Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 14:16
Distorted
Distorted is offline
{Ik hoop dat ik dit goed plaats,het betreft immers het functioneren van software}

Ik heb een P4,1.5GHz,256MB RAM,40GB HD (is al weer een oud bakkie ik weet het).

Toen ik deze comp net had was ie vet snel (daarmee bedoel ik,snel in opstarten,soepel games laden etc.).Maar naarmate ik er meer spellen opgooide en de HD voller werd,werd de comp steeds langzamer;geroutineerd defragmenteren ten spijte.Zelfs toen ik er weer bijn alles vanaf gooide,functioneerde de comp niet vergelijkbaar met voorheen.

Nou is mijn vraag,is er een manier om er weer voor te zorgen dat alles weer wat meer soepeler loopt (zonder formatten of meer geheugen bij kopen)?Ik verwacht niet dat het evensnel gaat als met een lege HD,maar ik heb in het verleden ook 19/40GB gebruikt en toen liep ie nog heel wat soepeler.

BTW behalve defragmentatie doe ik niks aan computer onderhoud.Wat kan je nog meer doen?

Sorry voor de noob-vragen,maar a.u.b. antwoord.
Oud 03-07-2003, 14:19
Marcade
Marcade is offline
P4,1.5GHz,256MB RAM,40GB HD is geen oud bakkie.

En verder, alle rotzooi eraf donderen, spelletjes die je niet meer speelt, software die je niet meer gebruikt.

Als dat ook niet helpt, dan misschien toch gewoon alles leeg maken en opnieuw windows erop zetten.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 14:26
niemand
niemand is offline
Na een tijdje word Windows gewoon traag: ideale (tijdelijke) oplossing: format en reinstall.
WinXP/2000 hebben er wel weer eens stuk minder last van dan W9x
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 14:36
Verwijderd
download eens ad ware 6.0 om al de spyware van je pc te halen. misshien door verloop van tijd kan je hardware een beetje versleten zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 14:42
niemand
niemand is offline
Citaat:
sick minds schreef op 03-07-2003 @ 15:36:
.... misshien door verloop van tijd kan je hardware een beetje versleten zijn.
Lijkt me erg sterk. Ook nog nooit gezien.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:27
iamcj
iamcj is offline
1) windows 2000 installeren

2) Eventueel formateren. (help erg goed)

3) Wat ook helpt is alle onnodige software verwijderen.

4) Start -> uitvoeren -> msconfig ->opstarten

Alles uitvinken behalve systemtray en je virusscanner.

5) Windows opnieuw installeren helpt ook.

6) Even regclean erover heen en je kan weer even vooruit.

7) en iid even controleren op spyware

(hardware doet het of doet het niet.)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:34
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
sick minds schreef op 03-07-2003 @ 15:36:
download eens ad ware 6.0 om al de spyware van je pc te halen. misshien door verloop van tijd kan je hardware een beetje versleten zijn.
het mooie van hardware is dat het digitaal is, dus of het werkt... of het werkt niet
Oud 03-07-2003, 15:39
Verwijderd
Citaat:
dafelix schreef op 03-07-2003 @ 16:34:
het mooie van hardware is dat het digitaal is, dus of het werkt... of het werkt niet
niet helemaal, iets kan ook niet goed werken
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef op 03-07-2003 @ 16:39:
niet helemaal, iets kan ook niet goed werken
Tuurlijk, maar over 't algemeen krijg je dan stabiliteitsproblemen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2003 @ 17:09:
Tuurlijk, maar over 't algemeen krijg je dan stabiliteitsproblemen.
Ja, maar dat werkt het nog steeds..
Dan werkt het niet nara behoren..
Maar helemaal niet werken doet het ook niet..

