Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 17:05
ekki
ekki is offline
Ik weet niet zeker of dit al hier heeft gestaan, maar ik heb even gezocht en het niet gevonden.

In ieder geval stond er een bericht op webwereld.nl over dat het Europese parlement een wetsvoorstel heeft gedaan over patenten op software. Softwarebedrijven kunnen dan een patent aanvragen op bepaald soort software.

Beetje belachelijk, mijns inziens. Ik heb dan ook hiertegen getekend op http://petition.eurolinux.org. Zo zal open source verdwijnen en zal microsoft een nog grotere invloed hebben op de softwaremarkt.

Wat vinden jullie hiervan?

Ps voor degenen die er fel tegen zijn: http://www.vosoft.nl/parlementariers.html
Oud 21-06-2003, 17:59
dafelix
dafelix is offline
Zo zou open-source verdwijnen? volgens mij juist NIET, omdat iedereen steeds meer open-source wil, de echte die-hard programmeurs maken het open-source en omdat er niet veel open-source is zullen mensen dat sneller nemen
mijnens inzien
Oud 21-06-2003, 18:05
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Ik ben bang dat je het verkeerd gelezen heb.

Want inderdaad meer mensen willen gebruik gaan maken van open-source... vandaar dat microsoft ook de laatste maanden hard wordt aangepakt... Microsoft maakt namelijk geen gebruik van open-source vandaar dat ze een soort van monopoly hebben, ze zijn daar ook voor aangeklaagd en nu is het zo ver dat microsoft bepaalde software openbaar moet gaan maken.

Maar ik ben bang dat het niet veel zal helpen, want microsoft zal altijd wel een soort van monopoly houden, dit komt ook omdat de consument steeds maar blijft bij het besturingssysteem windows.

En als microsoft minder software gaat verkopen dan zullen ze iets anders gaan verzinnen, onder andere overal de licenties controleren (want daar krijgen ze ook big money voor)

daarom is het nog maar een kwestie van tijd, voordat novell ook niet meer bestaat,

dan wordt het een strijd tussen linux en windows....
Oud 21-06-2003, 20:21
ekki
ekki is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 21-06-2003 @ 19:05:
Ik ben bang dat je het verkeerd gelezen heb.

Want inderdaad meer mensen willen gebruik gaan maken van open-source... vandaar dat microsoft ook de laatste maanden hard wordt aangepakt... Microsoft maakt namelijk geen gebruik van open-source vandaar dat ze een soort van monopoly hebben, ze zijn daar ook voor aangeklaagd en nu is het zo ver dat microsoft bepaalde software openbaar moet gaan maken.

Maar ik ben bang dat het niet veel zal helpen, want microsoft zal altijd wel een soort van monopoly houden, dit komt ook omdat de consument steeds maar blijft bij het besturingssysteem windows.

En als microsoft minder software gaat verkopen dan zullen ze iets anders gaan verzinnen, onder andere overal de licenties controleren (want daar krijgen ze ook big money voor)

daarom is het nog maar een kwestie van tijd, voordat novell ook niet meer bestaat,

dan wordt het een strijd tussen linux en windows....
Windows heeft veel geld en kan dus veel geld neerleggen voor een octrooi. Linux kan dat niet. Natuurlijk zal linux nog wel blijven bestaan (op servers gehost in Irak ofzo ), maar officieel mag je het dan niet meer maken in de EU, omdat microsoft al patent heeft op allerlei software.

Nouja, beetje krom uitgelegd, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Oud 21-06-2003, 20:51
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Flauwe kul.... De opensource kan als t zich een beetje organiseerd behoorlijk wat patenten verwerken en aanvragen. Ze zijn daar groot genoeg voor...
Het grote nadeel ligt m bij kleinere bedrijven die totaal niks meer kunnen beginnen....

Niet dat ik voor ben, maar de feiten moeten wel juist op tafel gelegd worden.
Oud 21-06-2003, 20:56
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Als alles open source wordt zit er geen geld meer in de softwaremarkt.

Dan moet alles gesponsoord worden
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 21:03
ekki
ekki is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 21-06-2003 @ 21:56:
Als alles open source wordt zit er geen geld meer in de softwaremarkt.

Dan moet alles gesponsoord worden
1. Dat is niet waar. Je kunt nog altijd nog service verkopen. Bovendien kan er best betaald worden voor het ontwikkelen van software natuurlijk, al is het open source.
2. Wie zegt dat alles open source moet worden?
Oud 21-06-2003, 21:14
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-06-2003 @ 22:03:
1. Dat is niet waar. Je kunt nog altijd nog service verkopen. Bovendien kan er best betaald worden voor het ontwikkelen van software natuurlijk, al is het open source.
2. Wie zegt dat alles open source moet worden?
Mensen willen tegenwoordig alles open-source omdat het gratis is. (en ze kunnen source codes "lenen")
Met service verkopen verdien je bijna nix.
Sommige projecten worden gesponsoord ja. Maar je kan dan geen vette winst verwachten.

Het is dan net als een film maken, je krijgt een budget alles wordt betaalt. En als de film klaar is houdt het op. Wordt er winst gemaakt, krijgen de makers daar een deel van. Dat zie je bij die opensource projecten niet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 21:21
ekki
ekki is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 21-06-2003 @ 22:14:
Mensen willen tegenwoordig alles open-source omdat het gratis is. (en ze kunnen source codes "lenen")
Met service verkopen verdien je bijna nix.
Sommige projecten worden gesponsoord ja. Maar je kan dan geen vette winst verwachten.

Het is dan net als een film maken, je krijgt een budget alles wordt betaalt. En als de film klaar is houdt het op. Wordt er winst gemaakt, krijgen de makers daar een deel van. Dat zie je bij die opensource projecten niet gebeuren.
Je generaliseert een beetje in deze post. Heel veel bedrijven zijn echt wel bereid geld uit te geven voor software. Van consumenten komt niet eens zo heel veel geld voor software, het meeste komt van bedrijven. Ik ken ook weinig mensen die wel legaal software op hun pc hebben (behalve als het met de pc is meegekomen). Bedrijven hebben dat veel vaker wel.

Support kan ook heel veel geld opleveren. Bijvoorbeeld onderhoudscontracten.

Maar bij de open source is het inderdaad in eerste instantie niet bedoeld om winst te maken. Maar dat wisten we toch allang?
Oud 21-06-2003, 22:09
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-06-2003 @ 22:21:
Je generaliseert een beetje in deze post. Heel veel bedrijven zijn echt wel bereid geld uit te geven voor software. Van consumenten komt niet eens zo heel veel geld voor software, het meeste komt van bedrijven. Ik ken ook weinig mensen die wel legaal software op hun pc hebben (behalve als het met de pc is meegekomen). Bedrijven hebben dat veel vaker wel.

Support kan ook heel veel geld opleveren. Bijvoorbeeld onderhoudscontracten.

Maar bij de open source is het inderdaad in eerste instantie niet bedoeld om winst te maken. Maar dat wisten we toch allang?
Daardoor wordt het minder aantrekkeling
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 22:37
ekki
ekki is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 21-06-2003 @ 23:09:
Daardoor wordt het minder aantrekkelijk
Voor wie?

Er zijn zat bedrijven die liever het besturingssysteem linux dan windows op een pc installeren (vooral op server) in verband met de stabiliteit. Is helemaal niet onaantrekkelijk.

En voor klanten is het ook niet minder aantrekkelijk, lijkt me.

Verklaar je nader?
En waarom zou daarom open source moeten verdwijnen?
Oud 22-06-2003, 00:06
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Voor softwarebedrijven, programmeurs...

Ik vind het wel goed dat open source bestaat. Maar men moet niet schreeuwen dat alles open source moet worden.

En dat verdienen aan support is niet echt winst hoor.
Zie Red hat, die verdiende ook aan support. Ik las eens dat ze nogal geldproblemen hadden.

Het geld dat ze krijgen van support is meestal net genoeg voor de lonen van het personeel en al die andere dingen die het support mogelijk maken (pand, administratie, telefoonaansluitingen en dergelijke)

Winst maken is toch best wel belangrijk voor de meeste bedrijven en programmeurs.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 09:28
iamcj
iamcj is offline
Er moet is iemand opstaan die een OS ontwikkeld, dat in 3 tellen opstart, niet te kraken is, de programma's voor windows kan draaien, zo stabiel is als linux en zo veel instellingsmogelijkheden heeft als de gebruiker nodig heeft. Dus dat hij voor oma gewoon draait, maar dat je ook alles zelf kan regelen.

Vervolgens wil iedereen dat hebben omdat het beter en makkelijker is en word microsoft uit de markt gedrukt.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 11:01
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 22-06-2003 @ 10:28:
Er moet is iemand opstaan die een OS ontwikkeld, dat in 3 tellen opstart, niet te kraken is, de programma's voor windows kan draaien, zo stabiel is als linux en zo veel instellingsmogelijkheden heeft als de gebruiker nodig heeft. Dus dat hij voor oma gewoon draait, maar dat je ook alles zelf kan regelen.

Vervolgens wil iedereen dat hebben omdat het beter en makkelijker is en word microsoft uit de markt gedrukt.
Windows XP al geprobeerd, lately?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 12:19
niemand
niemand is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 22-06-2003 @ 12:01:
Niet te kraken? Ik hoor en zie toch wel andere dingen
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 12:49
^Rambo^
^Rambo^ is offline
hou er wel rekening mee dat software programmeurs genoeg geld krijgen voor o.a support en license

ik bedoel als jij een redelijk groot bedrijf hebt met laten we zeggen 1000 werknemers, en je draait als netwerk besturingssysteem windows .net servers.. weet je hoeveel microsoft daar voor vangt

reken maar dat het genoeg is, bedrijven mogen zoald jullie al wisten geen ilegaal software beschikken, dus ieder bedrijf heeft ten aller tijde legaal software nodig...

nou volgens mij worden programmeurs daar aardig rijk van.

en kijk maar eens naar linux.. dat is vanaf het begin open source (behalve de kernel die mag niet zonder toestemming aangepast worden) en die bestaan ook nog steeds...

Ook al zie je steeds vaker dat linux bouwers geld gaan vragen voor hun diensten.

dus kort samengevat, de software markt zou niet zo snel ten onder gaan, ook niet door open-source
Oud 22-06-2003, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 22-06-2003 @ 12:01:
Uh.. hij zei: 'stabiel'. En hij zei dat je alles zelf kon regelen. En hij zei dat ie binnen seconden opgestart was.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:49
niemand
niemand is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 22-06-2003 @ 13:49:
en kijk maar eens naar linux.. dat is vanaf het begin open source (behalve de kernel die mag niet zonder toestemming aangepast worden) en die bestaan ook nog steeds...
Open Source kan van alles zijn. Het hangt maar van de licentie af, met de meeste delen van linux mag jij niet alles, omdat het GPL licensed is. Als het BSD licensed is mag je veel meer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:17
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 22-06-2003 @ 13:49:
en kijk maar eens naar linux.. dat is vanaf het begin open source (behalve de kernel die mag niet zonder toestemming aangepast worden)
Linux is de kernel, niks meer en niks minder
Oud 22-06-2003, 14:21
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 22-06-2003 @ 01:06:
En dat verdienen aan support is niet echt winst hoor.
Support is zeer vette winst, zeker voor enterprise systemen. Tijdens de economische levensduur van zo'n systeem geef je ongeveer net zoveel aan support uit als je systeem oorspronkelijk gekost heeft. Als je kijkt wat bijv. een Alphaserver ES45 kost dan roep je echt niet meer dat er aan support weinig te verdienen valt.
Oud 22-06-2003, 14:23
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 21-06-2003 @ 22:14:
Mensen willen tegenwoordig alles open-source omdat het gratis is.
Voor OpenVMS moet je anders toch een flinke zak met geld op tafel leggen.
Oud 22-06-2003, 14:53
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef op 22-06-2003 @ 13:19:
Niet te kraken? Ik hoor en zie toch wel andere dingen
Niet te kraken software bestaat niet, en zal ook nooit bestaan.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:54
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 22-06-2003 @ 14:31:
Uh.. hij zei: 'stabiel'. En hij zei dat je alles zelf kon regelen. En hij zei dat ie binnen seconden opgestart was.
Ja und? XP draait hier vanaf PC uit tot geladen in een seconde of 30/40. Verder is XP hier nog nooit gecrashed, en ik vind dat je tamelijk veel zelf kunt regelen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 16:05
ekki
ekki is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 22-06-2003 @ 01:06:
Ik vind het wel goed dat open source bestaat. Maar men moet niet schreeuwen dat alles open source moet worden.
Wie schreeuwt dat?

