Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 19:23
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Hallo,

Ik heb geen idee of jullie hier al verstand van hebben, maar aangezien ik als best wel handig ben op dit gebied, neem ik aan dat iemand me wel wat advies kan geven.

Ik heb een webhostingbedrijfje (heel klein, vooral voor mensen die heel veel nodig hebben voor niet teveel geld) en ik heb mijn servers in het NAC datacentrum in Amerika staan. Nou heb ik een aanbod gekregen om tegen een iets hogere prijs mijn servers in Nederland te plaatsen.

Klanten en bezoekers zijn internationaal, maar de verbindingen in de datacentra verschillen nogal...

NAC: 12 verschillende 1 GIG-E connecties
Nederland: een aantal 100 Mbit connecties

Wat raden jullie aan? Moet ik het wat dichter bij huis gaan zoeken of moet ik het goedkoop houden en gewoon ze in Amerika laten staan?

Het zijn Linux servers en downtime daar hebben we geen last van...
Oud 29-06-2003, 19:53
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Als je nu geen problemen hebt met je server zou ik het lekker laten staan, snelheid doet er denk ik niet zo toe, zeker niet als je internationale klanten hebt. Het lijkt me het extra geld niet waard, ook al weet ik niet hoeveel meer het is.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 07:07
Gimme more beer
Nou, in Nederland gaat het om oppervlaktekosten van 2000 euro per maand, wat overigens iets goedkoper is, maar traffic kost hier in Nederland iets/veel meer.
Ik wilde eigenlijk een antwoord met daarin de overweging of virtual en dedicated klanten in Nederland niet liever servers in Nederland hebben. Colocation is namelijk ook mogelijk, dan wordt de server bij je thuis opgehaald en naar de States gebracht, maar sommigen willen hem zelf installeren en dat gaat moeilijk in de States...
Oud 30-06-2003, 11:11
Verwijderd
Ligt er puur aan wat je zelf wilt,
je hebt het zelf al ovr een dedicated server.
Maar dit Amerika doen is ene beetje zinloos als je zelf ook wat aan de hardware kunt willen doen.

De afweging is gewoon;
amerika goedkoop
nederland volledig beheer

Ik weet niet hoeveel het scheelt, maar als ik jou was zou ik een eigen server aanschaffen en die gewoon in een datavcenter in NL hangen zodat je er heen kunt gaan ivm problemen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 12:23
Chimera
Chimera is offline
Veel nederlandse hostingbedrijven zijn gedeeltes van hun serverparken naar de VS aan het verhuizen omdat dataverkeer daar zo veel goedkoper is dan hier. Zou ze dus mooi laten staan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:46
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Het in Amerika plaatsen van je servers gaat en koste van de snelheid.
In NL is het IETS sneller. Een gemiddelde surfer zou daar niet veel van merken.

Als je wilt gaan colocaten in NL moet je wel aan het volgende denken. Er zijn al heel veel hosts die colocation aanbieden in NL en de prijzen liggen soms wel erg laag. Als jij in NL gaat hosten kost het jou ook meer geld. In hoeverre kan jij er nog winst uit halen zonder al te duur te worden.

Colocaten en dedicaten in Amerika lijkt me echt niet slim om daaraan te gaan beginnen, de prijzen liggen daar op dit moment bijzonder laag. Zie Rackshack, voor 99 per maand krijg je een dedi server met 700gb traffic. Zelfs al zou jij voor die zelfde prijs iets aanbieden, waarom zou iemand bij jou gaan? Heb jij net als Rackshack technici in de DC die 24 uur per dag binnen no-time elk probleem kunnen oplossen?

Blijf maar gewoon in US dedi's afnemen. Dat is beter.

(Best wel gek dat iemand die al een webhostingbedrijf heeft, dit nog niet weet. Zorg dat je verstand van zaken hebt voordat je eraan begint)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 18:34
Gimme more beer
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 30-06-2003 @ 14:46:
Het in Amerika plaatsen van je servers gaat en koste van de snelheid.
In NL is het IETS sneller. Een gemiddelde surfer zou daar niet veel van merken.

