Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
H3O+(aq) + Cl-(aq) Dit is zoutzuur, dus het woord 'oplossing' is overbodig. Het is altijd opgelost HCl als je er nu vaste calcium bij gooit lijkt het me dat de calcium eerst oplost en vervolgens met de Cl- reageert tot CaCl2 Het gas moet haast wel waterstof zijn (heb je dat onderzocht???) maar waar dat vandaan komt.................moet ik ff bekijken |
![]() |
|
![]() |
de ontstane gas kan toch niet cloor zijn, want als calciumchloride goed oplosbaar is in water blijft alles opgelost (geen gas) en als er een neerslag wordt gevormd slaat er dan heel veel calciumchloride neer (tov van het opgeloste) en kan er dus ook geen chloorgas ontstaan. Dus denk ik dat het geen puur calcium is...
|
![]() |
|
Volgens BINAS tabel 45A lossen Cl- tesamen met Ca2+ goed op in water, er is dus geen neerslag-reactie.
Maar hebben we hier met vast Ca te maken of met Ca2+-ionen? Wanneer we met vast Ca te maken hebben is er een redox-reactie: (Binas tabel 48) Ca (s) -> Ca2+ + 2 e- 2 H+ + 2 e- -> H2 (g) ---------------------------- Ca + 2 H+ -> Ca2+ + H2 (g) Ca is de reductor H+ de oxidator Oftewel, waterstofgas ontwijkt. Dus waarschijnlijk heb je idd vast calcium gebruikt, want bij calcium in oplossing vind voor zover ik weet geen reactie plaats. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Reactievergelijking Verwijderd | 2 | 13-03-2012 13:41 | |
[SK] reactievergelijking jennifer-4ever | 7 | 18-01-2012 16:53 | |
[SK] Scheikunde - Koolstofverbinden en Reactievergelijkingen ScholierAccount | 14 | 22-06-2011 09:24 | |
[SK] Reactievergelijkingen bij metalen/cokes/ertsen etc. Chris-Verhoeckx | 4 | 10-05-2008 01:45 | |
Help, kan iemand me reactievergelijkingen uitleggen???? RedWarrior | 6 | 22-04-2004 17:27 | |
hoe moet je nou een reaktievergelijking opstellen? ZoekHelp | 5 | 27-09-2002 11:07 |