Verder: WinXP vind ik niet echt het besturingssysteem dat voldoet aan de eisen die iamcj opschreef. Maar ik ga daar verder niet weer een discussie over voeren.
Oud 28-06-2003, 08:02
JJzD
JJzD is offline
sorry hoor, maar ik zie niet in wat octrooi de open wereld tegenhoudt

ze mochten sowieso geen codes gebruiken van de bedrijven
en de protocollen zullen open blijven omdat de communicatie server/user zal moeten blijven bestaan
Oud 28-06-2003, 10:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
JJzD schreef op 28-06-2003 @ 09:02:
sorry hoor, maar ik zie niet in wat octrooi de open wereld tegenhoudt

ze mochten sowieso geen codes gebruiken van de bedrijven
en de protocollen zullen open blijven omdat de communicatie server/user zal moeten blijven bestaan
stel: microsoft koopt octrooi op 'tekstverwerker', dan met iemand anders dat dus niet meer maken.
ofzo.

nouja, dat idee had ik, misschien is het idee wel helemaal fout.
Oud 28-06-2003, 11:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
iamcj schreef op 22-06-2003 @ 10:28:
Er moet is iemand opstaan die een OS ontwikkeld, dat in 3 tellen opstart, niet te kraken is, de programma's voor windows kan draaien, zo stabiel is als linux en zo veel instellingsmogelijkheden heeft als de gebruiker nodig heeft.
Zo dat zijn nogal wat wensen! gebruikersvriendelijkheid en veiligheid mixen niet helemaal (voorbeeld: Windows vs. OpenBSD; een tegenstelling in de mooiste zin van het woord).

De ideale oplossing lijkt mij: OpenBSD op Flash met daarbij emulatie voor die Windows progs die je op de een of andere manier zo graag wilt op HDD. Beter natuurlijk 'clones' of 'lookalike' progjes. Die gruwelijke frontends kun je wel met KDE/GNOME erbij krijgen.

AmigaOS, BeOS en QNX met een beetje CPU/RAM starten allemaal 'in 3 tellen op'.

OpenBSD 3.3 is rock secure. Geen enkel bekend OS a-la FreeBSD/Linux/Windows heeft sinds 1 mei geen security patches gehad, behalve OpenBSD. Geen enkel OS is zo innovatief en gefocused bezig met beveiliging zoals OpenBSD daarmee bezig is. Daar waar ik mijn FreeBSD bak moet patchen, heeft mijn OpenBSD bak nergens last van.

Linux met GrSecurity patch is ook behoorlijk secure en heeft zelfs enkele functies [bijv. in chroot()] die OpenBSD niet heeft. En Hurd, wie weet. Never tried.

KDE/GNOME draaien op alle Unices zo'n beetje wel en zijn behoorlijk gebruikersvriendelijk. Voor het overgrote deel overigens door bedrijven gesupport.

Linux: http://www.linux.org
FreeBSD: http://www.freebsd.org
OpenBSD: http://www.openbsd.org
OpenBSD Journal: http://www.deadly.org
KDE: http://www.kde.org
GNOME: http://www.gnome.org
GrSecurity: http://www.grsecurity.net
Oud 28-06-2003, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 22-06-2003 @ 15:54:
Ja und? XP draait hier vanaf PC uit tot geladen in een seconde of 30/40. Verder is XP hier nog nooit gecrashed, en ik vind dat je tamelijk veel zelf kunt regelen.
Hmm kun je ook regelen dat DOS spellen het fatsoenlijk gaan doen? En zou je dan ook meteen ff kunnen regelen dat er weer een fijne zoekmachine komt in plaats van dat kutding van XP. Verder is 't wel een fijn OSje hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:57
JJzD
JJzD is offline
ging dit niet over een nieuwe wet??

waarom kan niemand het ergens anders over hebben dan kutten over windows en linux?
Oud 28-06-2003, 12:30
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
ekki schreef op 28-06-2003 @ 11:59:
stel: microsoft koopt octrooi op 'tekstverwerker', dan met iemand anders dat dus niet meer maken.
ofzo.

nouja, dat idee had ik, misschien is het idee wel helemaal fout.
hehe
dan claimt apple de gui
dat zou lachen zijn
Oud 28-06-2003, 12:42
ekki
ekki is offline
Citaat:
JJzD schreef op 28-06-2003 @ 12:57:
ging dit niet over een nieuwe wet??

waarom kan niemand het ergens anders over hebben dan kutten over windows en linux?
ja, klopt, nieuwe wet van de EU.

ik snap ook niet waarom er nou zo'n 'enorme' discussie over linux moest komen, ik wilde eigenlijk meer een discussie over de gevolgen hiervan. maarja, helaas.
Oud 28-06-2003, 12:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
JJzD schreef op 28-06-2003 @ 13:30:
hehe
dan claimt apple de gui
dat zou lachen zijn
hmm, zou wel een apart 'softwarewereldje' worden dan .

ik ben benieuwd wat de EU gaat doen en wat er dan precies gaat gebeuren.
Reageren

Regels voor berichten