![]() |
|
Zoals jullie misschien al gehoord hebben is het voorzittersschap van de EU nu in handen van de Italianen.
De VVD heeft daar kritiek op: VVD: "Berlusconi dief portemonnee elke Europeaan" STRAATSBURG - De VVD in het Europees Parlement heeft zware kritiek op de Italiaanse premier Berlusconi, die dinsdag voor een half jaar het voorzitterschap van de EU heeft overgenomen. VVD-voorman in het EP Maaten noemt Berlusconi zelfs een "dief uit de portemonnee van elke Europeaan". De Italiaanse premier Berlusconi. Volgens Maaten is Berlusconi niet geschikt om de EU te leiden, omdat hij pleit voor opheffing van het stabiliteitspact dat de euro moet beschermen tegen hoge begrotingstekorten. "Een serieuze EU-voorzitter hoort niet te zagen aan de basis van onze Europese munt", aldus de VVD'er dinsdag in een open brief aan Berlusconi. " U snijdt dan niet alleen in uw eigen vingers, u bent dan ook een dief uit de portemonnee van elke Europeaan." De Italiaanse premier is volgens Maaten verder niet geloofwaardig doordat hij alle beloften over een forse hervorming van zijn eigen economie niet is nagekomen. Verder denkt de VVD-aanvoerder in Straatsburg dat Berluscnoni ook de onderhandelingen over interne EU-hervormingen en de invoering van een Europese grondwet niet echt kan voeren. "In eigen land lijkt u op gespannen voet te staan met de rechterlijke macht. Hoe ziet u de onderhandelingen onder uw leiding dan voor zich?" Maaten heeft ook kritiek op de dominante positie van Berlusconi in de Italiaanse media, die hij bijna volledig bezit of beheerst. Hij noemt hem zelfs een "gevaar voor de persvrijheid". Daarnaast vindt Maaten dat de Italiaanse regeringsleider de afgelopen maanden te veel publiekelijke vetes heeft uitgevochten met zijn binnenlandse politieke rivaal en voorzitter Prodi van de Europese Commissie. Berlusconi opperde al dat samenwerking met de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, niet langer nodig is. "Zo'n voorzitter kan Europa missen als kiespijn. Nu is het tijd om te laten zien dat u een staatsman bent. Ik wacht rustig af", zo besluit Maaten zijn open brief. De VVD zit in het EP overigens in dezelfde fractie als de Italiaanse oppositieleider en EP-lid Rutelli. Bron --- Dus even op een rijtje gezet wat Maaten verkeerd vindt aan Berlusconi: - hij pleit voor opheffing van het stabiliteitspact dat de euro moet beschermen tegen hoge begrotingstekorten; - hij [is] alle beloften over een forse hervorming van zijn eigen economie niet is nagekomen; - Berluscnoni [kan] ook de onderhandelingen over interne EU-hervormingen en de invoering van een Europese grondwet niet echt [.] voeren; - de dominante positie van Berlusconi in de Italiaanse media, die hij bijna volledig bezit of beheerst. (...) een "gevaar voor de persvrijheid"; - de Italiaanse regeringsleider [heeft] de afgelopen maanden te veel publiekelijke vetes [.] uitgevochten met zijn binnenlandse politieke rivaal en voorzitter Prodi van de Europese Commissie. Wat vinden jullie?
|
![]() |
|
Het gaat allemaal over zijn politiek in Italië zelf. Ik vind niet dat je op voorhand al kan zeggen dat hij in Europa het ook zo zal doen. Bovendien is hij slechts vóórzitter, geen president ofzo. Hij heeft altijd nog al die afgevaardigden naast hem. Kritiek geef je achteraf, niet op voorhand (op voorhand doe je slechts wijzigingsvoorstellen hoe het beter kan).
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Laten we niet vergeten dat Berlusconi zichzelf al onschendbaar heeft laten verklaren, juist om een betere image te hebben wanneer hij voorzitter is.
Mensen als Berlusconi verdienen het niet om ook maar een kort moment zo'n grote invloed te hebben in landen waar hij niet gekozen is. OK, wie weet doet hij het geweldig, maar laat hem dan ook verantwoordelijkheid dragen voor datgene wat hij doet/heeft gedaan. Als er onduidelijkheid bestaat over de integriteit van iemand moet hij daarop kunnen worden aangesproken. En al helemaal als hij zulkje belangrijke posten (voorzitterschap) gaat vervullen. Wie weet regelt hij straks ook iets in de wet waardoor hij niet verantwoordelijk is voor wat hij het komende half jaar gaat doen. Je weet nooit wat hij allemaal van plan is, en zeker niet als hij een corrupte zakenman is die bij politieke beslissingen zijn eigen belang laat meespelen. Als Berlusconi echt zo geweldig is als hij zelf zegt dat hij is, waarom mogen we dat dan niet toetsen? Eerst moet hij zijn onschendbaarheid maar eens opheffen, dan zien we daarna wel weer verder met hoe 'goed' hij het zal gaan doen.
||||
![]() |
Citaat:
Volgens mij heeft dat juist averechts gewerkt. Door de onschendbaarheid is het wantrouwen jegens hem eerder gegroeid dan afgenomen. Citaat:
Dus je wilt in dit geval een uitzondering maken op een overeenkomst in de EU? Afgesproken is dat landen om de beurt een voorzitter leveren. Italië, gewoon een democratie, kan daar niet opeens van worden uitgezonderd, omdat andere landen het niet eens zijn met de gekozen president, voor zover er al sprake is van het afkeuren van Berlusconi. Zo groot is de invloed van de voorzitter van de EU nou ook weer niet, trouwens. Ik kan me niet iets herinneren dat door het voorzitterschap van Nederland is veranderd of beïnvloed. Voorzitter zijn is meer je profileren binnen de EU dan naar buiten toe, zoals de term 'visitekaartje' suggereert. Citaat:
||
Goed bezig, die mafioso
![]() Citaat:
||
Citaat:
![]() Maar je hebt er helaas wel gelijk in... ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() (maarja, ik zou ook overdonderd zijn en waarschijnlijk gereageerd hebben als Schulz nu deed als iemand me dat flikte)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Maar serieus, ik maak me meer zorgen om Italie dan om de EU. Met Bossi in mijn achterhoofd zie ik "Euroheilige" Berlusconi sneller dan verwacht van het toneel verdwijnen als hij zich ook nog eens impopulair maakt in Europa. De Italianen zullen dan bij een volgende verkiezing op Bossi kiezen en niet op Berlusconi.
![]() Berlusconi ![]() Bossi "Only week after the April 1996 national elections in Italy, the extrovert leader of the Northern League, Umberto Bossi, is campaigning openly for the secession of northern Italy from the rest of the country. " Bron
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Duivels dilemma: een mafioso of een extremistische separatist... ![]()
||
Citaat:
![]() Ik zie het verband met de Palestijnen niet echt, behalve dat daar extremistische organisaties zijn.
||
Citaat:
B. zo ontzettend veel bijdehander |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
In dit geval (de uitlatingen van Berlusconi) geldt hetzelfde als bij de heer Maaten. Schulz heeft zijn kritiek vooraf laten horen. Ieder land krijgt zijn voorzitter en nu is dat Italië met Berlusconi. Daar moeten ze zich bij neerleggen en kritiek is vooraf zeer ongepast. Echter de uitspraak van Berlusconi gaat veel te ver, maar hij is niet de enige die hier schuld heeft.
|
Berlusconi is gehard in de voetbalwereld. Hij laat de boeken van Foruyn in het Italiaans vertalen. Hij heeft humor en charisma. Allemaal pluspunten
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
en dat moet dan een voorzitter ofzo worden? mensen met zulke uitsprakenhebben misschien wel lef en stralen zelfvertrouwen uit, maar dat is niet positief voor de rest, en daar gaat t toch uiteindelijk om?
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik zie ook al een bepaalde overeenkomst tussen Mussolini en Berlusconi... Verschil: de nazi's wisten wel hoe ze met corruptie om moesten gaan, Berlusconi is zelf corrupt. |
![]() |
|
Schröder: Berlusconi biedt excuus aan
Uitgegeven: 3 juli 2003 19:27 Laatst gewijzigd: 3 juli 2003 19:28 BERLIJN - Volgens de Duitse bondskanselier Schröder heeft zijn Italiaanse collega Berlusconi spijt betuigd over diens uitlatingen in het Europees parlement woensdag. De zaak is afgedaan, aldus Schröder donderdagavond na een gesprek met zijn ambtsgenoot. nu.nl
|
Opmerkelijke mening van een Amerikaan op het BBC forum:
"Just the fact that PM Berlusconi has been given the chance to make a difference has shown what an effective body the EU will become. Once again Europe has taken the lead in world government and the US has balked at the challenge to its self-imposed dominance in world affairs. I think Mr. Berlusconi should continue to work on the matters important to the EU and not pander to the USA's childish reluctance to agree to disagree. I applaud everything the EU has accomplished so far. I look forward to a better future this great institution is forging. Joe B, USA " http://news.bbc.co.uk/2/hi/talking_point/3036416.stm
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Er moet gewoon een soort van Europese president komen. Die hoeft dan niet veel macht te hebben, maar dit rouleren is gewoon zo extreem inefficient...
|
![]() |
Die opmerking van Berlusconi gaat gewoon veel te ver. Had ie nooit mogen zeggen. Het zullen de zenuwen wel geweest zijn... (ik denk dat hij zich nu ook voor z'n kop aan het slaan is )
Ik vond de reactie van Prodi wel grappig: "Ik schaam mij om een italiaan te zijn". Doet me een beetje denken aan Michael Moore. (Prodi en Berlusconi zijn niet bepaald goeie vriendjes) Maar waar ik bang voor ben is dat de EU net zo corrupt wordt als Italie. Berlusconi roept een hele hoop dingen alleen om zijn relatie met andere landen op te vijzelen. Bijvoorbeeld: "Ik heb er niks op tegen als Israel en Rusland binnen afzienbare tijd toetreden tot de EU". (heb ik even geen bron van, sorry, had zoiets gelezen in de NRC) Natuurlijk moet je (zoals met zijn recente uitspraken is gebleken), alles wat Berlusconi zegt met een paar hele dikke korrels zout nemen, maar toch maakt het me bang dat Berlusconi zulke meningen inneemt. De EU is een hele belangrijke organisatie en dient heel zorgvuldig te worden behandeld. Ik denk niet dat Berlusconi daar de beste persoon voor is.
|
|