Of het goed is dat iets half werkt is een ander verhaal..
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:05
x_sarah16
x_sarah16 is offline
regelmatig ook de tijdelijke internet bestanden eraf gooien bij :

start , programma's, bureau accoraties, systeem werkset, schijfopruiming!

xxx
Oud 03-07-2003, 19:00
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Distorted schreef op 03-07-2003 @ 15:16:
P4,1.5GHz,256MB RAM,40GB HD (is al weer een oud bakkie ik weet het).

Oud bakkie? Nou als je em weg doet ben ik je man hoor

Tips om je PC sneller te laten lopen:

- Eindelijk dat Win9x eens eraf gooien en kiezen voor Windows 2000 of XP.
- Een stripje van 256mb erbij zetten
- Zorgen dat je pc een beetje schoon blijft, geen overbodige rotzooi erop zetten.

Laatst gewijzigd op 03-07-2003 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:02
Distorted
Distorted is offline
Okay bedankt voor de respons,iedereen.

Ik heb WinXp pro btw.Ik laat schijfopruiming nu lopen,kijken of dat helpt. En wat betreft spellen er af gooien: Ja,maar is het niet een beetje raar om op slechts +/-10-15GB te plijven als je een pc met 40 GB hebt?

En wat Win reinstall betrefte vorige keer dat ik dat deed kreeg ik de software configuratie van m`n ADSl niet goed en moest ik een monteur bellen (lang verhaal,maar we hebben geen normale opzet,zlefs een whizkid vriend van mij kreeg het niet gegfixt.) en dat heb ik liever niet nog een keer.
Oud 04-07-2003, 00:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vaak is het opstarten traag omdat veel programma's opstarten na het inloggen. Kwestie van dat even verschonen.

Meer geïnstalleerde programma's of spellen hoeft het systeem niet te vertragen. Dit is meestal te wijten aan drivers, spyware en programma's die enorme hoeveelheden zooi in de registery plaatsen.

Ad Aware regelmatig draaien en alleen goede, bloat-free programma's draaien.
Oud 04-07-2003, 04:42
Distorted
Distorted is offline
Okay,bedankt.Hoe kom ik eigenlijk aan ad (a)ware?
Oud 04-07-2003, 05:31
D
D is offline
Citaat:
Distorted schreef op 04-07-2003 @ 05:42:
Okay,bedankt.Hoe kom ik eigenlijk aan ad (a)ware?
Ad-aware 6.0 is gewoon te downloaden op download.com.
Oud 04-07-2003, 06:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ad Aware 6:
http://www.networkingfiles.net/nf0312/cookie/aaw6.exe
Oud 04-07-2003, 10:07
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Distorted schreef op 03-07-2003 @ 20:02:
Okay bedankt voor de respons,iedereen.

Ja,maar is het niet een beetje raar om op slechts +/-10-15GB te plijven als je een pc met 40 GB hebt?
Ik heb zelf totaal 110 GB beschikbaar in Windows, daarvan is "pas" 33,5 GB gebruikt. Maar ik vertrouw op mezelf, de rest komt ook wel vol Gewoon een kwestie van een beetje goed ordenen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:12
eindhovenrulez
eindhovenrulez is offline
Als je na het formateren je schijf nou eens netjes indeelt
in meerdere schijven
voobeeldje: (schijf 40 gb)
c: windows, 10 gb
d: muziek en film, 15 gb
e: games, 15 gb

door muziek film en games ergens anders op te zetten, heb je geen last ervan met het runnen van windows, want die staat immers op c. Ten tweede staan al je gegevens op d en e veilig, ook al windows crash, je formarteert dan gewoon alleen c. Op deze manier kun je eigenlijk ook om de 2 maanden formateren zonder informatie kwijt te raken.

het indelen kun je doen met partition magic of bij het instaleren van windows xp of met een opstartdiskette.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eindhovenrulez schreef op 04-07-2003 @ 16:12:

door muziek film en games ergens anders op te zetten, heb je geen last ervan met het runnen van windows, want die staat immers op c.
Is is een mythe dat de hoeveelheid data de snelheid van je systeem beinvloed. Wat WEL de snelheid beinvloed is het aantal lopende processen, niet het aantal geinstalleerde programma's. Je kunt best een C van 120GB maken, als je systeem qua background processen een beetje fatoenslijk onderhoudt.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:46
Q
Q is offline
XP en geheugen zou ik persoonlijk ook wel aanraden. Wat de meeste mensen vervelend vinden is de PC weer helemaal opnieuw te installeren. Zelf heb ik een programma wat een backup maakt van het systeem en een image maakt zoals het voor mij werkt, met daarbij de programma'tjes die ik altijd gebruik. Als ik nu performance problemen krijg dan heb ik binnen 3 minuten m'n oude basisimage terug en de snelheid is precies hetzelfde als voorheen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:49
Q
Q is offline
Citaat:
eindhovenrulez schreef op 04-07-2003 @ 16:12:
Als je na het formateren je schijf nou eens netjes indeelt
in meerdere schijven
voobeeldje: (schijf 40 gb)
c: windows, 10 gb
d: muziek en film, 15 gb
e: games, 15 gb

door muziek film en games ergens anders op te zetten, heb je geen last ervan met het runnen van windows, want die staat immers op c. Ten tweede staan al je gegevens op d en e veilig, ook al windows crash, je formarteert dan gewoon alleen c. Op deze manier kun je eigenlijk ook om de 2 maanden formateren zonder informatie kwijt te raken.

het indelen kun je doen met partition magic of bij het instaleren van windows xp of met een opstartdiskette.
Niet te veel partities maken, dat is zonde van je ruimte. 2 is voldoende, aangezien je C: partitie gewoon als systeempartitie gebruikt kan je op de D: partitie makkelijk 3 folders/mappen aanmaken voor je games, films en muziek.

Vervelend als je E: vol zit en je wilt een game installeren dat weer op de D: moet komen te staan
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:08
psychopaatje62
psychopaatje62 is offline
wat ook kan helpen is TweakXPpro(trial)
en freeramXPpro(freeware)
TweakXPpro is voor je computer wat fijner af te stellen en je hebt echt in veel de keuze, je kan je computer automatisch laten configuren naar gelang welke processor je hebt, er zijn nog veel meer instelling (een stuk of 100:-))
Wat zeer handig is is de instelling om windows te dwingen de *.dll-files uit het geheugen te halen en ook kan je kiezen welke programma's opgestart worden als je je computer opstart, zo kan je de onnodige eruit halen want meestal zit er ook wel rommel tussen die je niet eens nodig hebt iedere keer
Link: Tweak XP pro
FreeramXPpro: geheugen vrij maken HANDIG, monitoring van de RAM-status, te weinig geheugen vrij, druk op GO autofreeram en der is ineens weer veel geheugen vrij handig als je pc te traag loopt
link: FreeRAMXPpro
O ja en als je computer traag loopt tijdens games, denk er dan eens aan om de laatste drivers te downloaden voor je 3D-kaart en geluidskaart
vaak vind je drivers op de site van de fabrikant!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:10
Chimera
Chimera is offline
FreeRAM en dergelijke programma's maken RAM 'vrij', en vertragen daarbij alleen je systeem maar. Vrij RAM is ongebruikt RAM is compleet waardeloos, Windows laat juist programma's in RAM staan als het geheugen niet nodig is voor 't geval je dat programma opnieuw op gaat starten. Je wil dus helemaal niet dat een programma Windows gaat dwingen dat RAM leeg te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:48
M@rco
M@rco is offline
Idd... ik snap sowieso al die tweakprogramma's die Windows zogenaamd beter of sneller laten werken niet. Windows is slim genoeg omdat allemaal zelf uit te zoeken... typisch dat er altijd mensen zijn die het beter weten dan Microsoft en het nodig vinden om in het register te rommelen of met het RAM-geheugen of swapfile te kloten.

Gewoon uitkijken wat je installeert en af en toe eens defragmenteren, dan draait je computer het best, IME.
Oud 05-07-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 05-07-2003 @ 16:48:
Idd... ik snap sowieso al die tweakprogramma's die Windows zogenaamd beter of sneller laten werken niet. Windows is slim genoeg omdat allemaal zelf uit te zoeken... typisch dat er altijd mensen zijn die het beter weten dan Microsoft en het nodig vinden om in het register te rommelen of met het RAM-geheugen of swapfile te kloten.

Gewoon uitkijken wat je installeert en af en toe eens defragmenteren, dan draait je computer het best, IME.
Het is echt wel zo dat Windows, of dat nu 98 of XP is, standaard een aantal instellingen 'verkeerd' zet die je voor betere prestaties beter anders kunt zetten. Daarvoor zijn genoeg programma's te krijgen. Het is echt niet zo dat Windows 'zelf het beste weet' wat goed is. Kom op dude, het blijft wel Microsoft
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Windows NT (dus ook 2000/XP) heeft goede memory management, heb je geen andere utilities voor nodig). Windows 95/98/ME en the likes hebben dat wel hard nodig, want die memory management is waardeloos. Daarmee kun je dus wel baat hebben van een goed prog dat het geheugen van niet gebruikte progs swapped en daarmee geheugen vrijmaakt voor actieve programma's die het hard nodig hebben.
Oud 05-07-2003, 17:05
Q
Q is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 17:25:
Het is echt wel zo dat Windows, of dat nu 98 of XP is, standaard een aantal instellingen 'verkeerd' zet die je voor betere prestaties beter anders kunt zetten. Daarvoor zijn genoeg programma's te krijgen. Het is echt niet zo dat Windows 'zelf het beste weet' wat goed is. Kom op dude, het blijft wel Microsoft
Maar nie klagen over een instabiel systeem als je dit soort tweak programma's gebruikt En Microsoft weet precies wat goed werkt. Alleen Microsoft met alleen maar software die door hun getest is werkt uitstekend.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Het is echt niet zo dat Windows 'zelf het beste weet' wat goed is. Kom op dude, het blijft wel Microsoft
Hoop geblaat, weinig schaap.

Sorry hoor, maar de mensen die het geheugenmanagement van de NT based OS-en hebben geschreven zullen echt wel snappen wat de beste default instellingen zijn. Denk je nou echt dat de eerste de beste programmeur 't beter weet? Tuurlijk zijn er tweaks te vinden, afhankelijk van je gebruik staan sommige dingen niet optimaal, maar van dingen als geheugenmanagement kun je beter met je tengels afblijven, dat kan Windows prima zelf regelen.

Vooral programma's als FreeRAM zijn geschreven door mensen die bepaalde fundamentele dingen gewoon niet snappen. Dergelijke rotzooi wil je gewoon niet op je PC hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Q schreef op 05-07-2003 @ 18:05:
Alleen Microsoft met alleen maar software die door hun getest is werkt uitstekend.
Met goeie software die niet door hun getest is werkt Windows ook prima. Alleen slechte softare die direct met HW gaat kutten kan een systeem onstabiel krijgen, en helaas zijn er genoeg programmeurs die menen dat hun applicatie perse alles zelf moet regelen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:23
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Mwah... de programmeurs van MS weten heus wel wat ze doen, ook al denken een hoop mensen van niet

Bij Windows 9x kon je inderdaad door een aantal instellingen te veranderen je systeem een stukje sneller/stabieler ( ) maken, maar met NT/2000/XP heeft dat m.i. weinig effect...
Oud 05-07-2003, 18:07
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
M@rco schreef op 05-07-2003 @ 18:23:

Bij Windows 9x kon je inderdaad door een aantal instellingen te veranderen je systeem een stukje sneller/stabieler ( ) maken, maar met NT/2000/XP heeft dat m.i. weinig effect...
Ens als je nu nog 9X/ME draait ben je sowieso niet goed snik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten