![]() |
|
Hey mensen..
Weer een vraagje: Ik heb nu 256 Mb SDRAM in mijn pc zitten. Ik wil graag wat meer, maar snap er dus even helemaal niks van. Ik ben er ondertussen al achter dat ik SDRAM heb, maar wat moet ik nu verder nog allemaal weten? Ik heb nu net ook de oude pc opengemaakt. Daar zat natuurlijk ook een ram-kaartje in. Op een sticker stond: pc100 128Mb 8M*8 SDRAM. Met mijn verstand van computer-hardware denk je dan: "he, dat is ook SDRAM, die kan vast ook wel erbij!", maar is dat ook zo? Kan ik die gewoon bij mijn huidig kaartje duwen? Hier btw een foto van het oude kaartje (die ik dus bij mijn huidige wil zetten): http://members.home.nl/jeroentjuh14/...w/geheugen.jpg Ik kijk zo ook wel even wat er op de huidige kaart voor sticker staat, maar kan ik dus eigenlijk gewoon de oude er ook bij doen? en moet je het dan alleen erin klikken en dan zit het goed en werkt het? (ik ben niet zo thuis in intern geheugen enzo ![]()
|
![]() |
|
Ligt aan je processor, graag even vermelden dus.
Als je een Duron hebt, heeft die een 100/200MHz FSB en heb je dus in feite niets of weinig aan geheugen dat op 133MHz loopt (het PC133). In dat geval zal het weinig uitmaken dat je PC100 geheugen naast je PC133 zet, beide lopen dan op 100MHz, hetzelfde als de FSB. Synchronised FSB/DRAM clock is sowieso het snelst.
|
Hmmz.. waar vind ik dat?
Het enige dat ik van deze pc weet is dat het een: Intel pentium 4 1.6 256 Sdram. verder weinig ![]() wat moeten jullie weten en waar vind ik dat? ![]() Damn.. ik kan alles met een pc, maar die dingen over de hardware van de pc absoluut niet :\
|
![]() Een P4 Willamette met PC133 SDRAM. ![]() Hm, je hebt sowieso PC133 nodig, maar dit blijft ontzettend traag. P4 Willamette is sowieso al heel traag, maar icm met SDRAM gewoon een ramp. Ik zou er iig niet veel geld aan uitgeven. Die PC100 kun je dus niet zomaar naast je PC133 stoppen (zonder de FSB omlaag te halen tenminste) en PC133 erbij kopen is weer geld uitgeven. Ik zou die 128MB PC100 dus lekker ergens anders voor gebruiken, of desnoods in die oude PC laten.
|
Oke.. dus het beste kan ik nu naar de winkel gaan en een nieuw kaartje kopen?
![]() Dan snap ik het trouwens nog niet, want dan zit ik weer met een probleem. ![]() ![]() Oke, ik ging dus naar "een computerwinkel" en ging naar hardware > geheugen > pc > SDRAM. Maar daar kwam ik weer een heleboel soorten tegen, en die schelen wel van prijs, dus nu vraag ik weer: wat is het verschil? Maakt het wat uit als je er zomaar eentje uitkiest? Als ik het dan toch moet kopen koop ik liever 512 erbij, want geld is atm geen probleem. Welke moet ik nemen dan? Of moet ik dan even op dit geheugen kaartje in mn pc kijken naar zo'n sticker die ook op de oude zat?
|
Ik vind em behoorlijk sloom, en speel vaak spellen..
Als ik nu een server host kunnen er maar weinig players meedoen, omdat er anders superveel lag is. Als ik een server join daarentegen heb ik vaak de laagste ping van alle spelers. Ik weet dat ik dan de videokaart en het intern geheugen moet vervangen, maar een goede videokaart is nogal duur. Intern geheugen is dan weer veel goedkoper. Ik heb nu een Geforce2 Mx/Mx 400. Tenzij er opeens een veel betere uit is die super goedkoop is, dan neem ik die. (super goedkoop = onder 140 euro)
|
P4 Willamette icm SDRAM is gewoon heel erg traag. Een Duron 1.0GHz van 25 is even snel in crunching.
Misschien een idee om dan eens naar iets anders te kijken als je sneller wilt, want met meer geheugen zul je het ernstig tekort aan FPU kracht en geheugenbandbreedte niet wegnemen. Als je zelf een systeem samenstelt, zul je heel goedkoop uitzijn, en houd je je huidige computer werkend.
||
Citaat:
![]() Of een nieuw basissysteem (processor, koeler, moederbord, geheugen) en alles in je huidige kast zetten. Maar kun je beter nieuwe kast e.d. kopen, heb je 2 werkende systemen, waarvan 1 heel snel. Voor een basissysteem ben je 179 kwijt (excl. verzendkosten): 77 AMD 2400+ processor 38 ECS K7S5A Pro moederbord 56 512MB PC2700 geheugen 8 CPU cooler Met kast, HDD en writer kom je uit op 369: 179 basissysteem 40 kast 100 IBM 180GXP 120GB hardeschijf 50 LiteOn 52/25/52 brander
||
Citaat:
die pc100 zou je natuurlijk kunnen proberen te overklokken naar 133 dat zou weer wat schelen ![]() -de postbode-
||
Citaat:
-de postbode-
|
Dat veranderd de zaak.
![]() Wat is nu het beste dan? Oh en btw nog een vraagje voor het geval dat ik die pc zelf samen ga stellen: Zit er ook een handleiding bij? ![]() ![]() ![]()
|
Bij het assembleren (= in elkaar zetten) willen velen, waaronder ik, je wel helpen. Via ICQ ofzo is het ook zo gebeurd. Verder is alles best makkelijk, enige wat je voorzichtig moet doen is de koeler voorzichtig monteren op de processor, en daarvoor koelpasta aanbrengen.
Maar dat lukt allemaal wel.
||
Citaat:
Voordeel van een 2e computer is dat je meerdere dingen tegelijk kunt doen. Eιn computer gamen, op je nieuwe computer dus, op je P4 b.v. chatten of websites bekijken etc. In dat laatste geval moet je natuurlijk wel 2 monitoren hebben.
|||
Citaat:
Citaat:
Of hij een nieuwe computer nodig heeft weet ik niet, maar als hij sneller wilt dan hij nu heeft, komt hij niet ver met z'n huidige computer. Overclocken zou kunnen, mits zijn moederbord dit ondersteunt. Dit kun je vergeten als hij een OEM-plankje heeft, en daar zie ik een P4-SDRAM combo wel voor aan (typische OEM oplossingen). Geheugenuitbreiding van 256 naar 512MB zou kunnen is niet duur, maar daarmee bereik je niet dat games sneller lopen, tenzij je veel programma's op de achtergrond hebt draaien en je HDD gaat swappen. Videokaart kan ook, als hij die 4200 zou nemen issie dan 125 kwijt en zit hij met een ongebruikte videokaart en blijft zijn systeem traag. Ik zeg niet dat hij een nieuw systeem moet, maar als hij een significant sneller systeem wilt en daar ook voor bereid is geld uit te geven, dan lijkt me dit de beste keus.
||
Citaat:
Je hebt een niet al te snelle computer, waar je redelijk mee kunt forummen en gamen. Of de problemen met je gameserver direkt gerelateerd zijn aan de slechte prestaties van je computer (met name je processor en geheugenbandbreedte), weet ik niet. Het zou iig wel een factor kunnen zijn. Als je het geld hebt, kan het lonen nu een systeem samen te stellen. Dan heb je dus twee systemen, die je beide kunt draaien. Dit kan heel prettig werken, doordat je naast het spelen van spelen nog dingen tussendoor kunt doen. Dat klinkt erg overbodig, maar als je 2 desktop computers gewend bent, wil je niet anders meer denk ik. Wellicht het grootste voordeel is dat je dan een snelle spelcomputer hebt waar je de nieuwste games goed in kunt spelen. Een snelle processor, snel geheugen en snelle videokaart. Alle componenten kun je ook goed overclocken. Een nieuwe computer samenstellen is nu ook erg goedkoop, prijzen zijn aardig gezakt en bepaalde componenten gaan voorlopig ook niet verder naar beneden, eerder naar boven. Het is nu dus op zich een goede tijd om hardware te kopen. Probleem is dan wel dat je maar ιιn monitor hebt, en dus of ιιn bijkopen of je 2e systeem wegdoen of als server gebruiken. Een KVM-switch kan ook. Dat is een schakelaar waarmee je kunt switchen tussen verschillende computers. Je toetsenbord en muis en monitor kun je dan schakelen tussen 2 t/m 4 computers, 2 dus in jouw geval.
|
Jammer dat er nu toch weer naar een nieuw systeem wordt gepraat. De oplossing van De Postbode is toch een grotere uitdaging en geeft wellicht een oplossing voor deze problemen.
In ieder geval zijn ze vrijwel kosteloos en kun je hierna altijd nog besluiten om een ander systeem aan te schaffen.
|
Vrij kosteloos zou ik niet noemen, videokaart blijft redelijk prijzig. Daarbovenop 256MB extra PC133 SDRAM.
Als overclocken nou mogelijk was, zou je daarmee idd nog flink wat winst eruit kunnen slepen, maar ik vrees dat het een OEM plankje is. greenfly, kun je achterhalen wat voor moederobrd je hebt? Staat of op je handleiding, of op de printplaat (PCB) van het moederbord zelf, witte letters ofzo. Als overclocken mogelijk is, en de nood voor een echt snelle computer niet zo hoog is, zou dat wel een mooie oplossing zijn. Vooral door de FSB en geheugenclock te verhogen zou je het grote nadeel van een nijpend tekort aan geheugenbandbreedte kunnen stillen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pas wanneer spellen, die jij lokaal speelt (singleplayer dus) beginnen te hakkelen of <30fps halen kun je een upgrade overwegen. Vooralsnog zeg ik: neem een betere internetverbinding. Ik hoop trouwens dat je de HOOGSTE ping bedoelt; die is namelijk het langzaamst ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@Enlightenment: Ik zal binnenkort wel kijken. ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
't Is niet gek dat je problemen krijgt met 't hosten van een game, dat slurpt upstream. |
![]() |
|
Weet je wat, test je computer eens.
Download en installeer het volgende: ftp://ftp.freenet.de/pub/4players/to...Mark2001SE.exe Na het installeren moet je opnieuw opstarten. Sluit na het restarten alle onnodige programma's in de achtergrond en systray af en start 3DMark 2001SE. Klik op de Default Benchmark knop en doe niks voor 15 minuten, je kunt wel bekijken, best mooi wel. Aan het einde (15 min ofzo) krijg je een score, post die hier. Dan weet je hoe goed jouw computer scoort qua 3D capaciteiten.
||
Citaat:
De kans is dus groot dat het 100MHz geheugen op 133MHz gebruikt gaat worden, wat ervoor kan zorgen dat het gewoon domweg kapotgaat, met alle vervelende effecten (crashes, data corruptie) vandien. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maarja dat zijn mijn ervaringen. ![]()
||
Citaat:
Het probleem is dat als je zo'n condensator oplaadt terwijl hij nog in z'n ontlaadt cycle zit, je een spanningspiek krijgt. Het probleem is hier dus NIET de warmte (zoals bij CPUs), maar het probleem dat er spanningspieken op gaan treden als het geheugen de timing niet bij kan houden. Zo'n spanningspiek kan zo'n condensator onherstelbaar beschadigen, waardoor je datacorruptie krijgt. Als je gaat OC-en, ALTIJD de full memory check in je BIOS anzetten. Opstarten duurt wat langer, maar je wilt NIET draaien met geheugen waarin een paar bits permanent op 0 staan ![]() |
![]() |
|
Tja als je geheugen beschadigd raakt, zul je toch instabiliteit gaan merken. En ik accepteer dat niet en ga op onderzoek uit, en daar hoort een nachtje MemTest86 bij.