Als je wilt gaan colocaten in NL moet je wel aan het volgende denken. Er zijn al heel veel hosts die colocation aanbieden in NL en de prijzen liggen soms wel erg laag. Als jij in NL gaat hosten kost het jou ook meer geld. In hoeverre kan jij er nog winst uit halen zonder al te duur te worden.

Colocaten en dedicaten in Amerika lijkt me echt niet slim om daaraan te gaan beginnen, de prijzen liggen daar op dit moment bijzonder laag. Zie Rackshack, voor 99 per maand krijg je een dedi server met 700gb traffic. Zelfs al zou jij voor die zelfde prijs iets aanbieden, waarom zou iemand bij jou gaan? Heb jij net als Rackshack technici in de DC die 24 uur per dag binnen no-time elk probleem kunnen oplossen?

Blijf maar gewoon in US dedi's afnemen. Dat is beter.

(Best wel gek dat iemand die al een webhostingbedrijf heeft, dit nog niet weet. Zorg dat je verstand van zaken hebt voordat je eraan begint)

Het ging mij niet om de kennis rond technische zaken, meer om wat jullie als eventuele klant liever zouden hebben.

Maar alles is opgelost, ik heb een nieuw en verbeterd servicecontract ondertekend, wat betekent dat de verantwoordelijkheid nog meer bij de beheerders komt te liggen.

Om antwoord op jouw vraag te geven: Ja, ik heb technici in dienst die 24 uur per dag mijn racks online houden.

Ik dedicate nu al in de VS en colocaten is mogelijk (waar je ook woont, al is het op de himalaya, iemand van ons datacentrum laat je servers ophalen)

Om je even ergens te corrigeren: Hosten in NL is niet sneller. Voor de Nederlandse bezoekers ligt de ping 40 ms lager (als ik het goed heb), wat komt door de snelheid van het licht. Glasvezel gaat met de snelheid van het licht en dus is de toegangstijd afhankelijk van die contactsnelheid. Maar de bandbreedte is in Amerika groter. Als bedrijf kun je in de VS al datacommuniceren met snelheden van 4.5 TByte/s!
Wijzelf zitten meer rond ontvangstmaxima van 1 Gbit per rackblok, met verzendmaxima van ongeveer 12 Gbit.

Nu lever ik dedicated servers met 500 GB datalimiet per maand. De snelheden zijn ietsjes hoger dan bij Rackshack, maar bij Rackshack heb je de meeste keus.
Ik koop niet tegen dezelfde prijzen in als Rackshack, maar qua datakosten zit je bij Rackshack en bij mij rond dezelfde prijs.
Ook nog lever ik er virtual hosting bij...

Maar zo te zien hebben jullie ook alleen maar meer voor- dan nadelen op NL dedication aan te merken. Dus met mijn vernieuwde servicecontracten kan ik weer even vooruit in de VS...

Bedankt in ieder geval...
Oud 30-06-2003, 22:43
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Als klant zou ik het liefst in NL gehost worden.
Met een krap budget zou ik wel voor een dedi in US kiezen.
Colo alleen NL, en het liefst zo dicht mogelijk bij de serveradmin.
Ik zou nooit mijn server naar Amerika laten versturen enzo. Aangezien het colocation is, is de hoster niet verantwoordelijk voor het vervangen van hardware en dergelijke. Is wel zo handig dat je zelf makkelijk bij je eigen server kan komen.

Citaat:
Om je even ergens te corrigeren: Hosten in NL is niet sneller. Voor de Nederlandse bezoekers ligt de ping 40 ms lager (als ik het goed heb), wat komt door de snelheid van het licht. Glasvezel gaat met de snelheid van het licht en dus is de toegangstijd afhankelijk van die contactsnelheid.
Hosten in NL is wel degelijk sneller.
(Tenzij je met 56k modempjes werkt. Dan merk je er niets van nee.)

Bovendien zijn de capaciteiten van de lijnen in NL DC's groot genoeg om alle verkeer aan te kunnen.
Als je NL vergelijkt met US is de ping een belangrijkere factor dan de totale bandbreedte van alle peerings en transit verbindingen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 08:28
Spacey
Spacey is offline
ik ping naar ams-ix met 5ms en als ik me niet vergis naar de USA al tegen de 100ms aan. Dat is wel degelijk verschil.

