Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 21:32
Mio
Mio is offline
ik heb een paar vragen en ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen.

jullie hebben vast wel eens gehoord van zeg maar "automatisch schrijven"; dat je je pen op papier moet zetten, je ogen dicht moet doen en dan aan niets moet denken en dat dat op een gegeven moment je hand vanzelf gaat bewegen. je schrijft dan allemaal dingen op die uit je onderbewuste komen. herrineringen en gebeurtenissen enzo die je je niet meer herrinerde, maar die wel opgeslagen waren in je brein.

ik ben hier een tijdje mee bezig, maar ik vind het heel eng en er mijn pen/hand beweegt wel, maar er komt niet echt iets zinnigs uit.

maar wat ik nou heel graag wilde weten is hoe dit nou heet, want het heeft een speciale naam en als ik die weet kan ik er meer over opzoeken op internet.
en hebben jullie misschien ervaring met dit "schrijven" en kunnen julllie mij er misschien iets meer over vertellen?

alvast heel erg bedankt.
Oud 21-07-2003, 22:01
AngelLena
AngelLena is offline
Past misschien beter op psychologie...
Oud 21-07-2003, 23:23
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 21-07-2003 @ 23:01:
Past misschien beter op psychologie...
Wat ze bedoelt, denk ik, is ecriture automatique en dat is een vorm van het surrealisme. Misschien kan ze beter naar Letteren of DoP..
(Al heb ik een vermoeden dat het daar net vandaan komt.)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 23:25
Verwijderd
Surrealisten hielden meestal gewoon hun ogen open..
Een tekstverwerker of een typmachine kan ook helpen en dat kan je met je ogen dicht bedienen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 23:58
We_Are_One
We_Are_One is offline
ik wilde precies zeggen wat jadie zei

de surrealisten wilden schrijven vanuit hun onderbewuste door hun bewuste geest uit te schakelen.

Ik denk niet dat je hand vanzelf gaat bewegen hoor (zo werkt het zenuwstelsel niet).
Maar als je zonder 'te filteren' letterlijk elk woord opschrijft dat in je opkomt en er niet bewust op let, kan het dat dit geschrijf voortkomt uit je onderbewuste.
Oud 22-07-2003, 05:36
Verwijderd
Onzin. Impulsief schrijven heet dat, en voor zo ver ik het weet gaat je hand dan niet vanzelf bewegen en dingen neerpennen maar moet je gewoon zelf beginnen met schrijven. Het maakt niet uit wat, al is het pure onzin - je mag er namelijk niet bij nadenken. Gewoon je hoofd leegmaken en beginnen met schrijven. In het begin is dat redelijk moeilijk, maar na een tijdje wordt het makkelijk(er) en schrijf je inderdaad dingen die rechtstreeks uit je onderbewuste komen, dus zonder het gewauwel van het gezond verstand er om heen. Het is best leuk, je kunt echt versteld staan van de dingen die op papier komen. Dat kunnen ervaringen die je bewust verdrongen hebt, of iets wat je niet aan jezelf wil toegeven maar waar je wel mee bezig bent, of gewoon herinneringen uit het verre verleden die je simpelweg vergeten bent.

Je kunt niet zomaar je hand neerzetten en verwachten dat die hand vanzelf dingen uit je onderbewuste opsomt. Als die hand dan al gaat bewegen dan doe je dat (bewust danwel onbewust) zelf en komt er niets op papier dan een hoop gekrabbel.

Gok ik. :]
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 07:33
Riconoscente
Riconoscente is offline
Nou wat jij zegt betekent niet dat je hand automatisch moet bewegen, het is meer dat je de woorden ingegeven krijgt ahw
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 09:08
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
ik heb het ook geprobeerd

ik kan niet meer lezen wat er staat, alles staat scheef en door elkaar LOL
Oud 23-07-2003, 09:57
Verwijderd
is dat de bedoeling dan

volgens mij moet je gewoon alles schrijven wat in je opkomt en er eerst niet over nadenken

als ik trouwens in mn dagboek schrijf denk ik nooit na. Dan lees ik het later en dan weet ik niet meer dat ik het geschreven heb, maar opeens begrijp ik het dan wel...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten