Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dromen zijn (in het algemeen) een afspiegeling van je dagelijkse gevoelsleven en gedachteleven. Aan het soort dromen wat iemand heeft, kun je het leven zien, wat iemand (van binnen) leidt. Als kind zul je kalmer en rustiger geweest zijn in je gevoelsleven en gedachteleven. Je zult er de tijd voor gehad hebben. Als je dromen daarna steeds over school gaan, dan zul je in jezelf heel vaak met school bezig geweest zijn, in die tijd. Een 'wow-ervaring' (spirituele ervaring) heeft weinig kans om door te werken in je gevoel, als je heel druk bent. Het is dan 'heel slecht weer' in je geest, voor het kasplantje van de spirituele ervaring. En door je meer oppervlakkige leven krijg je de kans ook niet, je hierin echt te gaan verdiepen. Je leeft met een programma, een agenda. Nachtmerrie-achtige dromen duiden op angsten in je geest, en onverwerkte indrukken. Op mijn site die over dromen gaat, kun je mijn mening lezen over waardoor deze dromen veroorzaakt worden in: wat zijn achtervolgingsdromen?. Door onverwerkte indrukken, door bijv. een diepe schrik, die in je gevoel is gebleven na moeilijke, onverwerkbare gebeurtenissen. Het lijkt er zo een beetje op, dat je in principe niet alleen over je dromen te wensen overlaten, maar ook het soort leven dat je leidt. Je wilt meer open kunnen staan voor diepere, spirituele dingen in je dagelijkse leven, denk ik. Daarom zou het kunnen helpen als je nagaat, aan welke dingen je je tijd besteedt. Een dag heeft maar 24 uren, en dan kun je kiezen, zoveel mogelijk te doen in die 24 uur, je kiest dan voor de kwantiteit (= hoeveelheid) in je leven. Maar je kunt ook kiezen voor de kwaliteit van je tijd. Om die te verbeteren. Om net als in je kindertijd dingen dieper te kunnen beleven, voelen. De "tijd" te nemen, langzamer te leven. Dat is niet alleen onthaasten, maar ook verdiepen. Je kunt bijv. bewust kiezen voor hoe lang je tv kijkt, om in de overblijvende tijd alleen te zitten, met een boek. In deze zomeravonden kun je dagelijks een half uurtje uittrekken om in de natuur te fietsen. Voor dromen is energie nodig. Die wordt verdeeld tussen je lichaam en je geest. Een uitgerust lichaam geeft dus meer dromen. Als ik op tijd ga slapen, heb ik 6-8 dromen per nacht, als ik dat niet doe, worden het er 3-4, en als ik er een potje van maak, komen er helemaal geen dromen soms. Iemand die stopte met veel blowen, kreeg gelijk weer een heleboel dromen. Als je een douche neemt voor het slapen gaan, ontspannen je lichaam en je geest vanzelf, en slaap je dieper. Maar heb je dus ook kans op meer dromen. Wat ook helpt, is: eerder naar bed gaan, zorgen dus dat je voldoende nachtrust neemt. En: Slapen met open raam. Verder helpt het ook, om goed te eten. Een goede basis, en niet teveel snoep, friet en dergelijke. Als je zo je conditie verbetert, kun je de dagelijkse gebeurtenissen makkelijker verwerken en heb je dus ook minder nachtmerries nodig. Er is dan ook meer energie over om je in je dagelijks leven wat meer te verdiepen in het een of ander. Het voordeel van meer dromen krijgen is, dat als je de noodzakelijke dromen gehad hebt, (bijv. verwerkingsdromen, nachtmerries) dat er dan misschien ruimte over is voor diepergaande, verdiepende dromen. In het algemeen is het zo, dat je dromen je gaan steunen en aanmoedigen in je goed bedoelde initiatieven, waar je je ook echt voor inspant. Dus als je je inspant om je leven om te gooien, zal er heus wel steun voor komen, als je die nodig hebt. Wat ook kan helpen is: boeken gaan lezen over symbolieken. Symbolieken in dromen bijv. Je kunt eens in de bieb kijken, of de boeken van Jung ("herinneringen, dromen, gedachten", of: "de mens en zijn symbolen" niet te moeilijk voor je zijn om te lezen. Op mijn website in het droomwoordenboek vind je ook veel symbolen met hun betekenis. Wanneer je zulke dingen gaat lezen in een rustig uurtje voor het slapen gaan, dan heb je kans dat je dromen hierop ingaan. Als het tenminste leeft voor jou. Of belangrijk is. Maar er is nog iets, waar je wat aan kunt hebben. In de praktijk blijkt, dat je meer uit je dromen haalt wanneer je ze opschrijft, meteen zodra je wakker wordt. Daarvoor moet je een schriftje of iets dergelijks binnen handbereik bij je bed neerleggen, en meteen, zonder wachten, beginnen te schrijven. Hoop dat je hier wat uit op kan pikken, waar je wat aan hebt. peter. |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
heeft er iemand tips verdomd alleen D3nn1s | 11 | 06-04-2014 16:38 | |
Liefde & Relatie |
de lievde van je dromen ontdekt, of toch niet? 17dennis17 | 20 | 27-01-2009 18:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekbespreking "La vie à reculons" designerfox | 5 | 18-04-2007 13:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Seksualiteit |
Sekshoroscopen! Elister | 81 | 14-07-2004 16:27 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een verhaal. Vlooienband | 20 | 18-01-2003 03:02 |