Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2003, 20:12
PardonMe
PardonMe is offline
tja het zal ongetwijfeld heel makkelijk zijn, maar ik weet toch niet hoe ik het moet doen..

Ik heb foto's van onze digitale camera op de computer staan, maar deze zijn zo achterlijk groot van formaat (grootte van het bestand, 500 kb per foto = veel dacht ik zo..) dat ik ze dus graag een stuk kleiner wil hebben..
Maar the question is; HOE?

Het zijn foto's met een erg hoge resolutie en nu zoek ik dus iets waarmee ik die resolutie kan verkleinen, of een manier waarop ik dat moet doen..
Of in ieder geval IETS waardoor de grootte van de bestanden een stuk kleiner worden.

Vertelt u maar
Oud 09-07-2003, 20:16
IEMOW-KOR
IEMOW-KOR is offline
Ja met Photoshop 6.0 gaat het redelijk handig. Mijn vriendin heeft me dat pas uitgelegd. Maar dat moet je natuurlijk wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 20:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Met Photoshop of Paintshop Pro:

Paintshop Pro 8 final Shareware:
http://www.tweakers.net/meuktracker/3994
(beneden bij download)

Image openen, dan dan in menu Image: Resize. daat kun je maten in pixels geven, of b.v. 50% intypen en het wordt 50% kleiner.

Wel zorgen dat je keep aspect ratio aan hebt gevinkt, en dat de resize method Bicubic is.
Oud 09-07-2003, 20:44
unpopular
unpopular is offline
of gewoon met paint wat gewoon onder start->programma's->bureau-assessoires->paint

-foto openen
-boven aan afbeelding aan klikken
-uittrekken/hellen
-onder uittrekken procenten invullen en op OK klikken
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 21:08
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
unpopular schreef op 09-07-2003 @ 21:44:
of gewoon met paint wat gewoon onder start->programma's->bureau-assessoires->paint

-foto openen
-boven aan afbeelding aan klikken
-uittrekken/hellen
-onder uittrekken procenten invullen en op OK klikken
ja dat weet ik, maar het gaat voornamelijk om de bestands grootte.. 500 kb is beetje achterlijk veel voor een foto nietwaar...?
Het gaat me niet zo zeer om de grootte van de foto zelf, maar die van het bestand.
als ik het dus verander zoals jij zegt, dan wordt hij toch niet echt super veel kleiner..?
Oud 09-07-2003, 21:18
PardonMe
PardonMe is offline
mn paps heeft zojuist CorelDraw geinstalleerd (toevallig een cdrommetje van liggen) en het is me hiermee nu ook aardig gelukt.. Ik doe het zolang hier maar mee..

Iedereen bedankt voor de moeite!!
Oud 09-07-2003, 21:47
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 09-07-2003 @ 22:08:
ja dat weet ik, maar het gaat voornamelijk om de bestands grootte.. 500 kb is beetje achterlijk veel voor een foto nietwaar...?
Het gaat me niet zo zeer om de grootte van de foto zelf, maar die van het bestand.
als ik het dus verander zoals jij zegt, dan wordt hij toch niet echt super veel kleiner..?
hij wordt even klein als een ander bestand als je hem 50% verkleint het is niet zo dat prog 1 een foto kleiner maakt dan prog 2 met de zelfde instellingen

eventueel opslaan als jpg dit nog niet het geval is
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 22:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarschijnlijk heb je een Windows Bitmap (.bmp) bestand, dit moet je opslaan als JPEG (.jpg) bestand.

Beste kan dat met PSP of Photoshop, maar Paint in Windows 2000 en hoger (?) kan dat ook.
Oud 10-07-2003, 11:02
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-07-2003 @ 23:07:
Waarschijnlijk heb je een Windows Bitmap (.bmp) bestand, dit moet je opslaan als JPEG (.jpg) bestand.

Beste kan dat met PSP of Photoshop, maar Paint in Windows 2000 en hoger (?) kan dat ook.
Mijn jpeg 's uit mn Konica zijn anders altijd ong. 1 mb groot, je moet de compressie factor anders instellen.
Oud 10-07-2003, 11:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 10-07-2003 @ 12:02:
Mijn jpeg 's uit mn Konica zijn anders altijd ong. 1 mb groot, je moet de compressie factor anders instellen.
Mjah zelfs als je een 1600x1200 JPEG hebt met goede kwaliteit (60 ofzo) dan kom je aan de 480KB (net ff getest). Als je kwaliteit 90 doet zit je wel aan de 800KB.

Maar een 640x480 bitmapje neemt ook al een MB in beslag, kan naar 100KB met JPEG.
Reageren

Regels voor berichten