Ik zou het zelf niet in de VS laten doen, als ze je daar verneuken kan je er weinig aan doen volgens mij. Colo zou ik iig niet doen in VS.

Verder zit je wel cool te doen dat je technische mensen in dienst hebt die je racks 24/7 online houden maar volgens mij vallen die gewoon onder de dienst (dedicated server daar) die je afneemt.
Oud 02-07-2003, 11:25
Gimme more beer
Nogmaals, de ping is niet belangrijk als het om downloadsnelheden gaat, maar alleen als het om pagina's opvragen gaat. En 100 ms is nog steeds snel. Het verschil tussen 40 en 100 merk je bijna niet.
Daarin maakt het dus niet uit of je met 56k modempjes werkt of met kabelmodems, want de bandbreedte heeft niets met de contactsnelheid te maken. Zenden en ontvangen gaat tegenwoordig met centrale buffers, dus dat betekent dat als je eenmaal contact hebt, dan is de snelheid even hoog als bij een server in NL. Het contact krijgen duurt alleen 40-60 ms langer. Dat is het enige bezwaar, echter, het is een licht bezwaar.

Amerikaanse servers liggen vanuit een globale visie heel strategisch, de verbindingen van landen onderling zijn kleiner dan hun verbindingen met Amerika. Als je een server in NL hebt, is dat voor mensen buiten Nederland een hele trage server. Ik weet niet hoeveel van jullie hun bezoekers "slechts" uit Nederland en Belgie ontvangt, maar als dat het geval is is een server in NL misschien ietsje handiger, met betrekking tot datacentrumbelasting. 23% Van mijn bezoekers zijn Amerikaans en slechts 6% Nederlands, dus mijn eigen websites hou ik zeker in de States.

Het klopt dat de 24/7 mensen bij de dienst horen. Dit is echter wel op een servicecontract gebaseerd. Het gaat om 75 servers en je kunt je wel voorstellen dat ik het risico niet neem dat er ook maar 1 down gaat door bad hardware...
Daar ging het trouwens niet om, maar ok.

De downloadsnelheden tussen VS en NL zijn inderdaad niet zo groot, maar NL kan de snelheden niet aan waarmee dat gaat, daarom heb je nog steeds maximum speed, of je nou in Nederland of Amerika host.

Colocation zou ik ook nooit uitbesteden aan iemand anders, maar er zijn genoeg bedrijven die het wel doen. Omdat het nou eenmaal veel goedkoper is.
Hoewel je er niet bij kunt, valt met servicecontracten te regelen dat de colocated servers onderhouden worden door iemand anders en eventuele kapotte hardware (op jouw kosten, indien niet hun schuld) vervangen wordt.
Dedication is echter op de kortere termijn voordeliger. We werken gewoon month to month, dus je kunt ook een server voor een maand nemen, zeg maar.
Oud 02-07-2003, 13:49
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Maar het probleem is dat voor elke pagina je meerdere keren een connectie moet maken. (Elk plaatje bijvoorbeeld) Verschil in "reactietijd" is wel degelijk merkbaar.

Probeer jij maar eens een pagina met 20 plaatjes te maken.
Zet het op een snelle US server en op een snelle NL server. Wedden dat de pagina op de NL server eerder klaar is met laden.

En ga me ook niet vertellen dat jij met 75 server () meer bandbreedte nodig hebt dan een goede DC in NL aankan.
BULLSHIT.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:46
Gimme more beer
Daar ben ik het mee eens en dat is ook het bezwaar dat ik heb tegen servers in de US. Maar gaat het over downloaden, dan is US wel degelijk sneller en voordeliger.

En over die 75 servers dat was geen bezwaar voor plaatsen in NL, dat was een bezwaar tegen een slecht servicecontract. En goede servicecontracten zijn in NL vaak moeilijk te krijgen. Moet je nog naar je server toe als er wat mis is. Da's niet de bedoeling van uitbesteding.
Reageren

Regels voor berichten