Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2003, 20:11
svenleuk
svenleuk is offline
eej mensen,
ik heb een klein vraagje over een cooler die ik boven op mijn kast wil bouwn. Die cooler moet er als het waren voor zorgen dat de warme lucht uit de kast wordt gezogen. Dit kun je doen met een 8 cm case fan! dat heb ik nu maar ik wil een cooler hebben (met een diameter 4 cm kleiner dan de breedte van de kast, mag ook iets kleiner zijn.) ik was benieuwt wat voorn cooler ik dan kan gebruiken,
alvast bedankt,
groeten sven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2003, 20:24
Verwijderd
Cooler? Je bedoelt een heatsink? Die gebruik je normaliter niet op je kast, maar op je chips

Gewoon een mooi gat rustig dremelen, 4 gaatjes boren (goed uitmeten! en eerst even intikken met een priem en hamer zodat de boor niet naastschiet) en die fan d'r in. Eventueel schakel je 'm op 7- of 5V.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:26
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Heatsink? Nee, k denk dat ie gewoon een grote fan bedoeld.

GHewoon een 120mm fan nemen, mooi gat in je kast dremelen, fan eronder, fanguard erboven, zorgen dat ie naar buiten blaasd en klaar ik kees met de korte achternaam.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:52
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
svenleuk schreef op 25-06-2003 @ 21:11:
Dit kun je doen met een 8 cm case fan!
Dat méén je niet!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 08:18
skins
skins is offline
Je kunt natuurlijk met elke fan de lucht uit je kast zuigen, maar het beste is als je een 8 of 9 of 12cm fan af laten zuigen.

Koop er eentje met een flink aantal dm3/h en laat hem schakelen door een thermostaat (leuk eliwelletje ofzo)
Heb je ook niet zo'n last van de herrie die die grote fans vaak maken.
Oud 13-07-2003, 17:10
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
skins schreef op 13-07-2003 @ 09:18:
Je kunt natuurlijk met elke fan de lucht uit je kast zuigen, maar het beste is als je een 8 of 9 of 12cm fan af laten zuigen.

Koop er eentje met een flink aantal dm3/h en laat hem schakelen door een thermostaat (leuk eliwelletje ofzo)
Heb je ook niet zo'n last van de herrie die die grote fans vaak maken.
Hoe kleiner de fan, hoe hoger het toerental, hoe meer herrie
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 17:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
12cm fan @ 7V lopen is geweldig stil en behoorlijk wat CFM (verplaatste lucht).
Oud 13-07-2003, 19:48
skins
skins is offline
Het beste is gewoon een geschakelde 230V fan nemen van 12cm.

Die gebruik ik zelf ook en ik houd mijn kast temperatuur op 28graden gem.
Oud 13-07-2003, 19:50
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
skins schreef op 13-07-2003 @ 20:48:
Het beste is gewoon een geschakelde 230V fan nemen van 12cm.

Die gebruik ik zelf ook en ik houd mijn kast temperatuur op 28graden gem.
maar hoeveel geluid produceert da nou zo ongeveer?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 20:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarom 230V? Dan moet je weer extern van stroom voorzien, vind ik niet zo logisch.

En je kunt hele effectieve airflow en dus koeling maken met weinig geluid en weinig geld.
Oud 13-07-2003, 23:00
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-07-2003 @ 21:29:
Waarom 230V? Dan moet je weer extern van stroom voorzien, vind ik niet zo logisch.

En je kunt hele effectieve airflow en dus koeling maken met weinig geluid en weinig geld.
maar goed als ik zijn sys specs zie zal hij om geld niet verlegen zitten maar of 230volt nu echt zo slim maar vooral zacht is zal een 2de zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 00:48
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 14-07-2003 @ 00:00:
maar goed als ik zijn sys specs zie zal hij om geld niet verlegen zitten maar of 230volt nu echt zo slim maar vooral zacht is zal een 2de zijn.
Toevallig heb ik in mijn oude A-Oven case 2 Papst-vleesmolens gehad die 230V only waren, nou, de stofzuigen en de föhn waren d'r muisstil bij. Maar goed, je hebt dan wel 500CFM door je case gieren :>
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 04:32
skins
skins is offline
Ze maken niet heel veel herrie hoor en ik heb geen externe voeding, ik heb de voeding opengeschroeft en bij de connector waar de kabel binnenkomt heb ik 2 draadjes gesoldeerd.

Verder heb ik er via die 2 kabeltjes een trafo voor 12v inhangen voor mijn thermostaat die de fan laat aanschakelen bij een bepaalde kast temperatuur en ook weer doet afslaan.

Ik hoor ong. een 15min. dat de fan aanstaat en dan is het weer een half uur helemaal stil. En mijn fan produceert ong. 28db dus het valt erg mee qua herrie.
Oud 14-07-2003, 10:01
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 14-07-2003 @ 01:48:
Toevallig heb ik in mijn oude A-Oven case 2 Papst-vleesmolens gehad die 230V only waren, nou, de stofzuigen en de föhn waren d'r muisstil bij. Maar goed, je hebt dan wel 500CFM door je case gieren :>
ziet het al voor me 3 van die coolers in mijn server en de server langs mijn bed. En het vreemd vinden dat je de volgende ochtend ,naar een slechte nacht slapen, doof bent
En ook nog eens verkouden omdat er net teveel lucht stroom was
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 10:04
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
skins schreef op 14-07-2003 @ 05:32:
Ze maken niet heel veel herrie hoor en ik heb geen externe voeding, ik heb de voeding opengeschroeft en bij de connector waar de kabel binnenkomt heb ik 2 draadjes gesoldeerd.

Verder heb ik er via die 2 kabeltjes een trafo voor 12v inhangen voor mijn thermostaat die de fan laat aanschakelen bij een bepaalde kast temperatuur en ook weer doet afslaan.

Ik hoor ong. een 15min. dat de fan aanstaat en dan is het weer een half uur helemaal stil. En mijn fan produceert ong. 28db dus het valt erg mee qua herrie.
klinkt leuk opzich maar hoe komt het dat je zoveel coolers nodig hebt? Heb je het systeem zover overgeclockt?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 10:08
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
unpopular schreef op 14-07-2003 @ 11:04:
klinkt leuk opzich maar hoe komt het dat je zoveel coolers nodig hebt? Heb je het systeem zover overgeclockt?
Nee hij heeft gewoon een ogelooflijk bruut systeem. Maar dan nog heb je niet zoveel fans nodig
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 10:23
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Vaal schreef op 14-07-2003 @ 11:08:
Nee hij heeft gewoon een ogelooflijk bruut systeem. Maar dan nog heb je niet zoveel fans nodig
Nou zo bruut is het ook weer niet 2*160Gb , 3.0Ghz en 9800pro maar dat het nu echt zo'n coolers nodig zijn vraag ik me dan echt af.
Ik zeg niet dat het geen mooi systeem is maar op zich moet de kast toch echt genoeg cooling verschaffen.
(als je dat bij dit systeem 3 230V coolers er in zet dan is het al normaler.)

Laatst gewijzigd op 14-07-2003 om 10:55.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 13:14
skins
skins is offline
Ik heb ze ook niet nodig, maar ik vind het gewoon leuk om te hebben.
Oud 14-07-2003, 16:43
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
skins schreef op 14-07-2003 @ 14:14:
Ik heb ze ook niet nodig, maar ik vind het gewoon leuk om te hebben.
dat herken ik ergens van mijn oude pc had ook zo'n stofzuiger cooler waarmee ik mijn ouders wakker kon krijgen whahahahhaha
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten