maar je zou wel wat met haar af kunnen spreken. Dat ze bijvoorbeeld alleen in de keuken rookt of in een andere kamer in huis. En ja als ze zit te roken waar jij bij zit zou je kunnen hoesten of een ander soort teken kunnen geven dat je het vervelend vindt. Ik hoop dat jij en je moeder er een beetje uit kunnen komen |
![]() |
|
www.ikstop.nl
www.stoppenmetroken.nl Daar staan wellicht wat tips in ![]() Heeft ze een grote wens? Bv. op vakantie naar India ofzo? Zeg r dan dat ze dat geld wat ze nu uitgeeft aan een pakje sigaretten per dag opzij legt en dan kan ze voor 846 Euro per jaar lekker op vakantie naar India. (ben bij t bedrag even uitgegaan van 15 sigaretten bij dag. (weet niet hoeveel sigaretten er in een pakje shag gaan eigenlijk))
Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 15:45. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En nogmaals: hoe zien mensen dat dwingen...? Elke keer d'r shag afpakken ofzo? Gezellig daar weer ruzie om hebben en vervolgens koopt ze gewoon weer nieuwe, die ze dan verstopt ofzo. Of: 'Mam, stop met roken, anders krijg je geen toetje vanavond!'? |
![]() |
|
Een verslaafde kan je nooit dwingen om te stoppen... Krijg je ruzie en ellende mee. Als je het vervelend vind dat ze in het huis en in jullie bijzijn rookt, zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat ze in de schuur of garage rookt als jullie die hebben of gewoon buiten zodat jullie er geen last van hebben. Doen mijn vriend en ik ook bij zijn ouders. Die willen ook niet dat er in huis gerookt wordt. Hebben wij vrede mee.
1 pakje in de week is aardig gemiddeld dus niet extreem veel ofzow.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet er gewoon kalm over praten en haar doen inzien welke grote invloed die gewoonte wel op je heeft. Haar shag afpakken leidt tot niets, hebben mijn zussen en ik ook nog gedaan... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
suc6 kuzzies mir |
![]() |
|
Verwijderd
|
Helaas stoppen de meeste mensen pas met roken als ze iets krijgen, dus als het al te laat is. Misschien stopt je moeder wel met roken als ze geconfronteerd wordt met iemand die erg ziek is van roken. Hoewel ze natuurlijk ook kan denken dat zoiets haar niet gebeurt. Een erg moeilijk geval. Om te stoppen moet de persoon het zelf willen, en dat is niet echt het geval. Ze zal dus zelf tot het inzicht moeten komen (met hulp van jou of een arts) om te stoppen. Bespreek eens met je huisarts of hij/zij misschien ideeen heeft. Succes!
Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 19:01. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Als je een roker dwingt, dan lukt het niet, want 't lukt alleen als diegene het zelf wil. Je kunt haar wel vragen of ze alleen buiten wil roken, want het is niet alleen háár eigen ding als ze binnenshuis rookt.
Je kunt eventueel wat foldertjes over stoppen met roken vragen bij de huisarts, en die aan haar geven met iets als 'voor als je ooit besluit te stoppen, dan heb je dit alvast'. Als ze zelf besluit te stoppen, ga er dan niet lacherig over doen maar steun haar. |
![]() |
|
Je kan haar niet dwingen om te stoppen, zoals iedereen al zegt. Dat je je irriteert aan haar rookgedrag kan ik me wel voorstellen, maar opzich is dat haar eigen keuze.
Maar ik vind het wel aso van je ma dat zij in huis zit te roken terwijl iedereen die ook in dat huis woont het goor vind. Je kan misschien met haar afspreken dat ze alleen op een bepaalde plek rookt (weet ik veel, in een andere kamer, of in de tuin misschien). Het is asociaal van je moeder om jullie in haar stank te laten zitten.
|
Dwingen werkt niet. Iemand die ergens verslaafd aan is (geldt voor alle verslavingen) moet zelf écht willen stoppen wil het lukken.
Wat wel grappig is, dat ik laatst tegen mn pa zei 'Moet je nagaan, je ademt nu al meer dan 40 jaar die gore rook in.. 40 jaar! Zou je daar niet eens mee stoppen?'. Nu rook ik zelf ook, dus moet ik niet veel zeggen, maar 40 jaar roken.. blegh. Wonder boven wonder is-ie nog gestopt ook. ![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Laten stoppen bj0etiejfreak | 109 | 08-10-2004 05:39 |