Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2002, 16:08
Verwijderd
heej, wie kan mij helpen aan informatie over cupido?
Ik moet informatie hebben over de oorsprong, functie en betekenis van cupido...
Ik moet dit eigenlijk morgen afhebben, dus ik zou t fijn vinden als jullie snel reageren.
in ieder geval alvast heel erg bedankt als je info weet of een internet-adres ofzoiets
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2002, 16:36
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:
heej, wie kan mij helpen aan informatie over cupido?
Ik moet informatie hebben over de oorsprong, functie en betekenis van cupido...
Ik moet dit eigenlijk morgen afhebben, dus ik zou t fijn vinden als jullie snel reageren.
in ieder geval alvast heel erg bedankt als je info weet of een internet-adres ofzoiets
Cupido was volgens mij een dinaar van Amor ofzo. Amor is ontstaan door een avontuurtje van Venus en Achates volgens mij... Cupido was bedoeld om de liefde te verspreiden.
Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg help...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 17:04
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
perseus schreef:
Cupido was volgens mij een dinaar van Amor ofzo. Amor is ontstaan door een avontuurtje van Venus en Achates volgens mij... Cupido was bedoeld om de liefde te verspreiden.
Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg help...
Sorry, maar dat is een beetje een dwaalweg. Cupido en Amor zijn twee namen voor hetzelfde godje, dat inderdaad een zoon van Venus is. De vader is onbekend.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 12:32
Verwijderd
http://www.kippfamily.net/Feestdagen/nl-valentijn.html (niet meteen weggaan, eerst naar beneden scrollen)
http://www.geocities.com/EnchantedFo...nteractief.htm

samengevat is cupido de zoon van venus, god van de liefde en dat schattige ventje met die pijl en boog
ciao
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 15:10
Verwijderd
heej,
bedankt allemaal voor het reageren, en vooral regenae met die websites.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:32
Duivelke
Duivelke is offline
1: Venus is een godIN en geen god

2: Cupido is trouwens een verzinsel van de dichters. je zal nooit een mythen vinden waarin eros in voorkomt. Als je aan eros denkt denk je aan een jonge knaap meestal met pijl en boog of fakkel. Sommige dichters dachten eros kwam van Zeus anderen van Artemis of aprodithe en hermes. Aprodithe en ares zouden de ouders zijn van Anteros, de tegenhanger van Eros.

het verhaal: Tijdens de geboortedag van aphrodithe hadden de goden een groot feest gehouden. Poros (de uitweg) , zoon van Metis (Schranderheid), was ook op het feest. Op een gegeven moment kwam Penia (armoede) bedelend aan de deur staan en poros doet open. maar dronken dat hij is loopt hij door en valt in de tuin van Zeus(oppergod) neer. Penia wenst zich een kind van hem en legt zich tegen poros aan. Ze krijgen het kind Eros. armoede en uitweg zijn zijn ouders, vandaar dat liefde altijd armoede lijdt en er altijd een uitweg is, Eros is niet ontsterfelijk, maar ook niet sterfelijk. wel heeft hij een eeuwig leven, omdat er altijd liefde en armoede zal bestaan.
Oud 13-04-2002, 19:50
Nephemera
Nephemera is offline
Ik dacht dat Cupido ook een God was => Shame on me!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Nephemera schreef:
Ik dacht dat Cupido ook een God was => Shame on me!
SLECHT HOOR!!! (dit is grote lulkoek want ik dacht het ook, maar k moet toch iets zeggen)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 17:20
Duivelke
Duivelke is offline
ik moet iets toegeven. er is 1 mythe over eros sorry. dat is de mythe dat hij een vrouw heeft die zijn gezicht niet mag zien maar hoe nieuwschierig zei ook is (en omdat haar jaloerse zussen hadden aangedrongen) deed ze het licht aan toen eros erbij was en als straf werd ze uit zijn paleis gezet
Oud 16-04-2002, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Duivelke schreef:
ik moet iets toegeven. er is 1 mythe over eros sorry. dat is de mythe dat hij een vrouw heeft die zijn gezicht niet mag zien maar hoe nieuwschierig zei ook is (en omdat haar jaloerse zussen hadden aangedrongen) deed ze het licht aan toen eros erbij was en als straf werd ze uit zijn paleis gezet
Amor en Psyche
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten