Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() en voor iedereen; Voorbeeld: IEdereen in de klas heeft allemaal cijfers onder de 3 voor een proefwerk. Jij hebt een 4. Denk jij dat je je dan hetzelfde voelt als: Iedereen in de klas heeft allemaal cijfers boven de 8 en jij een 4. ? Dit is natuurlijk kleine mate van "ellende", maar het is wel een voorbeeld dat bij dit topic aansluit. Ook kan je je enigzins "beter" voelen als je ziet dat jij niet de problemen hebt, die anderen wel hebben. (relativeren? ![]() Ik denk dat te snel wordt gezegd dat je jezelf er niet op omhoog trekt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt je er beter door gaan voelen, maar ook juist slechter. Waarom zou er te snel gezegd worden dat je jezelf er niet op omhoog trekt? Denk je dat iedereen die hier reageert nog nooit over dit onderwerp heeft nagedacht? Ik wel. En ik voel me zeker niet beter door de problemen van anderen. Eerder het tegendeel. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan de eerste vraag: Omdat ik denk dat er onbewust toch wel enigzins een opstekend gevoel bij veel mensen komt, als ze erover nadenken en dan doorhebben dat ze zelf het probleem niet hebben. Citaat:
|
![]() |
|
Als het over cijfers/resultaten op school gaat dan vergelijk ik mezelf regelmatig met anderen. Als iedereen tussen de 7 en de 5 zit dan ben ik met een 6 tevreden, terwijl als de meeste tussen de 9 en 7 zitten ik minder snel tevreden ben met een 6 (per vak ook verschillend).
Dat komt ook doordat iedereen dezelfde toets maakt, maar niet iedereen maakt hetzelfde leven door. Iedereen heeft een ander karakter, daarom zou ik mezelf minder snel opbeuren aan de problemen van een ander. Ik sta denk ik dichterbij (ben meer hetzelfde) klasgenoten dan bij forumleden. De situatie van de vergelijking is te verschillend. woow, zometeen snap ik mezelf niet meer... wat ga ik gare dingen typen als het warm is ![]()
||
Citaat:
![]() Ik denk ook dat er genoeg juist meeleven en het juist eerder vervelend vinden. Ik denk toch wel de meeste iig.
||
Citaat:
|
over dat voorbeeld van proefwerken zal ik eerlijk met je (jullie zijn)
als ik een 5 heb ben ik normaal zeker niet tevreden, maar als het gemm. op een 4 ligt... dan schaam ik me er wat minder voor. Dat ligt ook weer aan mij hoor... want ik ben best perfectionistisch waardoor ik me eerder schaam voor een slecht cijfer. hierdoor heb ik voor mezelf een soort 'excuus' maar het is niet dat ik blij ben dat de anderen het slecht deden, meer dat ik blij ben dat mn cijfer nog niet zo slecht was (als dat ik normaal zou denken) omdat veel mensen een lage score hadden. bij ernstigere dingen ligt het wel weer anders ![]()
|
nee over het algemeen zeker niet, ik ga me dan alleen maar zorgen over die ellende maken en proberen op te lossen e.d.
![]() maar met mijn vader kan ik niet altijd even lekker overweg, en als het dan even slecht met hen gaat heb ik soms toch zoiets van 'haha lekker dan'. ja heel erg, ik voel me ook enorm schuldig dan ![]()
|
jouw voorbeeld van cijfers: ik vind het serieus rot voor de anderen dat ze een laag cijfer hebben en wordt d'r ook echt niet blijer om als ik dan de enige ben met een goed cijfer. Althans, ik bén wel blij met dat cijfer, zeker waar, maar niet extra blij als wanneer ik dat zelfde cijfer had gehad en anderen hadden hoger dan ik.
en voor wat betreft problemen van anderen: ook daar word ik niet echt blij van. ik denk wel eens 'gelukkig zit ik niet in die positie' of 'dan valt dat van mij toch nog wel mee', maar om te zeggen dat het goed voor mezelf is gaat echt te ver, zo is het absoluut niet.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is het juist om mensen te hypnotiseren? Dotcom | 16 | 28-08-2004 04:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
)) overtuigen Islaam (nu serieus) Sweet_Hadar | 67 | 08-11-2003 16:06 | |
Flora & Fauna |
Stelling: Dierenliefde zorgt voor dierenleed. Verwijderd | 47 | 05-07-2003 15:22 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??) Lindatje | 2 | 17-10-2002 14:40 | |
Psychologie |
mijn zelfmoord verhaaltje Ilsje | 48 | 18-08-2002 09:25 | |
Psychologie |
Betoog: Het nut van het leven? Verwijderd | 18 | 18-07-2002 03:04 |