Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 22:02
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Weet je, ik heb deze maand gelezen in de kijk dat mensen (volwassenen) meestal 2 nachtmerries per jaar krijgen, en dat sommigen zelfs aan nachtmerries kunnen overlijden; vanwege aan hartaanval e.d.
Tja, zeg, dat vind ik niet kunnen staan in zo'n blad,
Maar dan ernaast ben ik verbaast,
Want mijn broertje heeft vaak nachtmerries, en mijn moeder had vroeger altijd een nachtmerrie die ze elke dag als kind weer terug kreeg, misschien wel een bekende droom:
"Ze vluchte in een groot griezelig bos, het onweerde en regende en het was erg eng daar, mijn moeder rende heel erg hard, op een kwamen er twee grote handen uit de hemel, pakte haar, en dan: Ze werd wakker.
Zo ging het elke dag door, ze kreeg er wel problemen mee, ze wist dat ze die droom elke dag kreeg, maar wist niet waarom, tot op een dag dat ze ongeveer 17 of 18 jaar werd, haar vader overleed aan problemen met z'n hart.
Precies die nacht kreeg ze de dromen niet meer.
Ze wist nog steeds niet waarom.
Ik dacht dat ze 23 jaar geleden (toen haar vader overleed) dus die dromen kreeg als waarschuwing ofzo..
Maar waar ik dus in geloof, is dat je zelf je dromen kan bepalen, en wat voor dromen je wilt hebben.
Mijn Oma gelooft in het paranormale, ze heeft mij ooit met mijn nachtmerries kunnen geruststellen, ze zei: "Als je elke dag tegen je zelf zegt dat je hele leuke dromen wilt hebben, krijg je die ook, maar alleen als je echt gelooft dat het zo gaat", ik was 4 of 5 ofzo toen. Maar het heeft altijd geholpen, en ik geloof nog steeds.
Nachtmerries? Die krijg ik bijna nooit, de laatste keer was zo'n 1,2 jaar geleden. En ik ben er blij mee....
Het is volgens mij al bekend dat je dagelijkse zorgen worden verwerkt in de dromen. Want je slaapt, rust, maar zoiets..
Ik zei eens voor het slapen gaan tegen mezelf dat ik wilde dromen, maar in mijn droom bewust was en mijn droom kon beheersen, dat lukte, en daardoor kon ik mijn hele droom herinneren. Maar het zou zo kunnen zijn dat de dromen toch bedrog zijn, en dat ze zo'n beeld maar als herinnering hebben gemaakt ofzo..
Maar ik weet het niet... het zou nooit bewezen kunnen worden denk ik..

Wat zijn jullie meningen eigenlijk over dromen?
Advertentie
Oud 30-06-2003, 12:40
Shade
Shade is offline
daar zijn al een heleboel topics over dus kijk maar ff...
ook over lucide dromen (dus dromen die je kan beheersen)

't lijkt me sterk dat je doodgaat aan een nachtmerrie. Dan moet er toch echt ook iets lichamelijk fout zijn.
Dromen kunnen denk ik geen toekomst voorspellen maar wel helpen dingen te voorkomen door gebeurtennisen en herinneringen in je leven.
Dat van je opa en je moeder zal denk ik toch toeval zijn of door de klap van dat haar vader overleed dat er ook iets geestelijk veranderde waardoor ze anders ging dromen.
Oud 30-06-2003, 13:22
Gaz
Gaz is offline
x2_shade, wat dacht je van: dromen doe je met je hersenen, dus nachtmerries komen ook door je hersenen, en via via zou dat in verband kunnen staan met het sterven van iemand.

Hoe dat weet ik niet maar het zou wel kunnen.
Oud 30-06-2003, 14:39
pe51
pe51 is offline
Psychoboy schreef op 29-06-2003 @ 23:02 uur onder andere:
Citaat:
en mijn moeder had vroeger altijd een nachtmerrie die ze elke dag als kind weer terug kreeg, misschien wel een bekende droom:
"Ze vluchte in een groot griezelig bos, het onweerde en regende en het was erg eng daar, mijn moeder rende heel erg hard, op een kwamen er twee grote handen uit de hemel, pakte haar, en dan: Ze werd wakker.
Zo ging het elke dag door, ze kreeg er wel problemen mee, ze wist dat ze die droom elke dag kreeg, maar wist niet waarom, tot op een dag dat ze ongeveer 17 of 18 jaar werd, haar vader overleed aan problemen met z'n hart.
Precies die nacht kreeg ze de dromen niet meer.
Ze wist nog steeds niet waarom.
Ik dacht dat ze 23 jaar geleden (toen haar vader overleed) dus die dromen kreeg als waarschuwing ofzo..
Het lijkt mij, dat je moeder door die dromen heel vertrouwd is geworden met het gevoel, hoe het is om eerst door een groot griezelig bos te moeten vluchten, in slecht weer. En dan, in haar angst, op een gegeven moment door de hemel te worden opgepakt en uit die griezelige omgeving gehaald te worden. Dat moet een mooi, rustgevend gevoel geweest zijn in die dromen, stel ik me zo voor.

Ik denk dat ze over haar vader (jouw opa) gaan. Dat zijn leven als het ware een groot, griezelig bos was voor hem. En dat hij steeds bang was, op de vlucht. Dat bos is volgens mij dus zijn leven geweest. En hij werd daar dan uit bevrijd door zijn dood. Dat doodgaan van je opa dat is dus hetzelfde als: door 2 grote handen uit dat bos te worden opgetild, en naar een veiliger plaats te worden gebracht. Dat denk ik omdat de dromen precies ophielden, toen haar vader doodging. Ik denk dat deze dromen een soort troost zijn voor haar. Zodat ze beter tegen de dood van haar vader kan. Omdat hij nu in de hemel rust gevonden heeft. En omdat je moeder deze droom zo vaak gehad heeft, kan ze echt voelen wat het betekent om door die handen uit de hemel te worden opgetild. Ik zie dit niet als waarschuwingsdroom. Ik denk dat ze hem zo vaak heeft gehad om aan het idee te wennen van: door die handen uit de problemen gehaald te worden.

Het bos is in de droom: de omgeving op áárde. Dat staat volgens mij voor de leef-omgeving, of de levensomstandigheden in de géést van je opa. De droom vergelijkt die met een groot griezelig bos. Hij moet dus geen fijn leven gehad hebben op het laatst. Een bos is niet door mensen gemaakt, zoals een stad bijvoorbeeld. Dus die angsten in zijn leven werden niet door een ander veroorzaakt, het was gewoon zijn leven zelf.

Onweer en regen staat volgens mij voor ‘het weer in zijn hoofd, in zijn geest’. Als je buiten bent, voel je je beter of slechter als het beter of slechter weer is. Het weer is dus een invloed op je. En in de droom betekent dat volgens mij dan dat de invloeden op zijn geest als slecht weer waren, en zorgden dat hij zich slechter voelde. (zie het droomwoordenboek op mijn site, onder het woord: “weer” en kijk bij “natuur en natuurlijke omgeving” voor de betekenis van 'bos'.

Als het klopt dat je opa een moeilijk leven heeft gehad toen, dan denk ik dat dit echt als troost bedoeld was. Laat deze uitleg dus maar aan je moeder lezen, kan ze zien wat ze ervan vindt. Als ze hem waar vindt, kan ze zo misschien ook meer overtuigd zijn van dat haar vader nu rust heeft in zichzelf. En kan ze er misschien zo meer vrede mee hebben dat hij dood is.

En wat de Kijk betreft (overlijden aan nachtmerries): Ik vind het ook niet kunnen, zo schrijven. Want ze kunnen wél bewijzen dat iemand aan een hartaanval is doodgegaan, maar niet dat er een nachtmerrie was, die zorgde voor die hartaanval. En als dat zo was, een nachtmerrie is zelf nooit oorzaak, een nachtmerrie komt meestal nadat je iets mee hebt gemaakt waar je (als klein kind, of als oudere) een diepe schrik van gekregen hebt. Zie op mijn site de pagina: wat zijn achtervolgingsdromen? en dood in dromen . Dus dan is er bij die persoon gewoon veel onrust geweest, en die heeft voor de nachtmerrie en de hartverlamming gezorgd, lijkt me. En natuurlijk ook de slechte gezondheid van die persoon, want je krijgt zomaar geen hartaanval. Verhaaltjes zoals deze van de Kijk zorgen er alleen maar voor dat mensen onzin-angsten krijgen voor nachtmerries.

Of een droom bedrog is of echt, dat moet ieder voor zichzelf uitzoeken, vind ik. Soms voel je na een droom wat ie betekent. En dan kun je soms ook voelen, of hij waar is voor jou, of niet. Zo kan je besluiten om sommige dromen wel te geloven en sommige dromen niet. Je moet ook altijd uitkijken met dromen te geloven. Omdat je ze soms verkeerd begrijpt. En dan geloof je dus alleen je eigen fantasie. Of dromen waar zijn, dat wordt eigenlijk niet bewezen, het is meer, wat je voelt. Maar er zijn ook mensen die vinden dat bewezen is, dat dromen waar zijn. Dat is dan hún mening, vind ik.

groeten, peter.
Oud 30-06-2003, 17:46
AngelLena
AngelLena is offline
Dat niet alleen, maar zoals al aangegeven, er zijn al vele topics over dit soort gevallen. Ga daarin verder of haal je info daaruit. Dankjewel. Gesloten.

Regels voor berichten