Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 20:02
Verwijderd
Aangezien afgelopen week me cd-brander op vakantie naar de Filistijnen is gegaan zit ik er over te denken om dan maar meteen een dvd-brander te halen. En dan eentje die zowel dvd-r als dvd+r kan. Nu heb ik me oog laten vallen op de NEC ND-1300A DVD±RW Echter heb totaal geen ervaring met dvd's, dus mijn vraag is of dit wat is voor de prijs? Zullen natuurlijk wel altijd betere zijn, maar deze kost ong 220/230 euro, wat ik zeker bereid ben te betalen voor een goede dvd-brander.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2003, 20:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die NEC is wel oke denk ik.

Nu geloof ik niet dat je ooit DVD-R(W) zou willen branden, tenzij je b.v. een playstation hebt die alleen maar min kan. Bijna alles slikt gewoon + en dit is technisch gezien ook de beste standaard.

Dus ik zou overwegen of je niet heel veel geld uitspaart als je een + koopt ipv een ±.

Ook zou ik eens denken over of je nu echt een DVD brander wilt. Deze schrijven CD-R(W)'s veel minder snel, en misschien ook wel minder goed, dat weet ik niet. Je hebt nu een goede LiteOn 52/24/52 voor €46. De DVD branders zijn over het algemeen 4 keer zo duur. DVD wordt ook nog steeds sneller, CD is nu wel volwassen en op optimale snelheid.

Ben je daadwerkelijk van plan DVD's te gaan branden? Voor een CD betaal je 0,30 cent, voor een DVD betaal je €2. Dat is nogal een verschil. Ook kan het nu hoger geworden zijn, omdat er nu SONT-heffing wordt geheven over DVD's, vanwege de auteursrechten die je mogelijk schendt.

Als je nu een CD-RW koopt, kun je over 2 jaar een goede Blu Ray brander kopen. Deze heeft een capaciteit tot 100GB, beveiligde optische schijven (soort ZIP-disks) en zal veel sneller zijn. De eerste prototype's zijn er al en over een jaar zal de eerste speler wel op de markt komen, nog wel prijzig. Over 2 jaar zal het interessant worden één te kopen.

DVD is er nu al 7 jaar, maar nog steeds niet doorgebroken. Naar mijn mening is deze standaard dan ook geflopt.
Oud 07-07-2003, 21:06
Verwijderd
CD's zijn al veel langer op optimale snelheid. De optimale snelheid is namelijk 24x en niets harder

Of je nou wel of geen DVD-brander moet kopen; sja. Als je moet gaan wachten op blueray kun je wel overal op blijven wachten. 't Duurt nog zeker 2 jaar voor dàt er door is, en zelfs dan zal 't behelpen blijven voor minstens een jaar. Ik zou 'm nu dus gewoon kopen.

Of die NEC goed is of niet weet ik niet, ik geloof dat de c't pasgeleden nog een test heeft gedaan met DVD-branders. Even zoeken op internet? -- Maar echt slechte DVD-branders zullen er wel niet zijn, hoor.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 07-07-2003 @ 22:06:
CD's zijn al veel langer op optimale snelheid. De optimale snelheid is namelijk 24x en niets harder
Ik heb reaktie gehad van die jongen (SatCP). Hij zegt dat de kwaliteit afneemt naarmate je sneller brand. Hij heeft dit getest met media van een half jaar oud, en dat hij veronderstelt dat de huidige media wel verbeterd is. B-merken zoals Platinum kunnen na 2 jaar al problemen krijgen, terwijl je met A merken als Mitsui en Taiyo Yuden daar geen problemen mee krijgt.

Welnu, niet alle CD's die je brand hoeven zo lang mee te gaan. Een spel wat je brandt speel ik misschien 4 maanden, daarna is het over. En vaak is het wel zo handig om op 48 speed te branden, is lekker snel klaar, ook als je voor anderen brandt.

Als je data brandt die heel belangrijk is en je langer wilt bewaren, duurt het wat langer, dan brand je op 16 speed ofzo. Lijkt me een mooi compromis.

Maar hiermee wil ik wel tegenspreken dat je nooit op 24-speed of hoger moet branden.
Citaat:
Of je nou wel of geen DVD-brander moet kopen; sja. Als je moet gaan wachten op blueray kun je wel overal op blijven wachten. 't Duurt nog zeker 2 jaar voor dàt er door is, en zelfs dan zal 't behelpen blijven voor minstens een jaar. Ik zou 'm nu dus gewoon kopen.
Ik dacht dat de eerste Blu Ray dingen al in vergevorderd stadium waren en sommige japanners zo'n ding al mochten gebruiken om uit te testen. Dus zo lang zal het niet duren.

Blu Ray zal een stuk sneller geintroduceerd worden dan DVD, wat na 7 jaar nog steeds geen goed marktaandeel heeft. Software komt bijna nooit op DVD uit. Alleen DVD films zijn wel goed gelukt, maar dat kun je ook op je computer bekijken natuurlijk.

Ik zou er op wachten als je nu niet meteen die extra capaciteit nodig hebt, en je €2 per DVDtje iets te duur vindt. CD's werken nu lekker en is heel goedkoop. Maar als jij heel erg veel data moet backuppen of anderzins veel data wilt wegschrijven, dan kan een DVD brander wel handig zijn. Als dat niet het geval is, is mijn advies om voorlopig bij CD-R(W) te blijven.
Oud 07-07-2003, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2003 @ 22:17:
Maar hiermee wil ik wel tegenspreken dat je nooit op 24-speed of hoger moet branden.
Dan een ander verhaal; effectief gezien; wat is de tijdwinst wanneer je op 52x brandt in plaats van 24x? Met andere woorden; voor dat ene minuutje sneller branden zoveel meer risico nemen?

Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2003 @ 22:17:
Ik zou er op wachten als je nu niet meteen die extra capaciteit nodig hebt, en je ?2 per DVDtje iets te duur vindt. CD's werken nu lekker en is heel goedkoop. Maar als jij heel erg veel data moet backuppen of anderzins veel data wilt wegschrijven, dan kan een DVD brander wel handig zijn. Als dat niet het geval is, is mijn advies om voorlopig bij CD-R(W) te blijven.
Hm ja, daar zit wel wat in. Ik zat er zelf ook even aan te denken, maar ik wilde dan ook wel een GB'tje of 120 overnieuw op DVD poffen. Voor iemand die occasional wat op CD zet is een CD-brander wel de beste oplossing, ja.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:31
unpopular
unpopular is offline
Ik heb NEC ND-1300A DVD±RW dus en het werkt prima.

Ik schrijf soms wat dvd's(stuk of 40). Het is natuurlijk maar net wat je leuk vind maar ondanks dat Enlightenment vermelde + brander te komen zou ik je aanraden of deze of een - te kopen ik hem nu een maandje of anderhalf, ofzo, en ik zie dat de meeste mensen uit mijn omgeving - dvdspelers hebben zowel in pc als gewoon als losse set.
Ik vermoede ook eerst dat er meer + was maar omdat merken als jvc, sony, pioneer veel al alleen - ondersteunen zie je al dat het toch vrij grote merken zijn die het ondersteunen
(Philips is dus een + merk).

Hellaas is het nu wel dat je heel veel moet betalen voor dvd's
zowas vorige week maandag een spindel bij de mycom nog 65euro de volgende dag 110 euro. Aanrader is dus wel als je veel gaat branden niet de dvd's in nederland te kopen maar ergens anders.

Ook heb ik nu al zeer slechte ervaring met de nashua + dvd’s.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:39
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-07-2003 @ 22:31:
Ik heb NEC ND-1300A DVD±RW dus en het werkt prima.

(..)
Hellaas is het nu wel dat je heel veel moet betalen voor dvd's
zowas vorige week maandag een spindel bij de mycom nog 65euro de volgende dag 110 euro. Aanrader is dus wel als je veel gaat branden niet de dvd's in nederland te kopen maar ergens anders.

Ook heb ik nu al zeer slechte ervaring met de nashua + dvd’s.
Ik weet een adres waar je spindels (25) voor onder de €50 kunt krijgen. Ik vind het nog een hoop geld, en ik denk niet dat ze veel goedkoper zullen worden. En wat Enlightement zegt klopt denk ik wel, DVD's als data-opslag voor de PC is het toch niet echt. CD's brand je veel en veel sneller.

Ik trouwens gehoord dat de NEC 1100 te flashen is naar een 1300, net als toendertijd Lite-ons ook waren. Ik heb het opgevangen, en weet dus niet of het waar is...
Oud 07-07-2003, 21:45
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Studentje schreef op 07-07-2003 @ 22:39:
Ik weet een adres waar je spindels (25) voor onder de €50 kunt krijgen. Ik vind het nog een hoop geld, en ik denk niet dat ze veel goedkoper zullen worden. En wat Enlightement zegt klopt denk ik wel, DVD's als data-opslag voor de PC is het toch niet echt. CD's brand je veel en veel sneller.

Ik trouwens gehoord dat de NEC 1100 te flashen is naar een 1300, net als toendertijd Lite-ons ook waren. Ik heb het opgevangen, en weet dus niet of het waar is...
1100 -> 1300 heeft idd op tweakers gestaan maar er is nog geen flash voor uit of een ander upgrade of patchje. Idd ik had het ook gelezen maar ik heb niet zo veel geduld

bedankt om het te melden maar sinds dat ik regelmatig over mijn spullen bestel kan her en der mijn spindels voor de goedkoopste prijzen aan komen al is het alleen als goedkoper dan hier met al die belasting

(ook had ik het over een spindel van 50 )
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:47
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
unpopular schreef op 07-07-2003 @ 22:45:
1100 -> 1300 heeft idd op tweakers gestaan maar er is nog geen flash voor uit of een ander upgrade of patchje. Idd ik had het ook gelezen maar ik heb niet zo veel geduld

bedankt om het te melden maar sinds dat ik regelmatig over mijn spullen bestel kan her en der mijn spindels voor de goedkoopste prijzen aan komen al is het alleen als goedkoper dan hier met al die belasting

(ook had ik het over een spindel van 50 )
Ok prima. Duitsland (ik neem aan dat je dat bedoelt) is vanwege de iets lagere BTW en de veel lagere toeslag inderdaad veel goedkoper qua DVD's.
Oud 07-07-2003, 21:52
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Studentje schreef op 07-07-2003 @ 22:47:
Ok prima. Duitsland (ik neem aan dat je dat bedoelt) is vanwege de iets lagere BTW en de veel lagere toeslag inderdaad veel goedkoper qua DVD's.
ook belgie is een voorbeeld maar je kunt eigenlijk overal bestellen. Maak vrienden in amerika laat hun iets in een andere staat bestellen dan hebben ze het belasting vrij en dan is alles nog goedkopen

ps verwacht wel dat ze goedkoper worden maar alles kost tijd maar in nederland zullen de prijzen mss wel stijgen maar goed daar zijn wij nederland voor
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 23:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Studentje schreef op 07-07-2003 @ 22:47:
Die 16% ipv 19% scheelt niks. De prijzen van groothandels en importeurs liggen daar gewoon veel lager. bovendien zit daar op CD's geen 0,14 SONT-heffing en geen €1 op DVD-R(W)s en geen €0,50 op DVD+R(W)'s.

Dát maakt het verschil.
Reageren

Regels voor berichten