Verder is het zo dat je op alle merkgeheugen modules 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar of zelfs levenslange garantie krijgt. Is ook niet aan te tonen dat je hebt overgeclockt, tenzij een chip gesmolten is ofzo dan. Die BIOS memory check is overigens ook niet geweldig, foute modules komen er heel makkelijk doorheen. Offtopic: Weet jij trouwens waardoor het komt dat sommige koperen pinnetjes zwart worden bij geheugenmodules? Teveel voltage ofzo? Ik krijg het er niet af iig, maar module blijft het gewoon doen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Ja, sorry dat het zo lang duurde, maar ik had even wat andere dingen aan mn hoofd.
Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 19-06-2003 om 23:48. |
![]() |
||
Citaat:
Maar om dan meteen 'n nieuw systeem te kopen? Die pc is nog geen jaar oud... Ik zou extra Ram erin zetten en 'n betere videokaart en eventueel over 'n jaar ofzo denken aan 'n nieuwe CPU en MoBo...
|
Nieuwe kopen betekent niet dat de oude overbodig wordt, je kunt de nieuwe als game PC gebruken, terwijl je de andere houdt als 2e PC.
Als hij vindt dat hij niet goed spellen meer kan spelen, en hij heeft het geld ervoor over, dan is het nu wel een mooie tijd om een computer te kopen, gezien de lage prijzen van de laatste tijd.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik lees nergens dat hij twee PCs heeft. In z'n openingspost heeft hij het over "mn pc" dus neem aan dat dat gewoon zijn (enige) computer is. En die vind ie niet snel genoeg. Maar greenfly, laat eens wat van je horen. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Maar je hebt wel gelijk ![]() *roept greenie op msn*
|
Hmmz..
We hebben hier thuis mijn pc (deze), een laptop voor mijn moeder en we krijgen die van mn opa omdat die nooit is gebruikt. Dat is dezelfde als deze.. Maar als ik het goed begrijp moet ik gewoon 256 Ram erbij kopen en een nieuwe videokaart aanschaffen? ![]()
|
Neeeeee
![]() Nieuwe comp. ![]() Nouja ben je wel iets meer kwijt, maar voor 200 heb je mooie comp zonder videokaart, dus als je dat ervoor over hebt heb je gewoon 2e comp. Dus 200 + 100 voor videokaart, zoiets. Iets meer kan natuurlijk ook, nieuwe hardeschijf en brander. Maar je moet maar zeggen wat je wilt. ![]()
|||
[na lange tijd afwezig te zijn geweest..]
Deze computer begint ook raar te doen met allerlei storingen. Dus lijkt het me inderdaad slimmer om toch maar een nieuwe te kopen.. Dit zei je al eerder, en lijkt me ook wel goed. Citaat:
Citaat:
BVD ![]()
|
Dan zou ik een 2600+ icm ECS L7S7A2 aanraden, samen met 2 reepjes 512MB, dus 1024MB ram. DVD kan ie beste een Pioneer Slot-in (zonder tray) nemen, 106S ofzo *shrug*. Qua brander gewoon LiteOn 52/24/52.
2600+ is 93 ECS L7S7A2 is 55 ( http://www.funcomputer.de/default.ph...0&artnr=07620& ) Qua videokaart kan hij beste een DirectX9 videokaart nemen. ATi Radeon 9500 Pro of 9700 non-pro. Zijn wel prijzig: Sapphire R9700 128MB 260 http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=07019 Wel lekker snelle kaart.
|
![]() |
|
|