Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik wilde precies zeggen wat jadie zei
![]() de surrealisten wilden schrijven vanuit hun onderbewuste door hun bewuste geest uit te schakelen. Ik denk niet dat je hand vanzelf gaat bewegen hoor (zo werkt het zenuwstelsel niet). Maar als je zonder 'te filteren' letterlijk elk woord opschrijft dat in je opkomt en er niet bewust op let, kan het dat dit geschrijf voortkomt uit je onderbewuste.
|
Verwijderd
|
Onzin. Impulsief schrijven heet dat, en voor zo ver ik het weet gaat je hand dan niet vanzelf bewegen en dingen neerpennen maar moet je gewoon zelf beginnen met schrijven. Het maakt niet uit wat, al is het pure onzin - je mag er namelijk niet bij nadenken. Gewoon je hoofd leegmaken en beginnen met schrijven. In het begin is dat redelijk moeilijk, maar na een tijdje wordt het makkelijk(er) en schrijf je inderdaad dingen die rechtstreeks uit je onderbewuste komen, dus zonder het gewauwel van het gezond verstand er om heen. Het is best leuk, je kunt echt versteld staan van de dingen die op papier komen. Dat kunnen ervaringen die je bewust verdrongen hebt, of iets wat je niet aan jezelf wil toegeven maar waar je wel mee bezig bent, of gewoon herinneringen uit het verre verleden die je simpelweg vergeten bent.
Je kunt niet zomaar je hand neerzetten en verwachten dat die hand vanzelf dingen uit je onderbewuste opsomt. Als die hand dan al gaat bewegen dan doe je dat (bewust danwel onbewust) zelf en komt er niets op papier dan een hoop gekrabbel. Gok ik. :] |
![]() |
|
Verwijderd
|
is dat de bedoeling dan
![]() volgens mij moet je gewoon alles schrijven wat in je opkomt en er eerst niet over nadenken als ik trouwens in mn dagboek schrijf denk ik nooit na. Dan lees ik het later en dan weet ik niet meer dat ik het geschreven heb, maar opeens begrijp ik het dan wel... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|